Overall eller tvådelat i vinter?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lena
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:49
Ort: På landet utanför Trelleborg

Overall eller tvådelat i vinter?

Inlägg av Lena »

Tjena alla goa människor! :D

Är i valet och kvalet angående köp av ytterplagg inför vintern: overall eller tvådelat :?: Egentligen är väl kanske overall mest praktiskt eftersom man slipper ev glipor i midjan, men finns det kanske några andra fördelar med tvådelat :?: Tacksam för lite synpunkter.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag har köpt både och! (Bra svar va!?) Men jag hittade fina termobyxor på rean i våras för 45:-, en jacka för 25:- på en secondhand-affär och en P.oP-overall för 200:- på loppis, så jag kunde inte låta bli :)

Mest praktiskt är förstås overall :!: Man slipper glipor i ryggen där det blir kallt, och det är enklare att klä barnet med hel overall. Men en jacka kan vara bra att ha t.ex. vid bilfärder. Jag brukar dessutom stoppa ner barnet i åkpåse och så bara ha jacka (inga tjocka byxor eller skor) om vi ska en kort sträcka.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Jag röstar på overallen utan tvekan!!! För mig finns inget annat alternativ förrän framåt fem- sexårsåldern... Det är helt enkelt jättepraktiskt när allt hänger ihop utan glipor...

Har du råd och behov kan du komplettera med en jacka. Kan vara skönt att ha när man tar bilen till köpcentret... Den är lätt att ta av så man slipper en genomsvettig unge! Annars fungerar ju stickade tröjor, fleece mm också. Eller så tar man helt sonika av overallen om man ska vara inomhus en längre stund.

Å så kan man kolla loppis också så klart... Plötsligt har man råd med ALLT man vill ha! :lol: :shock: :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Instämmer med föregående talare. Helt enkelt lättare att hälla i barnet i overall samt utan glipor etc. Finns så många modeller som de rör sig lätt i också. Är man ute mycket så är det väl värt att satsa på en overall från ex. Reima. Mycket bra kvalitet och rörelsefrihet och nu går tom faktiskt nr 2 på andra omgången så här 7 år senare.

För kortare turer i bil eller handla etc så har jag en vanlig jacka. Gräsligt att vara för varm.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Inlägg av Mamma Anna »

Jag vill också lägga en röst på overall! Det är inte förrän nu, när min äldste har börjat skolan, som vi har börjat med tvådelat som "huvudnummer". En extrajacka för kortare utflykter som inte kräver varma ben har vi dock alltid haft :lol: ! Men för en liten snäcka passar overall absolut bäst, tycker jag!
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lägger också min röst på overall på en så liten!

Fördelar med 2-delat är först när de blir lite större, och går på toan själva.
Är man ute i skogen en smällkall vinterdag, och barnet plötsligt behöver kissa, ja, då är ju 2-delat att föredra, helt klart! Men dit är det ju ett tag för din del!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Lena mamma till Rickard
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 10:55
Ort: Sk?ne

Inlägg av Lena mamma till Rickard »

Det beror väl lite på var man bor i landet också tycker jag. Här i Skåne blir det inte så kallt så att jag tycker overall behövs. Iaf inte innan denna sidan jul. Jag har köpt tvådelat FIX vinterset till sonen som han ska ha när (om) det blir kallt. Sen har han ett tvådelat sk Dagisset köpt på Ica Maxi, fodrat regnset med galon och förstärkta knä/rumpa.

Jag tycker det är bättre med lager på lager istället för ett tjockt plagg också. Sen har man väl inte overall på jämt. Eller?
Går man på stan eller åker bil är väl inte overall det optimala tycker jag.
Men det är ju jag det. :lol:
Ensammamma med Rickard f?dd 8:e februari 04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Skulle helst vilja se "sak"frågor som denna på Mat och mage med mera :idea:

:D Här är i alla fall en klar overallmotståndare i all enkelhet. Jag tycker det är världens mest opraktiska plagg.

:arrow: Händer en olycka, vilket det ju gör, ska hela overallen av (och bytas mot en ny :?: :!: ).

:arrow: Små barn är stundom lika "förtjusta" i att pressas in i en overall som att spännas fast i bilbarnstol.

:arrow: Overallen är obekväm att både röra sig i (böja sig, springa) just för inflexibiliteten ("glipan").

:arrow: Den är hopplös att sova på mage i. Ska man ta upp armarna runt huvudet för att sova skönt, stramar den i sidorna/skrevet - annars är den för stor och därmed för bylsig.

Så fick jag det sagt :lol: :lol: No offense :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma63
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:12
Ort: Göteborg

Inlägg av mamma63 »

Jag tycker ochså det är väldigt otympligt med overall. :x
Det finns 2-delade plagg med byxor som liknar snickarbyxor och går upp över midjan en bra bit. Poolar och pyret har ett sånt sett i sin nya vinterkollektion. Jackan har avtagbart foder, så att man kan använda den både som höst och vinter jacka. :D
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har köpt overall och hade det också förra vintern. Hon har fortfarande blöja, så olyckor väntar vi med att fundera på...

Däremot till mångas förskräckelse hade jag nästan ingenting på Vera när hon sov. Från att hon var nästan nyfödd. Jag hade en ullfäll i vagnen, mössa på huvudet och fleese-täcke. Det var gott och varmt - jag kände efter ofta - och hon frös aldrig och kunde sova gott, utan bylsig overall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lisa Edin
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 08 jul 2005, 23:44

Inlägg av Lisa Edin »

:D Vi har haft en bävernylonoverall (el liknande material) och ett set fleecefodrat galonställ till båda våra barn, och det har funkat utmärkt! Samma sak med dojjerna; ett par riktiga vinterkängor och ett par varmfodrade gummistövlar. Tycker över huvud taget att vinterkläder och -skor är bylsigt på barnen :roll:
:heart: Mamma till tv? gulliga ungar; Ebba, f?dd i juni -00 och Jack, f?dd i april -03. :heart:
Lena
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:49
Ort: På landet utanför Trelleborg

Inlägg av Lena »

Tack kära alla för många goda synpunkter. Vill bara delge er dramats upplösning... :lol: Måste dock först konstatera att era inlägg snarare ökade än minskade mina kval, vilket fick mig att fnissa hjärtligt åt insikten om att man inte kånkar runt på större problem än så i tillvaron (snacka om i-landsproblem :oops: som Hipp-hipp-gänget skulle säga... :lol: )

Nåväl, hur gick det då? Stod där i affären med ångesten lysande ur ögonen 8-[ . En overall i vänster näve och en tvådelad grunka i den andra. :-k Köpte den tvådelade. Nästa dag gick jag åter till affären och bytte den till overallen istället... Nästa dag igen tänkte jag (nästan) gå tillbaka till affären och byta en gång till, dvs tillbaka till den tvådelade, men insåg att jag började bli pinsam... :lol: Då fick jag plötsligt en ljuvlig uppenbarelse: hur jag än valde så skulle det ju bli bra, sade mig mitt inre. :D Så nu lutar jag mig nöjt tillbaka och längtar efter en riktigt snöfylld skånsk vinter - med overall på barnet. :wink:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Minns när jag löpte runt efter en SPECIELL overall... På H&M stod flera hågade spekulanter och drog i de få exemplar som fanns av denna så hett eftertraktade. Detta trissade upp behovet ännu mer och vi fick beskedet att om vi kom vid öppningsdags varje dag så skulle vi ha chans att se de nyuppackade. (De kom en och en verkade det som) Jag gick dit två dagar i rad sen talade min sambo om att jag faktiskt behövde fundera på mina värderingar.

Hur det gick? Jag smög mig dit igen... Och fick fatt i den jag ville ha!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"