AP/NF! Jag är förbannad.

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

AP/NF! Jag är förbannad.

Inlägg av annawahlgren »

:!: Attachment Parenting / Nära föräldraskap / signaturen och redaktören Jorun m fl, m fl :!:

:arrow: Det går bra att efter augustikrönikan (den "hårresande") kalla mig "vidrig", anklaga mig för "sakfel", "svammel", fria fantasier", påstå att lille Nils inte existerar, att jag fabricerat honom och hans "extrema undantag" till mamma;

:arrow: Det går bra att författa en förstasidesblogg med rubriken "AW attackerar Nära föräldraskap" där denna Jorun, föreläsare i AP, vet berätta att (augusti)"krönikan är full av felaktigheter och saknar ett vetenskapligt perspektiv" och föreslår att jag "backar upp dina uttalanden med fakta i stället för att fabulera";

:arrow: Det går bra - trots att man enligt uppgift saknar moderator på NF - att plötsligt plocka bort den tråd man själv initierat om mitt så illa underbyggda "svammel", där alla var välkomna att förfasa sig över mina åsikter och min person - man bedriver alltså anonym censur på sitt forum HELLRE ÄN ATT VISA RYGGRAD;

:arrow: Det går bra att gå in på denna hemsida, både i Gästboken och på Samtalsforum, för att bringa ljus i mitt medeltida mörker och hänvisa till diverse kunskapskällor inom AP/NF som jag borde studera för att veta vad jag talar om;

:arrow: Men det går INTE bra att med ett ljud kommentera, debattera, försvara eller bemöta septemberkrönikan, där jag redovisar just det jag blivit uppmanad att lära mig och "backar upp" mina "uttalanden med fakta i stället för att fabulera";

:arrow: Och det går INTE bra att besvara mina frågor, som jag ställer i septemberkrönikan i form av kursiverade ifrågasättanden av de inte särskilt vetenskapligt underbyggda och mycket tvivelakta påståenden NF gör i sina texter om AP-spädbarnsvård, vilka presenteras som fakta. Och som jag anser fullkomligt gripna ur luften.

:arrow: Det går alltså INTE bra att ta till orda när det inte räcker med grisiga personangrepp och allmänflummiga anklagelser om Anna Wahlgrens okunnighet.

Fegt, dåligt och svagt, NF :!:

Ska avslutningsvis sopa till er med att högst ovetenskapligt påpeka något som är utmärkande för s k Barnaboksbarn och därmed för Barnaboksfilosofin: man står för saker och ting. Man har ryggrad. Man gottgör, när man gjort skada. Man tar ansvar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och TACK, Hanna :!: Som hade modet att gå in på NF och tala sansat, kärleksfullt - gentemot både mig och de små barnen - och sakligt kring det s k debattklimatet där. Det är förmodligen din insats som fått den obefintliga moderatorn att städa, i brist på bättre argument.

Jag tackar dig av hela mitt hjärta för din - just - ryggrad och de ord du gav den :!:
Jorun
Kontakt:

Inlägg av Jorun »

Hej Anna,

Jag har läst din septemberkrönika och jag hade ingen aning om att du ville ha min åsikt om den. Ville du ha min personliga kommentar var det ju bara att kontakta mig, jag är nåbar :-) Både på mitt forum och via e-post. Så får jag tillfälle att besvara dig. Jag har ju tidigare nämnt att jag inte vanligtvis brukar skriva på AW-forumet, men skriver du ett personligt meddelande till mig får jag ju ett mail om det. Skulle aldrig posta ett inlägg på Nära föräldrar och sedan bli upprörd över att du inte svarar :lol: Så småningom är det samma argument som går runt, runt och då får man acceptera att man inte tycker likadant.

Ett litet förtydligande här: JAG har aldrig påstått att du är "vidrig" eller att "Nils inte existerar". Personliga påhopp tycker jag är lågt och jag försöker avhålla mig från dylikt, även om det finns skilda meningar om vad som ska räknas som sådant... Jag skiljer mellan att kritisera åsikter/krönikor/uttalanden och attackera en person med utrop som "feg", "vidrig" etc... det är ojuste. Försöker skriva som om jag pratade med personen framför mig.

Ja, jag tog bort kommentaren som innehöll ett personligt påhopp mot dig från mitt forum. Det är svårt för mig att förstå vad du har emot det. Anledningen var att Hanna var upprörd av att det låg uppe och vid närmare eftertanke höll jag med om att det var en ful kommentar. Jag försöker hålla god ton även om vi inte håller med varandra. Det var för övrigt min krönika jag stod för, inte andras kommentarer på den.

Vad spelar det för roll om det "saknas moderator"? Någon är webbredaktör och det är jag. Enligt avtalet medlemmar skriver under (som för övrigt liknar det ni själva har på ert forum) har jag rätt att ta bort inlägg när som helst, men det har jag endast gjort vid de tillfällen då ett inlägg har stritt mot forumreglerna.

Jag har inte skrivit något på Nära föräldrar utan att ha faktabakgrund, från mina egna erfarenheter, kvinnor runt omkring mig, min mamma som själv har fyra barn, människans evolution, Sears, Ljungberg, Small med flera. Varför tror du att det är gripet ur luften bara för att du har dina egna, personliga idéer?

Det behövs inget mod för att hälsa på www.naraforaldrar.se - lite vanlig nyfikenhet räcker så bra :-)

Varför känner du ett behov av att sopa till oss? För att vi inte är regelbundna besökare på ditt forum? Men det är väl ändå inte så konstigt? Om jag vill ha råd om samsovning lär jag inte hitta dem här :lol: Jag kommer inte att bli en regelbunden besökare här i framtiden heller, utan enbart om det handlar om Nära föräldraskap och jag blir tillfrågad.

AP/Nära föräldraskap talar i barnens och familjens intresse. Vi kommer aldrig att bli "gosedjursföräldrar" bara för att du kallar oss det. Jag vet att du redan har läst en del om ämnet nu, men vill ändå rekommendera en sida till, om vad Nära föräldraskap INTE är:
http://www.askdrsears.com/html/10/T130400.asp

Och jag är redan nu medveten om att du kommer att hitta saker du inte gillar på den sidan. Vi delar inte åsikt, helt enkelt. Däremot delar vi vissa saker, som att barn aldrig är ett hinder, en oändlig kärlek till våra barn och en önskan att de ska växa upp till lyckliga människor.

Kram från Jorun som ska ut och virvla bland löven med döttrarna nu :-D
MammaTitti

Inlägg av MammaTitti »

Hej Anna!

Jag hade faktiskt börjat skriva ett svar till dig under septemberkrönikan, m s kom ngt emellan o det blev aldrig postat ;-) Kan dock säga att jag också rakt av tillhör skaran som aldrig skulle säga saker likt de du radat upp ovan om angrepp du fått - låter inte bra alls o försök att inte ta åt dig, även om det är svårt. De som skriver sånt är förmodligen inte så säkra i sina egna roller ;-)

Hur som helst:

Jag har en mängd referenser till de kursiverade styckena :-) Vill du ha dem? Kan ta ett tag att leta upp dem elektroniskt, men med lite hjälp så ska det gå bra :-)

AP grundar sig ju liksom din egen lära på vetenskapliga fakta o som sådana inga sanningar - utan öppna för diskussion. Med andra ord kommer varken din eller "vår" lära att kunna sägas vara bäst eller mest sann även om vi jmf våra olika källor, vi ugår ju helt enkelt ifrån olika forskare o olika syn på barn o vad deras behov är :-) Våt mål borde med andra ord bara vara att respektera varandra för detta o inse att vi är olika :-) Inne på t.ex. andra forum t.ex. www.familjeliv.se får vi AP förädlrar höra helt otroliga saker som att det är pedofili att amma länge, incest att samsova osv. Med det sagt att man får sålla agnarna från vetet och inse att människor med mkt smala tankar finns överallt ;-)

Gällande din krönika o jmf med active parenting, så ser jag faktiskt likheter med AP, men också skillnader. Men när det kommer till de lite större barnen så tror jag faktiskt att din syn o AP går ihop rätt mkt o ingen inom AP tror jag säger emot det. Såg te.x ngt du skrivt(svarat på på Aftonbladet (?)om hur agera mot andras barn o tyckte det var jättebra :-)

Med vänliga hälsningar
Titti - som gärna återkommer med referenser när hon har tid o samlat ihop dem :-)
Titti mamma till 2
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bästa Jorun,

Det var du själv, högst personligen, som efter augustikrönikan beskyllde mig (sopade till :?: ) - på både din egen sida och här på min - för "sakfel" och "fria fantasier".

Jag får säga som Ulf Adelsohn sa en gång till en ovanligt ouppmärksam journalist: "Antingen vill du inte förstå, eller också är det något annat fel :shock: "

:D Bästa mamma Titti,

Jag förmodar du glömde ett nog så väsentligt "inte"? Just i avsaknad av belagda fakta tycker jag inte man - AP för spädbarn i Joruns text - ska komma med tvärsäkra påståenden som om de vore just fakta. Det var vad mina kursiveringar riktade sig mot.

Referenser finns det naturligtvis i rik mån för AP liksom det mesta mellan himmel och jord, och du behöver inte göra dig mödan att söka dem åt mig. Men tack för din omtanke och din vänliga ton :D
Jorun
Kontakt:

Inlägg av Jorun »

Kära Anna, det är väldigt skillnad mellan att kritisera dina åsikter och dig som person. Det är inte samma sak att säga att det finns sakfel eller fria fantasier i ett resonemang och att säga att det är fel på en person. Man diskuterar artiklarna, inte skribentens karaktär. Det här är allmänt spridd netikett (se http://tinyurl.com/8xkcu ) och ska inte blandas ihop med att man står för de inlägg man gör, att det finns en personlig avsändare.
MammaTitti

Inlägg av MammaTitti »

Hej igen! :)

Jag förstår hur du menar, men gör du själv inte detta? ;-) När man skriver på nätet så brukar man ju inte använda ett referenssystem. De fakta AP grundar sig på är ju lika vetenskapliga som de du grundar dig på - eller missförstod jag kanske din poäng nu? Är sent o har en liten med öroninflammation ;-)
Titti mamma till 2
Suskiv

Inlägg av Suskiv »

Om du vill ha svar från oss nära föräldrar kan det vara bra att lämna ett medelande där vi brukar vara. Här är vi ytterst sällan.

Visst fanns det likheter mellan aktivt föräldraskap och nära föräldraskap, men även mycket olikheter. Bara för att det finns likheter så är det inte samma sak. Det finns likheter mellan Sova hela natten kuren och 5 minuters metoden, men det betyder ju inte att det är samma sak.

En viktig sak att inte glömma med 8 tools for toddler discipline är att det bara är en del av hur Sears tycker att man ska göra. Fortfarande så han man en nära anknytning till sitt barn. De flesta småbarn sover fortfarande i familjesäng och ammas, de bärs fortfarande i sjal. Det är ju inte så att vi slutar med allt det bara för att barnet blir 1 år utan det fortsätter man med så länge barnet vill/har ett behov av det.

Sen är det så att man faktiskt anpassar tipsen och råden efter sitt eget barn. Precis som ingen förhoppningsvis följer barnaboken slaviskt så följer ju inte vi Sears, Juul, Ljungberg mfl slaviskt utan vi använder oss utan det som passar vår familj och våra barn.

I slutändan har det väl ingen roll hur vi gör med våra barn. Det viktiga är att alla mår bra.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Snälla Suskiv, förklara likheterna mellan 5mm och sova hela natten? Är väldigt nyfiken, mest pga att jag själv upplever dem som två totalt skilda metoder.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hege

Inlägg av Hege »

Och snälla Suskiv, berätta varför det inte spelar nån roll va ni gör med era barn, jag trodde det var det det handlade om för AP föräldrar, inte bara at barnen har det bra (vilket andra också har)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, J och Å :D Intressant :D Tack, Hege :D Den som har öron till att höra... :lol: :lol:

Allvarligt talat, Jorun och Suskiv, mitt behov av att kommunicera med och på NF-sidan är obefintligt. Jag tyckte i all enkelhet att om det gick så bra att riva upp himmel och jord – HÄR, på annawahlgren.com - efter augustikrönikan, borde septemberkrönikan också genererat någon liten form av uppmärksamhet från era hökögon, särskilt som jag gjort så snällt som jag blev tillsagd :!: :lol:

Så vari bestod detta HÅRRESANDE svammel, dessa SAKFEL och FRIA FANTASIER, och gäller de än, om man säger :?: :!: Står du för detta, Jorun, v g underbygg :!: Eller ta bort det eländet (också) :roll: Det är visserligen inte personangrepp, men det är klara och rätt allvarliga beskyllningar. Sådana brukar man rättfärdiga eller dra tillbaka. DET är debatt :idea:
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! :idea: varför ska ni munhuggas så mycket :?:
Ni har olika åsikter inse det och skit i resten.....
Caroline 22 ?r, mamma till Bianca :heart: 2 ?r den 20/8-05
Jorun
Kontakt:

Inlägg av Jorun »

Jag har redan sagt förut att jag står för min krönika och det är bara att kliva in och läsa den på Nära föräldrar om man vill friska upp minnet. Jag har förklarat exakt vad jag anser vara fria fantasier (din definition av AP i augustikrönikan), refererat till flera olika artiklar och hemsidor och dessutom har du och jag redan diskuterat detta grundligt en gång tidigare, här på ditt forum. Varför vill du diskutera min krönika igen när vi redan har gjort det? Varför ber du mig ta bort artiklar du anser innehålla felaktigheter när du inte gör det själv? Man får väl stå för vad man har sagt, ser jag att jag behöver lägga till eller ändra något får det bli nya artiklar.

Ditt behov av att kommunicera med NF-sidan är obefintligt men samtidigt väntar du dig att vi ska bevaka AW-sidan? Det blir ingen vidare fart i den gungbrädan :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag håller med Tallo. Det här leder ingen vart. Ni har olika uppfattning. Så är det.
Måste säga att alla diskussioner som jag kunnat läsa mellan er Anna och Jorun har varit mycket sakliga där var och en har framfört sin åsikt. Om man tror på något stenhårt så är det klart att det kan uppfattas som personligt påhopp om någon protesterar mot det. Oavsett vilken åsikt eller tro eller vetskap man har.

Kram på er!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ozzymum

Inlägg av ozzymum »

Vad menar ni egentligen (Tallo och LO), nar ni uppmanar folk att sluta diskutera, och da sarskilt Anna pa hennes eget forum???

Om det nu ar sa sakligt (vilket inte ar fallet fran Ap sidan, enligt min mening), vad klagar du da pa LO??

Och Tallo ang uttalandet "Ni har olika åsikter inse det och skit i resten....."
Vad ar ditt problem egentligen, konfliktradd?? Pa ett internet forum??
Hall tonen forst och framst, sa ar du pa sakra sidan och lagg dig inte i sant du inte orkar med, eller orkar dabattera for eller emot, det star dig fritt att gora vilket som.

Men uppmana inte andra att *skita* i sant som intresserar dem och som de brinner for.

Om vissa inte finner dedatten intressant, och den varken stodjer eller forsvagar redan etablerade asikter, sa foreslar jag att ni slutat engagera er, men nagra "dagisfroknar", som *skiter* i vilket som, behovs faktiskt inte!

Kraaaaaaamar fran Ozzymum aka Hanna
Hej jag ar 26 arig mamma till flicka fodd 28okt 2004, bor i Austalien Adelaide, med Australisk far till barnet. Skulle garna prata med andra utlandssvenskar, kanske tom i Australien haha, kramar.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"