Hur får jag Nora att sova alla minuter i vagnen som hon ska?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LNG

Hur får jag Nora att sova alla minuter i vagnen som hon ska?

Inlägg av LNG »

Hej!

Vi har 1,5h lur på eftermiddagen (ute), hur får vi henne att sova hela 1,5h?
Hon vaknar efter lite olika tider 45min, 1h och så vidare. Hon sover på rygg i vagnen på dagtid och på mage i sängen på natten. (Hon är 8,5 mån och sover 45min på förmiddagen i vagnen inne.) Hon ska sova 12h på natten, vi är på dygn 4 :).
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkomna!

Det är min erfarenhet att det kan vara svårt att sova länge på rygg om man väl har fått korn på magläget. Tror du att det kan vara så för eran juvel? Har ni övervägt att låta henne sova långluren i sängen?

Annars är det bara att odla tålamodet och använda verktygen för att få till ett omsomnande - om ni är på dygn fyra så borde det vara ramsan som ni tar till.

Sist en liten praktisk detalj: klicka på Profil här ovanför och skriv in när Nora är född. Då är det mycket lättare för oss som vill hjälpa.

Kram Lua. :heart:
LNG

Inlägg av LNG »

När hon sover ute har hon overol, trångt att lägga henne på mage.
Jag ramsar när hon vaknar men hon tittar runt. Tycker det känns jobbigt att inte prata med henne när hon ligger och är vaken.
Ska man ignorera henne tills det har gått 1,5h?
Om hon inte vill somna om, kan jag prata med henne då eller rent av ta upp henne?
Lua

Inlägg av Lua »

Ni bör nog skärma av vagnen så att hon inte kan titta sig omkring. Barn kan sova med mycket ljud omkring sig, men synintryck är mer störande. Lägg ett mörkt luftgenomsläppligt tyg över suffletten, blir mitt heta tips!

Om du vill att hon ska tillgodogöra sig kuren så ska du inte prata med henne eller ta upp henne. Det är ungefär som att försöka lära någon klockan och sedan flytta om visarna lite då och då :wink:

LNG

Inlägg av LNG »

Tack Lua!
Jag ska prova det nästa gång!
Nu har vi klarat av 4 nätter.
I natt vaknade Nora 4ggr, somnade med ramsa.
Nu har hon sovit i vagnen på förmiddagsluren i 4 dagar, ska jag fortsätta eller kan jag lägga henne i sängen i morgon i stället?

En sak till :) Nora äter bara gröt och ammar, gillar inte "riktig" mat fast hon fått smakportioner sedan hon var 4m, nu är hon 8,5mån. Har du något tips, skulle gärna sluta amma!

Tack för all hjälp!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Plock mat brukar vara poppis att få plocka i sig själv.
Det kan vara allt möjligt.
Makaroner,små ostbitar,ärter,brödbitar,korvbitar mm(det som ni själva äter fast i mindre bitar)När min Liw var i den åldern så ratade hon pureer av alla slag,då hon endast just ville ha plockmat.

Låt det gå minst 3,5timme mellan varje mål mat och ha gemensamma måltider.
Låt henne få pilla och plocka själv medans ni koncentrerar er på eran mat.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...glömde
medans hon pillar i sig maten själv kan man försöka stoppa in mat mellan tuggorna.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Flyttat inlägg:
LNG skrev: Rubrik: Bajsar varje morgon ca 1h innan det är dax för go morron!

Som det är nu låter vi det vara men det känns trist eftersom hon vaknar till ordentligt och blir ledsen.

Fråga 2, Jag vet att fler frågar men vad gör man med eftermiddagsluren som ska vara ca 1,5 timma och nästan alltid blir 1h plus en ledsen tjej.
Vi går ute med vagnen denna lur.
Vi har mörklagt så hon ej ser ut!

Fråga 3, När kan vi börja söva henne i vagn eller bil och sedan lägga över henne i sängen för natten?

Tack på förhand!

(Vi är inne på elfte dygnet.)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Ni kan prova ge henne katrinplommonpuré på förmiddagen så kanske hon "hinner" bajsa under dagen istället, det har funkat för flera här på forumet.

Hur ser erat schema ut?

Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Har haft samma problem med bajs-blöjor, och som Lua skriver så har det hjälpt oss med Katrinplommon på morgonen..
Funderar på fråga2.. Är det så att ni redan vant henne vid att somna till rullande vagn, eller är ni still tills hon somnat väl?? Vet att man kan stå beredd att börja vagna redan lite innan hon vaknar så att hon "sover över" skarven..
Sen är jag inte riktigt med hur du menar med fråga3? Menar du om ni är borta vid enstaka tillfällen??
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
LNG

Inlägg av LNG »

Tack för tipset med katrinplommon på förmiddagen, vi har gett henne hela dagen... :)

Vi har nog vagnat lite för mycket istället för att bara ramsa, ska bli skärpning där i morgon...

Jag menar somna för kvällen vid enstaka tillfällen om vi är på middag eller liknande.

Tusen tack för alla kloka svar!!!
Mamma till underbara Nora 8,5 mån!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej igen..
Vi har inte gett oss på att pröva att söva henne borta än, men snart börjar vår tävlingssäsong (folkrace) och det är då vårt stora Elddop kommer.. Som du ser i min profil längst ner har vi kurat i nästan 2 månader, och har gjort enorma framsteg, på ett sätt är vi klara med kuren, MEN vi har gjort tok-fel med dagslurarna och kommer att få minikura där.. Vet faktiskt inte hur snabbt övriga ger sig på att söva borta för att sen lägga i säng hemma igen, men jag skulle tro att är man bara bra förberedd är det förmodligen väldigt enkelt.. Med förberedelse tänker jag då på att ha sängen hemma sov-klar, vädrat och svalt osv.. Framförallt ATTITYD!!
Tror inte att det finns någon som med säkerhet kan säga NÄR, utan det är nog väldigt olika från barn/familj till familj.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Sandra Å.P

Inlägg av Sandra Å.P »

Hej!
När vi har varit borta har vi lagt honom i en resesäng vi haft med oss, och tagit med oss nallen som alltid står i hörnet och ett lakan att sova på som han känner igen lukten på. Sedan gjort läggningen som vanligt.

Sedan tar vi helt enkelt upp honom, tar på honom overall i ett (nästan) mörkt rum och sätter i bilstolen. Även om han vaknar till då somnar han om i bilen, där det är mörkt. Sedan tar vi bara av overallen i hans mörka rum, och lägger ner i sängen.
Vaknar han till ramsar vi medans vi går ut som vanligt, men jag tror att vi inte ramsade när han var i stort sett sovande hela vägen ner i sängen :)

Vet inte säkert om man "ska" ramsa där vid läggningen eller inte.
Lillkillen G 080818, kurad i feb 09.
LNG

Inlägg av LNG »

Tusen tack för alla kloka ord!

En till liten fråga...

Vår tjej ligger alltid med huvet i fotändan på täcket när vi gör glad morron.
Saknar hon kudde eller har vi för tjockt täcke?

Någon med samma "problem".

Tack tack tack alla goa som hjälper oss framåt!
LNG

Inlägg av LNG »

Här kommer vårt schema också

7.45 glad morgon
8.00 amma
10.00 sova 45min
11.30 gröt
13.30csova 1,5h
15.00 mat samt amma om hon ej vill äta, hon är ännu inte så förtjust i riktig mat...
18.30 gröt
Bus, lek, kvälls amma, blöja, pyjamas o borsta tänderna, skratt!
19.45 Go natt

Skulle gärna sluta amma, någon med heta tips?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"