Imorgon börjar vi kura våra tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tvillingar08

Imorgon börjar vi kura våra tvillingar

Inlägg av Tvillingar08 »

Hej!

Jag och min man har bestämt oss för att kura våra tvillingar som snart är fem månader. Vi tänkte börja imorgon och har läst boken, men har en del frågor som vi känner att vi behöver ha svar på innan vi sätter igång.

- bör vi vara båda två som kurar eftersom vi har två barn eller kan en av oss ta de första två nätterna? Kanske om en av oss ligger standby? Läste att det är viktigt att det är samma person som kurar de första två nätterna så vi hade tänkt ha ett barn var, men det innebär ju att vi båda kommer att vara vansinnigt trötta dagen efter när vi ska ta hand om barnen
- funkar det att de sover i ett rum eller kommer de störa varandra när de vaknar och skriker?
- vår nattning funkar bra för oss idag och de somnar in av sig själva runt 19.30. De bökar runt lite själva och låter lite, men inte mer. Hur gör vi då natt 1 när de vaknar upp - ska vi direkt gå in och buffa eller ska vi köra ramsan utanför dörren först? Vi kommer ju inte att ha buffat dem tidigare vid nattningen, blir inte förvirringen total då på natten?
- om det kommer lite pip efter att man kört bekräftelseramsan, ska man då ge bekräftelseramsan igen när det blir tyst eller kan man strunta i det? Alltså, inte skrik, utan lite pip och gnöl?
- vi vill att våra barn sover tre 1,5-timmespass på dagen, men vår son vaknar oftast upp efter 30-45 minuter. Ibland gör han inte ett ljud ifrån sig på ganska lång tid (jo, ljud, men inga skrik), men han somnar inte om. Han börjar skrika först efter ett tag. Ska vi ge en ramsa fastän han inte skriker?
- Vår tjej vägrar flaska, kan vi vara säkra på att hon får i sig tillräckligt av bara amning? Vi ger iofs gröt på kvällen.
- Vad tror ni om vårt schema: sov 19.30-07, mat 07.30, sov 08.45-10.15, mat och smakisar 11, sov 12.30-14, mat 15, sov 16-17.30, gröt 18, kvällsslurk 19, sov 19.30?

Vi är väldigt nervösa inför imorgon natt, men hoppas att det ska gå bra. Vill gärna ha lite stöd.

/Nina
Tvillingarna Viktor och Frida 7/11-08
elsaviola

Re: Imorgon börjar vi kura våra tvillingar

Inlägg av elsaviola »

Hej och välkommen hit, roligt med flera tvillingföräldrar :!: Jag har inte kurat mina tvillingar men har lite koll i alla fall
Tvillingar08 skrev: - bör vi vara båda två som kurar eftersom vi har två barn eller kan en av oss ta de första två nätterna? Kanske om en av oss ligger standby? Läste att det är viktigt att det är samma person som kurar de första två nätterna så vi hade tänkt ha ett barn var, men det innebär ju att vi båda kommer att vara vansinnigt trötta dagen efter när vi ska ta hand om barnen
En del kurar var sitt barn i varsitt rum, en del kurar ett barn i taget. Men kurar ni båda samtidigt så kan det vara bra att ta hjälp på dagarna så att ni får soova då.
Tvillingar08 skrev:- funkar det att de sover i ett rum eller kommer de störa varandra när de vaknar och skriker?
Under kuren brukar många göra så att de har de i varsitt rum, men sedan så ska de sova tillsammans, och när de lärt sig att sova med varandras ljud så stör de inte längre varandra.
Tvillingar08 skrev:- vår nattning funkar bra för oss idag och de somnar in av sig själva runt 19.30. De bökar runt lite själva och låter lite, men inte mer. Hur gör vi då natt 1 när de vaknar upp - ska vi direkt gå in och buffa eller ska vi köra ramsan utanför dörren först? Vi kommer ju inte att ha buffat dem tidigare vid nattningen, blir inte förvirringen total då på natten?
Gå in varje gång första natten tycker jag, första natten handlar ju om att bygga upp tilliten och då är det viktigt att finnas där på en gång, och kanske blir det förvirring från början nu när det blir något nytt. Men du skulle kunna öva lite buffning vid läggning också :) Men viktigast i hela kuren tycker jag är att gå in som första åtgärd första natten, men sen andra natten är det tänkt att ramsan ska gälla.

-
Tvillingar08 skrev: om det kommer lite pip efter att man kört bekräftelseramsan, ska man då ge bekräftelseramsan igen när det blir tyst eller kan man strunta i det? Alltså, inte skrik, utan lite pip och gnöl?
Bekräftelseramsan ska ha sista ordet, alltid. Alltså även efter små gnöl.
Tvillingar08 skrev:- vi vill att våra barn sover tre 1,5-timmespass på dagen, men vår son vaknar oftast upp efter 30-45 minuter. Ibland gör han inte ett ljud ifrån sig på ganska lång tid (jo, ljud, men inga skrik), men han somnar inte om. Han börjar skrika först efter ett tag. Ska vi ge en ramsa fastän han inte skriker?
Nej.
Tvillingar08 skrev:Vår tjej vägrar flaska, kan vi vara säkra på att hon får i sig tillräckligt av bara amning? Vi ger iofs gröt på kvällen.
- Vad tror ni om vårt schema: sov 19.30-07, mat 07.30, sov 08.45-10.15, mat och smakisar 11, sov 12.30-14, mat 15, sov 16-17.30, gröt 18, kvällsslurk 19, sov 19.30?

Vi är väldigt nervösa inför imorgon natt, men hoppas att det ska gå bra. Vill gärna ha lite stöd.

/Nina
Förlita er på gröten och kanske kan ni öka på med några skedar där :?:
Och om ni skulle vilja ge välling tex, så vet jag att några flaskvägrare använt pipmuggar och det har fungerat utmärkt.
Spontant tycker jag att schemat ser bra ut, men det är möjligt att sista luren måste vara kortare :?: Så att det blir lite extra vakentid inför natten.
Vad tror du om det här :?:

Lycka till :!:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Tvillingar08

nu ska vi kura våra tvillingar

Inlägg av Tvillingar08 »

Tack för svaret! Känns skönt att få svar så snabbt. :)
Jag undrar fortfarande om det här med bekräftelseramsan. Ska man ge bekräftelseramsa efter att de bara bökar runt i sängen, som att de försöker hitta rätt läge för sov?
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Min erfarenhet är så här:
:arrow: Att när man ska införa ramsan och för att den ska få sin betingade reflex så ska ´bekräftelseramsan gärna pricka in insomningsögonblicket så exakt det bara går. När ögonlocken faller tunga och de inte kan motstå att somna in vilken sekund som helst. Ramsan ska följa med in i sömnen.
(men sen då kuren är över och de sover hela natten, då bryr man sig inte om lite insomningsstök)

Om man tycker det är supersvårt att pricka av insomningsögonblicket med bekräftelsen, så kan man göra som jag gjorde när jag kurade min äldsta;
Nämligen att spionera i dörrspringan med ledljuset från hallen, då kan man se när insomningen sker.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag är inte så jätteduktig på scheman men jag får det till en halvtimme för mycket sömn :?:

Jag har det på att det ska vara ca 15 timmar nämligen.

Kram
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Ja, det kanske är så att schemat har för mycket sömn. Kan bara inte få ihop det på något annat sätt eftersom mina tvillingar har jättesvårt att vara vakna mer än två timmar åt gången utan att bryta ihop. Har du något förslag?
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Och vill inte heller ha mer än tre sovpass på dagen, eftersom det blir så hattigt annars. Idag sover de fyra gånger på dagen och det är ett enda läggande, klä på och av overaller etc...
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hm jag tror inte heller på 4 sovpass på dagen.

Många gör så att de har de kortare lurarna ute, och den långa inomhus. Men man får väl liksom känna sig fram och se vad som passar bäst. Jag vet att det kan ta tid att klä på och av och håller med om att det är bökigt värre.

Jag hade dessa tider ungefär när mina var 5-6 månader.

natt 19-07
sova 45
sova 2
sova 20-45 min.

Jag tror att när sömnen blir bättre överlag så kommer de att orka med att vara vakna i 2 timmar utan problem, rätt snart kommer de antagligen att vilja vara vaken ännu längre än så...

Lite schemainspiration skickar jag här:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Tack för schematipsen. Fick lite att fundera på, men jag tror att vi börjar med schemat vi tänkt ut. Vi får se vad som händer efter uppföljningsveckan om vi behöver justera något.

Nu har vi börjat vår kur! Känns spännande och lite nervöst. Såklart undrar vi hur vi ska kunna överleva en hel natt utan någon som helst sömn...

En fråga om natt 2. Ska vi direkt någon av dem vaknar köra ramsan, eller ska vi avvakta tills de skriker lite mer för att se om de kommer somna om av sig själva? Om de somnar om av sig själva, ska vi ändå köra bekräftelseramsan då?

/Nina
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hoppas att natten gick bra, och att ni kände att ramsan börjde "ta".
Tvillingar08 skrev:
En fråga om natt 2. Ska vi direkt någon av dem vaknar köra ramsan, eller ska vi avvakta tills de skriker lite mer för att se om de kommer somna om av sig själva? Om de somnar om av sig själva, ska vi ändå köra bekräftelseramsan då?

/Nina
natt 2 så kan man börja avvakta, och se om de lyckas somna om själv. Men här gäller det att lyssna med rätt öron, för det är inte meningen att de ska skrika upp sig totalt. Men lite gnöl och annat - avvaktar man.

Och det är också nu meninggen att du så smått ska kunna "baka in" bekräftelse ramsan i den sista påminelsen.

(jag vet att den del brukar flytta över barnen i samma rum natt 2 eller tre, för att kompaktera "frågorna" och dra "en för alla, alla för en")

Själv skulle jag nog också göra så, för att inte nya frågor ska uppstå när de väl flyttar samman. Och så kanske det skulle vara en ide med tanke på nattsömnen för er föräldrar :?:

*kram*
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Nu har vi klarat av första natten och första dagen. Gick över förväntan faktiskt, även om vi är vansinnigt trötta nu. De somnade fint vid halvåtta och först kvart över ett vaknade Viktor. Jag var snabbt in och buffade, men gick nog ut lite för fort. Ramsade på väg ut och han blev arg som ett bi. Ramsade lite utanför, men sen var jag tvungen att gå in och buffa igen. Gick ut och han var tyst.

Sen sov båda till fyra och då tog det en timme att få Viktor lugn medan Frida tystnade ganska fort. De ligger i samma rum och hon kanske blev lugn av allt mitt ramsande på Viktor. Sen väckte vi dem med en liten trudelutt kl 7. Gissa om de var förvånade av att vi kom in och väckte dem!

Idag har båda varit jättetrötta, mest Viktor. På dagslurarna har de sovit som små grisar och de somnade snabbt ikväll. :D

På något sätt känns det som att det är inatt som det gäller, för att veta om ramsan har tagit över huvud taget. Hoppas att vi inte buffade för länge igår natt... Några tips om hur vi ska tänka? Hur snabbt ska vi börja ramsa när de vaknar? När är det kris så att man kan använda buffningen? Vill ju inte hamna i "buffträsket". Tacksam för tips!
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Vad bra att ni klarade första natten så superbra, nu håller jag tummarna att andra natten gick ännu bättre och att ni slapp buffa överhuvudtaget :)
Tvillingar08 skrev: De ligger i samma rum och hon kanske blev lugn av allt mitt ramsande på Viktor.
Det känner jag igen med mina tvillingar. Det spelar ingen roll hur mycket man ramsar den ena, den andre fattar också galoppen fast ramsan inte var tänkt till denne. Dom är för duktiga.
Tvillingar08 skrev:På något sätt känns det som att det är inatt som det gäller, för att veta om ramsan har tagit över huvud taget. Hoppas att vi inte buffade för länge igår natt... Några tips om hur vi ska tänka? Hur snabbt ska vi börja ramsa när de vaknar? När är det kris så att man kan använda buffningen? Vill ju inte hamna i "buffträsket". Tacksam för tips!
Jag tycker att ni ska gå och ramsa ganska direkt, om de skriker upp sig ordentligt upplever jag att det kan bli svårare att lugna. Men likfullt så kan man försöka lyssna av vartåt skriket är på väg, kanske skrek de bara till helt plötsligt :?: Och sen vart det tyst :?: - Är det så, så kan du låta det vara så.
nu kommer jag med lite dubbla budskap här, men jag hoppas du ändå kan förstå ungefär hur jag menar.

Helst ska man ju inte behöva buffa alls andra natten, eftersom ramsan ju ska ta över. MEN ibland uppstår ju en kris. Då det kan vara nödvändigt. Men då så lite som möjligt och ut igen med ramsan så snabbt det bara är möjligt,
och vad är då kris :?: Nu är ju dina pluttar så yttepytte små, så mammahjärtat vill ju i bland se att allt står rätt till,OCH om du nu gör det,
och låt oss säga att barnet trasslat in sig i pyamsen, och vill få ut tummen för att kunna suga, så hjälp enbart med det då, och gå ut på en gång med ramsan. Man behöver inte buffa per automatik.

Vad tror du om detta :?:
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Tack för ditt stöd, känns bra att ha någon att bolla med.
Inatt klarade vi oss faktiskt utan att buffa! Jag var in en gång för att kolla att filtarna var på, men det var allt. Däremot vaknade Viktor fler gånger än natt 1, vilket kändes lite tråkigt. :( Kan det betyda att ramsan inte tar? Hur ska vi tänka för att klara natt 3? I Annas bok låter det som att man bara ska behöva ramsa och dra ihop bekräftelseramsan i ett under natt 3 och att de sen ska vara tysta, dvs svara direkt på ramsan. Det känns helt osannolikt för vår del. Jag blir så rädd att det kommer att bli tvärtom, att de vaknar oftare och oftare. Frida sov som en liten ängel i 9,5 h, så henne funkar det på. Tror att Viktor är lite svårare pga att det oftast är han som har vaknat på natten för mat och att vi i samband med det har plockat upp och ammat Frida "i sömnen" för att slippa så många uppvak.

Hjälp! Jag behöver helt klart jobba på attityden, jag vet det. Men det känns lite jobbigt när det är så att de vaknar oftare nu än innan vi satte igång kuren. Som att vi ger dem mer sömnbesvär än innan... Hur ska jag tänka? Ska vi vänta längre i natt med att ramsa än under natt 2? Väntade nog lite för länge ibland för att se om de skulle komma till ro på egen hand och då blev det som du sa. Att de blev svårare att lugna ner. Hjälp hjälp hjälp!
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Om du känner på dig att ramsan inte tar så var extra noga med att ge bekräftelseramsan vid insomningsögonblicket ett tag till, och se till att bekräftelsen verkligen har det sista ordet. Det kan vara frestande att låta bli att ge den, eftersom man tror att de ska vakna, eller ta ny sats i skrikandet. Men det är så otroligt viktigt ska du veta att bekräftelsen är det sista barnet hör, jusst precis i insomningen, och du kan snart känna när det passar att dra in bekräftelsen i sista påminelsen. Då drar du bara in den nedtonande och bekräftande mot slutet sats.

Enligt boken så ska man mycket riktigt kunna dra i hop bekräftelsen med ramsan vid det här laget, men om den inte riktigt tar ännu, så kan du vänta med det tycker jag, tills du verkligen kan känna att den "biter".
Anna själv är ju proffs, men vi vanliga dödliga vi måste öva lite först, så känn ingen prestation över hur det borde se ut enligt boken. Det kommer ska du se.

Viktors uppvak tror jag kommer att ordna upp sig när han äter mer på dagarna. Se till att ge mera mat, gärna gröt och mera smakisar om det är möjligt. Maten har rätt stor betydelse för god nattsömn för så här yttepyttiga sötnosar.

Håller tummarna jättehårt för er ska ni veta.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"