ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Att flytta fram luren en kvart eller halvtimme kan göra hela skillnaden, en del behöver mer vakentid mellan sovpassen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

ja tack det var så jag tänkte med...att han kanske är vaken för kort tid. Skall faktiskt prova det idag med att skjuta den en 15 minuter och se om det är lösningen på allt :D
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
duggan

Inlägg av duggan »

Du får utvärdera på ett par dagar och rapportera :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

Fm luren år som på räls, sover nästan innan vagnen har hunnit ut på altanen :D vilket är underbart skönt, får väcka honom oxå så det fungerar toppen.

Em luren däremot är jobbigare, har inte fått något bra resultat av att lägga den 15 minuter senare, senast igår var han ledsen och ilsk 40 min utav 45. Han tar denna lur i sängen. Jag vet att jag bara kan ge förutsättningarna för att han skall sova gott men tycker att igår var det inga bra förutsättningar alls och så vill jag inte ha det.

Nu funderar jag om jag skall lägga honom i vagnen ute även på em, är lite rädd att fördärva natten om vi skall fortsätta såhär på em. Funderar även på att senarelägga den ännu lite och ge mellanmål precis innan. Gör jag så så får han 3 timmar o 15 min vakentid + full mage att sova på. Minns jag rätt med att em inte bör sluta senare än kl 16 :?:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Du är sååå påläst :D

Bekräftar bara dina tankar, em i vagnen :thumbsup:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

HJÄLP!

Jag har lite problem, sonen vaknar gärna vid 06 på mornarna och ligger sedan vaken till 07 då han blir gnällig och tycker det är tråkigt. Har nu mera morgon 07,15. Jag har försökt i veckan här att pangramsa + musik vid första pip, (legat vaken och väntat på honom) men problemet är att han är lite slug den lillebusen :) för han är tyst tills han är vaken på riktigt och sen är han vaken och ligger och pratar, skrapar bort färg på sängen med tänderna och annat roligt. :lol:
I början av veckan hörde jag inte honom förrän lite i 7 och tänkte att jippi \:D/ han har sovit ända tills nu men det märkte jag senare när han blev oförklarligt trött mkt tidigare än vad han brukar.

Allt detta resulterar i att han är dödstrött kl 9 och vilar inte fm förrän 10 och resten av dagen är kinkig. Visst använder jag mig av marigalkvarterna men det känns inte som det ultimata i längden, vill ha rätt på mornarna.

Annars fungerar eftermiddags luren mkt bättre i vagnen, självklart lite kvar att jobba på där men vilken skillnad från innan :D
sockerprinsessan

Satt här och fundera vid frukosten imorse och insåg till min förvåning att mitt älskade barn faktiskt har sovit hur gott som helst (11 timmar i ett sträck) de sista nätterna. Det är ju helt fantastiskt :!:

En sista önskan nu är bara att vi kan komma tillrätta med morgonen då han vaknar kl 06. Hade det bara varit halv 7 eller 7 så hade jag varit överlycklig...är "bara" lycklig nu :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och GRATTIS till 11 timmar! Inte dåligt jobbat. Nu skall du bara ro hela skeppet i hamn också och komma till njutningen. :D

Här kommer strategier för tidiga mornar. Det viktiga och tänka i detta läge är... Hur hade du känt om detta varit 01 på natten?
Samma sak är det 06 på morgonen! Inget annorlunda. På natten händer ingenting, folk sover som grisar. 8)

:idea: Jo, hur ser mörkläggningen ut? Ett snabbt sätt att utesluta detta är att du tejpar upp aluminiumfolie på fönstret i 2 veckor innan du utvärderar.

Och du, snart går vi över till sommartid och då blir det säkert bättre. :wink:

Kan avslöja att vi kört på strategi 2.
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Här kommer en pepping länk också! Du kanske har läst den, MEN den är värd att läsa många gånger.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sockerprinsessan

Mörkläggningen är mörk den :lol:, sopsäck tejpad för fönstret och ett påslåkan som hänger över dörren så det inte kommer ljus in i springan.

Mozart är populärt här med, skall tänka mig att klockan är mitt i natten och ramsa för glatta livet så kommer det säkert att gå bra efter några nätter.

Ja jag har lite hopp till sommartiden att den skall göra under när den kommer den 29:e.

Tack för svar :!:
sockerprinsessan

Hej!

Nu har det gått ett tag och mornarna fungerar bättre och grabben är god och glad.

Har letat lite här på forumet men hittar inget svar på min fråga. Nu när det är sommartid på söndag och jag vill behålla de tiderna för natt som jag har 19,15-07,15. Väcker jag honom som vanligt på morgonen eller justerar jag det på något annat sätt?
En annan fundering är att det kanske är bättre om man låter natten bli 20,15 - 8,15 när det är sommartid så blir det sanna. Hur gör jag bäst?

kram
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Jag har inte gjort så stor grej av tidsomställningen, jag kommer troligtvis att bjuda på en 15-30 min till söndag, sen lägger jag som "vanligt" dvs den nya tiden.

20,15--08,15 är inget JAG rekommenderar, men det är jag det :roll:
Nu har det gått ett tag och mornarna fungerar bättre och grabben är god och glad.
:heart: :-({|= \:D/ =D>

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

Du har så himla bra svar... tack nilam... vi kör på som vanligt och hoppas på en solig fin dag som är gjord för utomhus aktivtet och trädgårdsarbete :D

Imorse lyckades vi till och med försova oss...efter lite mozart på morgonkvisten :lol:. Tänk som det kan bli :D
nilam

Inlägg av nilam »

:heart:

sockerprinsessan

Hej igen!

Jag har en undring, vet inte om detta är rätt forum men jag försöker :) när börjar barn att prata i sömnen? Jag tror mitt lilla stjärnskott gör detta på nätterna men är inte riktigt säker. Han blir arg om jag ramsar och det är inte heller var natt men tiden är ungefär den samma vid 02 tiden.

Som sagt bara en fundering...

glad påsk
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vet inte men min Jacob har alltid varit en riktig snackpåse och är fortfarande :wink: .
Vi har aldrig ramsat när han låtit så utan tror det bara skulle störa honom.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"