Nån som har erfarenhet av urinvägsinfektion hos ettåringar, och dess behandling? Enligt urinprov har min lilla guldklimp förhöjda värden av vita blodkroppar. Läkaren misstänker urinvägsinfektion och vill behandla med antibiotika som heter Furadantin. Jag är alltid skeptisk till antibiotikabehandlingar om de sker mer för säkerhets skull än av uppenbar nödvändighet. Dottern har inga symptom alls, mår finfint, men det kan man kanske göra trots urinvägsinfektion när man är så liten? Erfarenheter av Furadantin?
Tacksam för svar!
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
Enligt Fass är Furadantin ämnat för urinvägsinfektioner och är ett bakteriedödande medel mot de bakterier som uppstår vid urinvägsinfektion.
Att behandla småbarn är inte alltid lätt, och att förhålla sig lite restriktiv med antibiotikum är bra. Gjordes något urinprov på flickan?
Själv har jag haft tyst urinvägsinfektion, först svider det och man tror att det är en infektion på gång, sen försvinner smärtan och man tror att allt är ok, men man kan bli jättedålig om man går för länge med en uvi eftersom infektionen ofta går upp i njurarna och ställer till än värre problem, Själv skulle jag nog tagit kuren om tester visat förhöjda värden och att det tyder på en bakterieinfektion.
Hoppas att ni blir av med infektionen, hur du än väljer att göra
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Vad kom det sig att det togs ett urinprov? Hade hon några symtom? Feber? Gnällig?
Det är viktigt att behandla urinvägsinfektioner hos barn för att undvika njurskador om infetkionen skulle vandra vidare till njurarna. Om barn under 2 år får upprepade urinvägsinfektioner utreder man alltid orsaken.
Jag skulle utan tvekan ta behandlingen!
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick!
Min dotter har alltid varit lite av en sparris, lång och smal. Hon är välmående och har god aptit men nätt i vikten (vägde för ett par veckor sedan 9,2 kg och var då 78 cm lång). Jag slutade bekymra mig över hennes vikt när hon var fyra mån gammal eftersom hon verkar må så bra och hela tiden har fortsatt gå upp i vikt, men hon följer liksom sin egen lite lägre kurva. Därför ville läkaren på rutinkontrollen nyligen kolla glutenallergi och urinvägsinfektion, vilket ju kan vara orsak till dålig viktuppgång. Proverna visade ingen glutenallergi, men däremot indikation på urinvägsinfektion. Så med tanke på det bör jag kanske inte tveka, men det som gjorde mig osäker var att läkaren själv först inte tyckte att analysen av urinprovet föranledde någon behandling, men att hon sen ändrade sig och tyckte att det var bättre att behandla för säkerhets skull. Därför blev jag lite "stopp nu...". Men med tanke på vad ni skriver bör jag nog ge tösen behandlingen. Låter ju inte bra om det finns risk att det går vidare upp i njurarna. Nån gång ska väl vara den första som hon får en antibiotikakur...
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Nu blir jag fundersam. Är det dålig viktuppgång eller är det lite lägre kurva? :-k Och hur gör egentligen BVC när ett barn följer sin egen "lite lägre kurva"? Min erfarenhet av västerlandets sjukvård är att
åtgärder som ingrepp/läkemedel sätts in först och jag anar samma ifrågasättande hos Lena, istället för att t ex titta på arvet? Eller sånt syns inte så tidigt i livet?
Vuxna kan efter avslutad antibiotikakur satsa på att snabbt återställa bakteriefloran i tarmarna (där ca 70% av vårt immunförsvar finns) antingen genom bra hälsokostprodukter (Lactiplus) eller livsmedel som t ex Proviva. Fungerar detta även på små barn? [-o<
Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.
Matte till minilejon som ramsas i spinn.
Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Lena: Hör efter med läkaren om det skickades en urinodling. Om inte, be om att få ta ett nytt prov som skickas för odling innan behandling påbörjas.
Man kan mycket väl ge även små barn Proviva, under förutsättning så klart att de börjat med vanlig mat. Kan med fördel ges även under antibiotikakuren för att hjälpa tarmarna behålla normalfloran.
Naturläkemedel och alternativmedicin får inte praktiseras på barn under 12 år eftersom de inte är vetenskapligt testade vad gäller effekter och biverkningar.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick!
Tänkte få tag i läkaren i morse för att be henne förklara sin analys av urinprovet (dvs varför hon först sa att provet var bra och sedan ändrade sig några dagar senare), men hela personalen är på utbildning och träffas åter på måndag. Inklusive sköterskan på BVC. Och när jag nyss ringde barnkliniken så meddelade de att de inte kan komma åt dotterns journal via datorn eftersom vårdcentralen har ett eget system. Så tokigt. Annars kunde kanske nån där förklarat lite. Nån rådgivning kunde sköterskan i luren inte ge, och läkaren var upptagen.
Dottern lämnade först ett urinprov som visade höjd halt av vita blodkroppar samt nån bakterie (tror det var e-coli). Läkaren ville ha ett nytt urinprov eftersom bakterien kunde vara ren kontaminering, alltså komma från huden vid provtagningen istället för från själva urinen. Andra urinprovet visade inga bakterier, men däremot fortfarande förhöjd halt av vita blodkroppar. Min undran är om förhöjd halt av vita blodkroppar med stor sannolikhet indikerar urinvägsinfektion. Det skulle väl lika gärna kunna indikera en halsinfektion eller vad som helst som påverkar immunförsvaret, eller?
Hej Lena!
Vita blodkroppar i urinen är INTE lika med bakterier i urinen, men har man bakterier i urinen ser man ofta en förhöjd halt av vita blodkroppar där. Urin är i normalfallet steril, dvs det finns inga bakterier alls där när kisset är i urinblåsan. En förkylning brukar inte ge högre halt vita blodkroppar i urinen.
Om din flicka mår bra (ingen feber, inte ont någonstans, inte klagar när hon kissar, pigg och som vanligt) är det ingen brådska att behandla utan desto viktigare att få en säker diagnos och det får man genom URINODLING. Denna tar några dagar och då får man reda på om det finns några bakterier, vilken sort det är, om det är så många att man måste behandla samt vilka mediciner som "biter" på dem.
Barnkliniken kan ringa baktlab och få reda på om det gjorts någon odling på din dotters urin, även om kisset skickats från din distriktsläkare eller någon annanstans. I annat fall anser jag som allämnläkare att det absolut bör göras innan man sätter in behandling.
Furadantin är en snäll och mycket effektiv medicin som dödar väldigt lite av andra bakterier än de man är ute efter, dvs de som finns i urinen. Urinvägsinfektion är väldigt vanligt hos flickor och vi gör bara en större utredning om flickor får flera urinvägsinfektioner i rad, eller om de får infektionen som väldigt unga. Det är lite annorlunga med pojkar som har längre urinrör (längre sträcka för bakterierna att "klättra" gör det svårare, där utreder vi redan efter första infektionen).
Mår tjejen bra skulle jag om jag var du, ringa din doktor igen på måndag och höra efter vad som verkligen gäller, mer bråttom än så är det inte och du kan tryggt avvakta behandling om barnet mår bra. Men det bör kollas upp, för om tösabiten har en "tyst" urinvägsinfektion och den med tiden klättrar upp till njurarna så kan det uppstå njurskador, precis som SaLi redan upplyst dig om.
Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Stort tack alla ni som svarat! Vill bara avrapportera läget. Dottern går nu på antibiotikakur. I torsdags eftermiddag och kväll blev hon plötsligt och utan synbar anledning väldigt ledsen nån minut vid tre separata tillfällen med ett par timmars mellanrum. Dessutom, när jag skulle byta hennes blöja såg jag att hon var väldigt röd i slemhinnan vid urinrörsmynningen. Så jag tolkade det hela som att det var dags för mig att åka till apoteket och handla Furadantin-kuren som jag fått recept på.
Vad gäller urinodlingen vet jag att sådan gjorts, men jag måste erkänna att jag inte blev riktigt klok på resultatet. Jag tänkte kolla med läkaren idag bara för att informera mig ordentligt, men det blev inte av i allt arbetande (jobbar numera hemifrån). Med tanke på att jag redan satt tösen på kur kan det ju kvitta, men jag ska nog ändå försöka byta några ord med läkaren.
I min lite överdramatiserade syn på antibiotika riskerar man inte bara att bli av med alla nyttiga bakteriestammar i mag-tarmsystemet utan dessutom diverse obehagliga bieffekter som illamående, utslag och gud-vet-vad (förmodligen för att jag själv en gång blev prickig som en salami över hela kroppen - sedan dess tål jag inte penicillin). Men dottern verkar inte må dåligt av antibiotikan. Jag försöker få i henne lite proviva två-tre gånger om dagen, och ibland lite A-fil. Så det hela tycks ju vara tämligen odramatiskt.