Handen om handen är för småbarn!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sara76

Handen om handen är för småbarn!

Inlägg av Sara76 »

Det är i alla fall vad V verkar anse, och själv är han ju hela 1 år!

V har alltid varit pigg på att hjälpa till här hemma. Han diskar, tvättar och städar. Han staplar ved, skrapar bilrutor, och kastar sopor. Mm, mm... Så långt allt väl :D

Nu har han dock kommit en aning på kant med mor sin, d.v.s. mig. V visar nu tydligt att han är redo för nya uppgifter, han börjar bli uttråkad, och då ska det INTE visas med handen om handen inte [-(
Jag å min sida tycker att det verkar riskabelt att räcka min 1-åriga son en yxa, kökskniv eller liknande makapärer V behöver för att kunna fullfölja sina nya (egenhändigt utvalda) värv.

Det jag egentligen undrar över är hur jag ska göra för att undvika den frustration som uppstår då jag antingen nekar (aktivt) tillträde till just den begärda sysslan, eller propsar på "handen om handen"-utförande. Vi talar inga små svärord här, utan rena brottningen :roll:

Att erbjuda alternativa arbetsuppgifter fungerar ibland tillfälligt, men att lära sig den först valda kvarstår ju för V!

Snälla, kloka forumister:
Hjälp en gammal ko förstå hur hon ska lära sin avkomma klara sig här i världen :!:
miniz

Inlägg av miniz »

:lol: Inte är du sa gammal om det är ditt födelsear där i nicket...
Min kloka mamma har sagt att livet börjar vid de 40!

Vad bra att din unge herreman vill hjälpa till och kan sa fint!

Vad sägs om en helt vanlig trakig bordskniv, kan den göra susen i stället för kökskniven?

Och yxan... Jag förstar att du blir lite orolig, hur var det nu, hindra bara vid livsfara... Kanske ni kan halla er undan yxstället ett tag. Sedan om en vecka eller tva, ga tillbaka och kasta veden som mamma eller pappa redan har klyvt. t.ex.

Annars är avledning kanon. Om pojken har bestämt sig för att högga ved, sa lyft snabbt upp honom, peka bort och säg Wooow, kolla en hund! Ga at det hallet och leta efter hunden, medan ni är där ser ni ju det och det och det som är sa spännande och roligt att greja med.

Och se "problemet" innan det blir ett problem. Lyft bort alla makapärer som är farliga. Mina kökslador är i prinsip tomma, bara lite plastegrejs och sant, resten är pa köksbänken, inte särskilt praktiskt eller snyggt, men det far duga nu, medan händerna är sa sma och nyfikna.

Sma tankar till att börja med. Kanske nagon vill fylla pa!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sara76

Inlägg av Sara76 »

hejsan :D

Jo, att undvika situationer som leder till idéer om farliga arbetsuppgifter är bra, men det fungerar ju inte alltid. Vissa saker måste göras, och vissa är sådana som V uppskattar för mycket för att kunna ersättas med annan social delaktighet på enkelt vis.

Ett typexempel är matlagning- V har hittills fått egen bordskniv att skära med. Nu har han dock gett sig attan på att lära sig behärska min stora, fina kökskniv...
Han har skalat grönsaker med handen om handen. Likaledes rört i grytan, lagt upp snyggt på serveringsfat och liknande. Problemet är att det ju är VARMA grejjer vi hanterar här, och skållad unge vill vi nog inte ha varken V eller jag...
Kanske kan jag förbereda en del medan V leker med min systerdotter (hon är här måndag-fredag på eftermiddagarna), men dels tror jag det blir svårt att i längden hålla V från hans kära matlagning medan jag sköter den, dels måste fortfarande "farliga" saker göras tillsammans...
Ett annat är vår husrenovering. V har tidigare fått vara med och pyssla med verktygslåda (en särskilld, utan farliga saker) och annars fått undersöka det mesta men med viss kontroll från min sida. Nu ska han helst hamra själv, men jag är inte så intresserad av att låta honom :wink:

Avledning på olika vis fungerar för stunden, men uppgiften kvarstår. Både för mig och V :wink:
Kanske ska tillägga här att mannen numera jobbar väldigt mycket, vi vill kunna ha barnen hemma så länge vi kan 8)

Vet ju att leksaker inte matchar "the real thing", men kanske kunde det vara något i t.ex. "hammarfallet" ändå :-k
(Klämmer här in en parantes till er som liksom jag älskar ordlekar och hårdrock: som att ge honom en skiva med smurfarna, jag vet :wink: )
Ungefär som då vikingapojken (i min fantasi) fick ett träsvärd i väntan på 10-årsdagen, då han skulle få ett riktigt svärd och börja fäktningsöva med karlarna 8) :roll:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag skulle nog försöka anpassa verktygen till barnet, eller hur jag ska säga.
Dottern här hemma har sedan tidig ålder velat vara med och laga mat och exempelvis hacka sallad. Men hur ska ett litet barn kunna handskas med en stor "förskärare" för att hacka sallad? Det går inte. Så då har hon fått ha en kniv som vi brukar ha till kött, alltså ett bestick som är vassare än en vanlig kniv man äter med. På så sätt har hon fått ett verktyg hon kan skära/hacka sallad med samtidigt som det är lagom stort för att hon ska kunna handskas med det.

Att använda "fejkverktyg" tycker jag själv inte om. Har man slöa saxar (i värsta fall plastsaxar som man inte kan klippa något alls med) eller plastknivar som inte kan skära något så tar barnen i för mycket och fel och när de då får tag på vassa verktyg kan de göra sig riktigt illa istället för att lära sig lugnt och försiktigt att handskas med äkta grejer.

och visst är det varmt vid spisen. Då får man ta det försiktigt och lära sig att röra om försiktigt, akta sig för värmen osv. men man får vara med och hjälpa till. Låt honom röra om i grytan och iaktta och assistera om han behöver hjälp, men låt honom få ansvaret att fixa det själv. Förklara att det kan vara varmt och visa - håll hans hand mot plattan så han känner själv - så vet han lite mer vad det handlar om.

Tycker nog att han kan få hamra själv. Riktig hammare, riktiga spikar och sedan vara ute och spika med assistans?! Dottern tillbringade flera timmar i söndags med att skruva med pappas borrmaskin och att spika när pappan monterade ner grinden här. Mycket intressant och fascinerande tyckte hon.
Rent krasst blev det inget vettigt gjort av det, men det vet ju inte hon, och hon fick prova, skruva, hamra och spika på riktigt! och det var i riktigt material - gamla grinden - så det var verkligen i en riktig situation för henne.

Vet inte vad jag vill få fram mer än att lär honom, visa, och ha is i magen :D
blomman

Inlägg av blomman »

Jag tänker att du kanske ska presentera hans redskap i lite större stil.

Presentera en lagom stor och lagom vass kniv.
"Och se HÄR (stora ögon), HÄR är DIN kniv! Och här är DIN skärbräda, så NU kan du skära den här gurkan!"
Skaffa en riktig hammare fast i mindre modell och presentera den.
"Se här, här är DIN hammare, och HÄR är spikarna! NU kan du spika, åh vad bra!"

Uppbåda all din entusiasm över vilka fantastiska saker han ska få greja med!

Tänk också att känslan är det viktiga, han måste känna sig behövd.
Ge honom då kanske lite egna uppgifter att lösa, såna där inte dina nerver löper amok (eller lär dig tygla dem :wink: )
Som du själv skriver så anser han sig mogen för större uppgifter!
Ge honom dem genom att backa lite själv. Låt honom fixa saker själv, som tvätt och ved. Gå undan och greja med nåt annat.
Kanske kommer det räcka för att han ska känna sig nöjdare..

/Blomman
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ypperligt skärverktyg innan de vassare kommer fram är den eggade bakkniven. Den funkar betydligt bättre än vanlig bestickkniv, men är inte så vass att man skär sig :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sara76

Inlägg av Sara76 »

:D
Att använda "fejkverktyg" tycker jag själv inte om. Har man slöa saxar (i värsta fall plastsaxar som man inte kan klippa något alls med) eller plastknivar som inte kan skära något så tar barnen i för mycket och fel och när de då får tag på vassa verktyg kan de göra sig riktigt illa istället för att lära sig lugnt och försiktigt att handskas med äkta grejer.
Nej, jag håller med. Skippade idén nästan efter att jag postat den... Ibland är det bra att se galenskaper på pränt, blir lite distans till dem då :lol:
Jag tänker att du kanske ska presentera hans redskap i lite större stil.
Jepp! Du har så rätt! Jag visar ingen större entusiasm för V's saker längre, så varför skulle HAN göra det :oops:
Jag ska absolut inhandla lite nya redskap, begriper inte varför jag inte tänkt på det själv :shock:
Tack :D
Ge honom då kanske lite egna uppgifter att lösa, såna där inte dina nerver löper amok (eller lär dig tygla dem )
Och här har vi kanske själva kärnan...
J kom aldrig i närheten av social delaktighet, stackar'n, för jag är VÄRLDENS hönsigaste mamma egentligen! Jag tycker att jag borstat upp mig rejält på den fronten, men det är nog sant att ytterligare nerv-härdning ska till :lol:
Jobbet här är ju mitt, men tips på övningar åt mig mottages tacksamt :!:

Vad det gäller att backa angående ofarliga uppgifter har jag redan gjort det. V är till verklig hjälp numera på en mängd punkter, så den stolpen är iallafall passerad :wink:
Ypperligt skärverktyg innan de vassare kommer fram är den eggade bakkniven. Den funkar betydligt bättre än vanlig bestickkniv, men är inte så vass att man skär sig
Här har jag visst missat något revolutionerande! VAD är det :oops: :lol:

Tack för all hjälp :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"