4 veckors flicka -nattmål bort?
Hej!
Det är första gången som jag är inne och skriver i forumet så jag vet inte om jag är på rätt ställe och skriver....
Har en dotter på 4 veckor och 3 dagar, hon äter fortfarande två gånger på natten kl 01 och 04. Tänkte försöka ta bort ett av nattmålen. Men hur vet jag att hon är mätt när hon vaknar kl 01?
På dagarna ammar jag enligt SM, fungerar bra. Jag styr mattiderna på dagarna till kl 06, 10, 14, 18 och 22. Jag väcker henne alltså kl 06 och ger henne mat (sen vaknar hon av sig själv vid de andra tiderna), fel eller rätt? Sover bra mellan målen. Men visst är det så att mjölken blir tunnare på kvällen? Så hur kan jag då veta att hon vid 22-tiden får i sig det hon behöver för att klara sig mer än 3 timmar?
Det är första gången som jag är inne och skriver i forumet så jag vet inte om jag är på rätt ställe och skriver....
Har en dotter på 4 veckor och 3 dagar, hon äter fortfarande två gånger på natten kl 01 och 04. Tänkte försöka ta bort ett av nattmålen. Men hur vet jag att hon är mätt när hon vaknar kl 01?
På dagarna ammar jag enligt SM, fungerar bra. Jag styr mattiderna på dagarna till kl 06, 10, 14, 18 och 22. Jag väcker henne alltså kl 06 och ger henne mat (sen vaknar hon av sig själv vid de andra tiderna), fel eller rätt? Sover bra mellan målen. Men visst är det så att mjölken blir tunnare på kvällen? Så hur kan jag då veta att hon vid 22-tiden får i sig det hon behöver för att klara sig mer än 3 timmar?
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209
-
ElinN
-
ElinN
Jag skulle avvakta till någon/några veckor efter hon blivit en månad och se om hon visar några tendenser att sova över målet själv och förlänga natten. I så fall hänger du bara på!
Om inte så kan du vagna bort nattmålet, som beskrivet i Barnaboken (har du den?). Du vagnar då vid minsta pip första natten.
Och för att kunna vagna, måste du veta att magen är mätt. Minst 4 fullproppade SM mål och en kvällsslurk ska dagen innehålla alltid! Mera mat är mantrat!
Här är en till tråd om nattmat!
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19096
KRAM
Och för att kunna vagna, måste du veta att magen är mätt. Minst 4 fullproppade SM mål och en kvällsslurk ska dagen innehålla alltid! Mera mat är mantrat!
Här är en till tråd om nattmat!
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19096
KRAM
-
Johanna w.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så fint du har skött och sköter det hela. Pris och beröm :-({|=
Inga protester, eller hur? Du har redan gjort henne trygg i rutinerna. Hon behöver inte skrika sig till dem. Det är underbart braerifre skrev:Jag väcker henne alltså kl 06 och ger henne mat (sen vaknar hon av sig själv vid de andra tiderna), fel eller rätt?
Stanna inte här, bara - lilla barnet växer och tiden går. Snart märker du att kl 22 är lite sent för henne. Då kan du behöva justera så att själva natten börjar 22 - efter ca 2 tim vakentid med mat, mat och åter mat och allt annat som Standardmodellen påbjuder - och pågår till kl 4, då du ger ett snabbt men effektivt nattmål, varpå hon sover till 7 (tippar jag).
För nattslurken, alldeles innan natten kl 22, kan du gott ha lite urpumpad mjök i reserv (från förmiddagen kanske). Eller rentav en slurk tillägg. (Dr Browns nappflaska tycker jag är bäst.) Du har helt rätt i att brösten liksom allt annat blir lite urvattnade och trötta sent på kvällenerifre skrev: Men visst är det så att mjölken blir tunnare på kvällen? Så hur kan jag då veta att hon vid 22-tiden får i sig det hon behöver för att klara sig mer än 3 timmar?
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu har jag i ett par dagar pumpat ut mjölk på fm som jag gett henne på kvällen. Jag ammar sista gången ca kl 20, hon äter väldigt länge och långsamt på kvällen. När hon ätit färdigt och har fått ny blöja och pyjamas på sig är kl minst 22 och då har vi inte hunnit umgås någonting. Antingen somnar hon eller så är hon vaken en stund och är nöjd och lugn.
Någon gång mellan 23 och 24 får hon så flaskan men den utpumpade mjölken, igår fick hon 120 ml (är det mycket eller lite??) Hon smaskar snabbt i sig alltihop och somnar sedan gott.
Hon sover ganska precis 4 timmar, så vid 3-4 tiden är det dax för nattmålet. Hon äter snabbt och energiskt från båda brösten med ett blöjbyte i mellan. Sen är den lilla damen pigg, glad och vaken. Vill inte sova! Hon kommunicerar med mig allt vad hon kan, viftar med små armarna och rör på munnen. När jag tar upp henne för att maten henne är jag helt tyst, tänder inga lampor. Allt är tyst och lugnt. Hon är inte missnöjd på nåt sätt men om jag nu lägger ner henne i sängen blir hon sur
Hon vill ju umgås, tråkiga mamma som vill sova...
Efter ett tag i sängen börjar hon uttrycka sitt missnöje med att vara vaken alldeles själv ganska högljut, så jag tar upp henne.
Efter ca 1,5 timmar vill hon ha mer mat, ger henne mer och sedan somnar hon. Hon har alltså börjat dra igång matning enligt SM mitt i natten
Det kan ju ändå inte vara ett steg i rätt riktning??
Är hon för lite vaken på dagarna? Hon sover gärna 2,5 timmar efter 2 tim vakentid.
Eftersom kl är närmare 5 när vi somnat om har jag slutat väcka henne kl 6 och ge mat, nu får hon sova tills hon vaknar, vilket brukar bli kring 7.30, sen äter hon var 4:e timme under dagen och är nöjd och glad
Någon gång mellan 23 och 24 får hon så flaskan men den utpumpade mjölken, igår fick hon 120 ml (är det mycket eller lite??) Hon smaskar snabbt i sig alltihop och somnar sedan gott.
Hon sover ganska precis 4 timmar, så vid 3-4 tiden är det dax för nattmålet. Hon äter snabbt och energiskt från båda brösten med ett blöjbyte i mellan. Sen är den lilla damen pigg, glad och vaken. Vill inte sova! Hon kommunicerar med mig allt vad hon kan, viftar med små armarna och rör på munnen. När jag tar upp henne för att maten henne är jag helt tyst, tänder inga lampor. Allt är tyst och lugnt. Hon är inte missnöjd på nåt sätt men om jag nu lägger ner henne i sängen blir hon sur
Efter ca 1,5 timmar vill hon ha mer mat, ger henne mer och sedan somnar hon. Hon har alltså börjat dra igång matning enligt SM mitt i natten
Är hon för lite vaken på dagarna? Hon sover gärna 2,5 timmar efter 2 tim vakentid.
Eftersom kl är närmare 5 när vi somnat om har jag slutat väcka henne kl 6 och ge mat, nu får hon sova tills hon vaknar, vilket brukar bli kring 7.30, sen äter hon var 4:e timme under dagen och är nöjd och glad
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209
-
ElinN
Hur har det gått senaste nätterna?
Nej, vaken ska man ju inte vara på natten! Räkna vakentimmar på dagen! 2,5 timmar i streck får man gärna sova, men håll lite koll på totala antalet vakentimmar per dag. Nu vet jag inte exakt hur gammal din lilla är (skriv gärna födelsedatum i din profil så kan vi hjälpa bättre!), men en 1-månaders bebis ska vara vaken ca 7,5 timmar per dag för att sova gott om natten.
Bebisar dricker så olika mycket, vet inte vad som är lagom! Man ger tills dom säger stopp själva!
Klistrar in delar av TorsMammas SM-sammanfattning!
Nej, vaken ska man ju inte vara på natten! Räkna vakentimmar på dagen! 2,5 timmar i streck får man gärna sova, men håll lite koll på totala antalet vakentimmar per dag. Nu vet jag inte exakt hur gammal din lilla är (skriv gärna födelsedatum i din profil så kan vi hjälpa bättre!), men en 1-månaders bebis ska vara vaken ca 7,5 timmar per dag för att sova gott om natten.
Bebisar dricker så olika mycket, vet inte vad som är lagom! Man ger tills dom säger stopp själva!
Klistrar in delar av TorsMammas SM-sammanfattning!
Fortsatt lycka till. KRAMTorsMamma skrev:**********
Standardmodellen - Översikt över olika åldrar
Observera att Standardmodellen och schemat ska anpassasefter den enskilda familjen och det enskilda barnet. Vissa barn fixar exempelvis tre lurar, andra måste ha fyra rätt länge. För vissa trasslar kvällsluren redan vid två månader och andra är morgonsociala.
Se inte denna sammanfattning som att den ska följas slaviskt, utan använd den som inspiration för att hitta just era rutiner!
Standardmodellen är ett redskap för att underlätta, och det finns inga sanningar.[/i]
Nyfödd:
(16,5 tim sömn / 7,5 tim vaken)
Dag: Fyra eller fem mål om 1,5 tim vardera.
- Vaken 1,5 tim (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
- Sova 2,5 tim.
Natt: Tre eller två nattmål om ca 20 min vardera. (Infaller i regel kring kl 22 eller 23, 01 och kl 04. )
Sammanfattningsvis:
- Fyra eller fem stora mål enligt hela programmet för Standardmodellen.
- Två eller 3 nattmål om cirka tjugo minuter enligt det nerbantande programmet.
- Start i samma stund barnet börjar gråta eller enl. klocka
- Flexibilitet: det är barnet som bestämmer. Alltid helst sova färdigt mellan målen (men inte sova under dem) Ett nattmål mer någon gång, men aldrig mindre än fyra stora mål per dag.
- Inte klockan i handen: än så länge är det den lilla nyfödda som är klockan.
3 veckor:
Dag: Fyra eller fem mål om 1,5 tim vardera.
- Vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim
- Sova 2 tim.
Natt: Som tidigare
(Det blir med andra ord 4 mål vaken och 3 nattmål eller 5 mål och 2 nattmål per dygn.)
1 månad:
Dag: Minst fyra mål. Vanligt att de är vakna 1,5 tim på morgonen och ca. 2,5 tim på kvällen ibland upp till 3 tim.
- Vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim
- Sova 2 tim.
Sista målet för dagen:
- Vaken 2,5-3 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet & eventuellt avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
Natt: Ett nattmål om ca 20 min. (Infaller i regel kring kl 04.)
6 timmars sammahängande sömn (22-04 är vanligt)
Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn:
Observera att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema!
08.00 Vaken 1 tim. (SM, punkt 1-7)
09.00 Sova 2,5 tim.
11.30 Vaken 1,5 tim. (SM, punkt 1-7)
13.00 Sova 2,5 tim.
15.30 Vaken 2 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
17.30 Sova 2 tim.
19.30 Vaken 3 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim), 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30 Sova natt 6 timmar
04.30 Nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
04.50 Sova 3 timmar till.
Eller....
07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
23.00 nattmål 20 min- 45 min (kan ta lite mer tid första månaden)
01.00 nattmål 20-(45) min
04 nattmål 20-(45) min
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
--------------------------------------------------------------------------------
Fördelning av sömntimmar.
Detta är en sammanfattning av ”typiska” fördelningar av timmar och som de ”flesta” SM barn brukar gilla.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv.
Förklaring av t.ex. (12-45-2-45) 12 timmars natt, 45 min lur fm, 2 tim lur dag, 45 min lur em.
AW säger att en 12 timmars natt kan de flesta barn ha långt upp i skolåldern!
”Tröttis” tankar:
2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45
3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45
5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45
7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)
”Piggis” tankar:
2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20
5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45
7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-1,5(eller 2)
11,5-2
-------------------------------------------------------------------------------
StandardModellen dag:
- Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
- Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
- Skötning
- Umgänge
- Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
- Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
- Sova.
StandardModellen natt:
- Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
- Rap.
- Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat och utan lampor.
- Påfyllning ur bröst nummer två.
- Rap och somna om.
Mer:
(Fylla på med några korta ord angående följande???)
- Vakentid ska innehålla Passiv social delaktighet som med tiden blir mer aktiv social delaktighet, Umgänge, Ensamlek...
Ensamlek införs runt 4 mån.- Skrattet till godnattet - används både dag som natt och tar flera min.
- Ramsa - Kan matas in "bakvägen" från ca. 3 mån och användas som verktyg run 4 mån. (går även att säga innan 3 mån i samband att man lägger barnet ner men blir då bara ett sätt att lära sig den vaken)
Verktygslåda
(Att ta till för små älsklingar som tror att dom inte ska sova... )
- INGENTING
- Ljud i huset
- Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
- Ramsa
- Mozart
- Ramsa igen
- Tillrätta lägg
- Solfjäder
- Buff/vagning
Hej!
Hon blir 6 veckor på måndag.
Läste om Hugo i BB och kom på att jag inte "kartlagt" hennes naturliga sov och mat tider....
Så nu har jag de 3 senaste dagarna låtit henne styra helt själv och sen tänkte jag göra ett schema utifrån det. Hon är vaken mellan 7-8 timmar/dag. Men hon sover också 4 timmar i sträck mitt på dagen ute i vagnen. De 4 timmar har infallit någon gång mellan 10-16.
Dessa nätter har hon somnat om direkt efter nattmålet. Fast i natt blev det lite konstigt, hon åt kvällsmålet redan vid 21 så när jag skulle truga i henne från flaskan kl 22, så var hon ju redan mätt. Men då vaknade hon i stället kl 2 och åt och sedan kl 5. Efter 5-målet tycket hon det var morgon och somnade inte förrän vid 8...lite tidigt för mig.
Men nu börjar jag iaf få en bild av hur vi ska lägga upp mat, vaken och sovtider för att det ska passa henne och mig så bra som möjligt.
Tack för goda råd!!
Hon blir 6 veckor på måndag.
Läste om Hugo i BB och kom på att jag inte "kartlagt" hennes naturliga sov och mat tider....
Så nu har jag de 3 senaste dagarna låtit henne styra helt själv och sen tänkte jag göra ett schema utifrån det. Hon är vaken mellan 7-8 timmar/dag. Men hon sover också 4 timmar i sträck mitt på dagen ute i vagnen. De 4 timmar har infallit någon gång mellan 10-16.
Dessa nätter har hon somnat om direkt efter nattmålet. Fast i natt blev det lite konstigt, hon åt kvällsmålet redan vid 21 så när jag skulle truga i henne från flaskan kl 22, så var hon ju redan mätt. Men då vaknade hon i stället kl 2 och åt och sedan kl 5. Efter 5-målet tycket hon det var morgon och somnade inte förrän vid 8...lite tidigt för mig.
Men nu börjar jag iaf få en bild av hur vi ska lägga upp mat, vaken och sovtider för att det ska passa henne och mig så bra som möjligt.
Tack för goda råd!!
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209
-
ElinN
Att observera och anteckna bebisens egen rytm är super inför kommande schema vid 2 (eller 3 månader). :thumbsup:
Jag skulle väcka efter max 3 timmars sömn på dagen. Detta för att...
1. visa att mamma/pappa håller koll och bevakar ens intressen
2. hinna få ihop 4 fullmatade SM-mål + kvällslurk under dagen
3. göra tydlig skillnad på dag och natt.
Fortsatt lycka till.
Och njut av varann -det är viktigast av allt. 
Jag skulle väcka efter max 3 timmars sömn på dagen. Detta för att...
1. visa att mamma/pappa håller koll och bevakar ens intressen
2. hinna få ihop 4 fullmatade SM-mål + kvällslurk under dagen
3. göra tydlig skillnad på dag och natt.
Fortsatt lycka till.
Du har rätt- det viktigaste är att njuta av varandra! De är så lätt att glömma de ibland....
Nu har vi fått nätterna att funka superbra
Hon sover mellan 22-04, nu är hon ju 7 veckor och jag tror att hon skulle kunna sova redan från 21.
Däremot vägrar hon att ha några rutiner under dagtid. Senaste två dagarna har hon varit vaken 9 timmar/dygn. Har använt TorsMammas tider för att göra ett schema. Men hur gör man för att få någon att sova som inte vill sova? Jag vill ju inte behöva vagga henne till sömns 30 minuter varje gång hon ska sova, det ger ju en dålig ovana...Och hur gör man för att hålla någon vaken som bara vill sova?
Så nu ger jag henne mat på bestämda tider 7, 10.30, 14.30, 18.30, nattmål 21.30 och 04. De är de enda rutiner som vi har,men så länge nätterna funkar så här bra så är jag nöjd.
Nu har vi fått nätterna att funka superbra
Däremot vägrar hon att ha några rutiner under dagtid. Senaste två dagarna har hon varit vaken 9 timmar/dygn. Har använt TorsMammas tider för att göra ett schema. Men hur gör man för att få någon att sova som inte vill sova? Jag vill ju inte behöva vagga henne till sömns 30 minuter varje gång hon ska sova, det ger ju en dålig ovana...Och hur gör man för att hålla någon vaken som bara vill sova?
Så nu ger jag henne mat på bestämda tider 7, 10.30, 14.30, 18.30, nattmål 21.30 och 04. De är de enda rutiner som vi har,men så länge nätterna funkar så här bra så är jag nöjd.
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209
Vi måste fortfarande vagna på natten! Gör vi fel?
Lilla tjejen är nu 10 veckor. Våra dagar ser ut så här:
6.00 Mat
7.30 Sover
9.30 Mat
11.00 Sover
13.30 Mat
15.30 Sover
17.00 Vaknar
17.30 Mat
19.00 Sover
19.45 Mat (ersättning)
21.30 Mat (liten kvällsslurk)
22.00 Sover natt
Hon ammas enligt SM 4 gånger, jag har provat att ge ersättningen kl 21.30 och amma kl 19.45.
Hon vaknar kring 04.00 och då måste vi upp och vagna, somnar om, vaknar igen efter ca 20 min, vagnas, somnar, vagnas osv. Någon gång efter kl 5 somnar hon om "på riktigt" och jag måste väcka henne kl 6 för att amma. På dagarna hinner hon i stort sett aldrig bli så hungrig att hon skriker mellan målen. Efter mat är hon hur nöjd som helst, flinar åt allt. Så söt
Men varför sover hon så oroligt mellan 4-5.30. Är hon hungrig trots allt??
Lilla tjejen är nu 10 veckor. Våra dagar ser ut så här:
6.00 Mat
7.30 Sover
9.30 Mat
11.00 Sover
13.30 Mat
15.30 Sover
17.00 Vaknar
17.30 Mat
19.00 Sover
19.45 Mat (ersättning)
21.30 Mat (liten kvällsslurk)
22.00 Sover natt
Hon ammas enligt SM 4 gånger, jag har provat att ge ersättningen kl 21.30 och amma kl 19.45.
Hon vaknar kring 04.00 och då måste vi upp och vagna, somnar om, vaknar igen efter ca 20 min, vagnas, somnar, vagnas osv. Någon gång efter kl 5 somnar hon om "på riktigt" och jag måste väcka henne kl 6 för att amma. På dagarna hinner hon i stort sett aldrig bli så hungrig att hon skriker mellan målen. Efter mat är hon hur nöjd som helst, flinar åt allt. Så söt
Men varför sover hon så oroligt mellan 4-5.30. Är hon hungrig trots allt??
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209