vill kura men har problem.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hannandreas

vill kura men har problem.

Inlägg av hannandreas »

Hej.

Jag och min fru har en liten son på snart 11 månader och han har klara sömnproblem.

Han sover ofta i vår säng på natten. Han somnar till intill mammas bröst sen bär jag över honom till hans spjälsäng. En inte alltför problemfri metod. Ibland vaknar han upp under natten, ibland inte. På morgonen vaknar han stadigt vid 7.

Senast på BVC vid 10-månaderskontrollen konstaterades att han gått ner från 9,725 kg till ca 9,5 kg sen 8-månaderskontrollen. Då hade han problem med att äta och BVC-sköterskan rekommenderade 5mm. Frugan är emot den metoden. Däremot körde jag den en kväll när hon var borta.

Jag har föreslagit innan att vi ska köra Sova Hela Natten-kuren (SHN-kuren) för frugan. Problemen med att köra SHN-kuren är att hon vill göra den på sitt sätt. Dessutom hinner hon aldrig med att läsa böcker. Hur lösa dessa problem?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen! Roligt att ni hittat hit. Ni måste själva känna vad som är rätt för er. SHN fungerar - men bara om föräldrarna är pålästa och känner att det är rätt. Att göra en SHN-"light"-kur kommer också ge light-resultat. Jag tycker ju SHN är toppen och om ni bestämmer er för att genomföra kuren är vi många här på forumet som gärna stöttar er längs vägen. Finns även möjlighet att kontakta en kurare för lite mer handfast hjälp http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ade-kurare. Boken finns att köpa eller låna på biblioteket. Om ni kurar själva måste ni vara pålästa, men du kan ju vara den som "för" och hon "följer", alltså du tar nätterna och hon dagarna efter dina anvisningar. Det viktigaste är att den som kurar är saklig och påläst. Vem det är spelar ingen roll.

5-minutersmetoden har Anna skrivit om här, tänkvärt om du vill läsa. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ing-method.

Det finns även den sk Tass-metoden som inte är SHN men de har en del gemensamt. Går dock lite långsammare och inget som vi håller på med här på Annas forum.

Vill gärna peppa er att genomföra detta men endast ni kan känna vad som passar er. Lycka till och hör gärna av er igen!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
hannandreas

Inlägg av hannandreas »

Tänkte på att med tanke på att frugan har svårt att hinna med att läsa om det möjligtvis finns någon dvd som kompleterar boken. Vi har köpt den och jag tycker det skulle vara lite bortkastade pengar att inte använda den när man ändå köpt den. Frugan håller med om det.

Iofs är det en bra metod om jag för och hon följer. Skulle kunna funka. Tycker SHN är en så mycket bättre metod eftersom det är en form av helhetslösning med både mat och sömn och den går ju genom dygnets alla timmar :D . 5mm går ju inte att använda på eftermiddagar och det kommer inte så mycket rådgivning där om mat utan då måste man ju lita mer på BVC:s råd. Tack för svaret btw.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tror att ni kommer att lösa detta med kuren på ett alldeles kanon-bra sätt. Precis som Emma skriver så måste ju faktiskt inte bägge parter läsa boken.. här blev det jag som läste och pappan som fick följa (anledningen till det är att han är dyslektiker och hade fått det otroligt jobbigt att läsa igenom boken)
Ni löser detta utmärkt är jag säker på, bara ni ger kuren som helhet en chans.. det är inget som gör sig själv utan massa jobb från er föräldrar.. Men det är SÅÅÅ värt det!!
Vi började kura i mitten av januari och jag hade aldrig kunnat drömma om så här bra resultat!! Läs på, fråga och läs igen.. Vi är många här som stöttar er!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

5mm är så skör också för den ger ju inga som helst betryggande svar. SHN ger en grundtrygghet och barnen sover sig igenom både tandsprickning och sjukdom. De tycker det är precis lika skönt att sova som vi gör, behöver bara lite hjälp på traven.
hannandreas

Inlägg av hannandreas »

Just. Har en hel del undringar över hur man skapar schema och en del andra funderingar. Kan det vara klokt att kontakta en dipl. kurare då? Grabben behöver 14 h sömn och vi har lite svårt att få ihop det med bl a måltiderna. Om någon månad kommer sömnbehovet troligen minska till 13,5 h. Imorgon blir han 11 månader (född 080501)
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Vad kul att ni har hittat hit. Det kommer att gå jättebra om ni bestämmer er för att genomföra kuren.

Jag genomförde kuren själv med pappan sovades på soffan den första veckan :D. Resultatet hade jag aldrig kunnat drömma om, han sover hela nätter och är en vildning på dagarna :lol:.

Lite inspriation till schema, min son är nu 10 månader. Totalt antal sovtimmar 14,5 h.

07,15 morgon
07,30 frukost gröt
09,45 frukt
10 - 11,30 vila i vagn
12 lunch
14,45 mellis, just nu vällng
15-16 vila i vagn
18 middag
19,15 natti natt

Var inte rädda för att fråga, här finns massor av duktiga männickor på formuet som bara vill hjälpa till.
Lycka till!
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Glömde ju skriva att efter middagen så är det ju bad, vällning, prat om dagen medan han äter välling och bus och sen i säng... :oops:
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ni kan alltid kontakta en kurare. Annars finns de flesta svaren här på hemsidan, har ni sett denna tråd med schemainspiration http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=45 ?

Går jättebra att ställa frågor som du gör nu i tråden också, då kommer svaren andra till godo också. Vi bollar gärna schemafunderingar med er.
Kram Emma
hannandreas

Inlägg av hannandreas »

Glädjeämne!!! Igår började jag högläsa boken för frugan och efter att ha hört alla fördelar med kuren så har vi bestämt att vi ska plugga boken två gånger för att sedan genomföra kuren. Idag är kuren ett stort samtalsämne i hemmet. Roligt att frun är helt med på kuren. Verkligen totalomvändning. :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt! Lycka till! Vi följer er gärna.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"