Somnar inte om under vargtimmen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Em

Somnar inte om under vargtimmen...

Inlägg av Em »

Hej alla :D

Vår lille herre har börjat med den inte så trevliga (men kanske inte alltför ovanliga... :? ) vanan att vakna och ligga och prata någon gång mellan 04-05. Vi ger honom en snabb, glad ramsa då och sen får han ligga och umgås med sig själv. Men efter 30-50 min blir arg och sedan allt argare. Blir han riktigt arg brukar vi solfjädra/vagna honom, annars låter vi honom vara.

Problemet är att han inte somnar om innan 06:30 då det är morgon om vi inte vagnar honom till sömns. Och om han inte somnat om blir han förstås övertrött och gnällig och får extra svårt att somna nästa gång vid 08:30... :( :(

Hur skulle ni göra :?: :?: Han behöver ju verkligen somna om, men samtidigt vill jag inte att det ska bli någon vana att vi är uppe och drar vagn på småtimmarna varje natt. :?
Stolt mamma till en ?ventyrerska modell 0311 och en liten farbror modell 0503 (f?dd i v 36+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Förläng morgonen tills du får till ett omsomnande - om så bara för 5 minuter. Man "brukar" behöva ge det 45 minuter extra vid första omgången. Därefter har barnets vana brutits och det går snabbare att få till ett omsomnande för varje gång. Ge en punksättande ramsa vid första "gnället" (efter nojsandet). Se till att det lugnar ordentligt - ramsa "ner" protesten. Avvakta sedan i det längsta och ramsa punktsättande vid behov. Ge det en vecka - därefter är det förbi! Annars blir det ett mönster att "vakna- nojsa- skrika-morgon och upp". För det ju det man "lär ut" :wink: !

:D Lycka till!
Em

Tack för svaret!

Inlägg av Em »

Hej Mammut :D

Tack för ett konkret och bra tips!! Det låter ju som ett bra sätt att bryta denna bökiga ovana :D

/Em
Stolt mamma till en ?ventyrerska modell 0311 och en liten farbror modell 0503 (f?dd i v 36+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tro mig - det har funkat på alla de mina :P ! Och för en massa här på forumet... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"