Hjälp, problem med tidiga morgnar- tyvärr vårt eget fel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
UlrikaB

Hjälp, problem med tidiga morgnar- tyvärr vårt eget fel!

Inlägg av UlrikaB »

Hej Anna och alla ni andra!

Vill börja med att tacka Anna för dina underbara böcker, framför allt "Sova hela natten" boken. Vi kurade Oscar då 9 månader i början av januari och efter det är det en fröjd att lägga sig och veta att man får sova ostört hela natten istället för minst 10 uppvaknanden varje natt som vi hade i flera månader.
Vi är oerhört tacksamma över detta och vi är jätte nöjda med resultatet, vi har dock fortfarande en bit på väg då Oscar ofta vaknar kring 5 och vi vill ha morgon 6.30.
Han har nästan aldrig sovit till 6.30 och det beror säkert på oss.
Vi förstår att vi släppt in vargarna på morgonen och nu måste dom bort.
Läggningarna går klockrent så där funkar ramsan men den har i princip aldrig funkat på morgonen.
Vi har inte varit helt konsekventa på morgonen, ibland har vi kört pangramsa och tyst, men då har han gallskrikit tills vi tagit upp honom(6.30). Ibland gått in och ramsat ut. Ibland stannat kvar tills han somnat och bara gått ut men då har han oftast vaknat på en gång efter 5 minuter och då har det varit kört att få honom att somna om, jo han somnar om och vaknar så fort man gått ut eller efter 5 minuter. Vi är fullt medvetna om att vi inte gör rätt men vi har hamnat i en ond cirkel som måste brytas NU, kan någon hjälpa oss att hitta en metod så kör vi på den, vi vet ju att det ska gå?

Ett problem som ofta varit är att när Oscar har skrikit tillräckligt länge har han bajsat för att han tagit i så mycket, då har vi bytt i sängen men det är inte många gånger som han somnat om efter det.
När Oscar skriker, skriker han inte lite utan han väcker i princip hela huset...4 lägenheter i ett hus, inte så kul.

Hoppas någon vill anta sig utmaningen och hjälpa oss.
Schemat:'
Önskad morgon 6.30
Välling 6.30
Frukost 7.30
Lur 1 9.30-11
Lunch 11
Lur 2 14.15-15.00
Mellis 15.00
Middag 17.30
Välling 18.30
Natt 19:00
olivia

Inlägg av olivia »

Jag ska följa din tråd med spänning, för vi har exakt samma läge här!
Sommarbebis -08
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkomna hit :D :!: Får jag be er att klicka på PROFIL här ovanför och skriva in när eran juvel är född. Det är så mycket enklare för oss som ska hjälpa om vi direkt ser hur gammalt barnet är.

Bra jobbat hittills :thumbsup:

Tidiga morgnar är vanliga och kan ta ett tag att få bukt med. Först vill jag veta hur gammal han är. Runt ettårsdagen är det dags att dra ner på sömnen och många börjar också ha en lur istället för två. Så låt oss börja med Oscars ålder :wink:

Kram Lua. :heart:
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej och tack så mycket men vi kan bättre och Oscar också.
Oscar blev 11 månader 6 mars.

Jag har funderat på det här när man ska dra ner på sömnen, men jag har inte riktigt kunna motivera det då Oscar har kännts så trött vid båda lurarna, framförallt lur 1 9.30, då är han trött redan kl 9, fast det är ju i och för sig inte så konstigt eftersom han aldrig sover fram tills hans "önskade" morgon är dvs 6.30. Han är inte lika trött inför eftermiddagsvilan om jag tänker efter, den luren har vi ibland skjutit till 14.30.

Om vi ska dra ner till endast en lur när passar det bäst att lägga den i så fall och hur lång bör den då vara?

Imorse vaknade lillprinsen 4.45 men blev tyst efter ett par minuters gnäll skrik men vaknade igen 10minuter senare och då låg han och hojtade i ca 15 minuter. Men sen höjdes ljudnivån avsevärt och då gick jag in....och vad händer jo jag står och håller på lilla ryggen och tror att han ska somna och att jag kan smyga ut, hur tänkte jag egentligen, så fort jag rörde mig mot dörren så började han ställa sig upp.
Jag gick ändå ut ur rummet och så satte jag på radion, men då tog han så klart i från tårna och skrek i max 5 minuter sen gjorde jag morgon 5.30 suck....och detta är mitt egna fel.

Ser fram emot svar på detta.

/Ulrika
Mamma till Oscar 080406, kurad 2januari.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Här kommer mina funderingar:
Schemat ser bra ut, får det till 13.45 h sömn och det är 15 min mindre än rekommenderat så jag tycker inte ni ska dra ner. Tror det är lite tidigt att bara ha en lur, vid 1 år drar vissa ner.

Felsökning:
-Mycket utevistelse, allra minst 1,5 h per dag?
-Kolsvart i rummet?
-Skrattet till godnattet
-Bra blöja som inte blir blöt av kiss?
-Lagom med kläder?
-Mat inom 30 min så han hinner jobba upp en hunger?

Finns massor skrivet om tidiga morgnar, lättast att söka via google. Skriv in site:www.annawahlgren.com tidiga morgnar

Vi börjar så :wink: .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej och tack för synpunkterna. Håller med dig om att det känns för tidigt att dra ner till en lur.

Tycker det känns svårt att bestämma vilken metod vi ska använda på morgonen, men funderar på pangramsa och klassisk musik. Men hur gör man då, säger man ramsan endast en gång och sen sätter på musik på jätte hög volym? Ska man sänka volymen när han tystnar eller ska den stå på tills man gör glad morgon?

Svar på Felsökning:

Mycket utevistelse, allra minst 1,5 per dag?
Oscar sover båda lurarna ute i vagnen-

Kolsvart i rummet? Lite ljust runt rullgardinerna blir det så klart¨men det är mörkläggningsgardiner så det är väldigt mörkt men visst ser man lite, bör man tejpa på kanterna så att det verkligen blir kolsvart?
-Skrattet till godnattet? Vi skrattar oftast rätt mycket men det är svårt att få honom att kikna, han är oftast trött. Men vi kanske ska försöka ännu mer.

-Bra blöja som inte blir blöt av kiss? Tja vi kör Liebro och den är helfull på morgonen men jag har inte märkt någon skillnad på Pampers och Huggies
-Lagom med kläder? Ja jag hoppas det, oftast är han varm i kroppen men iskall om fötterna.
-Mat inom 30 min så han hinner jobba upp en hunger? Oscar äter jätte bra, men han är inget matvrak.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Ulrika :D

Precis det du skriver känner jag igen, vi hade stora problem med morgonpigge lillebror, försökte allt, tills jag kom till den insikten som du också kommit till, det är VI som orsakat det :(

När jag insåg :oops: att jag testade för mycket, hade ingen handlingsplan, tog jag mig i kragen.

Jag satte upp MIN marginalkvart som var 05,50 (morgon 06,30)det är när mannens klocka ringer, jag bestämde att allt innan det bemöttes av 1! pangramsa, sen införde jag väckarklockan.

Varning, nu kanske jag strular till det för ev andra som läser, men såhär gjorde jag, detta var mitt sätt.

Varje gång jag gick in till lillebror lät jag klockan ringa oavsett vad klockan var (inom min marginalkvart)
Glatt återseende, lillebror fick stänga av klockan. I två veckor höll jag på, då fattade lillebror att klockan= Godmorgon, han slutade att låta och inväntade glad morgon, en fröjd för en mamma som har lyssnat på alldeles för många ledsna mornar.
Idag har vi tom kunnat korr schemat till 12 timmars natt.

Mörkläggningen är jätteviktig, vi har också mörkläggningsrullgardin men det lyser in på sidorna,
till storasystrarnas rum har jag tom skaffat persienner under :shock: rullgardinen, så JAG tycker du ska tejpa eller ta svart sopsäck och sätta upp under rullgardinen
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej,

Som svar och frågor på meddelandet om väckarklockan så känner jag så här....
För drygt en månad sedan körde vi pangramsa och tyst men då gallskrek lille vännen ibland i 1-1,5 timme och somnade istället av utmattning och det kändes fruktansvärt jobbigt för alla. Är det så det måste bli? Känns även jobbigt att våra stackars grannar ska behöva höra på detta i 1-2 timmar efterom Oscar varknar så mycket för tidigt.
Var det så även för dig att lillebror gallskrek tills du kom in?

Ni som kört pangramsa och Mozart, har ni haft hög volym fram tills att ni gjort morgon?

Kram
Ulrika
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Nej, det var ju det jag ville undvika, oftast lät han inom MIN marginalkvart och då lät jag klockan ringa så fort jag hörde honom.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej igen!

Jag kan också tänka mig att sätta upp "min" marginalkvart fast det blir ju fel om jag tar upp honom 1-2 timmar tidigare än tänkt morgon, för som det är nu vaknar min ängel upp 5.20 två dar i rad och innan dess 4.30 och vi har egentligen morgon 6.30.
Så skrik blir ju oundviklig hos oss i så fall.... Hur gjorde du om han vaknade innan din marginalkvart?

/kram Ulrika
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Här har klassisk musik brytit bra och lillevännen har somnat och då har jag sängt volymen, alt slagit av den.

Hos oss har gyllene regeln varit:
noll trafik
Kolsvart i rummet
EN pangramsa
IS i magen, lita på ATT han klarar det själv
Hög klassisk musik vid klagan
väckarklocka
Party varje morgon :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej Duggan och ni andra som svarat!

Nu har jag nog bestämt mig för en metod, jag börjar natten mot lördag, måste köpa en väckarklocka först.
Jag kommer köra följande variant...

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

Jag tycker den här metoden känns bäst för oss men jag har några funderingar...
Jag tycker ibland att det är svårt att höra skillnaden på om Oscar är skitarg eller jätte ledsen, det känns som en blandning, så en fråga:

När jag gett en hurtig pangramsa men han skriker upp sig på en gång ska jag då ge en betryggande ramsa eller ska jag vänta tills han visst många minuter för att se om han lugnar sig innan jag ger ramsan?

Om han fortsätter att skrika så står det att man ska gå in EN gång och när jag går ut ramsar jag. Men om han fortsätter att tokskrika, ska jag då bara låta honom vara även om det är en timme kvar till morgon? Eller ska han få en till ramsa? Han vaknar som sagt oftast 1,5 timme tidigare än han ska.

Om han tystnar men skriker upp sig efter några minuter ger man då en till betryggande ramsa?
Vad gör man om han somnar i 20 minuter och vaknar igen och är skitarg, samma sak eller vänta ut honom?

Det kommer säkert fler frågor innan starten.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej UlrikaB!
När jag gett en hurtig pangramsa men han skriker upp sig på en gång ska jag då ge en betryggande ramsa eller ska jag vänta tills han visst många minuter för att se om han lugnar sig innan jag ger ramsan?
Jag skulle ge en pangramsa och sedan sätta på hög klssisk musik. Så att han hör den istället för sitt eget skrik. Det går inte att säga ett visst antal minuter gör du si eller så. Lyssna av honom. Om han blir lesen på riktigt så ska han lugnas med verktygen. Om du bestämmer dig för att gå in skulle jag stå kvar länge med solfjädern. När han är lugn så räknar du till typ 600 x 4 innan du går ut med ramsan. Just för att lugna och att det inte blir trafik in och ut. Men det får inte bli en vana, utan det är vid riktig kris med stora bokstäver.
Om han tystnar men skriker upp sig efter några minuter ger man då en till betryggande ramsa?
Vad gör man om han somnar i 20 minuter och vaknar igen och är skitarg, samma sak eller vänta ut honom?
Om han är tyst under flera minuter så sover han antagligen. Om han börjar skrika igen så pangramsa vid minsta pip som enligt planen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"