Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Trummispappan

Inlägg av Trummispappan »

Hej Hej!!

Det har varit ett tag sedan jag skrev. Har haft fullt upp med att tentaplugga Bild men vill skriva lite nu.

Läggningarna går alltid bra. Det känns som om hon börjar gilla att bli lagd. Det är även hur kul som hell :twisted: med skrattet till gonattet.

Det känns bättre och bättre och vi slappnar av och då går det ju ännu bättre.

Vi dras med några små problem dock. Hon vaknar forfarande ganska ofta och ibland kan hon inte somna om. Bild Då tar det ganska länge innan hon kan komma till ro. Eftersom dessa episoder återkommer från natt till natt där hon är missnöjd och inget hjälper ligger ofta vi på helspänn när vi hör henne. Vi sover alltså sämre nu än tidigare allihop eftersom hon vaknar ungefär lika ofta men när hon inte kan somna om själv så blir det mellan en halvtime och en timmes mindre sömn. Hon är dock inte lika arg som tidigare utan mest frustrerad för att hon inte kan somna. Det är så ofta man tror NU!, men så börjar hon igen.

När dessa incidenter, då så lång nattsömn försvinner, börjar ebba ut kommer vi alla att sova riktigt bra. Vi har fortfarande siktet inställt för vi vet hur bra det kommer att bli.

** Till alla som har det kämpigt just nu**
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 10&start=0
** Bästa forumtråden** Bild

Ett annat problem är att hon vaknar för tidigt. När det gäller allt och oftast när det är fem minuter kvar. Av erferenhet vet man att när hon vaknar till så pass att hon börjar jobba upp sin frustration så komer det att ta mellan en halvtimme och en timme att somna om. Alltså fortfarande samma dilemma.

In och verktyga i 20 minuter för att hon ska somna och vi ska ta kontrollen över hennes väckning på bekostnad av störande trafik som förstör.

Eller invänta kanske tio sekunder av lugn (mer än så blir hon inte tyst) på bekostnad av att hon får för sig att dagen börjar/fortsätter bara man frågar om det tillräckligt.

I det stora hela gör vi framsteg och inväntar fortfarande natten då hon får sova ut och upptäcker att det är njutnigsfullt.

Tills dess håller vi vargarna borta Bild och varandra nära.Bild
Livia 080531 Kurad vid 8 månader, Isabelle 110225 Standardmodellerad från start
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ett annat problem är att hon vaknar för tidigt. När det gäller allt och oftast när det är fem minuter kvar. Av erferenhet vet man att när hon vaknar till så pass att hon börjar jobba upp sin frustration så komer det att ta mellan en halvtimme och en timme att somna om. Alltså fortfarande samma dilemma.

In och verktyga i 20 minuter för att hon ska somna och vi ska ta kontrollen över hennes väckning på bekostnad av störande trafik som förstör.

Eller invänta kanske tio sekunder av lugn (mer än så blir hon inte tyst) på bekostnad av att hon får för sig att dagen börjar/fortsätter bara man frågar om det tillräckligt.
Det är inte alls ovanligt att just tidiga mornar tar ett tag att få bukt med.
Vaknar man lite tidigare är det lätt att tro att man är utsövd och hur pigg som helst när man egentligen skulle behöva sova lite längre tid.

Att vänta in i det sista med att gå in till henne och att istället ge en pangramsa ögonblickligen när hon vaknar tidigare .

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ulrikaj skrev: Att vänta in i det sista med att gå in till henne och att istället ge en pangramsa ögonblickligen när hon vaknar tidigare .

/ulrika
Och detta tycker jag också är svaret på de andra uppvaken. En pangramsa som tar ner henne i sömnen precis innan hon riktigt har vaknat till.

Och den stora frågan, har hon verkligen kolmörkt där hon sover?
Trummispappan

Jo en pangramsa ska det bli och har blivit ibland. Den har måhända kommit för sent. Hon ska omedelbart få en inatt om hon vaknar för tidigt.

Dagslurarna idag har gått bra, UTAN tidiga uppvak men sin vana trogen var hon vaken 06:10 i morse. Inte arg inte ledsen mest en liten klagan över att inte kunna somna.
Och den stora frågan, har hon verkligen kolmörkt där hon sover?
Vi har persiennerna nerdragna rullgardin för dessa samt ett hörn till henne där det är mörkläggningsgardiner från tak till golv med extra tyg så att det ska överlappa så mycket som möjligt vid ingången.

Det går ju att vänja ögonen så att man ser konturer men jag skulle inte försöka noppa ögonbrynen därinne. :D
Trummispappan

Glömde säga att i natt var första natten utan något som helst verktyg.

Bild

Borde dock ha pangramsat 06:10 men hoppades på att hon skulle somna om då också.

Hon var vaken vid 01:30 och vid 04:30 men somnade om själv.
Vil även ta tillbaka att vi alla sover sämre nu. Livia sover faktiskt mycket bättre när man väl funderar på hur det var innan.

Och sist men inte minst vill jag ge er snälla själar som lägger ner tid på att besvara frågor ni säkert har hört fler än en gång, men alltid svarar med omtanke, en blomma.

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Måste bara smyga in och SKRATTA lite! :lol:

Det är sån härlig humor i den här tråden. Me like!!! 8)
För att inte tala om smileysarna :shock: :lol:

Är det förresten pappa som skriver? Med tanke på ögonbrynen där... :wink:

Och tack för blomman. Säger hon som inte gjort ett smack i tråden! :oops: :D
Lua

Inlägg av Lua »

Tack för skrattet-till-godnattet :lol: :!:

Och tummen upp för ert fina arbete :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
Trummispappan

Vad kul med sådan feedback.

JA, det är pappa som skriver. Och JA, jag måste noppa MITT ögonbryn för att få TVÅ. :oops: :D

Nu till det tråkiga. Inatt vaknade Livia vid 00:30 och var vaken till 01:50. Inget hjälpte och till sist lät hon ledsen så då gick jag in och solfjädrade i en minut. Så fort jag lade händerna på henne slappnade hon av. Hon protesterade när jag gick därifrån men kunde somna inom ett par minuter.
Hon vaknade strax därefter till igen och nu tog ramsan.
Hon vaknade igen 05:45 och fick en pangramsa vid första pip. Hon blev tyst och somnade om, i fem minuter. Fick en till och blev tyst och somnade om igen. I två minuter. Nästa pangramsa tog inte och klasssisk musik fick lugna. Det fungerade ett tag och hon somnade till lite då och då men hon varvade upp igen. Till slut ramsade jag x 16 och då lugnade hon sig och kunde somna om. 06:40

Det sägs ju att det är 5 steg fram och två steg bak men nu känns det som vi har hamnat i en bugg. Ett steg fram och ett steg bak.

Vi vet inte riktigt hur vi ska komma framåt. Inatt kändes det som at lugnet inte var etablerat igen.

:?: Hur ska vi bryta hennes frustration mitt i natten när inget förutom att gå in hjälper? Och det vill vi ju inte börja med igen.

När ramsan inte fungerar blir man ju handlingslös, hon blir tröstlös och vovven blir hjälplös.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förlåt att jag kommer helt okunnig om historiken här. Men hur ser dagslurarna ut? Hur många? Inget vajsing i schemat som behöver justeras?

:D
Trummispappan

Natt 19:00 - 07:00
Förmiddag 09:00 - 10:30
Eftermiddag 14:30 - 15:15

Totalt 14h och 15 min

Dagslurarna går bra med undantaget att hon vaknar för tidigt för ofta och då bara några få minuter innan hon ska upp. Det blir det dilemma som jag skrivit om. Låta henne klara av att somna själv med ramsor, musik, husljud eller in vid minsta lilla tillfälle av lugn.

Nu somnade hon 09:15 efter lite snack och ett par gnäll så då ska jag med marginalkvarten väcka henne vid 10:45 men jag är nästan säker på att hon vaknar runt 10:40. Vi får hoppas att hon sover tiden ut. Dels för att hon behöver det och dels för att honska veta att jag har koll på när hon ska upp.

Och du är välkommen att fråga och svara precis hur mycket du vill Tinis.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ok, jag bara funderar lite högt då :wink:.

Kanske att ni ska fundera på lite mindre totalsömn ändå. En kvart hit eller dit ska ju inte påverka, men Livia KAN ju vara en liten piggis som behöver ligga snarare i underkant än överkant. Så pass varierar det ändå, tycker jag.

Så vad tror ni om att dra ner em-luren till 20 min, göra morgon en halvtimma tidigare, eller göra kväll lite senare? Dessutom kan jag tycka att det är väl tidigt att ha långluren redan 2 timmar efter man har stigit upp. Jag hade också långlur på fm och det funkade kalas, men kanske behövs det lite mer tid med utevistelse osv innan det är dags att däcka?

Såhär såg mitt schema ut (väldigt likt ert):

6:45 morgon, gröt och amning
9:30-11 sova 1,5
11 lunch
14 mellis (gröt, smörgås)
14:30-15:15 sova 45
17 middag
18:30 välling
19 sova natt

Bara tänker högt som sagt. :D
Trummispappan

BildBild Bild BildBild

Första hela natten

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:-({|= \:D/ :-({|=

Underbart! Härligt jobbat! Grattis!

Ha en fin dag hela familjen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

\:D/ \:D/ \:D/ :heart: \:D/ \:D/ \:D/
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yes! Där fick man för den felsökningen! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"