sista minuten-frågor
sista minuten-frågor
Hej! Ikväll skall vi äntligen starta (efter viss övertalning av den skeptiske, min lika trötta, maken)!
Vi har tänkt att Saga, 7 mån, ska sova middag ute i vagnen alla lurar. Hon brukar sova väldigt gott där, lägger sig tillrätta och söker sömnen direkt. Det går visserligen inte att bara lägga henne i stillastående vagn, men jag brukar bara behöva gå hundra meter så sover hon som en stock och brukar sova klart i stillastående vagn. Hur viktigt tror ni att det ändå är med tillrättaläggande, solfjäder och framför allt vagning? Är vagningen viktig för att den hänger ihop med resten eller tror ni vi kan skippa den? Skulle bli ett moment mindre för maken att hålla reda på imorgon.
Vi har tänkt att Saga, 7 mån, ska sova middag ute i vagnen alla lurar. Hon brukar sova väldigt gott där, lägger sig tillrätta och söker sömnen direkt. Det går visserligen inte att bara lägga henne i stillastående vagn, men jag brukar bara behöva gå hundra meter så sover hon som en stock och brukar sova klart i stillastående vagn. Hur viktigt tror ni att det ändå är med tillrättaläggande, solfjäder och framför allt vagning? Är vagningen viktig för att den hänger ihop med resten eller tror ni vi kan skippa den? Skulle bli ett moment mindre för maken att hålla reda på imorgon.
Hej och välkommen! Grattis till ett bra beslut! Vi finns här på vägen, följer er gärna.
Tycker absolut ni ska satsa på tillrättaläggandet varje gång ni lägger henne. Blir en signal att NU är det dags att sova. Antar att ni vill lära henne att somna själv i vagnen eftersom du skrev som du skrev? Om ni vill det hanterar ni första dagen precis som första natten, men i vagnar istället för buffar. Alltså vagnar henne lugn, ramsa er bort. Lyssna, avvakta, ev vagna igen. Bekräfta.
Men om ni är ute och tycker det känns skumt att ramsa framför andra så kan ni vagna lugn och sedan skaka handtaget i sidled. Det får då ersätta ramsan och det är sedan det man backar till precis som man efter ett tag kan backa till ramsan och inte behöva buffa. Är jag för luddig eller är du med?
Solfjädern behöver ni inte i vagnen. Den kan ni använda på natten istället för buff.
Hur tänker du att det skulle gå till utan vagning? Självklart kan ni forsätta gå med henne varje gång hon ska sova, men då kommer ni också få fortsätta med det eller köra en minikur den dag ni vill att hon ska somna själv på dagen också. Ni gör precis som ni vill!
Fråga mer om det var för otydligt!
Kram Emma
Tycker absolut ni ska satsa på tillrättaläggandet varje gång ni lägger henne. Blir en signal att NU är det dags att sova. Antar att ni vill lära henne att somna själv i vagnen eftersom du skrev som du skrev? Om ni vill det hanterar ni första dagen precis som första natten, men i vagnar istället för buffar. Alltså vagnar henne lugn, ramsa er bort. Lyssna, avvakta, ev vagna igen. Bekräfta.
Men om ni är ute och tycker det känns skumt att ramsa framför andra så kan ni vagna lugn och sedan skaka handtaget i sidled. Det får då ersätta ramsan och det är sedan det man backar till precis som man efter ett tag kan backa till ramsan och inte behöva buffa. Är jag för luddig eller är du med?
Solfjädern behöver ni inte i vagnen. Den kan ni använda på natten istället för buff.
Hur tänker du att det skulle gå till utan vagning? Självklart kan ni forsätta gå med henne varje gång hon ska sova, men då kommer ni också få fortsätta med det eller köra en minikur den dag ni vill att hon ska somna själv på dagen också. Ni gör precis som ni vill!
Fråga mer om det var för otydligt!
Kram Emma
Kommer bara in med snabbt inlägg om det här med att gå barnen till sömns.. Vi har gjort det med vår dotter, och j*klar vilken motion man får, för inte katten vill hon somna stillastående någonsin nu!! Emma80, du vet ju vad jag gett för råd innan
Du kan få lite jobbigt med det hela om du önskar kunna söva henne i vagnen senare, men däremot är det lättare att först låta henne somna för att efter 10 minuter börja gå (vilket oxå är praktiskt om man ska någonstans)
Mitt råd är att börja kura stillastående.. men alla gör som dom vill, här ångrar vi oss för misstaget, och ska köra en liten mini-kur för att rätta till vårat eget lilla misstag..
Hmm, blev kanske inte något snabbt inlägg,men ändå.. Lycka till *kram*
Du kan få lite jobbigt med det hela om du önskar kunna söva henne i vagnen senare, men däremot är det lättare att först låta henne somna för att efter 10 minuter börja gå (vilket oxå är praktiskt om man ska någonstans)
Mitt råd är att börja kura stillastående.. men alla gör som dom vill, här ångrar vi oss för misstaget, och ska köra en liten mini-kur för att rätta till vårat eget lilla misstag..
Hmm, blev kanske inte något snabbt inlägg,men ändå.. Lycka till *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
och bil?
Tack så mycket båda två! Hade efter visst funderande under dagen kommit till ung. samma slutsats. En annan fråga: när man behöver ta sig nånstans med antingen vagn eller bil (alltså när det inte är sovdags, för då ska man väl undvika det?) och bebisen somnar utan att det var tänkt så, hur hanterar man det? Alltså i förhållande till resten av schemat osv?
hjälp - gäsp...
Hej! Skickade iväg maken och stora dottern att sova borta. Eftersom Saga har vant sig vid att sova på rygg, hade jag bestämt mig för att låta henne fortsätta med det. Attityden av självklarhet har jag (även om jag haft lite svårt att övertyga min man...) men det tog ändå en timme för Saga att somna ikväll. Och hon som brukar somna så gott på kvällen – men det är ju inte det som är henne sömnproblem och skälet till att vi kurar, utan att hon vaknar så ofta och inte kan somna om (utom några nätter då hon mirakulöst på egen hand sovit hela natten. Mer tur än skicklighet tror jag;-) Inte så konstigt att det tog tid kanske – helt nya rutiner, ingen napp och dessutom var sängen flyttad till helt ny, egen sovhörna (med mörkläggning). Efter skratt la jag henne planenligt 19:45. Kanske buffade jag för kort tid, tyckte hon blev lugn i kroppen efter 7-8 minuter, så då ramsade jag mig ut. Var inne och buffade kort några gånger till men ramsade framför allt. Saga är förkyld och hostar lite och nu skrek hon sig dessutom hes, stackarn... Men desto större anledning för henne att få lära sig att sova!
Sen vaknade hon och kollade läget vid tio, vid elva och vid tolv. Alla tre gångerna tog det ca 10 minuter att somna om. Fem i två grät hon till plötsligt, som i sömnen, men jag vågade inte ta nån risk denna första natt, utan gick in och gav besked. Är rädd att jag väckte och skrämde henne med detta, för sedan arbetade hon upp sig ordentligt och jag fick ingen kontakt med ramsan, utan var tvungen att gå in och buffa en gång till. Totalt tog det 20 minuter innan hon somnade igen. Kvart i fem var det dags igen o nu tog det en kvart. Så fem i sex var det dags igen och denna gång var jag tvungen att gå in och lämna besked ytterligare en gång efter en kvart, då hon var helt utom sig och onåbar med ramsor. Totalt tog det 25 minuter innan hon somnade denna gång.
Tycker överlag att det är ganska svårt att tyda hennes skrik, ofta hör jag ju om hon är arg t ex, men beundrar alla er som med sån självklarhet skriver "han frågar", "skäller", "svär" etc. Men jag lär väl mig. Tycker ändå att jag även innan kurandet försökt lyssna och förstå Sagas olika ljud. Känner inte att vi haft så mycket till dialog inatt. Några gånger märkte jag att hon lyssnade till när jag började ramsa och sedan blev arg när jag fortsatte men annars känns det som om vi många gånger varit farligt nära femminutersmetoden den när natten. Har i princip ramsat varannan minut under de perioder då hon varit vaken och gråtit och känner mig osäker på om det är så det är tänkt?
Sen vaknade hon och kollade läget vid tio, vid elva och vid tolv. Alla tre gångerna tog det ca 10 minuter att somna om. Fem i två grät hon till plötsligt, som i sömnen, men jag vågade inte ta nån risk denna första natt, utan gick in och gav besked. Är rädd att jag väckte och skrämde henne med detta, för sedan arbetade hon upp sig ordentligt och jag fick ingen kontakt med ramsan, utan var tvungen att gå in och buffa en gång till. Totalt tog det 20 minuter innan hon somnade igen. Kvart i fem var det dags igen o nu tog det en kvart. Så fem i sex var det dags igen och denna gång var jag tvungen att gå in och lämna besked ytterligare en gång efter en kvart, då hon var helt utom sig och onåbar med ramsor. Totalt tog det 25 minuter innan hon somnade denna gång.
Tycker överlag att det är ganska svårt att tyda hennes skrik, ofta hör jag ju om hon är arg t ex, men beundrar alla er som med sån självklarhet skriver "han frågar", "skäller", "svär" etc. Men jag lär väl mig. Tycker ändå att jag även innan kurandet försökt lyssna och förstå Sagas olika ljud. Känner inte att vi haft så mycket till dialog inatt. Några gånger märkte jag att hon lyssnade till när jag började ramsa och sedan blev arg när jag fortsatte men annars känns det som om vi många gånger varit farligt nära femminutersmetoden den när natten. Har i princip ramsat varannan minut under de perioder då hon varit vaken och gråtit och känner mig osäker på om det är så det är tänkt?
mamma till Saga, född 080724, startat kuren 090306
Hejsan
Visst var det första natten inatt?
Jag tycker att det låter som att natten gått bra, nyckeln första natten är ju att det först är buffningen som ska lugna, och det är inget misslyckande att springa in flera gånger, man buffar tills hon är lugn och blir hon ledsen igen, ja då ska hon lugnas igen. Säkerheten går först! Hon ska veta att hon är säkrad, och faktum är att jag tycker att det låter som att natten gått bra men självklart är det din känsla som räknas.
Somnar barnet i vagn/bil då det inte är sovtid, brukar jag klocka och väcka efter 5 min. Det kan man bjuda på utan att det påverkar schemat i övrigt.
//Malin
Visst var det första natten inatt?
Jag tycker att det låter som att natten gått bra, nyckeln första natten är ju att det först är buffningen som ska lugna, och det är inget misslyckande att springa in flera gånger, man buffar tills hon är lugn och blir hon ledsen igen, ja då ska hon lugnas igen. Säkerheten går först! Hon ska veta att hon är säkrad, och faktum är att jag tycker att det låter som att natten gått bra men självklart är det din känsla som räknas.
Somnar barnet i vagn/bil då det inte är sovtid, brukar jag klocka och väcka efter 5 min. Det kan man bjuda på utan att det påverkar schemat i övrigt.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack
Hej och tack för info, stöd och uppmuntran! ja, det var första natten, så det kanske inte är så konstigt om man börjar tvivla vid nåt tillfälle. Men då försöker jag lita till att både hon och jag har fattat galoppen och fortsätter enligt anvisningar med natt två! Nu kommer snart min man hem och skall få sina sista instruktioner inför dagen 
vagning - kris!
Hej igen! Min man försökte utan framgång få Saga att sova på förmiddagen (skulle sovit 1,5 h). Han känner sig inte riktigt bekväm med att vråla ramsan ute vid vagnen
En av er skrev att man kunde ta skakningen i sidled istället. I boken står att man ska göra både och, men har du fått det att funka med skakning istället för ramsa, så är vi jätteintresserade! Undrar bara hur man då undviker att fastna i vagnings- (eller i det här fallet skaknings-)träsket? Alltså, vaknar då inte barnet när man inte skakar på samma sätt som det kanske vaknar när man inte buffar ifall man överutnytttjar det, eller vaknar när man inte är ute och går, om man har vant barnet vid att vagnen är i rullning? Antar att du menar att man inte ska skaka tills barnet somnar utan bara kort som svar på protester? Men om barnet då skriker oupphörligt i 1,5 h, tror du ändå att man bara ska vagna nån minut, sedan skaka kort, gå därifrån och komma tillbaks och skaka kort varannan minut t ex? Eller hur sjutton hanterar man detta? lite panik inför nästa sovstund! Tack för allas input.
-
ilindstrom
natt 3
Hej! Först måste jag bara få säga hur grymt imponerad jag är av kuren! Heja Anna Wahlgren. Vilken skillnad på dygn 1 och 2 - jag är helt exalterad! Vi har en bit kvar såklart, men ändå. En fråga inför tredje natten, min mans första. Har läst att barnet gärna ska få försöka somna om själv, att man ska ge det en stund så länge det inte skriker. Samtidigt har jag förstått det så, att man alltid ska svara när barnet ropar och frågar? Betyder det att han låter Saga försöka somna om själv bara i de fall då han hör att hon är vaken men hon inte ropar? Eller har jag missförstått? Tack igen till alla er underbara kurare som stöttar alla trötta!
-
Lua
dygn tre avklarat!
Hej! Inte ett pip på hela natten - lagom tills min man skulle rycka in! Underbart. Hon vaknar fortfarande för tidigt på morgonen med påföljd att hon är vrålhungrig innan frukost och supertrött innan det är dags att sova middag. Eftersom jag har den långa luren på förmiddagen, har jag kunnat utnyttja marginalkvarten och lägga henne en stund tidigare. Middagssömnen har gått bra tycker jag, hon vaknar till en del, men själva läggningen har gått rätt fort. Igår var det betydligt svårare. Men metamorfosen där barnet blir mindre gnälligt dygn tre väntar vi fortfarande på
Börjar fundera på om det inte alls är sömnrelaterat att hon allt som oftast är så olyckligt. Men det är ju lite tidigt att dra några slutsatser än, mot slutet av uppföljningsveckan kanske vi känner oss säkrare.
En kort fråga kring det du skrev: solfjädern efter påbörjad lur är kristilldelning men man använder den väl alltid i fortsättningen vid läggning?
Kram, Mia
En kort fråga kring det du skrev: solfjädern efter påbörjad lur är kristilldelning men man använder den väl alltid i fortsättningen vid läggning?
Kram, Mia
-
Lua
Hej och stopp där!!!!
Inte ha massa "tankar" om att hon är olycklig-sömnrelaterat lr inte!! Lugn lugn lugn!! Ni är inne på första delen av kuren, det är låååååång tid kvar för henne att reagera och agera på.. hon kommer säkert förvåna er både en och två gånger till under uppföljningsveckan nu.. skapa inte några oros-vargar i onödan nu!! 8) På med Attityd, Njut och ha det skönt.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
olycklig?
Tack båda, underbart med så snabb återkoppling! Helt rätt att detta är fel tid att börja noja över Sagas sinnestillstånd - till råga på allt nytt med kuren är hon superförkyld, stackarn. Och jag är som sagt jätteimponerad över kurresultaten redan nu! Men Saga har allt från första början varit missnöjd med tillvaron väldigt ofta, spänd och orolig. Hon vill helst att jag ska bära runt på henne mest hela tiden och är väldigt mammig. Jag var så oförberedd på det, för hon är så olik sin storasyster. Men barn är ju olika och ett leende från henne gör min dag! Skulle bara vilja ge henne mer inre trygghet och glädje. Tror att kuren är ett steg på vägen, helt klart. Om några veckor kan vi säkert se om läget har förändrat sig när det gäller den biten eller ej. Ha det gott!
Mia
Mia