Lämna spjälsängen?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Lämna spjälsängen?

Inlägg av Mamma Anna »

18-månaderssonen (jepp, han som inte säger Mamma :wink: ) är en liten bjässe som inte har sådär jättegott om plats i spjälsängen. Jag anser att han kan ha den ett tag till, men maken tycker att han börjar bli för stor, både i storlek och ålder ("han skall väl inte ha bebissäng nu?!") och vill byta ut spjälisen mot en vanlig säng.

Argument för och emot spjälsäng?! :P
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

För spjälsäng:
- Han har sin egen skyddade lilla värld där han känner sig trygg.
- Han blir inte lockad att kliva ur sängen om han inte somnar direkt.

Emot spjälsäng:
- ??? Kan inte komma på ngt. Vi bytte för tidigt med Emil (han var då 2 år och 2 mån) och det fungerade inte alls, han sprang upp och ned och till slut tog läggningsproceduren upp emot en timme mot tidigare 2-3 min. Han fick tillbaka spjälsängen och fick behålla den tills han var nästan 3 år. Sedan dess har llt fungerat bra.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej
Håller med liw!
Det finns inga nackdelar med att ta ha kvar den!
AW:s ord om spjälsäng under shn-kur för äldre barn, och notera åldern:

"För det första: behåll spjälsängen eller återinför den Två- treåringar är för små för att ligga i öppna landskap. De tar sig ur, inte nödvändigtvis för att de längtar efter sina dagars ömma upphov utan för att de inte vet var de hör hemma längre. De saknar sin kära gamla säng, som var deras trygga "rum". De blir så innerligt glada när de får den tillbaka. Vänta med ökensäng till åtminstone efter trotsåldern!"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Inlägg av Mamma Anna »

Tack för hjälpen med argument! :D Det får bli spjälis ett tag till!
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Hemma har vi samma diskussion... Sambon tycker att det är dags med våningssäng för killarna och jag vill vänta!

Mitt starkaste argument till att behålla spjälisen är: Vad DYRT det är att köpa våningssäng! Och så dålig kvalitet det verkar vara! Vi MÅSTE verkligen undersöka markanden innan vi köper en. Eller hur?!

Än så länge har det funkat utmärkt! :lol: :lol: :lol: :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

K-ina!
Det DÄR kallar jag kvinnlig list 8)
Det är "bara" att komma på de argument som biter bäst, ibland gör man det 8) :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Jag vet! Jag är vaaaansinnigt listig när det väl gäller! 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Lisa Edin
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 08 jul 2005, 23:44

Inlägg av Lisa Edin »

:D Hej alla!:D
Mitt starkaste argument MOT spjälsäng är att de små benen väldans lätt åker mellan spjälorna under natten och fastnar där :shock: I alla fall råkade mina små ofta ut för det, och även min systers båda barn. Ett släktdrag, kanske :roll: :D
Mina barn har rätt snabbt listat ut hur man ska bete sig för att komma ur spjälisen, i och med det finns det ju viss olycksrisk oxå...
:heart: Mamma till tv? gulliga ungar; Ebba, f?dd i juni -00 och Jack, f?dd i april -03. :heart:
kriss
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 20 feb 2005, 23:23

Inlägg av kriss »

Angående olycksrisken så vet jag att Anna W svarade mig att barnen inte klättrar ur sängen innan dem behärskar det. Jag lyfter i princip aldrig i och ur mina barn ur sängarna för det klarar dem så bra själva. Om jag försöker lyfta någon av dem så brukar det låta älv (dvs kan själv).
mamma till två barn f?dda maj -03 och en nov -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

Det finns ju också höga spjälskydd för små benfastnare :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"