Hej!
Borde nog ha skrivit i den gamal tåden men jag kunde inte hitta den...
Vi kurade lilleman i slutet på februari och är mycket nöjda med resultatet. Han sover som en liten gris på nätterna och dagarna går hyfsat bra. Några småjusteringar har gjort i schemat och vi är överlag nöjda.
Ett problem har dock uppstått. Han vaknar ca 1-1,5 timma för tidigt. Vaknar, gnyr till, blir tyst en stund (jag tror/hoppas då att han somnat om). Sedan hör jag honom krafsa lite på lakanet, göra pruttljud med munnen...sjunga lite och böka omkring. Sedan blir det tyst igen och jag tror/hoppas att han sover igen... så gnäller han lite, krafsar på lakanet, sjunger... osv.
Jag har under ca 1,5 vecka försökt både vid första lilla pip, och även inväntat ibland, kört en pangramsa och sedan husljud. Då vi har ganska långt mellan köket och sovrummet har jag använt mig utav dammsugaren utanför rummet. Resultatet har blivit att han tystnar och jag tror att han sover ibland har även jag somnat till dammsugaren.
Det är väldigt sällan några höga protester från honom men min undran är hur jag ska få honom att sova förbi uppvaknandet:?:
Många gånger har han bajsat när jag tar upp honom. En undran är ifall det är bajset i blöjan som stör honom så han inte sover vidare. Men jag vill ju inte springa och kolla varje morgon och skapa en massa onödig trafik. Skulle vara mycket tacksam för råd och dåd... Har läst på andras trådar ang. tidiga uppvaknanden men tycker inte riktigt att jag fått kläm på hur jag ska göra. Han är ju oftast nöjd i sin säng. De mornar då han inte somnat om mer än ca 15 min resulterar i väldigt gnälliga förmiddagar innan första luren.
MVH/Hannah
Hur ska vi få honom att sova längre på morgonen??
Hur ska vi få honom att sova längre på morgonen??
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej,
eftersom jag inte kan flytta på den här forumsdelen så svarar jag här, så kanske någon kan flytta sen?
Så bra att lilleman fått hjälp att sova gott på natten!
Barn mellan 7 och 8 månader behöver 14,5 timmes sömn. Jag hade lagt första luren 09 till 09:45 och dragit ner sista luren till 20 minuter.
MEN tidiga mornar kan ju dock sitta kvar ett tag efter att man kurar. Det finns ju olika filosofier kring tidiga uppvak. En del pangramsar, andra säger inget, en tredje inför väckarklocka (som gör att barnet snabbt lär sig att förknippa klockan med morgon). Jag tror det viktiga är att vara konsekvent. Så länge han är nöjd, hade jag inte gjort någonting. Införa klocka kan man ju alltid göra förstås. Men du kan ju bara ge honom förutsättningarna för att sova, resten får han sköta själv. Vet du att han VET att det skall sovas, så kan du ju sköta ditt, ellerhur? För somna och sova vet han ju hur man gör
Undrar du om han kan somna, hur skall han veta det då? Budskapet du skall förmedla är att på natten sover man. Punkt. Så jag hade snarkat på jag, och inte brytt mig så mycket om vad han gjorde på sin sovtid så att säga
Kram, Anna
eftersom jag inte kan flytta på den här forumsdelen så svarar jag här, så kanske någon kan flytta sen?
Så bra att lilleman fått hjälp att sova gott på natten!
MEN tidiga mornar kan ju dock sitta kvar ett tag efter att man kurar. Det finns ju olika filosofier kring tidiga uppvak. En del pangramsar, andra säger inget, en tredje inför väckarklocka (som gör att barnet snabbt lär sig att förknippa klockan med morgon). Jag tror det viktiga är att vara konsekvent. Så länge han är nöjd, hade jag inte gjort någonting. Införa klocka kan man ju alltid göra förstås. Men du kan ju bara ge honom förutsättningarna för att sova, resten får han sköta själv. Vet du att han VET att det skall sovas, så kan du ju sköta ditt, ellerhur? För somna och sova vet han ju hur man gör
Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hur ska jag göra de mornar han bajsar?? Om jag byter på honom i sängen när det är en timma tills han ska upp för morgonen känns det som om han kommer att vakna till ännu mer och därför inte somna om... Och låta honom ligga bajsig och tro att han vill somna om känns inte juste.
Finns några tips för att få de små liven att inte bajsa på morgonen??
Han är ganska lös i magen så jag vill inte hiva på katrinplommon i hopp om att han ska göra bort det under dagen.
/Hannah
Finns några tips för att få de små liven att inte bajsa på morgonen??
Han är ganska lös i magen så jag vill inte hiva på katrinplommon i hopp om att han ska göra bort det under dagen.
/Hannah
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej,
ja det där med bajs är ju lite olika hur man gör med. Jag tycker spontant att man inte behöver fundera så mycket i termer om att "felsöka" när han vaknar och inte är speciellt missnöjd. Man vaknar ju först, bajsar sen så att säga. Så får du rättat till schemat, mörklagt och sommartid, tror jag att det kommer lösa sig själv. Han kommer sova. Och gör han inte det någon gång, måste det väl vara bättre att ge honom möjligheten att somna om, genom att inte rusa in och ut där, istället för att komma in och börja byta blöja?
Enkelt sagt, snöa inte in dig på blöjan, så gör inte han det heller
Anna
ja det där med bajs är ju lite olika hur man gör med. Jag tycker spontant att man inte behöver fundera så mycket i termer om att "felsöka" när han vaknar och inte är speciellt missnöjd. Man vaknar ju först, bajsar sen så att säga. Så får du rättat till schemat, mörklagt och sommartid, tror jag att det kommer lösa sig själv. Han kommer sova. Och gör han inte det någon gång, måste det väl vara bättre att ge honom möjligheten att somna om, genom att inte rusa in och ut där, istället för att komma in och börja byta blöja?
Enkelt sagt, snöa inte in dig på blöjan, så gör inte han det heller
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12