Autism och SHN?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ingefrid
Kontakt:

Autism och SHN?

Inlägg av ingefrid »

Jag följer en blogg där författaren har en fyraåring son med diagnosen autism. I senaste inlägget skrev hon om hur ytterst lite han sover på nätterna, och jag kunde inte låta bli att skriva en kommentar och tipsa om SHN. En annan bloggare läste min kommentar och gav detta svar:

"Jag tror INTE att det är att rekommendera Anna Wahlgrens metoder på ett barn med ett bokstavshandikapp som t.ex Autism?

Ett exempel ur Anna Wahlgrens "sova hela natten-kur" är ju (väldigt kortfattat) att:

"Låt barnet skrika sig till sömns i några nätter, utan att ge efter. Kliver barnet upp, lägg barnet igen, säg inte ett ord, osv osv osv... Till sist sover barnet hela natten, men det kan bli en 3-4 jobbiga nattningar först."

Det är väldigt likt metoden som nannysarna kör med i "Nannyakuten" & "Barnakuten", o alla dom där programmen...

Dels så fungerar inte detta i praktiken på ett barn med Autism- och/eller ADHD-diagnoser. Dessa barn har inte förmågan att själva se konsekvenserna av deras handlande, alla gånger. O då blir ju detta mer eller mindre tvärtomeffekt för dessa barn. O plötsligt har man dragit igång en cirkus som är värre än den cirkus man hade från början, o ännu svårare att "ta sig igenom".

Det kan ta väldigt lång tid att återfå förtroendet hos barnet, t.ex, om man genomfört en sån sak, hos ett barn med vissa bokstavshandikapp."

Jag har väldigt svårt att tro att detta kan vara sant. Vad säger ni andra med autistiska barn, har ni kurat, i vilken ålder och med vilket resultat? Jag har visserligen en dotter en dotter med Aspbergers syndrom, men när hon var liten hade jag inte hört talas om SHN så med henne krånglade vi oss igenom nätterna och hon kan fortfarande ha svårt att somna och sova hela nätter. Lite sent att kura henne nu kanske (12 år)? :)
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
inger
Kontakt:

Inte kurat

Inlägg av inger »

För jag kände inte till det när Gabriel som har diagnosen autism var liten.
Han hade ofta öroninflammation och astmaliklnande besvär och eksem som gjorde att sömnen var orolig. :(
När han var cirka ett år gjorde jag en egen variant av kurning. Jag la honom en speciell tid. Han gick upp. Jag bar tillbaka honom och så vidare.
Till slut så resulterade det i 12 timmars natt.
Jag har svårt att se att det skulle skada honom om jag istället arbetat enligt AW s kurningsmetod om jag läst på om den metoden.

Gabriel sover fortfarande 11-12 timmar natt. Han är nio år och behöver det verkligen eftersom han just nu utvecklas enormt mycket.

Hoppas du får fler svar av någon som är mer kunnig än jag. :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett exempel ur Anna Wahlgrens "sova hela natten-kur" är ju (väldigt kortfattat) att:

"Låt barnet skrika sig till sömns i några nätter, utan att ge efter. Kliver barnet upp, lägg barnet igen, säg inte ett ord, osv osv osv... Till sist sover barnet hela natten, men det kan bli en 3-4 jobbiga nattningar först."
Och detta är ju då helt felaktigt! Såhär går INTE Sova hela natten-kuren till! :?
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Nej, jag vet och jag försökte förklara för den tjejen hur SHN egentligen fungerar. Hoppas hon förstod. Synd att så många har så felaktig och negativ inställning till AW och SHN.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ingefrid skrev: Synd att så många har så felaktig och negativ inställning till AW och SHN.
Jo, det är konstigt att de som har den synen uttrycker sig så bombsäkert och negativt när de inte ens bemödat sig att läsa på om kuren! Det är väl det minsta de kan göra innan de avfärdar den, eller hur :-k :?: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "