Sömntrasslare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
och tack för alla hejarop.

Fredagen var en intensiv dag och framåt kvällen var Molly jättetrött så vi la henne en kvart tidigare än vanligt. Hon var inte helt nöjd utan "ropade" ett par gånger efter sällskap men på 5 minuter sov hon. Eftersom både jag och maken kände att vi låg efter med sömn gjorde vi tidig kväll. Släkte ner i hela lägenheten och la oss och läste redan vid 20.30. Då hände det som aldrig händer(!) Molly vaknade till så där tidigt och ville inte riktigt somna om. Jag ramsade men nej, hon ville inte riktigt. Så kom jag på "det är ju alldeles tyst...". På med en skiva och vips så somnade hon :D

Sen har hon sovit hela natten :sleep: :sleep: :sleep:, hon gjorde ett lite högre sömnljud vid 3.30 men annars helt tyst fram till 7.30.

Åh vad det känns härligt, och vad vi njuter av den här ljuvliga varelsen som är vår dotter!

Trevlig helg till er alla!

//Mollymamman
Mamma till Molly Morin född 081111, kl. 08:08 (BF+1 med kejsarsnitt)
http://www.molly.familjenmorin.se
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Grattis till den goda sömnen \:D/ Vad duktiga ni varit :D

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej igen,
under helgen har Molly sovit så gott, så gott - stor lycka för hela familjen.

Sen två veckor tillbaka förstärker vi kvällsmålet med Hipps gröt, den går verkligen hem och vi är redan nästan uppe i hel smakportion.
:?: Hur snabbt kan man öka portionen? (...just nu säger det bara slurp och så är det slut och hon blir rätt irriterad)

På lunchen smakar vi oss igenom olika rotsakspuréer med olika framgång :D Vissa är riktigt goda medans andra framkallar den där minen att "det här var verkligen jätteäcklig..."

Vi ger katrinplommonpuré för att underlätta för magen men jag tycker mig märka att hon får lite ont i magen och att den är en lite hård.
:?: Finns det något annat man kan ge för att underlätta för magen? Det är ju ändå ganska nytt med mat. Några droppar?

undrar

//Mollymamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Päron är lösande, katrinplommon, Kiwi, katrinplommon juice, BM, vatten från linfrön som legat över natten.

Om ni är förbi "smakis" stadiet ge barnet så mycket gröt hon vill ha säger jag... Men gör den ganska LÖS. Med mycket katrinplommon på. Tor åt lätt 2 dl gröt i denna ålder utan att blinka. :P

Har ni provat sötpotatis? Det är en höjdare hälsar Tor. :wink: (om du någonsin ger pasta så se till att koka den LÅNGT längre än paketet säger. GÄrna upp till över 5 min längre!!)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! :D

Tips för trög mage finns här
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19153

KRAM
Mollymamman
Kontakt:

Är det dags för schemaändring

Inlägg av Mollymamman »

Hej ni kloka,
idag är vår älskling precis 6 månader och hon är ett underbart solsken! Men sen ett par veckor trasslar långa (2 timmar) dagluren rejält. Ofta somnar hon fint 12.30 men vaknar sedan efter 45 minuter. Det har hon visserligen även gjort tidigare men då oftast somnat om efter 15-20 minuter. Nu somnar hon inte om alls utan ligger och "småklagar" och ömsom är hon arg fram tills det är dags att ta upp henne.

I dagsläget sover hon totalt 15 timmar per dygn.

Så här ser schemat ut:
07.30 väckning och amning
09.30 sömn (45 min)
10.15 lunch, vanlig mat + amning
12.30 sömn (2 timmar)
14.30 amning
16.40 sömn (20 min)
17.00 middag + amning
19.00 nattslurk
19.30 sova natt

Vad tror ni ska jag ändra schmat eller är det för tidigt? Och är det långluren som bör kortas i så fall?

Undrar
//Mollymamman
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mollymamman! :D

Vad kul att höra att det går så bra för er! :D

Jag har ingen lösning på ditt middagslursproblem, men konstaterar att min Bebbo, som är nästan exakt en månad äldre en din flicka, funkar bra på precis samma tider - utom att han äter lunch 45 min senare. Kan det vara så enkelt att det är för kort mellan frukost och lunch och för långt mellan lunch och em-mål i ditt schema?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mollymamman, vid 6 mån kan jag nästan LOVA dig att i 90% av fallen är det maten det hänger på. MIn son sov långluren jättedåligt vid 6 mån och då var det en slurk med mosad banan precis innan långluren som behövdes och MYCKET mer mat på dagen. Massor! Vid just 6 mån kan man nästan inte tro sina ögon HUR mycket mat det skall ner för att sova gott.

Så försök med mer mat i ca 1 vecka så skal du se. (jag introducerade även en andra frukost vid denna tiden) 07, vaken amning. 08 gröt, lunch 11.30, mosad banan direkt innan luren.

Gillar du det matschemat då? :lol: Tänk att det i alla fall bara är över en tid det är så här, det stabiliserar sig snart skall du se. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Tack både Chokladkaninen och Torsmamma,
nu har jag proppat i lilla fröken både "liten macka" vid 9-tiden och nästan en hel(!!) banan utöver lunchen nu innan hon skulle sova 12.30. Det är precis som ni skriver, det verkar liksom inte finnas någon botten i den där lilla, lilla kroppen :D men bara hon är mätt och sover gott så ska hon få hur mycket mat som helst!

Jag återkommer med resultat.

//Mollymamman
Mollymamman
Kontakt:

Vill inte leka själv

Inlägg av Mollymamman »

Hej alla kloka,
vår lillskrutta, nu 6,5 månad, har haft "leka själv" på schemat sedan hon var ca 9 veckor. Vi började med korta stunder och har kommit till ca 40 minuter nu.

Från början låg hon i spjälsängen och hade en lina ovanför sig med leksaker som hon kunde plocka ner och leka med. När hon började vända sig flyttade vi ner henne på golvet och la alla saker runt henne.

Men nu får vi det inte alls att funka bra, hon tröttnar och blir ledsen ofta redan efter ca 10 minuter. Jag tittar till henne och fixar så att allt är OK och kanske att hon kan leka i 10 minuter till men nöjd är hon inte :(

Har ni några råd? Hur arrangerar ni ensamleken? Hur kan jag få henne att bli nöjd med den här stunden igen? (Jag vill ju förlänga den, inte korta...)

undrar

//Mollymamman
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mollymamman!

Här kommer en tråd som berör ensamleken: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=ensamlek Gå via "sök" så hittar du massor av trådar om detta. Ta även fram BB där står det mycket matnyttigt om ensamleken.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"