Ikväll är det dax, Tips någon?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Louiesmamma

Lite bakslag

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen ,skriver här efter 6e natten..
Louie har vaknat inatt, kl02 först utan ramsa men sen efter ett tag igen där ramsan och bekräftelsen funkade. Som vanligt vaknade han runt kl 6 men han skall sova och får inte gå upp förrän kl 7. Mellan 06 och 07 så vill han upp, men han är inte hysterisk. Han gråter. Jag ramsar ibland och fick till sist solfjädra i en kvart för att lugna honom. Sen vart det tyst ett tag, gråt igen men inte hysteriskt.

Är det vanligt att det blir ett litet bakslag som inatt, det har gått mkt bra innan och det enda är mellan 06 och 07 som jag inte tänker släppa efter för..

Middagsluren krånglar, men igår sov han i en timme, så det tar sig.. Han somnar men vaknar efter ett tag. Men som sagt en timme igår är bättre än en halvtimme som det varit de andra dagarna.

Jag menar vi har fortfarande inställningen att detta funkar så bra, det kan ju inte bli perfekt tiptop på 6 dagar, men det ska bli det snart!! Men han är ju en helt annan unge, glad, piggare, äter som en häst osv..
Några tips inför ikväll kära mammor??

<kramar
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Kontakt:

Re: Lite bakslag

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vad roligt med rapport :D :!:
Louiesmamma skrev: Är det vanligt att det blir ett litet bakslag som inatt, det har gått mkt bra innan och det enda är mellan 06 och 07 som jag inte tänker släppa efter för..
:idea: Ja! Bakslag måste få komma, se det som ett utmärkt tillfälle att vässa ramsan och i ord och handling tala om för Louie att allt är lugnt och han kan fortsätta sova!

Tipset inför kvällen blir: skratta och ha vansinnigt roligt inför läggning, se fram emot en lugn natt. För det tror jag det blir!

Jobba på så fint som du gjort hittills, snart är ni i mål!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma

Lugn natt!!

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen, vilken natt!! (Natt nummer 7)
Vi skojade så mycket med Louie igår kväll att han började undra om vi var galna, han var så trött så trött men skrattade emellanåt.. Han somnade på några minuter och för första gången utan gråt. Tror han kände; Äntligen, min säng!!, Kan dom sluta stoja nu, jag vill bara slagga;)
Han gnydde kl 06, men vart tyst och somnade om på ramsan.. Sedan vaknade han 06.24 och fick ramsas men ville inte sluta gråta som vanligt, men det går framåt.. Vi tog upp honom 06.52 till en ny härlig dag!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=D> \:D/ :D :sleep:

Heja Louie! Heja mamma och pappa! Vad glad jag blir för er skull, härligt jobbat!

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma

Efter den 8e natten..

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen, en rapport efter den 8e natten kommer här..
Han somnade utan ett ljud igår kväll, hörde att han vred sig lite men sen vart det bekräftelsen då han nog hade somnat.
Han vaknade kl 3 inatt men somnade på en ramsa, vaknade igen vid 5, ramsa.
Sen kvart i sex, men vi kämpar på,,

Går det som det skall??
Kramar
miar70
Kontakt:

Re: Efter den 8e natten..

Inlägg av miar70 »

Louiesmamma skrev: Går det som det skall??
Kramar
:wink: Det går PRECIS som det ska! Inför natten kan du ha i åtanke att avvakta och avvakta lite till innan du ramsar om han vaknar! Backaverktyget :wink: :!:

Sov gott :sleep:

Mia
Louiesmamma

Efter åttonde natten

Inlägg av Louiesmamma »

Hej hej , jag måste skriva vad detta forum har hjälpt oss, ni är så underbara och hjälpsamma,(Speciellt du, MIa) så fort man tvekar lite så skriver man till er och får svar nästan bums. Det gör att man får mer tro på sig själv;)

Lillprinsen somnade som vanligt på några minuter efter skoj. Vargtimmen inatt har vart lite jobbig, vi har behövt ramsa och solfjädra en gång. Men mellan 05.30.06.40 har han sovit!! Så det tar sig. Läste sista avsnittet i Sova hela natten boken precis, och man får ju faktiskt ge det en månad till en liten som levt med helt andra vanor i hela livet.

Jag såg inte Mias meddelande förrän nu, så inatt som kommer skall vi backa lite med verktygen tycker du? Inte ramsa i onödan, vänta först? Är det vad du menar??
Kram och ha en underbar dag..

Erika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Erika och tack :heart:

Bra inställning du har! Lugnt och fint, säkert och tydligt!
Jag såg inte Mias meddelande förrän nu, så inatt som kommer skall vi backa lite med verktygen tycker du? Inte ramsa i onödan, vänta först? Är det vad du menar??
Jo, precis så! Det är viktigt att han lär sig att somna om själv nu, så backa lite mer och avvakta när han vaknar! Vi vill inte att han lär sig att han måste ha en ramsa för att somna om :wink: .
Kram och ha en underbar dag..
:D Tack detsamma! Vi ska precis åka iväg till badhuset och vara där hela dagen - barnen har sportlov här denna veckan!

Kram!
Louiesmamma

Rapport från en lycklig mamma:)

Inlägg av Louiesmamma »

Här kommer en rapport efter den 11e natten.
Louie somnar på kvällen utan någonsomhelst gråt, vi gör en solfjädermarkering, kör en ramsa och sen en bekräftelse.
Skall man forstätta med bekräftelsen för alltid?

Sedan så vaknade han 2 ggr mellan kl 06 och 07, körde en ramsa.
Sedan så fick vi väcka honom kl 07.00!!;)

Middagsluren går relativt bra, somnar utan krusiduller och vaknar ibland, behövde solfjädra idag men han somnade ju om;)

Det är som en helt ny unge som skiner och äter och är glad och som orkar.
Som inte står med huvet lutandes mot soffan för att han är så trött ..

Jag vill härmed tacka Anna som delat med sig av denna underbara livsfilosofi.
Jag skall rekommendera alla småbarnsföräldrar jag känner att köpa Att sova hela natten. Och ett stort stort tack till Mia, du är en klippa!!

HA en underbar helg på er, kramar från Louie med föräldrar!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Erika och tack :heart:

Vad bra det går för er, jag blir så glad för er skull och allramest för lille Louie!

Separat bekräftelse kan du slopa nu, säg bekräftelsen i sista versen när du ramsar - dra ut på den och säg den mjukt och fint!

:heart: Kram och fortsatt lycka till, och berätta gärna hur det går för er i fortsättningen :!:

Mia
Louiesmamma

En rapport efter 3 veckor

Inlägg av Louiesmamma »

Hej hej, nu var det 3 veckor sedan vi startade med Louies kur.
Idag sover han hela nätterna fast vissa morgnar vill han vakna kl 06, fast några enstaka ggr har det hänt att han vaknar kl 07 (då det är när han skall gå upp)..
När han vaknar 06 så är han ledsen och arg, jag har försökt med pangramsa, solfjädra men det funkar inte.. Så fort jag går ut på en ramsa efter att jag solfjädrat han till söms så vaknar han..
Vad göra??
Annars är vi hur nöjda som helst , Louie äter på rutiner och sover ju nästan 12 tim i sträck. Sovamiddag går lite upp och ned. I vagnen är inga problem men i sängen så kan det vara strul, men inte alltid..

Så jag tar tacksamt emot tips!!
Kramar medmammor:)

miar70 skrev:Hej Erika och tack :heart:

Vad bra det går för er, jag blir så glad för er skull och allramest för lille Louie!

Separat bekräftelse kan du slopa nu, säg bekräftelsen i sista versen när du ramsar - dra ut på den och säg den mjukt och fint!

:heart: Kram och fortsatt lycka till, och berätta gärna hur det går för er i fortsättningen :!:

Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och vad roligt att höra från er!
Tänk, har det redan gått tre veckor :shock: ujuj, vad tiden flyger...

Lite finlir på morgonkulan, sen är ni i mål, det är ju underbart!

:idea: Jag tycker du ska ge dig vinn om att få till ett omsomnade på morgonen, så att det är DU som får väcka Louie, så att han verkligen förstår att det inte ligger på hans ansvar att väcka dig :wink: .

:idea: Ge en pangramsa vid allra första pip, sen gör du INGENTING. Sov! OM han inte går ner i gråt, fastnar och blir ledsen, då går du in och ger en solfjäder (innan du ramsar på nytt) och då står du läääänge.
Nästan eller hela vägen in i sömnen. Ut med ramsan. Låt honom sova fem minuter om det är nära väckning, men det ska som sagt vara DU som väcker honom!
Se det som en minikur, kör benhårt i tre-fyra dagar så tror jag du har fixat fnurran sen!

:?: Har ni väckarklocka? Om inte så är det ett TOPPENverktyg!

Kram Mia
Louiesmamma

Bakslag big time..

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen..
Behöver hjälp. Vi har sovit borta inatt hos nära vänner och Louie somnade som vanligt men sedan kl 01 inatt så har han vaknat med jämna mellanrum (typ var 15e minut).. Var tvungen att ta upp honom kl 06 (istället för kl 07) för att inte väcka hela huset. Vi sov i samma rum som vi inte brukar, jag har försökt med att ramsa men han blev bara lugn med solfjäder..

Jag är frustrerad, är detta för att vi sov borta? Han har strulat lite de sista nätterna dock och vaknat typ vid fyra och somnat om efter 40 min. Fast bara vaknat en gång per natt..
Jag blir orolig för att allt verkade ju så bra.. Vi startade kuren den 23e feb..

kram Erika

miar70 skrev:Hej och vad roligt att höra från er!
Tänk, har det redan gått tre veckor :shock: ujuj, vad tiden flyger...

Lite finlir på morgonkulan, sen är ni i mål, det är ju underbart!

:idea: Jag tycker du ska ge dig vinn om att få till ett omsomnade på morgonen, så att det är DU som får väcka Louie, så att han verkligen förstår att det inte ligger på hans ansvar att väcka dig :wink: .

:idea: Ge en pangramsa vid allra första pip, sen gör du INGENTING. Sov! OM han inte går ner i gråt, fastnar och blir ledsen, då går du in och ger en solfjäder (innan du ramsar på nytt) och då står du läääänge.
Nästan eller hela vägen in i sömnen. Ut med ramsan. Låt honom sova fem minuter om det är nära väckning, men det ska som sagt vara DU som väcker honom!
Se det som en minikur, kör benhårt i tre-fyra dagar så tror jag du har fixat fnurran sen!

:?: Har ni väckarklocka? Om inte så är det ett TOPPENverktyg!

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Erika!

Lugn och fin nu :wink: , lite strul vid övernattning är inget att fästa större vikt vid - det är vanligt och beror oftast på att Attityden hos föräldrarna vacklar. En gång är ingen gång, det viktiga är att ni snabbt som attan styr upp er på banan igen och ger Louie trygga och säkra besked nu!

Det är lätt att slarva bort kuren, och det vill ni ju inte, eller hur? Så ta tag i det här direkt och använd ramsan vid uppvak, ha is i magen och var tydlig!

Läs gärna AW:s januarikrönika som extra pepp:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
Louiesmamma

Frustrerande, vad gick fel??

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen Mia!!
Inatt har han vaknat flera ggr från kl 00. Känner mig så frustrerad. (Han har börjat att vakna någon gång per natt den sista veckan och har jättesvårt att somna om)
Vad gick fel? Vad skall jag göra nu? Jag försöker att ramsa. Ska jag helst inte solfjädra? Nu somnade han om äntligen efter solfjädring.
Vad hände med vår sömn, det gick ju så bra. Vill bara gråta nu.
Är så trött och ledsen.
Skall jag börja om igen? Hur skall jag göra?
Kram Erika
miar70 skrev:Hej Erika!

Lugn och fin nu :wink: , lite strul vid övernattning är inget att fästa större vikt vid - det är vanligt och beror oftast på att Attityden hos föräldrarna vacklar. En gång är ingen gång, det viktiga är att ni snabbt som attan styr upp er på banan igen och ger Louie trygga och säkra besked nu!

Det är lätt att slarva bort kuren, och det vill ni ju inte, eller hur? Så ta tag i det här direkt och använd ramsan vid uppvak, ha is i magen och var tydlig!

Läs gärna AW:s januarikrönika som extra pepp:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "