Nu ska lillebror kuras!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hej Emma!

Jo, de andra bitarna är fixade. Massor av utevistelse, oftast 4 tim per dag och då får han komma upp ur vagnen och gunga, ligga och krypträna på en filt, klämma (och smaka, urk) på löv och kottar. Mörkläggningen är 100%ig och väckarklocka har vi och den får han hjälpa till att stänga av själv när jag går in på morgonen. Maten går oxå bättre och bättre, vi har ju fått hjälp med hans allergi så nu vet vi vad han kan och inte kan äta, därmed kräks han mycket mer sällan = mer mat i magen.

Nu verkar det som han har kommit in i 8-mån ångesten... Inatt vaknade han 3,20 och kunde inte somna om, var ganska ledsen med detsamma. Så har han gjort innan men klarat ut det själv utan ramsa. Brukar inte ramsa förrän det blir vargtimme så inatt fick han ingen pangramsa utan jag ramsade först när jag märkte att han blev mer ledsen. Han jobbade upp sig rejält och blev riktigt förtvivlad. Jag blev lite ställd för så här ledsen har han knappt varit sedan kurstart så jag tänker att det måste vara 8-mån ångest i antågande (han fyller om någon vecka).
Jag ramsade en gång och satte på Mozart (vilket alltid lugnar i vanliga fall) men det hjälpte inte så jag gick till slut in för att ge en SF för o lugna. Han lugnade sig och verkade sömntung, jag ramsade mig ut och han verkade somna. Han vaknade dock efter en kvart igen och var rejält ledsen, jag ramsar men han lugnar sig inte. Provar att avvakta men ingen skillnad så nu börjar vargarna svansa kring benen på mig och tror att han har ont någonstans så jag går in och ger en panodilsupp och SF till han nästan somnar. Ligger och hulkar (sovandes) i en timme innan han är helt tyst. Allt som allt var han vaken 1,5 timme och väldigt ledsen...

Nu har jag inte barnaboken ännu, har beställt men får den inte förräns till helgen så jag kan läsa på om ångesten.. Skulle behöva lite handfasta råd och tips inför natten om det blir likadant igen. Vill ju inte att han ska behöva vara så ledsen... Kändes inte som ramsan togs emot som den brukar och jag vet inte om jag ska backa eller hjälpa honom mer när han blir så ledsen.
Hjälp :(

Kramar från Gemelas
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tycker du gör rätt i allt jag läser. Gå in på Google och skriv site:annawahlgren.com åttamånadersångest så får du massor av läsning.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Nu har det gått ytterligare någon vecka och jag tycker det börjar bli dax för en liten rapport från 3-barnsfamiljen :D

Nu har lilleman sovit hela natten 3 nätter i rad. Inget uppvak, ingen ramsa, ingen vargtimme, INGENTING.... Bara ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzz

Helt underbart!!!

Den där natten med skrik och panik i förra veckan verkar (peppar peppar) vara en engångsförteelse. Eller så var han nöjd och blev trygg av de svar han fick även om det i mitt tycke blev lite mkt trafik.. Har iaf fått Barnaboken nu och läser om både 8-mån och om trotsen (för tjejerna), mkt intressant läsning.. Vilken klok kvinna Anna är :D

Vi var på Bvc igår och de var imponerade hur lilleman utvecklas och att han såg så pigg och fin ut. Jag förklarade att vi har kört SHN på alla våra barn och de sover, äter och utvecklas. Jag förklarade lite i stora drag vad kuren går ut på och hon verkade vara intresserad. Hoppas hon tänker till och rekommenderar SHN nästa gång i stället för 5MM eller någon annan hemsk metod...

Kram på er alla och ha en underbar dag :heart: :heart: :heart:
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vilken rapport, underbar läsning! Vad bra ni har jobbat på.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Go´kväll!!

Nu har det snart gått 3 mån sedan vi kurade lillebror och vilka framsteg han gjort!!! De tidiga mornarna har suttit i ett tag men han har sovit sig igenom både tandsprickning och 8-mån ångest utan några större problem.

Lillebror kryper runt som bara den här hemma och deltar nyfiket i storasyrrornas lekar. Eftersom storasystrarna är hans stora idoler här i världen så har han nu fått flytta in till deras sovrum. Igår hade vi "inflyttningskalas" och alla sötnosarna lades att sova kl 19. Tjejerna hade "tränat" på ramsan så de visste vad de skulle göra om lillebror vaknade och var ledsen. - "aaa, mamma, säga gnatt o sossigott". De tyckte det var så kul att de låg o snackade i nästan en timme ;-) men sedan sov de så gott hela natten. Spännande o se om det fortsätter på den vägen.

Jag blir så ledsen när jag ser alla påhopp som gjorts den senaste tiden mot Anna och shn. Det är tack vare henne och er andra eldsjälar här inne som vår lilla 3a blev till och att vi är en glad och pigg familj. Tack!!

Puss o kram på er!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gemelas skrev:Jag blir så ledsen när jag ser alla påhopp som gjorts den senaste tiden mot Anna och shn. Det är tack vare henne och er andra eldsjälar här inne som vår lilla 3a blev till och att vi är en glad och pigg familj. Tack!!
:heart: :-({|= :sleep: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"