Snälla hjälp, kurstarten kändes inte alls bra.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Thunia

Snälla hjälp, kurstarten kändes inte alls bra.

Inlägg av Thunia »

Hej! Jag hoppas verkligen på tips o stöttning för kurstarten var hemsk. Han gallskrek o ställde sig upp eller vände sig i sängen, jag buffade, alt, solfjädrade, alt strök över ryggen som såsmåningom funkade bäst, o han tystnade för att börja igen så fort jag släppte och ramsade ut. (Jag gick in när han ställt sig upp för han har precis lärt sig det och kan inte komma ner igen). Det tog 65 min att lägga honom, fick med bekräftelseramsa, vaknade bara en gång kl 3.50 men tog även då 65 minuter. Kändes helt fruktansvärt att det tog så lång tid då det i boken står 20-45 min vanligen och aldrig så länge som första gången.

Vi har haft problem länge, sen har var 3 månader-6 vaknade han varje timme efter 23 natten igenom. Nu efteråt vet jag att han hade behövt mera mat, litade inte på min magkänsla men fick bekräftelse då han gick inte upp i vikt som han skulle vilket upptäcktes, vid 5,5 månad. Först nu känner jag att vi kan sluta med nattmat och därför kurstart. Vi har redan sen ett par månader infört olika saker, o har använt rutintiderna i ca 2 månader. Natt 11 h, dagssömn 1,5+ 1,5. Även somna i sin säng, somna utan mat, somna utan napp, och ändå blev denna kurstart så hemsk, för att jag nu genomförde sista steget, att gå därifrån. Men nu vill jag verkligen genomföra detta då han fortfarande 8 månader gammal vaknar varannan timme o behöver hjälp att somna om. hjälp hjälp hjälp
min lilla groda född 080720, kurstart 090320 8 månader.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Thunia och välkommen hit :heart: :D

Tråkigt att höra att du inte känner dig bekväm med kurstarten.

Så här skulle jag göra kommande natt: stå kvar tills han verkligen är sömntung och det betyder ganska länge. Gå sedan med en glad hurtig ramsa. Hellre inatt att du står hos honom för länge än för kort. Det han behöver veta först och främst är att det är skönt att ligga och sova i sin säng.

En sak till som är viktig är att du känner dig bekväm i det du gör. Andas djupa lugna andetag och förmedla via dina händer och ramsan att mamma/pappa vet vad jag gör, nu ska vi sova lugnt och skönt.

Läs gärna Annas jannuarikrönika från 2008 om just säkerheten.

Vi finns här för stöttning.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Thunia

Inlägg av Thunia »

Tack för hjälpen!

När jag står kvar hos honom med händerna på honom och han är tyst, får jag ramsa då eller ska jag vara tyst och bara ramsa när jag går? Känns som om han kopplar ramsan med att bli lämnad, även om jag fått in bekräftelseramsan också. Det jag funderade på var att jag brukar natta så, stå kvar hos honom, så om jag väntar för länge så blir det ju ingen kurning.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej då fattar jag. Det är en vana som behöver brytas. Men jag skulle ändå stå kvar tills han är helt sömntung och då gå med ramsan. Lyssna av honom är han arg, vilket jag tror att han är eftersom han när van att du står där tills han sover. Låt honom reagera, vänta med att gå in tills han verkligen ber om hjälp att lägga sig ner. Inte förren då kommer han att ligga kvar. Gå in och solfjädra honom lugn och sömntung och gå med ramsan. Var noga med bekräftelsen.

Du ska inte ramsa när du är inne hos honom. Jobba i tysthet och gå med ramsan. Ibörjan så protesterar de, men snart förknippar de ramsan med sömn och ligger kvar.

Jag tror att det viktiga är att du lyssnar av honom. Arg, sur och förbannad får han vara. Låt honom få avreagera sig och gör inget åt det. Men om han blir ledsen så ska han ha hjälp på en gång. Det kan vara svårt precis såhär i början av avgöra, men redan inatt tror jag att du kommer höra skillnaden.

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Thunia! :D

Han kopplar ramsan med att du går men det är ju just det du gör. :wink: Snart kommer han lära sig att du inte försvinner för att du går och att han lugnt och tryggt kan somna på egen hand. Så du står kvar så att han är sömntung (som Ida beskriver, låt det ta sin tid) och då går du med ramsan. Sätter han igång igen så är det bara att upprepa. Och så får han bekräftelsen vid tyst, då lär han sig att det inte är någon som helst fara.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Thunia

Inlägg av Thunia »

Tack igen:)

tre frågor:

1. Känns jättesvårt att avgöra när han ber om hjälp. Jag tycker han skriker förbannat när jag slutar lugna och förtvivlat när jag har gått därifrån. Hur länge ska jag vänta? Igår hann han skruva till sig eller vända sig om på en gång så jag gick ganska ofta in för att lägga tillrätta, men väntade även för att inte springa in varje minut. Men ja, hur ska jag resonera, hur länge ska jag vänta? Särskilt om han har ställt sig upp, han kan ju inte lägga sig själv.

2. När han sätter igång igen ska man upprepa. Hur fort då? Jag hinner ju inte ut innan han skriker igen. Han vill ju att jag ska stå kvar så så fort jag släpper o går skriker han igen.

3. Detta med att det tog så lång tid båda gångerna, det känns inte alls bra, är det verkligen normalt o inget att bry sig om? och Om det fortfarande tar lika lång tid ikväll då?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

1. Känns jättesvårt att avgöra när han ber om hjälp. Jag tycker han skriker förbannat när jag slutar lugna och förtvivlat när jag har gått därifrån. Hur länge ska jag vänta? Igår hann han skruva till sig eller vända sig om på en gång så jag gick ganska ofta in för att lägga tillrätta, men väntade även för att inte springa in varje minut. Men ja, hur ska jag resonera, hur länge ska jag vänta? Särskilt om han har ställt sig upp, han kan ju inte lägga sig själv.
Det går inte att säga hur länge du ska vänta. Det handlar om hur han låter. Jag skulle vänta tills han verkligen behöver hjälp. Gå in, lägg tillrätta och stå tills han igen är helt sömntung. Så att det inte blir spring in och ut hela tiden.
2. När han sätter igång igen ska man upprepa. Hur fort då? Jag hinner ju inte ut innan han skriker igen. Han vill ju att jag ska stå kvar så så fort jag släpper o går skriker han igen.
Samma som på fråga 1. Lyssna, arg och förbannad får han vara men inte ledsen.
3. Detta med att det tog så lång tid båda gångerna, det känns inte alls bra, är det verkligen normalt o inget att bry sig om? och Om det fortfarande tar lika lång tid ikväll då?
De är inte ovanligt att det tar tid. Det kommer ta mindre och mindre tid.

Men för att du ska lyckas så måste du tro på det du gör. Annars förmedlar du din osäkerhet till ditt barn. Så som jag skrev tidigare, andas lungt och tänk på vad du vill förmedla till honom.

Ida

www.sovgott.net
Lua

Inlägg av Lua »

Kändes helt fruktansvärt att det tog så lång tid då det i boken står 20-45 min vanligen och aldrig så länge som första gången.
Man kan få buffa/solfjädra så länge som 45 minuter första läggningarna men innan liten vän SOVER kan det ta längre än så!

Kram Lua. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vill bara komma in och ge Styrkekram, och tala om för dig att inte stirra dig blind på hur många minuter det enligt boken "ska" ta.. Tror inte att det är på det sättet AW menar heller, utan mer att det bör ta färre och färre minuter per natt.. för vår del tog första natten långt över en timme, och andra natten 45 minuter, tredje 30 osv osv.. Du löser detta!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Thunia

Inlägg av Thunia »

Igår somnade han på 10 min. vaknade igen 22.10 tog även det 10 min, bra bra. vaknade kortis 02 stoppade om o solfjädrade, somnade om. missade att ramsa. 05 12 vaknar han o kl är nu 06 52 o skriker fortfarande. Har flera ggr solfjädrat tills lugn men skriker genast argt när jag ramsar ut. Om 5 minuter är det morgon och han har skrikit i 1h 40 min och har fortfarande inte gett sig. Har ju både lugnat o lämnat ifred men inget fungerar. Är iförsig ett mönster han har att ibland när han vaknar kan han inte somna om på 1,5-2 h, men att skrika hela tiden känns ju helt sjukt. Att lämna ifred känns mer som att överge... har väntat till det lugnare , som jag tolkar det, be om hjälp skriket, men så fort jag ramsar ut så skriker han igen, vad är detta???
Thunia

Inlägg av Thunia »

07.05 väntade in nån sek tystnad, rusar in glatt hojtande o gör morgon. har skrikit i 2 h. sätter upp glad o självklar min men känner mig som hemsk mamma.
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hej och välkommen hit!!

Först vill jag säga att jag är inte diplomerad kurare men jag vet att kuren innebär att barn inte ska skrika alls. Man ska då gå in och bryta med solfjäder eller buffning. Förmedla tryggheten och säkerheten.

Har kurat min dotter själv och jag skulle aldrig tolerera att hon skrek överhuvudtaget. Skulle hon börja skrika så skulle jag ramsa direkt, nu när hon kurades för 5 månader sen. Och sedan på morgonen ta tempen och kolla efter tänder. För skrik är ju frågor som ska besvaras. I början var det svårt att få igång dialogen men min envishet är mitt stöd. Säkerheten MÅSTE finnas och ATTITYDEN. Jag gjorde riktiga fel (pga enorm trötthet) men attityden rättade till det. Idag sitter ramsan ordentligt. Sen kan hon nån gång gnälla till för att täcket åkt av och hon inte får rätt på det och nu vet jag precis vilket gnäll som är vilket.

Alltså, lyssna på honom, är han arg eller ledsen? Är han ledsen så måste du göra något, buffa eller fjädra. Är han arg så gör husljud, sätt igång klassisk och lugnande musik, (jag valde dammsugaren som sista utväg), TV:n eller vilka ljud som helst som han känner igen.

Är det helt mörkt i rummet? För att eliminera eventuella synintryck? Håller han på att få tänder? Har han 8-månaders ångest? Har du en väckarklocka?

Jag skickar en stor kram och hoppas att det går bra!!
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Thunia

Inlägg av Thunia »

My Precious skrev:Hej och välkommen hit!!

Först vill jag säga att jag är inte diplomerad kurare men jag vet att kuren innebär att barn inte ska skrika alls. Man ska då gå in och bryta med solfjäder eller buffning. Förmedla tryggheten och säkerheten.

Har kurat min dotter själv och jag skulle aldrig tolerera att hon skrek överhuvudtaget. Skulle hon börja skrika så skulle jag ramsa direkt, nu när hon kurades för 5 månader sen. Och sedan på morgonen ta tempen och kolla efter tänder. För skrik är ju frågor som ska besvaras. I början var det svårt att få igång dialogen men min envishet är mitt stöd. Säkerheten MÅSTE finnas och ATTITYDEN. Jag gjorde riktiga fel (pga enorm trötthet) men attityden rättade till det. Idag sitter ramsan ordentligt. Sen kan hon nån gång gnälla till för att täcket åkt av och hon inte får rätt på det och nu vet jag precis vilket gnäll som är vilket.

Alltså, lyssna på honom, är han arg eller ledsen? Är han ledsen så måste du göra något, buffa eller fjädra. Är han arg så gör husljud, sätt igång klassisk och lugnande musik, (jag valde dammsugaren som sista utväg), TV:n eller vilka ljud som helst som han känner igen.

Är det helt mörkt i rummet? För att eliminera eventuella synintryck? Håller han på att få tänder? Har han 8-månaders ångest? Har du en väckarklocka?

Jag skickar en stor kram och hoppas att det går bra!!
Hej!

Kopierar in mina anteckningar för natten. Har både gått in o stannat tills han är helt lugn men skriker genast argt när jag går ut, o stannat ute o inte stört, som boken säger men i detta vargtimme läge funkar ju inget alls.
Jag vill verkligen inte heller att han skriker, o jag ger ramsan så att han vet att jag är där, men tror att vi måste kura igenom detta,f ör att somna i sängen m mig bredvid har han kunnat länge. men då behövs jag vid varenda uppvak också...

Ok här kommer anteck så får ni se om jag ska göra annorlunda.

19.30 lägger gråter lite men slutar när jag solfjärdrar o stryker o sjunger. Håller ligger tyst, ramsar ut, efter några sek skriker. Väntar o lyssnar. Har kravlat runt, vänder solf o stryker. Står tills han slutat gnälla o andas lugnt ett par andetag, ramsar ut, tyst kl är 19.40.

22.10 vaknar, ramsar solf ramsar ut. 22.12 lägger, håller ramsar ut, skriker lugnare än igår. 22.14 solf tills tyst o slapnnar av, ramsar ut skriker lite. B ramsa 22.17 skriker ett par ggr tystnar.22.19 b ramsa stönsuckar lite,

02 10 solf på en gång somnar om, ramsar inte…
tyst.

05 12 ramsa o solf på en gång men vill inte. Ramsar ut skriker.5.20 vägrar låta sig buffas. Ramsar ut fast han inte lugnat sig. 05.25 lägger rätt stryker lugn men blir sur igen. Ramsar ut börjar genast skrika. 27 snabbt tillrättaläggande ramsar ut, sur. 33 mattas av lägger tillrätta blir sur igen. 37 lika, skriket stegras när jag går 45 ramsa tystnar kort fortsätter skrika. 49 låter lugnare hjälpskrik, stryker över ryggen solf 2 min tills andas lugnt, ramsar ut skriker genast. 6.00 stryker ramsar ut skriekt stegras. 07 lägger ramsar ut 14 stryker tills lugn ser slut ut, skriker genast när jag ramsar. 24 lika. 28 tyst ett par sek b ramar skiker. 32 b ramsa tyst, skriker till tyst, skriker igen. 33. ligger rätt för första gången gråter är lessen. 49 buffar lite, skriker argt när jag slutar o går.7.03 buffar o lägger, tystnar, skriker argt när jag går.7.10 väntar in nån sek tystnad, rusar in glatt hojtande o gör morgon. har skrikit i 2 h.

Ser ut som att jag stör, men samtidigt tycker jag att jag väntar hemskt länge, o vill ge honom ramsa så han vet att jag är där. De flesta ggr har jag också behövt lägga honom rätt..

ok tips o råd o stöttning tack

:shock:
My Precious

Inlägg av My Precious »

Hej igen ;)
Om jag förstår rätt så har nu 2 nätter passerat. Och i kuren så ska ramsan ta över mer och mer... De tre dagar och nätterna kräver olika saker.

Här är en länk där det står exakt vad du ska göra och när:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Här ser du att han ska ALDRIG läggas gråtande, han ska vara glad så att han tycker om läggningen. Han ska vara lugn när du går ut, vaken kan han vara men tyst, lugn, trygg och säker på situationen. Du ska vara EXTREMT BENSÄKED I ATTITYDEN, DUVET EXAKT VAD SOM GÄLLER. ALLT ÄR SÅ BRA. HAN KAN LÄTT SOVA HELA NATTEN.

Kram
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Thunia

Inlägg av Thunia »

hmm

Han är lugn o glad när jag lägger honom, och han blir tyst o lugn när jag står där och lugnar honom, men skriker argt när jag går. Jag vill absolut inte att han gråter o det har han inte behövt förut, men han kan ju som sagt inte somna själv utan behöver hjälp gång på gång under natten vilket är varför jag kurar. Jag har läst boken och har den framför mig hela tiden. Där står bla att man inte ska störa utan kunna gå därifrån när man har lugnat annars fastnar man i buffningsträsket, . Påminnelse" Stegras skriket, eller mattas det av? Ha inte för bråttom! Stegras det allvarligt får du gå in igen och ge beskedet på nytt men oerhört mycket kortare. ... Tystnar han inte helt ska han i alla fall låta betydligt lugnare. Då går du genast ut med ramsan. Påminnelsens tonvikt ska ligga på ramsan, inte buffandet." sid 41-42 Sova hela natten.

Att säga att jag gör fel för att han protesterar på kurens första o andra natt, känns jättejobbigt, förstår jag verkligen boken så fel??

Funderar att detta har att göra med vargtimmen, det är ju långt från första gången han vaknar vid 4-5 o inte kan somna om, då har jag dock stått där och försökt hjälpt honom, tagit honom till min säng o försökt få han o somna men ofta har han inte somnat förrän de där 1,5-2 h har gått , nu försökte jag lämna honom ifred emellan lugnandet (då jag stod o solfjädrade tills han var sömntung som jag blev rådd tidigare i tråden, vilket funkade på kvällen men inte idag i vargtimmen) för att fortsätta som kuren.

Behöver lite stöttning o råd för att orka fortsätta kuren. Ilindström, bluna, beckabus, kan ni hjälpa mig?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"