Nyfiken på kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla mamman

Nyfiken på kuren!

Inlägg av Lilla mamman »

Hejsan!
Jag är helt ny på sidan och tänkte kasta mig in direkt genom att publicera ett inlägg. Jag är mamma till en liten tös som igår blev 8mån. Anledningen till att jag sökt reda på sajten är som ni kanske förstår problem med sömnen och jag ser ju på alla inläggen att vi inte är ensamma om detta problem, vilket man ibland i hemmets vrå kan tro då man förtvivlat nästan sliter sitt hår för att lillan inte kan komma till ro och sova.

Min lilla gumma somnar ofta otroligt sent på kvällarna, klockan kan vara mellan 22-23.30 innan hon somnar. Sover sedan kackigt= vaknar grr fler då hon tappat nappen osv. De få ggr som hon somnat i "lagom tid" runt 20 tiden vaknar hon bara efter 1h och skriker, kan sedan vara vaken till 22-23.30 tiden. Hon äter sin morgonvälling runt 5 tiden och somnar sedan om till 9 snåret. När hon vaknar där vid 9 äter hon ofta lite gröt och vi tvättar och klär oss för dagen, det räcker sedan för henne att vara vaken ca 1,5- 2h så verkar hon trött igen då hon gnuggar sina små ögon och blir grinig och det är igentligen här problemet startar, om jag inte går ut med vagnen kan hon inte somna och sova. Det kan gå 4-5h innan hon kommer till ro och somnar då efter mkt gnöl, skrik. När hon väl somnat helt utmattad sover hon ca 40-60min, men verkar fortfarande trött då hon vaknar. Sen brukar vi försöka leka lite på em och efter middagen är hon helt slut igen, då kan klockan vara runt 18. Vi brukar då bada, klä om till pyamas, dricka välling och sen försöka sova men det lyckas aldrig! hon håller igång fram till sena kvällen innan hon somnar och då skriker hon och är ledsen innan hon somnar. Min sambo och jag ser ingen ljusning i nattningarna, det blir snarare värre. Vi rannsakar oss själva och försöker hitta fel vi gör. Detta är otroligt slitsamt både för lillan och oss. Jag upplever henne som trött jämt, hon orkar inte med att leka och vara ivrig som barn i den här åldern borde. Jag antar att det hela ligger i nattsömnen som blir för dålig för henne. Har jag fel? Jag önskar bara att hon kunde somna i sin säng inne dag som vid nattning och sova lugnt och skönt hela natten. Jag kan ju inte springa med henne i vagnen hela dagarna.

Tror ni vi skulle bli hjälpta av en kur med "sova hela natten" ?

Tacksam för ett svar!
Lilla mamman!
Netta

Inlägg av Netta »

Jag VET att ni kan bli hjälpta av kuren. Vi kurade vår nu 9 mån gamla son när han var 6 mån och vaknade ca 15 ggr/natt och åt kanske 110 av dem. Han var trött jämt, gnällde och kinkade och jag var helt slut.

Nu sover han 12 h på natten och ungefär 3 på dagen. Läggs på 1 min både dagar och kvällar och är pigg som en mört och glad som en lärka. Livet är en toppeninrättning och det är som Anna säger. Barn ska njutas och njuta själva.

Läs boken, ställ alla möjliga och omöjliga frågor här på forumet och kör!

Lycka till. Håller tummarna för er!
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Lilla mamman

Tack för ett snabbt svar!

Inlägg av Lilla mamman »

Otroligt vad snabbt det gick att få svar på mina funderingar=)
Nu känner jag mig mer peppad till att beställa boken och köra igång!

Tack så mkt=)
Lilla mamman!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lilla mamman och välkommen hit :D :!:

En toppentråd om man har kurarfunderingar: "livet efter kuren - en uppmuntran!"

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Jag håller med Netta att ni kan bli hjälpa av kuren. Jag eller vi får jag säga har blivit det. Sonen var också en nattramlare innan vi började med kuren och han vaknade var eller varannan timme på natten och ammade. Nu sover han 11 h på natten, (fortfarande inte helt i hamn där, önskar 12 h natt) och 2,5 timme på dagen. Kvällarna går galant, bada, välling, bus och i säng. Tror han somnar på 2 röda sec när han väl har landat på madrassen :D

Mitt tips till dig är att läs, läs, läs och läs och fråga för du får toppen bra svar och tips här på forumet.

Lycka till :!: :!: :!:
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Lilla mamman

Inlägg av Lilla mamman »

Tack igen!

Känns skönt att man får så många svar! jag kommer garanterat fråga massor när vi väl sätter igång med kuren. Hur lång tid tar den? är man bunden till "vissa tider"i all tid och evighet sedan då eller kan bebbarna somna lika lätt fast det blir en annan tid? För er som har nattsuddare precis som våran tjej, hur gjorde ni på mornarna i början, för vaknar man 10 som hon gör är man inte så trött vid 19 tiden, om ni förstår... Hon behöver nog kuggas om till "normal dygnsrytm" innan kanske??

Jag beställer iaf boken nu till att börja med, sen skall det LÄSAS!!!

God natt!
Lilla mamman!
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Först har du 4 kurdygn, sen en uppföljningsvecka och efter det ca 2 veckor för att låta tider och rutiner sätta sig... Du upprättar ett schema som fungerar för er familj och har det i grunden hela tiden. När du sen känner att tiderna fungerar bra så kan du göra vad du vill...barnet somnar oavsett var du är någonstans...så visst är man lite bunden i början av kuren tills allt fungerar men sen tycker jag att det underlättar väldigt att veta när det skall sovas, ätas mm när jag planerar aktiviteter.

Såhär er mitt schema ut för min snart 10 månaders son

7,15 morgon & frukost gröt
9,45 frukt
10 - 11,30 vila i vagn
12 lunch
14,45 mellis gröt
15 - 15,45/16 vila i vagn
18 middag
18,45 bad, välling, bus
19,15 god natt

När du har börjat med kuren så kommer hon vara så trött så trött så att hon inte vill något annat än att sova så hon kommer att få en "normal" dygnsrytmen. Det är inget som du behöver ändra på innan.

Hoppas du har fått lite svar.
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Lilla mamman

Inlägg av Lilla mamman »

Hej!

Tack för svar=)
När man startar kuren skall jag då väcka henne på mornarna. Som det är nu vaknar hon ju vid 9-10 tiden. Eller det kanske ger sig självt? men jag funderade mest på i starten av kuren... mkt frågor nu=)

Ha en bra dag alla!
Lilla mamman!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,sätt dig ner med papper och penna och skriv ner ett mat och sov schema som ni följer.
Väck henne när varje sovpass är slut inkl.på morgonen.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"