Ny kurare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jezzica

Ny kurare

Inlägg av Jezzica »

Vår dotter har aldrig varit någon riktig sovare. Hon har vaknat ofta varje natt från första dag och sovit väldigt oroligt. Ibland har det tagit timmar för att få henne somna om. En kort period då hon blev 6 månader och började äta lite kött sov hon 10-11h i stäck. Tyvärr varade denna period inte så länge och problemen kom tillbaka.
På senaste tiden har hon somnat själv i egen säng (i vårt sovrum) men vaknat efter 3-5 h och gråtit. Då har vi oftast tagit över henne i vår säng för att vi ska få sova alla 3. Tyvärr har inte det alltid hjälp utan hon har fortfarande vaknat, satt sig upp och gråtit.
Nu börjar vi vara så trötta på detta sovbekymmer så vi har slagit tag i saken. Vi bestämde oss för att köra SHN-kuren. Nu ger vi oss inte! Jag har läst boken utan och innan och är taggad som bara den!

Jag började kura ikväll. Skickade bort pappan så vi får vara ifred (han är inte lika envis som mig ;) )
Läggdags kl 20.00 Buffning+solfjäder 10 minuter
Ramsar går ut. Protesterar genast, argt. Ramsar igen. Ropar argt, men inte sammanhängande. Ramsar igen, tystnar och somnar. Kl är 20.21!

Nöjd och glad att det gick så lätt.

Vaknar 23.42
Buffar genast+solfjädrar Ramsar efter 10 minuter
Protesterar genast argt.
Ramsar, ramsar ramsar.
Buffar+solfjäder 10 min
Ramsar, ramsar
Buffar+solfjäder 10 min
Ramsar, ramsar, ramsar, ramsar, ramsar,ramsar, ramsar
Buffa+solfjäder 0 min
Ramsar, ramsar, ramsar, ramsar
Buffa+solfjäder 10 min
Ramsar, ramsar, ramsar, ramsar, ramsar, ramsar
Sover kl 01.24

Nu sitter jag utanför dörren och väntar med spänning hur det skall fortsätta. Hon har nu sovit 1,5 h

Jag upplevde att det tog VÄÄÄldigt lång id att få henne somna om. Hon lugnade sig fint och snabbt med buffningen, men vaknade genast i när jag gick ut och ramsade. Likadant när jag skulle bekräfta efter att hon varit tyst ett tag. Ropade genast till igen och det blev att börja påminna igen. Samma sak upprepade flera gånger. Gör jag något fel? Bekräftar jag för snabbt? Hur många gånger kan man ramsa efter varandra utan att gå in och tillrättalägga?

Hoppas verkligen detta hjälper så vi får börja sov hela nätter alla 3
Nu ger vi oss inte!
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Jezzica och jättevälkommen hit till forumet :!:

Jag hoppas resten av natten gick bra också, och att ni haft en bra dag.

Snart har ni kvällsläggningen och jag hoppas den går bra!
Samma sak upprepade flera gånger. Gör jag något fel? Bekräftar jag för snabbt? Hur många gånger kan man ramsa efter varandra utan att gå in och tillrättalägga?
Det tar sin lilla tid i början, och måste så få göra. Hon undrar såklart vad det är ni hittat på och ifrågasätter det hela.
När du buffar henne så stå ända tills hon är riktigt avslappnad och andas lugnt, då trycker du till med solfjädern och går med ramsan. Om gråten inte går ner eller om hon fastnar i klagan, då går du in och buffar henne lugn igen.
Tänk på att ramsan ska sägas rejält och högt, nå fram till henne genom gråten och lugna!

Och var noga, noga med bekräftelsen, även om hon blir sur och sätter igång igen. Jag vet att det kan vara frestande att hoppa över den, men det straffar sig längre fram i kuren - så gör jobbet grundligt nu så står bygget stadigt för alltid!

Varmt lycka till med kuren, jag tror ni kommer att lyckas alldeles finemang!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jezzica

Inlägg av Jezzica »

Tack för svaret.

Resten av den första natten gick fint. När hon en gång somnat om sov hon 2 h till. Jag gick in och buffade, solfjädrade och ut. Ramsade x8 x8 x8 x4+ bekräftelse och hon somnade om. Allt detta inom 10 minuter
Samma procedur kl 04.24
Vaknar 06.31. Nu är hon mera arg och vill defenitivt stiga upp och ta morgon. Jag buffar solfädrar och ramsar, ca 45 min. Hon fick sova ca 15 minuter så blev det väckning med pompa och ståt. Hon såg ut som ett frågetcken och undrade nog säkert om jag blivit ännu mera galen :shock:

Hela dagen var hon en riktig gnällspik. Trött och dålig aptit. Det blev en kamp mot klockan hela dagen. Vi väntade båda att det skulle bli kväll och sovdags.

Läggningen gick ännu bättre denna kväll. Blev dock 10 minuter tidigare för hon var så trött och slut. Buffade en liten stund solfjädrade och gick ut med ramsa. Hon blev förståss galen. Ropade argt. Jag ramsade igen x4 och hon tystnar. Hon somnar in med bekräftelse x2 Sover kl 19.56

Nu vaknar hon första gången 03.23! Jag ramsar utanför dörren x4, x4 ,x4 hon tystnar, en bekräftelse och hon sover igen 03.33! Helt otroligt. Jag är så förvånad att det gick så lätt
Ny väckning 06.18, ramsar x4, tystnar +1 bekräftelse. Samma procedur kl 06.44, 07.15. Väckning 07.30.

Andra natten gick helt otroligt bra. Jag hade inte väntat mig att ramsan skulle ta över helt redan första natten. Jag behövde som sagt inte buffa en endaste gång. Nu hoppas vi denna natten blir ännu bättre :D

Det värsta tycker jag är dagarna. Hon är så gnällig och mammig. Vill helst vara i min famn heeela tiden. Ingen rast och ingen ro. Hon har somna på 5 sekunder kl 12.30 båda dagarna, vilket är skönt.
Igårkväll var också hysterisk. En riktig gnällspik vi hade att göra med.
Jag hoppas verkligen hon återfår sitt goda humör snart. Brukar det ta många dagar innan de vänjer sig vid schemat?
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vad roligt att läsa om era framsteg, det går verkligen helt enligt skolboken! Massor av extra plus för att du så fint får till ett omsomnade på morgonen, att få väcka är en viktig pusselbit i kuren.

Gnälligheten försvinner.
Tredje, fjärde dagen brukar man märka stor skillnad. Tänk på att inte bära så mycket alls på henne, gå hellre ner till hennes nivå. Och när du jobbar i köket så ha henne på en stol bredvid och låt henne hjälpa till i det mesta du gör - små mutor av skorpor eller russin är fullt tillåtet som stämningshöjare :D :!: Utevistelse brukar också vara poppis, frisk luft är bra för dåliga humör :wink: .

Funkar magen bra på henne? Många barn blir tröga under kuren, så ge extra katrinplommon, päron och annat lösande. En hård mage är INTE kul :? .

Hoppas natten som kommer blir lika fin för er, det är bara att jobba på som du gjort hittills!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jezzica

God morgon

Inlägg av Jezzica »

Hittills tycker jag magen har fungerat riktigt bra. Inga större problem.

Nattningen igårkväll 20.00 gick bra. Buffade några sekunder, solfjädrade en stund och ramsade 4 gånger +1 och hon sov. 20.08
Natten som har gått blev precis som det står i boken. En del uppvaknanden men hon somnade om av sig själv. hon vaknade kl 21.44, 02.00, 04.05, 05.24.
Kl 02.00 behövdes 4 ramsor för att få henne somna om annars gjorde jag ingenting.
Hon vaknade kl 06.58 och ville stiga upp. Jag ramsade 4 gånger och hon tystnade, somnade dock inte om. Samma sak 07.15, ramsade 4 gånger och hon tystnade. Väckning (fast hon inte sov) kl 07.30.

Idag tycker jag det märks att hon har lite bättre humör. Leker själv på golvet nu och är rätt nöjd. Åt ganska bra med gröt till frukost imorse också.

Nu hoppas jag bara att det långa sovpasset kommer inatt så vi får sova några timmar isträck också.

Är det ok för någon annan att natta nu när som helst? Vi har pappan i jobb nu så jag tänkte befria honom till helgen. Fredag kväll får han ta tror jag. Är det ok att han lägger då istället samt ramsar på natten om hon vaknar?

/Jessica
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Absolut OK, till och med utmärkt. Lillan behöver lära sig att det är samma "regler" som gäller när pappa nattar som när mamma nattar. Tycker det går jättebra för er!!
Fortsatt lycka till!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Jezzica

Sommartid

Inlägg av Jezzica »

Natten som gick var alldeles utmärkt. Somnade kl 20.08 utan större gråt och låt.
Jag vaknade strax före 3 av att hon gnydde till lite. Hon tystnade snabbt igen soch somnade om för egen maskin. Vaknade 06.30! Helta 10,5 i sträck m.a.o. Så länge har vi inte sovit på evigheter.
Jag ramsade 4 gången 06.30 och hon tystande , samma sak 07.00.
Väckning 07.30 i vanlig ordning.

Men nu har jag kommit på ett bekymmer. Klockan ändras i helgen. Hur gör vi nu? Skall vi fortsätta med samma schema och ändra lite åt gången eller hur gör vi?
Detta borde jag ha tänk på och startat kuren efter klockställningen istället men det är så dags nu. Hoppas et går på någotvis i alla fall.

/Jessica
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag hade samma problem vid förra tidsbytet och fick då ett antal olika varianter. En del förespråkade att ändra hela timmen direkt, andra ändrade en kvart i taget. Själv ändrade jag en halvtimme i taget så omställningen tog 2 dygn och vi märkte ingen påverkan på kuren i övrigt trots tidsomställningen.

Vilken kanonnatt ni haft - så härligt!! Keep up the good work! ;)
Kram S
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Jezzica

Inlägg av Jezzica »

God morgon!

Vill bara meddela att Siri har inatt sovit 11,5 h isträck, precis enligt schemat.
Natt nr 5 på kuren. Detta är helt fantastiskt, jag hoppas verkligen det forstätter lika bra.

Angående sommar tiden tror jag vi tar litet åt gången, kanske tom 15 minuter. Eftersom hon kommit in i schemat så bra nu vågar jag inte chansa och flytta ännu mera på en gång.

/Jessica
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jezzica skrev:God morgon!

Vill bara meddela att Siri har inatt sovit 11,5 h isträck, precis enligt schemat.
Natt nr 5 på kuren.
:D =D> \:D/

Underbart - superbra jobbat!

Jag är så glad för er skull!

Kram Mia
Jezzica

Inlägg av Jezzica »

Efter 2 perfekta nätter utan det minsta ljud är det som om Siri har glömt bort sovandet. Hon har sovit väldigt oroligt nu igen.
Förra natten var det mellan 00-04 hon vakande i flera gånger i timmen ibland. Vissa gånger somnade hon om av sig själv, ibland behövdes 4 ramsor
Inatt var det mellan 21-00, samma sak. Hon vakande flera gånger. Oftast var 30:e minut. Ibland ramsade jag ibland somnade hon själv Jag behövde dock inte gå in och buffa eller solfjädra.

Är det vanligt att det blir såhär? Jag som hoppades att hon skulle forstätta sova bra när hon gjort det 2 nätter. Man man slipper väl inte undan hur lätt som helst heller?

Nu har vi ju dessutom ändrat till sommartid. Vi har flyttat schemat 15 min åt gången nu 2 dagar så vi ligger nu 30 min före det normala.

/Jessica
Siri född 20.3.2008
Kur start 23.3.2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D :!:
Jezzica skrev: Är det vanligt att det blir såhär? Jag som hoppades att hon skulle forstätta sova bra när hon gjort det 2 nätter.
:wink: Lugn och fin! Kuren är ingen magisk trollformel som lever sitt eget liv, och visst vaknar små barn likväl som vi vuxna ibland! Skillnaden är att du nu har en massa fina verktyg att ta till om och när Siri vaknar, du kan i ord och handling tala om för henne att hon är trygg och att på natten sover vi som grisar :sleep: .

Att ifrågasätta hör till människans natur, och det hon gör är att ifrågasätta om det är det här som gäller nu, om ni står för kuren! Det är helt normalt och se det som ypperliga tillfällen att vässa ramsan, att lära sig backa och ge mer förtroende för Siri!
Hon kan! Och du kan!

Jobba bara på lika fint som ni gjort hittills och se framåt!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "