ser mitt shemaförslag bra ut?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma jo

ser mitt shemaförslag bra ut?!

Inlägg av mamma jo »

Min son fyller fem månader nästa vecka. Vi skulle börjat kura tidigare men nu har han haft rs-virus i tre veckor och varit riktigt dålig.. :( ska till bvc imorgon och kolla viktkurvan (som tidigare varit lite svajig och det får mig att tvivla på att han klarar sig utan nattmål..men vi får se imorgon), har massor av frågor men till att börja med måste jag få lite synpunkter på mitt schemaförslag! är det bra? har jag missat nåt? Jag hämtar och lämnar på dagis nio resp halv tre så jag måste ta hänsyn till de tiderna

7.30 vakna mat
9-9.45 sova ute i vagn
11-lunch
11.30-13.30 sova
14-äta
15.30-16.15 sova
17-äta
19 nattslurk
19.30 godnatt

han helammas men vi har börjat med smakisar och han ÄLSKAR det! Han har aldrig varit lätt att amma, känns som att han velat äta själv med sked från dag 1 :) men tycker att han fått magknip av smakisarna så vi går ganska långsamt fram..amningen är svår då han äter väldigt fort och sedan är nöjd fast jag känner att det finns mycket kvar i bröstet..tvivlar verkligen på att han får i sig 1 liter om dagen! jo, med nattmålen men de vill vi ju få bort :roll:

snälla, ge lite respons så blir jag jätteglad!
ha det så bra alla!
mamma till 2 underbara pojkar födda
070117
081014
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker schemat ser jätte fint ut :lol:

Aptiten brukar öka under kuren och jag gissar att det kommer att gör det även hos er :wink: När du ammar, så amma i sm-stil (sök) så han verkligen verkligen får förutsättningarna att bli fulltankad vaje mål.

När magen vant sig mer vid smakisarna så ökas dom upp till portioner och då kommer viktkurvan att sljuta i höjden :wink: :lol: Eller hur?! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tack! då kör jag på det schemat!

var hos bvc idag och han hade inte gått upp som han skulle vilket gjorde mig ledsen och lite uppgiven...Det beror ju mycket på att han varit sjuk men även innan var det ju lite svajigt med kurvan och jag tänker: vad gör jag för fel? Får verkligen inte till det med amningen och det är ju en förutsättning att jag vet att maten funkar för att kunna kura..

ska söka på sm, tack för rådet
070117
081014
duggan

Inlägg av duggan »

Det är många som kan vittna om att aptiten brukar öka avsevärt när man plockar bort nattmålen och inför lång skön samanhängade sömn.

Kika på matning i sm-stil så tror jag att du har bästa förutsättningarna innan smakisarna har börjar fylla ut allt för mycket.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Jag tycker inte att du behöver oroa dig över aptiten, den kommer och du kommer tro att sonen skall äta dig ur huset. De första dagarna är de oftast väldigt trötta och matsuget kommer inte igång förrän på 3 - 4 dagen.

Tråkigt att ammningen känns jobbigt för er, du har inte funderat på att prova ge smakportioner av gröt eller välling?

Lycka till med kurningen
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Jag tycker inte att du behöver oroa dig över aptiten, den kommer och du kommer tro att sonen skall äta dig ur huset. De första dagarna är de oftast väldigt trötta och matsuget kommer inte igång förrän på 3 - 4 dagen.

Tråkigt att ammningen känns jobbigt för er, du har inte funderat på att prova ge smakportioner av gröt eller välling?

Lycka till med kurningen
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vill bara komma in och ge Styrke-kramen.. vet att det känns jobbigt när dom "satans" kurvorna inte vill stiga som man själv önskar.. Jobba på, óch som dom andra här skriver oxå, med sömnen kommer gärna aptiten igång.. hoppas att det är så även för dig.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tack för fin resopns!
jo, det är verkligen jobbigt när amningen ej funkar..en orsak skulle kunna vara att han haft ca 7 förkylningar under sitt korta liv och därmed också varit täppt i näsan mycket..men jag vet inte. När det gått några timmar och jag tycker att han borde vara hungrig suger han först men vänder bort huvudet när mjölken kommer..vi kan bara ligga ner och amma, han vägrar att ta bröstet när vi sitter upp! Som det ser ut nu kommer jag amma tills han är 6 månader,sedan bara kanske på morgonen några månader till. Jag kommer dock öka på grötportionerna etc nu framöver. Han älskar gröt, banan och fruktpureer, vilket är roligt. Han vill dock inte ta flaskan vilket är väldigt synd

-någon som har tips på hur man kan få honom att ta flaskan?, vill gärna att han ska dricka välling senare

-vad kan detta amningsstrul bero på? Någon som känner igen sig?

Har provat att erbjuda bröstet ofta också, han har snuttätit enda sedan han var yttepytte och det är ganska begränsande då man ammar innan tex handling, går ut och så halvvägs till affären vill han äta igen och så kan vi inte sitta upp och amma..han blir bara arg om jag trugar. Känns tungt.

hoppas på bättring nu när jag följt schemat några dagar. Kurningen får vänta lite tills han gått upp som han ska. Förstår inte hur han inte kan följa sin kurva, hans lår är de mest gosiga, mysiga tjocka bebislår man kan tänka sig!

oj vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa
sköt om er! :heart:
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där.. tänkte bara hoppa in lite snabbt.. Ligger han så dåligt till på sin kurva då, eller är det "mamma-spöket" som härjar? Här har det ibland varit mamma-spöket som härjat runt fast dottern ligger "ganska" bra på sin kurva.. kanske är det som så att du kan få honom att få bättre aptit om du får en helhet med sömn och allt??

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tack beckabus för stöd!
jo, nog kan det vara mammaspöket..men samtidigt känns det nu som att mina dagar går ut på att få honom att äta (har precis börjat följa schemat) och han vill inte..om inte jag trugade och trugade så vet jag inte hur kurvan skulle se ut..då min mjölk kommer väldigt fort fick jag tipset att ligga ner och amma och nu, ett par månader senare är det det absolut enda som funkar..vilket naturligtvis begränsar mig en del! det går inte och ligga ute och amma eller i affären..men om vi provar att sitta släpper han så fort mjölken rinner till och totalvägrar (trots alla möjliga påhittiga saker att få det att inte bli så) att ta bröstet igen. Det tråkiga är att det på sistone börjat bli så hemma liggandes också..han vill inte äta-varför?
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Ja önskar verkligen att jag kunde komma med lite goda råd och tips, men tyvärr.. har inte den blekaste aning :cry:
Hoppas verkligen att du kan få hjälp här av någon annan..

Förresten, hoppa in på "Mat, mage och barna.." Där kanske finns någon som kan hjälpa dig med frågorna..
*kram*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"