Aktiv social delaktighet vid 7 månader
Jag undrar hur ni gör med allt mer aktiv social delaktighet i hushållsarbetet vid sex/sju månaders ålder. Har läst i några ämnen att barnet hjälper till att tvätta, diska, städa, skriva på dator. Kanske tolkar jag ordet ”aktiv” fel, men hittills har jag bara sett möjligheten att låta barnet (sju månader nästa vecka) delta passiv, alltså att vara med i babysittern eller på golvet och titta, och så berättar jag lite om vad jag håller på med, ger honom saker i händerna som har att göra med min aktivitet. Nej, idag fick han faktiskt hålla behållaren där ja satte i kokta grönsaks- kött- och potatisbitar, innan jag mosade de.
Jag är mycket tacksam för mer tipps om aktivt deltagande.
Rosine
Jag är mycket tacksam för mer tipps om aktivt deltagande.
Rosine
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Låt honom ligga på mage där du är, på höjd alltså. Håll ena handen över honom så han inte dråsar ner och lägg saker framför och omkring honom att titta på och (så småningom) undersöka som har anknytning till det du jobbar med.
Babysittern tycker jag du ska skrota. (Jag tycker den är bra att mata gröt i, inget annat
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Aktiv social delaktighet vid 7 månader Svara med citat
Hej Anna,annawahlgren skrev:Välkommen är du
![]()
![]()
Låt honom ligga på mage där du är, på höjd alltså. Håll ena handen över honom så han inte dråsar ner och lägg saker framför och omkring honom att titta på och (så småningom) undersöka som har anknytning till det du jobbar med.
Babysittern tycker jag du ska skrota. (Jag tycker den är bra att mata gröt i, inget annat) Han behöver bekanta sig med möjligheten att röra sig, själv gripa om saker, nå och avsmaka. Och framförallt se och höra ditt arbete, som du alltså utför med bara en ögonvråkontakt med honom (så han inte ramlar ner som sagt) men utan att göra honom till universums medelpunkt. Det är det ARBETET som är
![]()
stort tack för ditt svar (och många idéer genom barnaboken!!) . Det är verkligen det svåra att inte göra honom till medelpunkten. Men jag lyckades i dag att ha honom med vid läsandet och notetaking (av SHN boken...). På soffan dock för att jag känner mig lite rädd att ha honom på bordet. Och så behöver man ju två händer för många aktiviteter. Kanske är jag för försiktigt...
Rosine
Aktiv social delaktighet vid 7 månader Svara med citat
Tack för tipsen. Det låter ju jätte vettigt! Särskild för att vår diskhon är precis bredvid bänken där vi förbereda mat. Så fort han sitter upp själv (det gör han inte än) ska jag platsera honom därinne. Kläderna blir kanske lite vet, då (?) men på rumpan har han ju blöjan.Bluna skrev:Diskhon var populär att sitta i runt den åldern när jag jobbade med maten. Gärna med lite vatten på kranen så att man kan känna på det med händerna.Numer står hon på en stol och städar diskhon med en diskborste.
Rosine
Tror jag satte henne där redan innan hon kunde sitta helt, den har ju en kant att stödja sig på. Vi har ju två "hål", hon satt i det ena (oftast på en handduk och i blöjan eller naken.) I det andra hålet hade jag kranen med lite rinnande vatten så kunde hon känna på det. La i lite andra saker också som hon kunde greja med. Slutade sätta henne i där när hon blev nog stark att vrida på kranen och få på vatten själv (risk för att hon skulle få hett vatten på sig). 
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Ligga på mage på köksbänken brukar vara poppis, och att sitta lite uppallad med hjälp av handdukar också, som Bluna tipsar om. Sedan finns det ju numer moderna sittdon som bugaboo. Brukar vara poppis, även om vi lyckats klara oss finfint utan till båda.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hejsan!
Jag tycker oxå att diskhon funkade klockrent
Vi hadde en ammningskudde med småkulor i som var perfekt at använda som stöd för at palla upp gossen lite i diskhon. (värdelös til det avsedda användningsområdet dock...) Lite vatten som rinner och lyckan är gjord
//Mi
Jag tycker oxå att diskhon funkade klockrent
Vi hadde en ammningskudde med småkulor i som var perfekt at använda som stöd för at palla upp gossen lite i diskhon. (värdelös til det avsedda användningsområdet dock...) Lite vatten som rinner och lyckan är gjord
//Mi
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Har du sett denna?
Tipstrad. Där finns ocksa konkreta tips för sma.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385
Tipstrad. Där finns ocksa konkreta tips för sma.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tack för era tips och länken till tråden som verkligen är inspirerande. Idag hade pojken jätte roligt i diskhonen och jag med matlagningen bredvid.
Rosine
Rosine