Hjälp med min 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Tack smulan, har precis varit iväg och köpt pure, får se imorgon hur det går.
Son född 081023
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Oj, nu är det riktigt gnälligt här hemma och igår kväll gallskrek han som en tok. Vet inte om det är smakisarna, dock verkar han älska det när han får det men undrar om han inte får ont i magen. Ska nog avvakta några dagar och sen prova igen. Ska nog avvakta några veckor tills han äter riktigt bra med riktig mat och sen ska nattmålet bort. Längtar tills HELA nätter... :lol: Somnar iaf fortfarande riktigt lugnt om kvällarna för att se det positiva :lol:
Son född 081023
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Som vår kära Elle brukar skriva " vi vill inte ha några matvargar svansandes runt benen". Det viktiga är att det känns bra så att ni har den rätta attityden.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Hej, nu behöver jag lite stöd och peppning igen. Vår lille kille (snart 5 mån) sover nu (peppar, peppar) oftast bra på natten. Igår somnade han vid 19.15 och sov till 7 dock med ett uppvak vid 5, men han somnade om efter ett tag med ramsa.

Nu till problemet, dagslurarna har alltid funkat bra och långluren på 2 tim har aldrig varit nåt problem. MEN nu vaknar han efter 45 min och vägrar somna om, vaknar även när vi är på promenad. Vet inte vad som hänt. HJÄLP!

Schemat ser ut som följer:
Sova 19.15 till 7
Sova 8.30 till 9.15
Sova 11.15 till 13.15
Sova 15.45 till 16.30

Dock ska tilläggas att han inte alltid lyckas sova till 7 utan snarare till 6-6.30 och då somnar han väldigt sällan om... :shock:

Några förslag :?:
Son född 081023
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det låter som om det är dags att ändra lite i schemat, dra bort 30 min. Det vanliga är att man antingen kör 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45 du väljer.

Snart kommer ju även sommartiden och det brukar hjälpa till mot tidiga uppvak, det viktigaste är att ni har det absolut KOLSVART i sovrummet, antningen med sopsäckar eller upptejpad aluminiumfolie. Stäng dörren in till sovrummet. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Tack torsmamma för snabbt svar, då blir det schemaändring till imorgon. Apropå sommartid ska man behålla samma tider eller skjuter man fram om man så säger?
Son född 081023
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag gör sommartid när det går över till sommartid oftast och då med 30 min/dag. 30 min tidigare på morgonen dag 1 och lurar 30 min tidiagre osv.. och sen dag 2 samma med 30 min till. Så har jag alltid gjort med Tor och det funkar bra för oss. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Idag började mitt nya schema med 30 min mindre sömn.
Sova 19.15-7
Sova 8.45-9.30
Sova 11.45-13.15
Sova 15.45-16.30

Peppar, peppar verkar det fungera bättre. Snart har lillen sovit hela luren utan något uppvak. Så det verkar som att han behövt mer vakentid. Dessutom la jag honom i spjälsängen nu och inte som tidigare i vagnen. Undrar om liggdelen börjar bli för liten, han är en stor kille :shock:

Tänkte kolla med er andra hur det fungerat när ni bytt till sittdelen i vagnen, där kan han ju inte sova på mage :?:

Tack alla rara själar som tar sig tid att svara, det är fantastiskt med det här forumet. Stor eloge till er alla \:D/
Son född 081023
Elle

Inlägg av Elle »

Lollan82 skrev: Tänkte kolla med er andra hur det fungerat när ni bytt till sittdelen i vagnen, där kan han ju inte sova på mage :?:
Jovisst! Lilly 16 mån sover gott på mage i sittdelen(har en Brio Duo -06). No problems! Huvudsaken är att du får till så att det blir plant, har ni inte fullt liggläge så går det att fixa med filt/dyna etc. Annars upplever jag att kortlurar är inga problem att ta på rygg i vagnen, bara synintrycken stängs ute. Gör som det passar er :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lollan82 skrev: Tänkte kolla med er andra hur det fungerat när ni bytt till sittdelen i vagnen, där kan han ju inte sova på mage :?:
Fyller på lite efter Elle: Hugo sov på mage i sittvagn tills han var 1,5 år. Vi har en Teutonia Fun, en väldigt liten kärra alltså. Men det gick strålande! Vi spände bara själva selen över hans rygg istället för frampå.
Enda problemet med detta är ju om man har en vagn typ Urban Jungle eller Buggabo, där det inte finns helt liggläge i sittvagnen. Men det kan gå finfint ändå: Hugo sov glatt halvliggande på rygg i en liten sulky när vi var ute reste och lillebror har utan vidare sovit på rygg alla utomhuslurar sedan vi tog bort ligginsatsen.
Det är i mångt och mycket en fråga om attityd!

Lycka till!
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

En ny fråga, lillen fick morotspuré idag och han gillade det men verkar dock få ont i magen av det (pruttig och skrikigare än vanligt). Vet att jag läst det nånstans men vad är bäst för känsliga magar, potatis och palsternacka verkar funka bäst hittills.

TACK, TACK!!
Son född 081023
ElinN

Inlägg av ElinN »

Majspuré brukar vara snällt mot magen! Sötpotatis likaså. Men i början kan dom reagera lite på allt! Det är ju helt nytt för lilla magen. Man kan blanda med lite bröstmjölk/ersättning i början! Vi började med Sempers magdroppar i samband med smakisar, då jag tyckte hon blev pruttig och hade magknip. Det blev mycket bättre snabbt!

Lycka till med maten och allt annat!
KRAM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Prova med fänkål är mitt heta tips. bra för magen om de gillar det. :D Päron, avocado, sötpotatis...
Tor 2006

Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Tack för all hjälp jag får här nu börjar det ordna till sig för både mamman och sonen med sömnen :D

Och idag har vi varit ute massor i den härliga vårsolen :mrgreen:

Imorgon blir det majs...
Son född 081023
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Har en liten fråga, långluren har gått bättre nu. Dock har han börjat vakna tidigare och tidigare, senaste 2 mornarna vid 5.30 och morgon är 7, har då provat pangramsa, senare Mozart och även vara tyst. Men efter han har legat så i en 30-45 min utan att somna blir han jätteledsen och inte buff hjälper heller. Det gör ju sedan att hela dagen krånglar och han sover 1,5 tim för lite. Ska detta kompenseras på dagen, jag har inte gjort det hittills men har blir ju så fruktansvärt grinig och klängig sen resten av dagen.

Usch vad klag det blev nu men jag känner mig lite frustrerad.
Son född 081023
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"