Kan detta fungera??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Alltså bara under omställningen, ett par dagar, men det är 12 h natt som gäller annars. Du kan även komma på att få upptäcka hur "sömn föder sömn" fungerar, då många gånger morgnarna får en gynsam utveckling då kan lägger tidigare på kvällen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack för hjälpen (igen) :oops: Känns som man inte gör annat än hänger här och frågar :oops:
Fick förresten beröm från Öppna Förskolan idag över att jag har fått en sådan go, glad och aktiv flicka jämfört med hur hon var i början på året!! :lol:
Det känns riktigt bra att kunna "skryta" över ens barn och hur duktig hon är på att sova och vila sig glad&akktiv :wink:
Nu har hon åkt i säng en halvtimme tidigare så får vi ge det till början av nästa vecka att komma ikapp med sin neddragning på em-luren.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
duggan

Inlägg av duggan »

Fick förresten beröm från Öppna Förskolan idag över att jag har fått en sådan go, glad och aktiv flicka jämfört med hur hon var i början på året!!
Bättre beröm kan väl inte en mamma få! :lol: :wink: :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nu känns det lite tungt igen.. :cry: Nu är det bajs-blöjor som spökar här.. två gånger per natt kommer det en rejäl laddning, byte i (nästan) mörker, hon somnar om snällt, men hon får ju trots allt ett avbrott i sina timmar.. hon har blivit övertrött varje kväll innan läggning nu vilket gör att hon blir ännu svårare att få lugn :(
Hon tar inte sina timmar på dagarna heller, vaknar och har inte någon som helst plan på att somna om..
Skyller lite på fullmåne för tillfället.. ska se om det hänger kvar sen.. både jag och Beckas morfar sover väldigt under fullmåne-perioden (kanske skulle se om det finns någon kul forskning om det) 8)
MEN, jag är såååå nöjd med kuren!!! Becka sover trots allt mycket mer nu än hon någonsin tidigare gjort, glad och aktiv och massa annat positivt!!!
Åttamånaders-ångest i antågande??
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Beckabus skrev: två gånger per natt kommer det en rejäl laddning, byte i (nästan) mörker, hon somnar om snällt, men hon får ju trots allt ett avbrott i sina timmar.. hon har blivit övertrött varje kväll innan läggning
:D Inte leta fel nu (eller åttamånadersångest) :wink: Ta det så lugnt, så lugnt :!:

Bajsande "två gånger per natt" kommer inte att vara för evigt. Hantera det lugnt, tyst, snabbt och fint, på den praktiska bogen bara. Ut med ramsa och vänta på bättre tider. De kommer :idea:

Övertrött vill vi inte ha henne. Du kan alltid lägga en hel halvtimme tidigare på kvällen, utan att det påverkar schemat. Kör det 4-5 dagar nu, och du kommer att se skillnad på dagarna också, till det bättre :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lou

Inlägg av Lou »

Vi fick rådet att ge katrinplommonpuré vid första målet på dagen, så hinner bajset komma före natten. Det funkade bra!
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack Anna och Lou!! Vi provar med lite katrinplommonpuré ihop med morgongröten så hoppas vi att det kan bli lite lättare, och tack för klappen på axeln Anna.. det kanske faktiskt var så att vi letar fel där dom egentligen inte finns.. :oops:
Imorgon ska vi till fotografen, han hade oxå hört talas om SHN och var väldigt glad över att vi hade sov- och ättider som kunde passas in så att hans jobb som fotograf skulle bli lättare.. han har haft flera föräldrar hos sig som inte känner igen sina barns behov, så han undrade om inte AW-tekniken kunde fungera som praxis på BVC :wink:
Hoppas nu att Becka visar sig från sin allra bästa sida imorgon!! Tack än en gång för råd och tips!! *kram*
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nu krånglar sovtiderna lite mer än önskat.. Hon vill gärna ha 3 sömn-lurar om dagen, men det vill sig inte riktigt bra.. Hon har 45, 90, 20 nu.. Men 90-luren vill inte gärna bli längre än 45 minuter och 20 minuters-luren blir hon arg och tjurig när man väcker henne..
Kan man ändra istället till 45x3??
Ha en bra kväll!! *kram*
duggan

Inlägg av duggan »

Går och Går, allt går :wink: Men jag tror ändå att dom små behöver en längre sammanhängande sömn på dagen för att hinna återhämta sig ordentligt.

Hur går långluren till? Vagn, säng? För sover hon inne skulle jag rekomendera att ha kolmörk irummet, och i vagn täckt suflett, det brukar underlätta för små skarvare.

Sedan skulle jag inte vara feg på att "sätta tiden" alltså att du koncekvent flyger ut till vagnen efter 45 min när det är uppvak och vagnar över skarven och ramsar i väg och efter ett par dagar får ramsan ta över mer och sedan bara ramsan i skarven och sedan kommer hon att sova över skarven, jag är helt övertygad! :wink:

//Malin
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack duggan för snabbt svar (som vanligt).. Vi har insett att vi gjort "fel" när det gäller lurarna.. fick för oss att lättaste sättet (har förstått att kuren inte går ut på att ta den lätta vägen hela tiden nu :oops: ) var att ta en promenad och låta henne somna i den till ramsan.. Det har ju straffat sig lite nu, för inte vill hon ta någon lur i sängen på dagen, bara vagnen som gäller.. och naturligtvis så ska den röra på sig oxå :shock:
Men vi får väl jobba på med att jobba på hennes 90 minutare, är ju så skönt att se henne nyvaken och pigg.. Men då ger vi oss på att fortsätta gå, gå och gå då :wink: Kan snart till och med påstå att SHN-kuren för vår del gett mig mycket frisk luft och motion :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hahaha :lol: 8)

Jag skulle börja med att låta henne somna i stillastående vagn och jobba med ramsan, tänk lite natt 1 när du gör detta, alltså helt ok att vagna lite i överkant ibörjan och så backar du stegvis och låter ramsan ta över mer och mer! :wink: Då kommer hon att grejja 90 minutaren! Jag är heltövertygad! :lol: :wink:

//Malin
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Oj Oj Oj en sån stämma hon hade min söta fina :wink:
Här har precis en härligt ARG Becka visat sig :evil: Efter att ha tagit sig ner i "lessen-träsket" gick jag in för att lägga tillrätta, men jag har inte en aning om vad som gjorde hennes sömn så störd.. :-k
Hmm, jo förresten, aning har jag :oops:
Dotter har väldigt väldigt dålig aptit numera, finns knappt något som hon gillar :cry: Skulle tro att hon vaknade av att hon trasslat in sig i täcket, och sen inte kunde komma till ro på en gång och att matvargarna hann ikapp henne, innan sömnen tog henne..
Sambon, som jag inte alltid är på samma våglängd som, petade i henne Ersättning medans jag mjölkade korna på övervåningen :shock: Men faktum är att hon slukade 200ml och somnade nästan innan han fick undan flaskan.. Kommentaren från honom var: Jag hann i alla fall med ramsan :oops:

Nu hoppas jag att allt detta var en tillfällig sak, men faktum kvarstår.. hur få i henne tillräckligt med mat??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vill passa på att säga tack för alla fina inlägg du skriver till andra som kurar, du inspirerar många tror jag!

Vi har haft två gossar som inte slukat mat helt utan vidare och lite tricks har man nog kommit på:
-Plockmat så tidigt det bara går.
-Krydda mycket.
-Äggröra (går att späcka med grädde och smör - riktig kaloribomb)
-Mata framför tv:n (inte helt ok kanske men det har funkat när de var små)
-Egen sked.
-Kladda hur mycket som helst.
-Ingen överkoncentration (inte det lättaste när man tror att sömnen hänger på en skör tråd och minsta milliliter ger någon minuts extra sömn).
-Vi har inte serverat så mycket vatten (gäller ju mest äldre barn). Bättre att fylla magen med något som mättar tänker jag.
-Stort hål på nappen, man kan byta mycket tidigare än man tror är min erfarenhet.

Hmmm, kommer inte på något mer nu.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jisses va tips!! Du är verkligen en ängel Emma!! Och förresten tack för uppmärksamheten :oops:

8-månaders kontroll idag på BVC, fick härligt beröm för glad, aktiv och framåt liten tös 8) Oj, vad det värmer mammas hjärta.. :heart:
Hennes kurva ser ganska bra ut, men jag har bett om en extra vägning om en månad igen.. Känns bäst i mammas hjärna så :shock:
Jag känner mig totalt vansinnigt löjlig, men den där 8 kilos-gränsen hade jag velat komma fram till ](*,) Dags att inse att dottern faktiskt mår bra, sover väl och utvecklas till den underbara lilla människan som jag önskar oss..

Nu hoppas jag att min hjärna kan börja koppla av och att vi snart närmar oss NJUTNINGEN!! *kram*
Beckabus

Oj Oj OJ

Inlägg av Beckabus »

Nu är det verkligen dags att jag tar min i kragen.. :oops: Kör fortfarande på typ 6-månaders schema och dottern närmar sig 9 månader nu :?
Så här ser schemat ut nu:
19,30-7,30 Natt
8,00 Mat
9,00-9,45 Sova
11,00 Mat
12,00-13,30 Sova
14,00 Mat
16,00-16,45 Sova
17,00 Mat
19,00 Bus&Nattismat

Jag skäms nästan lite när jag tittar på detta nu :oops: Kan dock säga att just för tillfället funkar det bra, förmodligen för att dottern är sjuk och behöver all sömn, men min tanke är att ändra schemat till nästa helg då det ändå blir ändringar per automatik för sommartiden.. Jag har läst, läst, läst, men känner mig oerhört svag på att lägga upp schemat ändå, och vill verkligen ha förslag på nya tider!! Har inte några tider som är huggna i sten idag.. Känner mig oxå väldigt osäker på min egna Attityd, till att hon ska ta förändringarna :oops: (Någon som har en bra "varg-bössa" till utlåning?) Kan dock tillägga att hon är en riktig liten tröttis, och nätt i maten..
Hoppas på goda svar och hjälp av er alla!! *kram*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"