vagning - kris

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamanmia

vagning - kris

Inlägg av mamanmia »

Hej igen! Skrev in ytterligare frågor som svar på min första tråd, men vet inte vilka som då nås av det, så jag lägger in ett nytt ämne. Min man försökte utan framgång få Saga att sova på förmiddagen (skulle sovit 1,5 h). Han känner sig inte riktigt bekväm med att vråla ramsan ute vid vagnen En av er skrev att man kunde ta skakningen i sidled istället. I boken står att man ska göra både och, men har du fått det att funka med skakning istället för ramsa, så är vi jätteintresserade! Undrar bara hur man då undviker att fastna i vagnings- (eller i det här fallet skaknings-)träsket? Alltså, vaknar då inte barnet när man inte skakar på samma sätt som det kanske vaknar när man inte buffar ifall man överutnytttjar det, eller vaknar när man inte är ute och går, om man har vant barnet vid att vagnen är i rullning? Antar att du menar att man inte ska skaka tills barnet somnar utan bara kort som svar på protester? Men om barnet då skriker oupphörligt i 1,5 h, tror du ändå att man bara ska vagna nån minut, sedan skaka kort, gå därifrån och komma tillbaks och skaka kort varannan minut t ex? Eller hur sjutton hanterar man detta? lite panik inför nästa sovstund! Tack för allas input.
mamma till Saga, född 080724, startat kuren 090306
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Ja då svarar jag utan att leta upp din gamla tråd och historia :wink: , lite kort.

Skak i handtaget är ett verktyg, precis som ramsan. Och nej, "skrika" ramsan ute på stan tycker inte jag heller är helt bekvämt.
Då kan man istället vagna lugn, avsluta med skak och gå ett par steg bort, vända ryggen till. Sen vid behov upprepa, försöka göra det kortare för varje gång. Ibland behövs ju inte något vagnande utan skaket räcker som besked. Som en påminnelse. Sov nu!

Du har inte heller något att "fastna" i före det är något som gillas för mycket så att säga.
Jag har aldrig fastnat i skakande av vagn, antar att det är för brutalt när jag skakar. :lol:

Sen finns det de som bara skakar, inte vagnar alls. Leta upp trådar av Nancy på Späda och små till exempel.

kram katt
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"