Rapsolja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jennymaria

Rapsolja

Inlägg av jennymaria »

Jag tycker att det är väldigt smidigt med rapsolja i maten till de små. Jag tycker att den kallpressade smakar illa och använder därmed helst den "vanliga". Att den kallpressade är bätte förstår jag, men jag undrar hur nyttig/onyttig den varmpressade och filtrerade är (t ex Zeta). Skillnad på näringsvärde? Rester av lösningsmedel? Värmebeständighet?
Någon som har kloka svar?
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag är så dålig på rapsolja... Nya Mamman vet bättre vi får se om hon svarar! :D
kiki

Inlägg av kiki »

I den varmpressade har massa näringsämnen försvunnit :cry: men det tål värme bättre och är således bättre till matlagning. Den kall pressade är att föredra då den har kvar alla nyttigheter, vad det nu är kan säkert nya mamman svara på :lol:

Kristina

ps, man vänjer sig vid smaken jag lovar... jag tar en/två matskedar per dag när jag har slarvat med fettintaget och det smakar inte illa längre :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Emmy

Inlägg av Emmy »

Varmpressad olja utvinns i en industriell process genom ångbehandlning och under hög temperatur med hjälp av olika medel. Därefter raffineras den för att få bättre doft, smak och hållbarhet. I processen utvinner man i princip alla olja från fröet, men samtidigt försörs en hel del naturliga ämnen i processen och som delvis kompenseras med tillsatser ( :!: ). Rester av lösningsmedel vet jag inte, men vid stark rening behandlas oljan med bla fosfor, kaustiksoda och blekmedel.
Kallpressad har alla naturliga nyttiga ämnen kvar och har en naturligt nötig doft och smak och en kraftigt gul färg. Man pressar rapsfröna mekaniskt i en kvarn, och viss värme uppstår naturligt av friktionen, men den överstiger inte 45 grader. Naturliga ämnen och vitaminer blir kvar och man behöver inte göra tillsatser. I denna process kan man inte utvinna olja ur hela rapsfröna, vilket också medför att kallpressad rapsolja är betydligt dyrare än varmpressad.
Så man får väga priset mot vad man får för pengarna. Det är väl nyttigheterna man vill ge sitt barn... :wink:
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Men kan man ändvända kallpressad i matlagning?Tål den att hettas upp?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Emmy

Inlägg av Emmy »

Ja, det gör den, iaf de från Zeta och Druvan. Man måste bara tycka om smaken.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"