"Jag tror INTE att det är att rekommendera Anna Wahlgrens metoder på ett barn med ett bokstavshandikapp som t.ex Autism?
Ett exempel ur Anna Wahlgrens "sova hela natten-kur" är ju (väldigt kortfattat) att:
"Låt barnet skrika sig till sömns i några nätter, utan att ge efter. Kliver barnet upp, lägg barnet igen, säg inte ett ord, osv osv osv... Till sist sover barnet hela natten, men det kan bli en 3-4 jobbiga nattningar först."
Det är väldigt likt metoden som nannysarna kör med i "Nannyakuten" & "Barnakuten", o alla dom där programmen...
Dels så fungerar inte detta i praktiken på ett barn med Autism- och/eller ADHD-diagnoser. Dessa barn har inte förmågan att själva se konsekvenserna av deras handlande, alla gånger. O då blir ju detta mer eller mindre tvärtomeffekt för dessa barn. O plötsligt har man dragit igång en cirkus som är värre än den cirkus man hade från början, o ännu svårare att "ta sig igenom".
Det kan ta väldigt lång tid att återfå förtroendet hos barnet, t.ex, om man genomfört en sån sak, hos ett barn med vissa bokstavshandikapp."
Jag har väldigt svårt att tro att detta kan vara sant. Vad säger ni andra med autistiska barn, har ni kurat, i vilken ålder och med vilket resultat? Jag har visserligen en dotter en dotter med Aspbergers syndrom, men när hon var liten hade jag inte hört talas om SHN så med henne krånglade vi oss igenom nätterna och hon kan fortfarande ha svårt att somna och sova hela nätter. Lite sent att kura henne nu kanske (12 år)?