Sover ine på förmiddagen 5,5 mån

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Klart hon kommer tillbaka! Har du Barnaboken? Där finns ett helt kapitel ägnat åt just 8-månadersångesten. Läs det! Så vet du mera vad det hela handlar om :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen och tack för svar! :D
Ja, jag har läst i BB och jag försöker tanka på tålamod och tänker att det är en fas. Jag tror att det värsta är att hon var så himla glad förut och nu känns hon ur gängorna hela tiden. Man blir liksom lite bortskämd när allt flyter på bra och står lite handfallen sedan när hon gnäller.
Hur länge håller det i sig? Jag har förstått att det är värst vid 8-9 månader men det här har hållit på i över en månad nu. Det började redan när hon var 7,5 mån. Finns det något konkret man ska tänka på? Hur handskas man till exempel med på- och avklädning med en tjej som ålar sig och blir ledsen? Eller då hon gnäller vid ensamleken trots att jag finns i rummet? Ibland känner jag mig som världens cirkusclown som håller på att slå knut på mig! Jag kanske försöker för mycket? :roll:

Ha det så gott!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

Här är tva sma tradar om 8 manadersangest som kan vara till hjälp. Här hittar du mycket konkreta tips och bra tankar kring temat.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11989
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11983

Och ett toppensvar av TorsMamma fran en annan trad!
TorsMamma skrev:Hej, du ska:

:arrow: Läsa om åttamånaders ångesten i BB och följa det som står. :wink:

:arrow: Se till att ha ordentligt med social delaktighet!

:arrow: Inte bära en massa, gör gärna sysslorna på golvet, man kan även lägga sig platt fall på rygg på golvet och bara ligga där (typ finnas där) tills attacken lagt sig och hon drar iväg på nya upptåg.

:arrow: Fortsätta vara den "stabila" grunden som hon behöver att du måste vara just nu! 8)

:arrow: Se till att ni är UTE minst 60 min vaken varje dag!

:arrow: Inte ta upp henne innan luren är slut, använd verktyg för att lugna och ge SOLKLARA BESKED!

:arrow: Ta hjälp av Morfar när det är som jobbigast.

:arrow: Korta ner ensamleken till typ 10 min för att sen öka den igen. Kanske uppdatera leksakerna en aning. (vi har 3 lådor med ca. 5 saker i varje som roteras var 3:e dag.)

:arrow: Ha tålamod och lugn, tänk på att hon utvecklas och vill komma ur detta med stärkt självkänsla, inte ökat beroende. 8)

:arrow: Applådera och skratta mera, satsa på MASSA skratt till go natt, även på dagen. Skratta utanför detta också. Troll spricker i solsken = skatt. När hon tas upp är det som om ni ALDRIG setts förr och det är ju sååå härligt!

:arrow: Vissa tjut och skrik måste de också göra för att ladda lungorna med luft för att kanske orka ta de där extra tagen som krävs. Tex. krypa, ställa sig upp osv... HÄr kan man heja på tycker jag.

Så, värsta tipslistan. :wink:

Heja, heja!
Hoppas detta kan ge dig nagot!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
oakarin

Inlägg av oakarin »

Åh, herregud! Efter att ha läst om de andra barnens åttamånadersångest har jag insett att jag INTE ska klaga!!! :wink: Vi har det så bra, så bra i jämförelse! OK, så hon gnäller lite ibland, det får vi väl försöka råda bot på med lite mer frisk luft och social delaktighet.
Tack för tipsen!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Har en fråga angående läggning på kvällen. Det har hittills fungerat så bra, jag har lagt Maya efter konstens alla regler med bad, välling, skratt osv och det har fungerat kanonbra! Hon har aldrig (nästan... :wink: ) gjort något väsen av sig eller gråtit, utan somnat på någon minut/minuter.

Häromkvällen var jag på väg ut med ramsan och när jag kom till ramsa nummer tre (då jag släcker ljuset och är på väg ut) så hörs världens ILLTJUT! :shock: Jag trodde att hon hade slagit sig, typ att munnen hade åkt in i spjälorna eller något så jag vände mig om för att titta på henne. Hon låg då med armarna utanför sängen så jag tänkte att hon nog dunkat i huvudet i spjälorna. Jag vände och gick in i rummet och gjorde om läggningen för att lugna henne. (Jag vet att man inte ska oroa genom att gå in igen, men jag ville trösta henne då jag vara övertygad om att hon hade slagit sig.) Hon slutade gråta efter en liten stund och somnade. En engångsföreteelse, tänkte jag.

Men nu har mönstret upprepat sig tre kvällar i rad! När jag släcker ljuset så blir hon sååå ledsen. :cry: Vad göra? Vi är verkligen noga med att det ska vara skratt på dagen och kvällen så jag tycker inte att det kan var det. Häromnatten vaknade hon vid tre och grät så då gav jag henne ramsan. Det är också ovanligt att hon vaknar, händer kanske en gång var fjortonde dag i vanliga fall. Vad tror ni har hänt? Kan det vara så att hon håller på att börja gå snart? Hon har börjat resa sig utan stöd och håller man händerna mot henne så slänger hon sig framåt och "går"... :roll: Eller har hon blivit övertrött de här dagarna då vi har varit ute mycket, mycket mer och träffat mer människor än i vanliga fall?

Hon har även visat tendenser till att bli rädd för olika saker, något som hon aldrig gjort förut. Hon älskar till exempel dammsugaren och att upptäcka saker på egen hand, men när pappa drog igång slipmaskinen häromdagen på terassen bröt hon ihop! Hon var till och med rädd för slippappren! Så fort han närmade sig tröskeln som han skulle slipa så blev hon orolig och gnällig och började gråta. :cry:

Tupplurarna på dagarna fungerar som det ska, en 20 minuter och en 1,5 timme. Maya är nu tio månader gammal.
Någon som har någon idé? :idea:
Tacksam för svar! :D
Karin
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Det är nu du får ta fasta på regeln "en gång ingen gång, men två gånger en dålig vana". Den första kvällen när hon tjöt till gjorde du inget fel alls, jag skulle agerat precis som du. Men andra kvällen redan ska en varningsklocka ringa. Då börjar vi tala dålig vana :wink: Hur har du agerat då hon börjat gråta? Likadant som första kvällen? I så fall får du nu tala om för lilla tösen att allt är i sin ordning och att du inte alls behöver svänga om och komma tillbaka för att lägga tillrätta igen. Fortsätt bara ut med ramsan, och blir det kris får du ramsa på nytt. Utanför dörren! Se det hela som en fråga - är det verkligen okej att börja sova nu? Kommer du tillbaka om jag skriker? Betyder det att allt inte är som det ska?

Du måste besvara frågorna i handling. Och visst kan det vara hennes spring i benen som stör. Det är ganska vanligt att små älsklingar som håller på att lära sig gå blir oroliga nattetid. Det är dock övergående :wink:

Vad gäller slipmaskinen kan jag inte säga vad orsaken var, men det är ju möjligt att hon blev så totalt överraskad av det ovanliga ljudet att hon trodde situationen var farlig. Sådana gånger är det viktigt att inte rädda barnet undan det "farliga", utan ta barnet i famnen och sedan stå kvar och prata lugnt och glatt om saken så hon ser att inget farligt händer.

Hoppas detta hjälper dig lite!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej och tack för svar! :D

Igår kväll var nattningen mycket lugnare så jag tror att vi är på rätt spår igen. Trots att det kom en liiiiten protest när jag skulle ut ur rummet så fortsatte jag ramsandet lugnt och stilla och hon somnade efter någon minut.

Jag funderade på hur jag gjorde kväll två då hon blev ledsen och det var kanske inte så bra... :roll: Eftersom jag var helt inställd på att kvällen innan varit en engångsföreteelse så blev jag så överraskad att hon blev ledsen att jag vände mig om och utbrast "men LILLA gumman, hur ÄR det?!" :oops: :oops: :oops: Aj, aj, aj... Ska inte upprepas... :wink:

Vad gäller slipmaskinen kan det nog stämma att ljudet kom plötsligt. Nu ska vi "terapislipa" lite så att hon inte fortsätter att vara rädd. :wink:

Åh så gött att ha er därute som svarar så klokt, så klokt! :D Tack!

Karin
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

...och så gött det är att ha forumister som är så glada för så lite :wink:

Kram! :D
oakarin

Inlägg av oakarin »

Lite? Ni har ju räddat mitt liv! :shock: Eller ja, kanske inte så drastiskt, men ni gör saker och ting såååå mycket lättare och mer hanterbart! :D

Usch, natten som gick var INTE rolig! Den lilla tjejen somnade som hon skulle efter ramsan, men hon vaknade klockan 03.03 (samma tid som ett par nätter innan!) och var SÅ ledsen! Jag gav henne en bestämd ramsa och det blev tyst... fem minuter... sedan gjorde vi om proceduren 4 gånger.... Gjorde jag rätt? Ska man ramsa mitt i natten eller är det bara under vargtimmen? Jag yrade upp ur sängen utan att tänka mig för... :oops: Skulle jag ha mött skriken med tystnad? Eller Mozart? Att jag aldrig kan lära mig, får nog skaffa fler barn så att det sätter sig! :wink: :wink: :wink:

Hur hjälper jag henne genom perioden med dålig natttsömn om det nu är så att hon är på väg att börja gå? Ska vi stoja mer än vanligt och vara ute mer? Eller ska allt vara som vanligt? Behöver jag förlänga någon daglur eller ska de ligga fast?

Mamman-med-tusen-frågor-Karin
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gick natten?

Jag tycker du gjorde rätt. I och med att det är en ny situation behöver hon ocksa fa svar av dig och det fick hon, med ramsan. Men akta dig för att ramsa för mycket. Da tappar den sin kraft. Avvakta lite längre innan du ramsar, ge henne en möjlighet att fixa sina uppvak själv. Sedan i vargtimmarna serverar du en pangramsa för att paminna att det ännu är natt.

Lägg inte till nagon sömn, hall rutinerna som vanligt,
se bara till att hon far massa utevistelse, social delaktighet och bus och skratt!

Tänk pa att detta inte är ett nytt mönster, det är bara en liten fnurra som snart gar över. :wink:

Kram
fem älsklingar
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej hej! :D

Natten till idag var så lugn, så lugn! Typiskt då att karl`n i huset INTE kunde sova utan skulle upp och bröta... :shock: Är det inte den ene så är den andre!!! :wink: Jaja, hur som helst så sov tösen gott hela natten och jollrade lite bara 20 minuter innan morgonen så jag är supernöjd.

IDAG TOG HON SINA FÖRSTA SMÅ STAPPLANDE STEG!!! :D :shock: :D :shock:
Mamma fick små tårar i ögonen och pappa struttade runt som en stolt tupp! Så det kan ju förklara de senaste nätternas myror i benen och gråt.
Läggningen ikväll gick lite sådär, fick ge två ramsor innan det blev lugnt. Vi är ute mycket, mycket på dagarna (hon har fritt tillträde till en inhägnad terass så hon kan krypa in och ut som hon vill) och vi har även börjat utforska trädgården. Det verkar dock som att hon är så trött på kvällarna att hon helt enkelt inte orkar med skrattet till gonattet! Förut kunde jag lägga henne och kittla henne så att hon kiknade av skratt, men några kvällar i rad har hon helt enkelt inte orkat. Hon börjar gråta eller gnälla när jag ska roa henne. Ska man satsa allt krut på att skratta tidigare på kvällen då? Eller lägga typ tio minuter tidigare?

Tack för att ni har tålamod! Trevlig Valborg!
Karin
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Trevlig Valborg du med! :D

Om hon är så trött att hon inte orkar skratta skulle jag använda mig av marginalkvarten på kvällen. För meningen är ju att barnet ska läggas innan det blir så trött att det inte orkar skratta :wink: Och om inte marginalkvarten hjälper så satsa då istället på att skratta lite tidigare under kvällsproceduren, så att ni inte känner press att locka fram det där kiknande skrattet precis vid läggning. Då kan det räcka med ett leende bara.

Va härligt med de första stegen! De är alltid så speciella, man önskar att man kunde föreviga dem med filmkamera men det är ju inte direkt så att man har den i handen när de första stapplande stegen kommer... :lol: Det förklarar sannolikt er lilla fnurra, som jag för övrigt tycker du hanterar jättebra.

Kram!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!
Tiden FLYGER och Maya har nu blivit tretton månader! :shock:

På det hela flyter vardagen på som den ska och vi sover, äter, busar och deltar i socialt sammanhang bra. Lite fnurror har det varit här och där men inte värre än vi kunnat reda ut det.
Nu har det dock tornat upp ett problem som vi inte får bukt med. Maya tycker inte om ensamleken! Eller rättare sagt, hon tycker inte om den varannan dag! :? Det knepiga är att vi kör på exakt likadant från dag till dag, men varannan dag funkar det inte! Hon skriker och gnäller och om man tittar in sträcker hon fram armarna mot en som att hon vill bli upplyft.

Vi har tre olika lådor med leksaker som vi varierar mellan. Hon sitter i fred inne på sitt rum och kan inte se oss så länge vi inte går förbi utanför dörren. Vi springer inte in vid minsta pip utan låter henne reda ut sina problem själv. Vad mer kan vi tänka på? Att få henne att sitta i två timmar är helt otänkbart just nu, efter en timme kommer det gråt på de bra dagarna. Vad göra?
Karin
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Läs bak i Barnaboken under "Bekymmer? Sysselsättning", där stàr det bra beskrivet hur man kan jobba in ensamleken.
Jag hade nog dragit ner mycket pà tiden och "börjat om".

Här är en bra tràd med massa bra tips!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11067
Bland annat hemliga pàsen, ätbar muta och wow-attityd. :wink:

Hoppas du hittar nàgot nyttigt!
fem älsklingar
oakarin

Inlägg av oakarin »

Tack för tips!
Nu har jag laddat upp med attityd, hemliga påsen (den försvann av någon anledning ett tag... :oops: ) och lite nya roliga saker! Imorgon har vi kalas för tjejen också så då lär det ju bli en hel del nya roliga leksaker utgår jag ifrån! :D
Tack, tack!
Karin
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"