Plötsliga utbrott

Skriv svar
Gleeba

Plötsliga utbrott

Inlägg av Gleeba »

Hej!
Det var ett tag sedan jag var här eftersom allt har förflutit så bra. Fram till nu. Efter att ha sovit sig igenom nätterna och på sin höjd vaknat en kvart innan det är dags att gå upp och då bara legat och pratat för sig själv har vår lilla dotter börjat få små raseriutbrott. Vet inte vad annat man kan kalla det...

Hon är nu 14 månader gammal och har sedan någon vecka tillbaka börjat vakna på nätterna alternativt vid tidig morgon, fem till sex, och är fly förbannad. (Vår morgon börjar kl 7.) Hon ställer sig rakt upp i sängen och illvrålar. Kan pågå i upp till en timme och för någon kväll sedan var hon vaken mellan tio och två. Vi ramsar och allt efter konstens alla regler men hon är bara arg. Och irriterad. Min fråga nu är inte så mycket vad vi ska göra utan mer om det är någon som känner igen sig i hennes beteende och vad det kan bero på?

På dagarna är hon också ganska klängig. Vill gärna bli buren mycket trots att hon har gått sedan hon var nio månader. Hon kan även få plötsliga utbrott på dagarna där hon bara skriker och skriker. Och är helt otröstlig. Tidigare när hon har blivit ledsen har man ju alltid kunnat härleda det till något och även trösta men detta är något helt nytt. Precis som på nätterna känns hon okontaktbar. Däremellan är hon en mycket självständig dam som sysselsätter sig själv på ett bra sätt.

Till saken hör också följande:
- Beteendet började så smått för några veckor sedan men har förvärrats nu sedan hon har varit sjuk i influensa.
- Jag är hemma med henne fortfarande så hon går inte på dagis än.
. Hon håller på att få alla sina kindtänder och det verkar hon ha det lite besvärligt med. Mycket gnuggande runt munnen och fingrar i mun.
- Jag är gravid och vi väntar ett litet syskon i slutet av maj.
- Går oftast bra att lägga henne men ibland är hon även här ledsen och klamrar sig fast vid mig och skriker. Brukar dock gå över väldigt fort när hon har kommit ner i sängen.

Skulle bara vara skönt att höra om era erfarenheter. Om detta är ett vanligt beteende för åldern? Bara så att man vet vad det är som pågår för nu känns hennes utbrott helt oförklarliga.

Tack!
Malin
Mamma till
Alba 071211, kurad maj-08, minikurad juli-08
Elias 090523, kurad november-09
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej igen.

Gör ett nytt försök och hoppas på svar!
Har läst lite här på forumet om liknande problem och vi har pangramsat när hon har vaknat mitt i natten eller tidig morgon. Har funkat ok. Hon är tyst ett tag men sedan sätter hon igång igen. Vi har även väckarklocka som ringer sju och har haft det hela tiden men hon verkar för tillfället ignorera den. Några andra tips? Och är detta ett vanligt beteende i denna åldern? Att sova oroligt och vara arg?

Undrar om det är så att det är dags att se över schemat? Hon är som sagt 14 månader och sover 1.5 h mellan halv ett och två på dagen. Ofta är hon väldigt trött på förmiddag- morgon och somnar mitt i leken vid 10-11. Vi brukar låta henne sova fem min då. Men det har även blivit 20 ibland. Nu eftersom hon vaknar vid sex istället för sju,(hon sover 19-7), undrar jag om det blivit en ond cirkel? Och vad gör man?

Tack tack!
Malin
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Malin :D

Till att börja med vill jag be så hemskt mycket om ursäkt att du fått vänta på svar :oops: :oops: :oops: Felet är mitt!

Din tös är nog inte i en sådan ålder att raseriutbrott är typiska. Jag kan inte säga exakt vad det kan bero på, men om alla kindtänder kommer samtidigt kan det nog ställa till lite trubbel. Liksom att hon varit sjuk. Har hon fått några vacciner nyligen? Eller ändrat på kosten anmärkningsvärt? Vissa små (och inte så små) kan vara väldigt känsliga för vissa livsmedel som innehåller mycket socker eller aspartam eller smakförstärkare, liksom tillsatsämnen, så du kan ju fundera på om hon ätit mycket av något sådant den senaste tiden. Jag själv märker att min yngsta kan bli alldeles ifrån sig kvällstid om hon tidigare under dagen fått i sig en större dos socker av en eller annan orsak.

Jag tycker det låter som om ni hanterar hennes raseriutbrott nattetid föredömligt. Pangramsa vid första pip, sedan inget mer. Ett argt barn ska inte verktygas. Vad gäller schemat så finns det naturligtvis viss risk för det du misstänker - att hennes extra fm-lur i samband med leken cementerar hennes tidiga morgnar. Om du vet när hon brukar somna, kan du då avbryta leken innan? Så får hon leka lite kortare stund några morgnar för att ni ska kunna bryta den onda cirkeln. Förhoppningsvis börjar hon sova till 7 då igen. Fortsätt vara målmedvetna och envisa, hon fattar snart vinken att klockan bestämmer morgonen!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej!
Nu är jag lite sen med mitt svar men jag har haft lite problem med att komma in på sidan. :shock:

Tack för ditt svar! Vi harvar på med pangramsor och attityd men det går lite upp och ner. Hennes kost är inte ändrad på något sätt vad jag kan tänka och hon har inte fått några vaccinationer på länge. Vi har verkligen jobbat på att hålla henne vaken på förmiddagen innan hennes långa lur med varierat resultat. När hon inte somnat i leken så tycker jag nog att allt har blivit lite bättre men ibland är hon bara så trött att det inte går att hindra. Vad ska man göra åt detta? Ändra schema på ngt sätt? Två gånger har hon tom somnat medan hon har suttit på sin gunghäst...

Men men. Vi jobbar på. På nätterna vaknar hon inte så mycket mer och då funkar oftast pangramsan. Det jobbiga är när hon vaknar vid sex på morgonen istället för sju som är hennes "morgon". Och det gör hon fortfarande några gånger i veckan. Och skriker som besatt.

Inte så konstruktivt detta inlägg kanske. Mer för att få skriva av sig lite.

Tack i alla fall!

Malin
Mamma till
miniz

Inlägg av miniz »

Hej

En liten tanke bara. Vi har inte väckarklocka, men har läst att när väckarkockan ringer pa morgonen, ga da in till henne, stäng av den tillsammans och gör GODmorgon, med massor av gott humör och tjo och hej.

Pa morgon är det pangramsa som gäller. Det gör ni redan, det är bra, om ni känner för att ge en bekräftelsesramsa kan ni göra det, men passa pa att ni inte underhallningsramsar :roll:
Odla attityden!

Ni kan ge henne en 20 minutare pa morgonen tycker jag.
Sömn avlar sömn (om de inte far för mycket av det :lol: )
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Tack för svar!
Här blir det bara värre... Nu vaknar hon varje morgon mellan sex och halv sex. Pangramsar men det hjälper oftast bara till tystnad i tio minuter. Sedan gallkriker hon fram tills klockan ringer vid sju. Vi gör glad morgon för allt vad vi är värda även om man inte känner sig så glad med en sådan början på morgonen...

Allt annat funkar fint, det är bara morgonen som inte vill sig. Hon somnar bra på kvällen, sover hela natten utan något, sover bra på dagen på sin lur. Men runt halv elva på förmiddagen är hon så trött av sina eskapader på morgonen att hon går runt och gråter av trötthet och tillslut somnar. Vi har gett henne fem minuter då. Men tjugo, känns som att det skulle påverka hennes långa lur för mycket? Och vad gör man? Känns som en ond cirkel som är svår att komma ur. Svårt att hindra henne från att somna och min erfarenhet är att tjugo minuter till på förmiddagen stjälper mer än det hjälper. Fast vad vet jag? Just nu inte mycket.

Kram!
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hur har ni det med mörkläggningen i rummet? Är det kolsvart inne fast det är ljust ute på morgonen? Dubbelkolla och förbättra om det behövs.

Sedan är det faktiskt så att det finns morgonpiggelinar, precis som med oss vuxna. Inte för att jag ännu i detta skede skulle ge mig, men ni kan ju ha i bakhuvudet att ett alternativ är att flytta natten så den ligger 18.30-6.30. Tidigare läggning brukar ofta ha en gynnsam effekt på morgonen. Då kan ni också tidigarelägga dagsluren så hon inte hinner bli så där övertrött. Eller varför inte köra 19-6.30 och låta henne sova längre dagslur? Fundera!

Och jag tror inte att 20 minuter på morgonen ställer allt på ända, hon är i den åldern nu att en lur ofta känns för lite medan två är för mycket...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"