Inga urklättrinsförsök igår kväll. Nu har han ensamlek, vilket det först protesterades vilt emot. Han skulle nämligen prompt ha med sig sitt täcke (normala ungar har en snutte, Junior ska ha hela sitt stooora tjocka täcke

som han släpar med sig hit och dit) men det brukar han aldrig ha på ensamleken så jag stod förstås på mig och hängde det på trappräcket utanför hans rum som vanligt. Buhuuuuu! Visade honom kudden, snutten och gosehunden i sängen istället (för dem har han på ensamleken). Det var en lååång underläpp och mycket uäääh men jag sa glatt "ha det så kul så ses vi sen" som vanligt. Det tog nån minut så var han tyst och sedan har han lekt som vanligt. Vi får väl se om/när han försöker ta sig ur sängen. Är bara så himla rädd att han ska slå sig.
Förstår vad ni menar med ÖF. Vi var där en del i höstas (typ nån gång per vecka) men efter jul har de tagit in 15 st ettåringar och anställt mer personal och öppnat en vanlig förskoleavdelning i de lokalerna OCKSÅ. Så det har varit lite stökigt där ett tag därför har vi inte varit där på länge. Men jag vet i höstas när vi va där så kröp Junior omkring och upptäckte som vanligt. Jag lät honom vara och det lät de flesta andra honom också. Förutom när han kröp ut i köket och tog sopborsten. "Åh han älskar att städa, sopborsten är bästa leksaken hemma." säger jag.
Ja men det är nog inte så käckt att han har den. Så var det någon vän av ordning som tog den och hängde tillbaka den. Junior snokade i kökslådor osv. Fick avstyra lite diskret eftersom jag insåg att det INTE gillades. Det uppstod också en svår grej när han drog ur kontakten till bandspelaren då det lyssnades på musik. Kan jag ju förstå att ingen gillade men jag gillade inte när andra mammor direkt var på och röt
ajja till Junior. Jag gillar INTE när andra människor ska uppfostra mitt barn (eller mina hundar, för det kan hända där också

). Jag tycker det är svårt att veta hur man ska hantera det ibland.
En annan sak på ÖF. Fröknarna säger till de stora killarna (4-5 år) att de inte får lov att köra bilar nerför rutschkanan (inomhus). Bilar ska man köra på golvet och rutschkanan ska man åka på (på rumpan förstås). Själv tycker jag att det är superkul att barnen använder fantasin och testar vad som händer om man gör si eller så. Eller om man leker det eller det... osv.
Jag jobbade tidigare på en förskola med Reggio Emlilia-pedagogik. Det handlar mycket om att man ska stimulera och framförallt uppmuntra barnens fantasi och kreativitet. Att leksaker inte ska vara tillrättalagda. Sådant som bara kunde användas till en enda sak plockades bort och istället hade vi mycket naturmaterial och olika material som kunde användas till fritt skapande i en ateljé osv. När jag sedan bytte jobb till en vanlig gammeldags liten ordinär förskola i ett idylliskt villaområde hade personalen extremt svårt att förstå mina tankar när vi satt och pratade om materialinköp, leksaker osv. En kollega kom med förslaget att bygga en "bensinstation" ute på gården så att barnen kunde tanka sina "bilar" (cyklar) när de lekte. Det skulle målas en plywoodskiva med olika knappar för en pump och det skulle sättas fast slangar. Sedan skulle alltsammans sättas fast på väggen på lämpligt ställe. Har sett många förskolor ha liknande. Jag, som enda person, emotsatte mig idéen då jag tyckte att den begränsar barnens lek och fantasi. "Ge dem lösa slangstumpar och lägg ut på gården istället. Så är det upp till dem om de vill leka att de ska tanka bensin eller om de vill leka att de tvättar bilen, eller om de vill leka att slangen är en drake, orm eller vad som helst i en annan lek." Kollegorna tittade mycket konstigt på mig och tyckte inte om min idé. Det blev inget gjort av någons idé.
Hopp det var en liten anekdot bara. Mycket svammel. Men jag tycker att man ska uppmuntra barns fantasi och kreativitet och inte styra och till och med göra leken tillrättalagd.
På tal om det är mina dagar räknade nu. På onsdag börjar jag jobba.
Vad det gäller vardagen här hemma så gör inte vi speciellt mycket. Vi går som sagt inte till ÖF. Jag och Junior är nästan alltid ensamma hemma. Fast vi är inte speciellt mycket inomhus egentligen. Vi är mest ute. På lekplatser, promenad eller i skogen. Hundarna är alltid med. Ibland träffar vi dagmammorna ute med alla sina barn. På lekplatser eller i nån skogsdunge. Då skyndar Junior dit och vill vara bland de andra barnen. Det är OK för dem så det är ju trevligt ibland. Men annars är det ju knappt nån på lekplatsen. Kanske folk vågar titta ut nu när det blir vår. Ibland undrar jag om jag gör fel som inte låter Junior hitta på fler saker. Det känns som att alla andra är på aktiviteter och på stan och med andra folk och barn varje dag.

Vi jobbar ju med vårt här hemma eller så är vi ute och upptäcker i naturen eller klättrar på nån lekplats som sagt. En eftermiddag i veckan åker vi och storhandlar. Ibland på helgen när pappan är hemma har vi gäster eller åker bort eller hittar på nåt. Ibland har vi andra ärenden. Idag ska vi t.ex. till verkstan med bilen och byta däck. MÅSTE man ha så hemskt mycket aktiviteter? Eller duger det att vara en hemmafis?
Bluna: I vårt fall har det nog mest varit en säkerhetsåtgärd med sele. Framförallt i vagnen. Han lutar sig ut, klättrar osv och jag kan inte ha koll på honom varje sekund. Rätt vad det är måste jag parkera vagnen för att gå och hämta nån hund som inte lyssnar osv. Så jag chansar inte. I matstolen var det stora konflikter när han hela tiden skulle klättra upp på bordet osv ett tag för längesedan och istället för att bråka om det eller ha fokus på det hela tiden så fick han ha sele så kunde jag koncentrera mig på min mat och låta honom böka på med sitt bäst han ville utan att det fanns risk att han skulle ramla. Kanske bekvämt, men det har funkat fint här. Han hjälper till att ta på sig selen och vill gärna knäppa spännet själv. Samma sak här en säkerhetsgrej eftersom jag kan behöva springa ifrån när telefonen ringer eller hämta något osv. Då vill jag inte att han ramlar ur.