Uppföljningsveckan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

jag tycker att det ser klockrent ut! :lol:

Vid 5 månader ligger sömn behovet på 15 h och då kan du förslagsvis kort fm luren till 45 min, men det där kommer du att märka vad som kan tänkas passa bäst.

//Malin[/b]
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Nu har vi i några dagar kört nya schemat. Det känns mycket bättre med enbart tre dagslurar. Det verkar passa Emma bättre, med lite längre sammanhängande sömn. I natt sov hon sin första natt där hon inte behövde någon assistans alls för att somna om vid de två tillfällen hon vaknade till. Grymt! Det här känns så bra! Tack Anna och alla diplomerade kurare för er hjälp och ert engagemang!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad bra ni har jobbat! Nu kommer utdelningen :sleep: \:D/ .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Hej igen!
Nu när Emma har börjat sova hela nätterna så strular dagslurarna, vilket verkar vara ganska vanligt när man läser i forumet. Problemet är att hon inte somnar lika enkelt som tidigare. Hon protesterar högljutt mellan 30-45 minuter. Är det någon som har något bra tips? Verktygen verkar inte fungera lika bra på dagen som på natten, eller så är det något knas på min attityd. Hjääälp!
duggan

Inlägg av duggan »

...måste bara snabb kolla, har hon passerat 5 mån än?

//Malin
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Nej, den 10:e mars blir hon fem månader.
duggan

Inlägg av duggan »

okey men jag gissar att det är dags att dra ned på sömnen, vid 5 månader så kan du korta fm luren till 45 min. Du kan göra det redan nu, någon dag i förväg, jag skulle tolka hennes uppvak som en signal på att hon har överskott av sömntimmar :wink:

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

eller om du heldre vill ta bort någon annan stans förstås... :lol: 8)
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Hej!
Tack för dina svar Malin!
Det var ett tag sedan jag skrev, dels för att vi har flyttat och dels för att allt flyter på så fantastiskt bra. Emma är nu fem månader och hon sover elva timmar per natt. Helt otroligt! Dagslurarna fungerar också fantastiskt. Några funderingar dock kring schemat nu när hon har passerat fem månader. Så här har schemat sett ut den senaste tiden:
20.00-08.00 sova
08.00 mat
09.30-11.00 sova
11.00 mat
13.00-14.30 sova
14.30 mat
17.00 mat
17.15-18.00 sova
19.30 nattslurk
Hon vaknar nästan alltid klockan 7 eller halv åtta, förmodligen för att hon inte behöver den sista timmen. Därför skulle vi behöva drar ner på någon middagsvila. Duggan, du förslog 45 minuter på förmiddagen istället för en och en halvtimme. Men jag tycker att hon verkar ha ett behov av att sova längre perioder under dagen. Hon har mått väldigt bra av sina två en och enhalvtimmes sovstunder under dagen. Hon är dessutom välidgt trött på kvällen innan läggdags. Så å ena sidan känner jag att hon skulle behöva sova mer under dagen men å andra sidan så sover hon inte sina tolv timmar under natten. Hur kan vi lösa detta på ett bra sätt? Är ändå rätta vägen att gå att korta ner förmidddagsvilan till 45 minuter?
Emmaliten

uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

En annan fråga: Emma tar frenetiskt in sin hand i mun och suger hårt på den och allt hon kommer åt. Kan det vara tänderna redan eller har hon ett sugbehov fortfarande? Hon blir frustrerad och grinig när det hon stoppar i munnen inte verkar hjälpa henne. När hon ska sova tar hon spjälsängsskyddet och trycker det mot munnen och när hon ska sova i vagnen tar hon åkpåsen och trycker den hysteriskt mot munnen tills hon somnar. Finns det något vi kan göra?
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!

Skulle tro att det snart tittar upp något vasst vitt i munnen nu :lol: Låt henne gnaga bäst hon kan.. tänk bara på att se till att det inte är på någon metalldel, typ dragkedja lr så (tänkte på åkpåsen).. vår lilla hade oxå ett väldans gnagande innan tänderna, och det var ett fasligt kollande eftersom hon försökte sig på att bita på just allt som var metall och kallt..

Ett gott "gnag-tips!" är en kylskåps-kall Mango-kärna med lite frukt-kött kvar på..
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Uppföljningsveckan

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack, alla :heart: som ger så goda råd.
Emmaliten skrev: Tack Anna och alla diplomerade kurare för er hjälp och ert engagemang!
Tack för dessa varma ord, rara människa :heart:
Emmaliten skrev: Emma tar frenetiskt in sin hand i mun och suger hårt på den och allt hon kommer åt. Kan det vara tänderna redan eller har hon ett sugbehov fortfarande? Hon blir frustrerad och grinig när det hon stoppar i munnen inte verkar hjälpa henne. När hon ska sova tar hon spjälsängsskyddet och trycker det mot munnen - -
Antingen är hon hungrig i största allmänhet - får hon exempelvis rejäl banal havregrynsgröt :?: Det är rätt oslagbart, särskilt med en rejäl klick smör och fet mjölk. Lämplig start vid just fem månader :wink:

Eller också - eller båda delarna :!: - är tänderna på väg, och då kliar det något förbålt. (Dreglar hon mycket är det ett tecken.) Hon kan gripa och hålla kvar nu, så se till att hon alltid, varje vaken stund, har någonting i händerna :!: Det fanns en poäng med forna tiders bitringar :idea: Sockerfria fullkornsskorpor är suveräna gomkliare.

Något sugbehov i sig att tala om har hon inte längre.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Tack för tipsen, både BEckabus och Anna!
I lördags, mycket riktigt tittade en liten tand upp. Nu förstår vi varför hon också i fredags var grinig! JAg ska testa era tips!
TAck!
Emmaliten

Uppföljningsveckan

Inlägg av Emmaliten »

Hej!
JAg skulle behöva bolla schemat lite grann. Emma har fyllt fem månader och vi skulle behöva korta ner dagslurarna. Samtidigt tycker vi att hon är väldigt trött på eftermiddagen och kvällen, så jag skulle behöva lite tips på hur vi kan göra. Så här har schemat sett ut hittills:
20.00-08.00 sova (sover hela natten yiippiiee!!!)
08.00 mat
09.30-11.00 sova
11.00 mat
13.00-14.30 sova
14.30 mat
17.00 mat
17.15-18.00 sova
19.20 nattslurk
Mellan 14.30 och 17.15 är hon trött och jag har nästan alltid fått ta till marginalkvarten. Även på kvällen är hon trött och sista timmen grinig på grund av trötthet. Ibland har vi haft svårt att få i henne nattslurken för att hon är för trött. Vi har tänkt oss nya schemat såhär:
20.00-08.00 (fortsätta sova hela natten :D)
08.00 mat
10.00-10.45 sova
11.00 mat
13.00-14.30 sova
14.30 mat
16.45-17.30 sova
17.30 mat
19.30 nattslurk

MEn, mina farhågor när det gäller schemat är eftermiddagen och kvällen; at hon ska vara för trött på grund av för långa intervaller mellan sovpassen och att hon inte ska få i sig så mycket på nattslurken på grund av för kort intervall mellan sista matpasset och nattslurken. Alla tips och tankar är varmt välkomna!
Tusen tack!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att det nya schemat ser strålande ut och jag tror nog att hon kommer att äta nattslurk ända, kom ihåg att du alltid kan bjuda på en 5 -minutare utöver schemat om det kniper. Det kan behövas i övergången och du kan även tidigarelägga natten i övergången vid behov.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"