några småfrågor...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Att somna inför natten fungerar så gott som alltid utan gråt; skönt. Oftast ligger hon och väntar glatt i sängen tills väckarklockan ringer. Men ALLTID gråter hon fem minuter före hon vilar. Jag funderar om vi borde flytta vilan en halv timme senare? Hon vaknar sju på morgonen (men är alltid vaken när vi kommer in med välling) och vi lägger henne inför vilan klockan halv ett. Vad tror ni? Borde vi flytta på den?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Nej, jag tycker inte du behöver flytta fram vilan, satsa hellre lite extra på skrattet innan hon ska sova - även på dagen! Och mycket frisk luft.

Bra jobbat, förresten!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej! Jag har en praktisk fråga.

Jag, min man och Edith ska åka färja över till Finland imorgon kväll. Tidigare har Edith alltid kunnat sova i vagnen ombord, men när vi åkte över senast (vid julen) var det lite bökigt för henne att somna. Och så måste man spänna fast henne för att hon överhuvudtaget ska somna, annars är det för kul att kika ut. Dels är hon inte alls van att sova i vagn och dels börjar det ju bli lite trångt. Hur skulle ni lösa det? Hon brukar somna klockan sju, och vi kommer fram svensk tid halv elva. Knappast är hon ett fröjdigt barn den tiden, om hon inte får somna. Skulle ni senarelägga vilan i hopp om att hon pallar resan utan att sova? Skulle ni testa med vagn och hoppas att det går ändå? Ställa upp en resesäng (tvivlar jag på att fungerar och ryms, för den delen)? Försöka få henne att somna i famnen? Färjan är inte stor, så att lägga henne där det inte finns någon annan är inget alternativ. Tankar? Ska åka kväll också måndag, så hoppas något fungerar.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag skulle absolut kört på vagnen. Enkelt för er också när ni ska av båten. Gör vanlig kvällsritual med pyjamas och välling, eller vad ni nu gör.
Lägg sedan i vagnen och häng för tyg så att hon inte ser ut. Sen hade jag kört runt med vagnen tills hon sov.

Det ska nog gå bra vad du än väljer att göra. Bara du har attityden. :wink:

Trevlig resa.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Igen om gråt vid läggning inför vilan. Edith gråter fortfarande alltid före hon ska vila. Har pågått sedan i början an januari. Det spelar ingen roll hur roligt vi har före, det är som om vi har kommit in i en ond cirkel av nåt slag. Som att man "ska" gråta före vilan; att det här till. Hon har dessutom gråtit nån kväll nu också, och jag vill inte att dagens vilogråt ska smitta av sig på kvällen (även om det bara har hänt två gånger och inte två kvällar i rad). Vi är ute massor, speciellt nu när det är så fint ute och hon har mycket social delaktighet. Jag förstår inte vad som är problemet.

Just hittade jag mig själv ramsandes vid dörren, hör och häpna. Vet inte vad jag ska göra, men kanske krävs en liten minikur av något slag?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen, roligt att höra från er :D :!:
titti_lie skrev: Just hittade jag mig själv ramsandes vid dörren, hör och häpna. Vet inte vad jag ska göra, men kanske krävs en liten minikur av något slag?
Det här förstår jag inte riktigt :oops: ...

:?: När du lägger henne, efter mycket skoj och glädje, ramsar du dig ut då?

:idea: Om man har ett mål när man lagt ner barnet (gå och dammsuga, diska - göra något) och ramsar sig hela vägen dit och man går med rak rygg, ler under tiden och riktigt känner Attityden drypa så känner barnet av det.

:idea: Och sen serverar du henne en ramsomgång igen om hon behöver det och då ramsar du tills hon tar emot den, om det så behövs tjugo omgångar!

:idea: Känner du att det inte går, hon fastnar, så gå in och ge henne en solfjäder, en lååång nästan hela vägen in i sömnen och var noga, noga med bekräftelsen!

:?: Hur ser schemat ut för Edith nu?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Jag ramsar mig alltid ut, ja. Och musik är på utanför, jag dammsuger eller skramlar i köket. Hon har öppet fönster nu på våren och jag tror det är rogivande med lite ljud av bilar och människor i bakgrunden när hon ska sova, så att det inte är helt tyst.

Jag tror inte det är fel på attityden heller. Blir snarare irriterad snart på mig själv för att jag så tappert försöker och fjäskar så att hon ska vara på glatt humör före hon ska vila och det ändå inte går framåt.

Solfjädra känns inte som ett alternativ, i alla fall inte i dagsläget. Hon skriker aldrig och är arg, hon låter mest ledsen och direkt man säger ordet "vila" blir hon lite grinig. Försöker att säga till lite på förhand, typ "vi ska tömma diskmaskinen, och efter det är det dags att vila". Hon vinkar glatt god-vila till hundar eller cyklar eller vad som helst utanför fönstret, hon kan ligga och skratta lite i sängen, men genast jag lägger filten över henne och går ut med ramsan börjar hon gråta.

Hennes schema nu:

07.00. Välling och ensamlek
10.30: Lunch
12.30: Vila 1,5 h
14.15: Mellis
17.15: Middag och bad
18.40: Välling
19.00: God natt

kan det vara något med schemat som inte stämmer?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

titti_lie skrev: Jag ramsar mig alltid ut, ja. Och musik är på utanför, jag dammsuger eller skramlar i köket. Hon har öppet fönster nu på våren och jag tror det är rogivande med lite ljud av bilar och människor i bakgrunden när hon ska sova, så att det inte är helt tyst.
:thumbsup: Bra! Och ge henne en ramsa till (eller mer!) om hon behöver det! Ramsan är ett superverktyg, var inte rädd att använda den.
Jag tror inte det är fel på attityden heller. Blir snarare irriterad snart på mig själv för att jag så tappert försöker och fjäskar så att hon ska vara på glatt humör före hon ska vila och det ändå inte går framåt.
:idea: Istället för att tänka som att du fjäskar för att få henne nöjd, så försök göra den här stunden innan läggning till er roligaste stund på dagen, både för dig och henne! Ha kul på riktigt, att du också skrattar och släpper loss och inte ser det som att till varje pris få henne att vara nöjd. En kul stund för er båda :D :!:
kan det vara något med schemat som inte stämmer?
:!: Schemat ser jättebra ut! Har hon svalt och mörkt?

:idea: Har du läst om förtrotsen? Edith har blivit så stor att hon är där nu, och då är det jättevanligt att läggningarna ska ifrågasättas, som så mycket annat :roll: . Här är en toppentråd om fnurror vid läggning:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Och så kan Edith vara den "modellen" som vill gnöla på kvällen - min minsta var sån länge, och det har lärt mig att alla barn somnar inte knäpptysta när man lägger dem. Frida slutade med gnölläggningarna runt tvåårsstrecket.

Hur har det gått senaste dagarna :?:

Kram Mia
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Kolmörkt är det inte, för det här gäller ju dagsvilan. Men absolut inte dagsljus heller. Svalt, ja, eftersom vi har öppet fönster och skugga utanför hennes rum vilotid. De senaste dagarna har det inte varit något nytt under solen. Jag var inte hemma när hon skulle läggas för vilan idag, men min man sa att det var lite mindre gråt än vanligt (även om det är väldigt olika). Säkert ska det här gå att få utrett ännu.

Vi ska läsa på om förtrots, kan säkert mycket väl vara det.

En HELT annan fråga: vad har ni för erfarenhet av promenadsele på barn?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er?
titti_lie skrev: En HELT annan fråga: vad har ni för erfarenhet av promenadsele på barn?
Ingen alls, har jag. Fast rent spontant gillar jag det inte... Jag inbillar mig att man invaggar sig i en falsk trygghet och istället för att lära, visa, leda och hjälpa så håller man bara fast... så nej, inga selar för mig :wink: :!:
Kanske nån annan har andra erfarenheter?

Kram Mia
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Det går väl så där halvbra, kanske. Hon har två dagar den här veckan somnat utan gråt, men jag börjar tro att hon tycker om att ligga och smågrina lite före hon somnar. Dessvärre har hon nu tre dagar i rad vaknat efter 45 min/ en timme och vägrat somna om. Det är hulk och gråt och allmänt dåligt tills hon "får" komma upp.

Erfarenheter av väckarklockan under dagsvilan?

Tror att mitt trötta humör speglar av sig på oskyldiga Edith. Är gravid och har beräknat om exakt en vecka. Krafterna lyser med sin frånvaro.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Oj, ska du ha en liten en igen! Vad härligt, jag önksar dig verkligen all lycka till!

Det här med att hon ligger och smågrinar - jag har samma erfarenhet av min yngsta. Hon gnölade och puttrade ända tills hon var ungefär två år när hon skulle sova, det var helt enkelt hennes sätt att komma till ro. Barn är olika, precis som vi vuxna!

Jag vet många som har väckarklocka till dagvilan, så det är absolut ett toppenverktyg! Just under förtrotsen är det mer regel än undantag att sömnen OCKSÅ ska ifrågasättas, precis som mat, påklädning, blöjbyte och allt annat. Bara man lugnt och oförtrutet visar i handling vad som gäller så brukar det ge med sig fort nog!

Hoppas det går bra med förlossningen! Har du läst på i Barnaboken om syskon och annekteringen? Mycket värdefullt :heart:

Kram Mia
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Ja, det känns jätte kul med en liten bebis igen. Känner dock av lite av stressen att det "ska" fungera så bra med allt vad gäller bebisen. Jag "borde" veta hur man gör. Jag tror att Edith tycker det är spännande med syskon också, hon är mycket förtjust i bebisar och andra barn. Läste i BB om att få syskon igår. Är det något speciellt du tycker man ska tänka på?

Angående det "gamla vanliga" strulet tror jag att en väckarklocka ska sättas in för vilan också. Idag var det en halv timmes gråt före hon somnade :shock:. Tror det är något slags rekord.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag tror det är många som känner igen sig i den där prestationsångesträdslan inför andra barnet, och den är inte så lätt alls att släppa... Tänk på att ta det lugnt första tiden, ha er välförtjänta smekmånad då ni lär känna varandra och fokusera på att få i lilla bebben så mycket mat som möjligt under vakenstunderna. Tider och scheman kommer senare :wink: ...

Och glöm inte annekteringen! När du kommer hem med lillasyster/bror så låt Edith få hälsa i lugn och ro, ge henne den stunden att välkomna liten syster eller bror! Det är så vackert och se till att ha en näsduk redo :wink: . Tänk också på att göra Edith delaktig i sysslorna kring bebben; byta blöja, torka kräks, visa var bebisen ska sova osv...

Håller mina tummar för dig, vilken underbar tid att få bebis :heart:

Hoppas också att dagvilan funkar bättre nu!

Kram Mia
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Ville bara skriva och berätta att vi har fått en underbar liten Astrid som igår blev två månader.

Allt går bra (men visst finns bättre och sämre dagar). Edith har blivit mycket mammig, men tycker mycket om Astrid. Edith hjälper gärna med att torka med våtservetter och knäppa upp knappar i Astrids pyjamas. Nu är det mest en utmaning att få vardagen att fungera med utevistelser, nyfödd och ingen egen gård att bara springa ut på (man går ju inte så gärna så långt med en relativt liten bebis... tur att det är varmt ute så det går att amma. Värre är det när E springer ut ur parken medans!).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "