vår kille vill inte äta-hur sova då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma jo

vår kille vill inte äta-hur sova då?

Inlägg av mamma jo »

vi ska börja kura snart.

Men först måste ju dagsschemat sitta och det gör det verkligen inte..min lilla kille vill inte äta sig mätt. Eller rättare sagt, han blir mätt så HIMLA fort! ALDRIG att han får i sig 2 dl per mål, högst 1 dl och likaså på flaska. Vi har provat att ge tätare mål och just 1 dl varannan timma men det blir för tätt och då vill han inte ens äta 1 dl. Vi har provat var tredje och var fjärde timma. Då är han jättehungrig och tar gärna bröstet/flaskan/gröten men efter en stund tar det stopp och han har som vanligt bara fått i sig runt 1 dl. En dl och 5 mål är alldeles för lite per dag! Men vi kan ju inte tvinga i honom mer.. :roll:

på detta sover han ibland till ett, ibland (de dagar som vi trugat in absurdum) till tre (från ca åtta på kvällen). Vi har de senaste nätterna buffat om och han har då vaknat för nattmat vid fem och då är han VRÅLHUNGRIG!! och jag tänker: hur ska vi kunna kura när han är så uppenbart hungrig vid fem redan? jo, genom att ge mer på dagen. Men hur, när han blir mätt så himla fort?

Känns som att vi hamnat i en dålig cirlek och kuren känns mer avlägsen än någonsin..

:(
mamma till 2 underbara pojkar födda
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Mat kan verkligen vara en av dom största "vargarna" för mamma, har egen erfarenhet av just det.. Men ja tror att du/ni ska ta och bestämma kur-start och se till att komma igång ändå..Vår lilla dotter blev hungrigare efter 4-5 dagar in i kuren och på den tiden hinner inte något barn svälta ihjäl eftersom dom trots allt äter en del.. Sen tipsar jag om plockmat!! Massa kul att greja med medans mamma "lurar" in maten i munnen :wink:
Lycka till!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Varmt välkomna hit :heart:

VAD äter han? Det kan vara dags för lite rejälare mat! En liten människa runt halvåret kan verkligen äta en ur huset :wink:

Kram Lua.
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

hej!

han ammas till frukost. Sedan ser det lite olika ut. Det kan bli amning både till lunch och vid tvåtiden, sedan en tallrik gröt med katrinplommonpurè (han är hård i magen sedan vi började med gröt så vi kör på som sjutton med plommonen) och banan. På kvällen får han antingen ersättning då han dricker 1 dl och så brukar jag komplettera med bröstet och ibland tar han en slurk till. Jag har provat lite olika varianter med amning plus gröt till frukost men då är han mätt tills det är dags för lunch..har också provat matpurè till lunch men det har han inte fått smak för än utan gör grimaser och spottar ut, lilla gubben. Men grejen är att då orkar han inte amma och mjölken började minska rejält. Jag får inte riktigt till det..det känns som att han har en väldigt liten mage..skulle bli överlycklig om han ville äta oss ur huset! Har funderat på att sticka till mat i tid och otid men det känns då som att allt kommer bli ännu mer ostrukturerat och då faller ju schemat, som är målet att verkligen hålla, bort helt. Men samtidigt fungerar inte schemat då han faktiskt äter för lite vid varje mål. Han verkar ju dock nöjd med den mängd han får, fast han klarar ju inte nätterna! och kurvan är ju lite svajig..jag är förvirrad, kanske märker han det?
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Våra söta barn är verkligen dom bästa människo-kännarna!! Skulle allt tro att han känner av din oro! Har du provat lite plockmat, frukt? Kan förstå att det känns jobbigt när du inte får i honom mer mat, och han är som du säger lite svajig på kurvan.. Hoppas att du kan få mer hjälp, tips och idéer.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tänker lite med dig här :D . Dagarna behöver ju inte sitta för att du ska kunna börja med kuren, aptiten kommer när han slutar äta på natten. Några dagar in på kuren brukar man märka skillnad. Men jag tror också på att öka matintaget lite innan du startar för att kunna hålla matvargarna borta. Nu äter ju alla så olika så det är ingen idé att skriva några mängder, men jag får en liten känsla av att det är snuttätning nu...? Vi låter måltiderna ta max 45 minuter inkl amning. Fyra mål plus en nattslurk brukar man ha. Själv har jag en extra liten frukost efter en timme. Späcka allt med osaltat smör eller rapsolja. Kanske kan han hålla en egen sked som han får undersöka med munnen så du slevar in under tiden?

Vad tror du?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tycker hans aptit har tagit sig lite den senaste dagen..gröt gillar han och igår fick han en burk med lax och potatis, som han åt upp (dock med grimaser och en del kväljningar..) och så banan etc men problemet är just mängden, att han inte äter så mycket per gång. När han ätit gröten och får kvällsamningen ca 2,5 tim senare vill han nästan inte ha något..och det klarar han ju inte natten på. Och vi kan inte skjuta på någon måltid heller, dvs kvällsslurken kan ej senareläggas. Men kanske att vi kör på ändå..han snuttar dock inte så mycket nu, men visst, framåt 6-tiden på morgonen blir det ju en del..

beckabus, plockmat-har du något tips? vi ger majskrokar nu men det vore kul med lite mer på bordet
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Frukt!! Päron, äpple, banan, vattenmelon osv osv.. Smörgås med lite kladdigt pålägg (Lingongrova & Leverpastej funkar här) Spagetti.. Potatisbitar.. Allt går egenligen :wink: Hänger bara på att du/ni har tålamod och står ut med mycket mat överallt :wink:
*kram*
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

macka alltså :D , men sätter han inte i halsen, han är ju bara drygt 5 månader. Det låter toppen, för övrigt!
070117
081014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, macka går men jag hade nog tagit vitt bröd typ rostbröd i så fall. Allt de kan mosa med gommen går bra. :lol: Rån, knäckebröd, skorpor körde vi mycket med när det var kli i tänderna.

Päron kan man frysa och ta fram och äta halvtinat, = sorbet behöver inte mosas eller något.

mjuka kokta morotstärningar, potatistärningar, sötpotatis tärningar osv... Mata med små bitar så går det bra. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"