Sömntrasslare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Mollymamman!
Får börja med att säga vilken uuuunderbart söt liten Molly ni har! Man bara smälter ju! :heart:

Jag instämmer med att Tors nattmacka är en höjdare för lugnare nätter, min lilla Ebbe fick det igår. Torsmamman sa någon gång att det bara finns ett problem, att de knappt ens är hungriga på morgonen sen :lol: För jag tror att du måste känna dig helt säker på att hon får tillräckligt med mat HELA dagen, för att ha attityden att hon kan sova gott på natten. Glöm inte att frågar du om hon är mätt (kan du verkligen sova nu?!) så gör hon också det genom att vaknar hela tiden och fråga. Så se till att ungen är STENMÄTT när hon läggs :lol: så du kan koppla av den biten. Ett barn med ren blöja, skönt och slätt lakan, lagom varmt och MÄTT, kan sova, bara men ger dem lite utrymme. När man har ett barn som vaknar stup i kvarten hela natten, förväntar du dig att hon skall göra det nästa natt och nästan natt och du överkoncentrerar på att hitta en lösning. Så är iaf jag. Lösningen är enkel; Du övervakar hennes intressen, ser till att ovanstående krav är uppfyllda. Sen är faktiskt sömnen upp till henne. Hon KAN! Men kanske behöver du backa lite mer och ge henne utrymme att ta hand om uppvaken? Vad tror du om det?

Tänkte på en annan sak. Ser inte om du svarat på ifall lilla Molly sover på mage? Annars tycker jag du skall ta en rejäl funderare på det, och läsa här på forumet. Magläget gör underverk på barnens sömn. De flesta barn som fått korn på magläget, behöver heller inte rullas under sömnen :wink:

Så odla nu attityden. Lilla Molly kan mer än du tror, om hon får chans till det!

:heart:
Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Tack, tack, tack... det känns så himla skönt med det här härliga forumet där man får så tydliga och bra råd!

TorsMamma - imorgon får Molly flytta in i sitt rum, det står ju där och är både superfint och färdigt så det är bara att köra!

Ikväll kommer jag att ge Molly Hippgröten gjord på urpumpad BM och då kommer hon absolut att bli mätt och sen är det förstås precis som du "Blivandemamma" skriver - hon kommer att klara att klara av uppvaken och vi SKA backa. Så där ja, nu ska attityden på och maken och jag har redan haft telefonkontakt flera gånger idag så även han är laddad till tänderna.

Nu ska Molly och föräldrarna sova så gott! Jag återkommer med rapport.

Tack igen...

//Mollymamman (nu betydligt starkare än i morse)
Mamma till Molly Morin född 081111, kl. 08:08 (BF+1 med kejsarsnitt)
http://www.molly.familjenmorin.se
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej Mollymamman!

Hur gick natten? Tänker på er!

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Här kommer en rapport om den gågna natten.

All social delaktighet gör vår lilla fröken så nöjd och så trött när det är dags att sussa. Vi la Molly vid 19.30, sista gången i vårt sovrum :roll: och jag hade verkligen bestämt mig!
1. Nattmålet bort
2. Jag LYSSNA som om det vore dag.
3. Och jag är en superhjälte och du ska sova så gott (...tack den smarta mamman som skrev att hon brukar tänka så, det ger sån kraft).

Molly vaknade vid 23.30, gruffade lite - jag avvaktade. Hon gruffade lite mer, inte ledsen mest lite bökande. Jag avvaktade. Lite missnöje och då fick hon en ramsa. Hon tystade och somnade om. Men hon vaknade igen efter ca 5 minuter, "ropade", jag gav henne en ramsa, hon tystnade. Efter en stund tog hon ny sats, hon fick en ny ramsa. Det här höll på i ca 1 timme. Vid ett tillfälle lät hon ledsen och då solfjädrade jag henne och gav en ramsa. ca 00.30 somnade både hon och jag om.

Nästa uppvak 4.30 (...en timme efter ordinarie mattid!). Hon ropade, gruffade och fick sig några ramsor, men inte mer än kanske 5-6 stycken på en timme. Jag solfjädrade vid ett tillfälle. 5.30 sov vi båda och det gjorde vi fram till 7.30 då det var jätteglad morgon och hurra!!!

Åh vad jag är nöjd, det känns fantastiskt. Nu ikväll har vi precis lagt henne i eget rum (mest vemodigt för mamman :oops: ). Och efter att ha sagt God Natt till jordgloben så somnade hon utan ett pip 19.30.

Vi har satt på baby-phonen för vårt sovrum ligger ett par rum bort. Det ska bli spännande och se hur natten går...

Ny rapport följer i morgon.

//Molly-mamman
ElinN

Inlägg av ElinN »

Bra jobbat! :thumbsup: Fortsatt lycka till! :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej Mollymamman!

NU är jag ju inte den som har allra mest koll på SM men när det gäller eget rum kan jag trösta dig med följande!

Efter Hannahs 5v utvecklingssprång fick hon för sig att hon skulle stånka, böka, gråta och skrika i sömnen till hennes föräldras förtvivlan.
I säkert 1v sov jag på soffan för att pappan skulle få sova och Hannah fick för vana att ist få sova på mamma ist för sängen! [-X

Under denna vecka hade jag enorm ångest, var hon för liten eller inte för eget rum? Var jag alldeles för ego som ville få sova i egen säng på nätterna utan bebis på bröstet? Borde jag inte bara stå ut och hoppas på att gå över?
Men till slut tog jag mitt förnuft till fånga!

När Hannah så hade avsluat sin 6e vecka här på jorden så flyttade vi in henne i eget rum tvärs över hallen. Eftesom jag var nojjig så hade hon både andningslarm OCH babyvakt så vi kunde höra allt hon höll på med.

Efter första natten skruvade vi ner babyvaktens känslighet, för ungen lät ju likadant i sin säng i eget rum, som i vårt rum och som när hon sov på mitt bröst.
Men den andra dagen hände något spektakulärt. Hon slutade låta och började SOVA!? :shock:
Knappt så vi kunde tro det. Lillan sov som en stock!!! (det gjorde vi med :)) De första tre nätterna vaknade hon inte ens för mat utan sov 22-07.

Jodå, lillan klarade visst av att sova själv! Det var snarare så att mamma inte klarade av att sova utan bebis, för vem tror du stod i dörren mer än ett par gånger och kollade och lyssnade.
Men vår tilltro på lillans förmåga att klara sig utan oss har stärkts.
Ofta klarar de sig bättre utan oss än vad vi tror, och känner de att de inte klarar det... ja, då säger de ifrån, det kan jag lova!^

Så flytta du på med gott mod! Det kommer säkert gå jättebra!
Ha tilltro till din förmåga att göra det som är bäst för ditt barn och ha framför allt tilltro till att ditt barn klarar mer än vad du tror!

Kram :heart:
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat Mollymamman =D> Fortsätt så!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Heja vad duktig du är! Här snackar vi attityd!

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
och tack :heart: :heart: för alla uppmuntrande ord från forumet.

Miss Gigle, vad rätt du hade :D Oj, vad våran Molly klarar själv!

Föräldrarna gick och la sig vid 23-tiden. Vid 00.30 väcktes jag av "något", vaa? Var det Molly som lät? Nej, det var mobilen som skickade en almanackspåminnelse... :? Bara att somna om alltså. Klockan 2 hörde Molly av sig med ett rop, jag gick upp, lyssnade hur det lät - ledset och gick in. Då hade hon sparkat av sig täcket och slängt katten över huvudet så det var klart att hon behövde hjälp :D . La henne tillrätta, ramsade en gång och hon somnade på studs! När jag kom in till pappan och berättade sa han: "Där ser du, när hon behövde kunde hon krossa glaset och trycka på knappen..." :lol:

Nästa gång vaknade hon till vid 3. Då gjorde jag ingenting, lyssnade och tänkte "Om det vore dag skulle jag inte ramsa..." och så avstod jag stolt! Hon somnade på 5 minuter. Jag låg dock kvar i soffan "på vakt..." (Hade inte behövts kan jag berätta).

Nästa uppvak kom strax efter 4, då lät hon mer vaken och eftersom det är den gamla mattiden fick hon en ramsa på mindre än 5 minuter sov hon igen. Vid 6.30 gruffade hon lite, då bytte jag rum och gick in i sovrummet och la mig en timme till. Klockan 7.30 väckte vi henne med jubel och klang.

Molly Morin regerar =D> =D> =D> ! Och om bara några nätter kommer säkert mamman att sova gott också, jag ska bara slappna av lite först :oops:

Tack igen för allt stöd, nu åker vi vidare på resan, fler rapporter följer.

Kram

//Mollymamman
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis :lol: Vad duktiga ni är =D> \:D/ :thumbsup: :sleep: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Duktiga DU! :-({|= =D> :sleep:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Elle

Inlägg av Elle »

Mollymamman skrev:När jag kom in till pappan och berättade sa han: "Där ser du, när hon behövde kunde hon krossa glaset och trycka på knappen..." :lol:
Vilket KLOCKRENT svar =D>

STRÅLANDE jobbat!!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat, supergrattis! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Super dutkiga du ,maken och Molly!

Hoppas du kan slappna av och sova gott i natt! :sleep:

:heart: Kram :heart:
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"