[size=18]Snart dax...har bara några frågor...[/size]

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

Tack för svaret! Vad skönt att du tycker att jag kan fortsätta mera med vagningen. Det kändes verkligen inte bra när han skrek så mycket idag. Nu känner jag mig mera lugn inför lunchsovningen.

Jag tycker att det börjar rumla runt i magen... Förhoppningsvis bara inbillning!!
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

:D

Nu till lunchen tog det 3,5 min att få honom att somna. Vagnade lite mera men var noga med att bekräftelsen var det sista han fick med sig.

Tack för all hjälp och stöd!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Toppen! Säkert gjorde din attityd 95% av jobbet :wink: !

:thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

miar70 skrev:Toppen! Säkert gjorde din attityd 95% av jobbet :wink: !

:thumbsup:
Ja, det tror jag med största säkerhet!
Tack igen!!!
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

Så har ytterligare en natt och en dag gått. Natten till idag gick mycket bra. Han sov 9,5 :sleep: timmar för att pipa lite, fick en pangramsa och sov 1,5 till. Tyvärr vaknar har ca 1 timma för tidigt och det har han gjort varje morgon.

Jag tycker att det småkrånglar lite på dagarna. Han blir kanonledsen när han blir lagt i vagnen. Vi skrattar in i det sista och jag försöker tjoa och tjimma även när jag lägger ner honom men hans ögon spärras upp och ser helt förskräkta :shock: ut när han hamnar i vagnen. Sedan tar det mellan 6 och 10 min att få honom att somna. Jag vagnar tills han tystnar, skakar lite i handtaget och ramsar. Jag upplever att det är skaket som får honom att gå igång.

:?: Kan någon komma med lite tips?!

Det är oxå, tyvärr, sällan som han sover en hel sovperiod utan att vakna.

Men förutom ovanstående så går det bra för oss. Jag är riktigt glad för att det går så pass bra för oss på nätterna. När jag känner att modet sviktar för ett ögonblick är min man snabb att påminna mig om att det är en lite levande varelse vi har och inte en robot. Och tur är väl det... :wink:
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

Natt nummer fem: Nu vaknade han bara kl 23:35 för att somna om själv och sedan kl 03. Då tog det förvisso ca 25 min för att få honom att soman om. Han fastanar lite i en gnällig klagan och då blir det så att när han väl är tyst får man bekräfta. Och så klagar han igen, bekräfta. Klagan...bekräfta .

:?: Bör jag göra så eller ska han få ligga och klaga?

:arrow: Finns det någon som kan ta en titt på inlägget ovanför och komma med några tips??!!

Tack, tack.../Hannah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra ni jobbar med kuren! Det är vanligt att sista vargtimmen och dagslurarna krånglar ett tag. Lätt att tro att man är utsövd när det sovs mer än någonsin, men icke :wink: ! Så en stor portion tålamod och fokus på allt bra ni redan uppnått skulle jag vilja skicka med er.

Ang. att han är ledsen på dagarna när han läggs: det kommer bli bättre. Ni jobbar med skrattet och det är ju A och O. Mycket utevistelse (vi är ute säkert 3 h varje dag) och social delaktighet och sen kan ni inte göra så mycket mer. Njutningen kommer! Se bara till att vara snabba och inte dröja er kvar med ev. oro. Sakligt och glatt läggs han ner och sen ramsa ut. ibland kan man behöva verktyga mer vid dagslurarna än på natten eftersom man inte får så många tillfällen att slipa dags-verktygen, men försök att backa mer och mer nu. Jag skakar inte handtag och ramsar, det blir lite tårta på tårta. Skak brukar jag köra när jag inte ramsar, om det är folk runtomkring om man är ute t.ex.

Om du tycker att ramsan når honom nu och har sin lugnande verkan så behöver du inte bekräfta separat längre. Tror nog du kan dra ihop den. Stör ofta mer än gör nytta en bit in i kuren.

Hoppas du fått några svar du kan ha nytta av, skriv igen annars!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

Tack för svaret!!

Nätterna går riktigt bra om jag får säga det sjäv... :D 11,5 timmar, 10 timmar för att vakna till i 10 min när pappa åker till jobbet och sedan sover han 2 timmar till. Jag är kanon nöjd!! Längtar och ser fram emot första 12 timmaren. :wink:

Dagarna går oxå rätt bra nu. Vi har kommit på att om vi sjunger ngt glatt precis när vi lägger ner honom och stoppar om så gråter han inte. Däremot reagerar han så fort att man ramsar...men det får ta sin lilla tid.

Tack för att du upplyste mig om att skak och ramsa blir tårta på tårta... Jag hade inte fattat det. Men nu undrar jag bara ifall man när man är hemma ska "träna in" skaket så att det oxå tar precis som en ramsa? Så att det kan funka när man är bland folk...

Tack för all hjälp så länge...

Kram :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har bara kört ramsa och jag vet dem som bara har kört skak i handtaget, dock vet jag inte hur kombon har fungerat, så är det några som har gjort det får ni gärna dela med er!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

:?: Någon som har lite peppning och goda råd på lut??

Vi började kura vår lillkille för drygt en vecka sedan. Nätterna får bra. Han vaknar till några gånger men somnar oftast om själv. Vi kämpar lite med tidigar mornar men ev krävas en justering i schemat.

Men....dagarna är inte roliga!! Första luren kl.10 sover han oftast bra. Tar ca 5-6 min att få honom att somna och sedan får vi väcka honom 45 min senare. Lunchluren kl 13 börjar likadant 5-6 min innan han sover men han vaknar oftast efter 30-45 min. Jag har läst i andra trådar om barn som behöver hjälp förbi 40 min gränsen men jag kan nog behöva lite mera råd och dåd hur jag ska gå tillväga.

Nr 1... Attityden, kan behöva en liten förstärkning!! Har även läst att man kan stå beredd och vagna i skarven. Det jag känner med det är att jag inte vill störa ifall han nu skulle sova förbi den självmant. När han vaknar är han jätteledsen. Han gråter nästan så han kräks. Ramsan tar inte och så fort jag slutar att vagna så börjar han gallskrika igen.

:?: Vad ska jag göra??

Snälla, lite hjälp tack! Jag börjar känna mig lite ynklig... :( Jag behöver en spark i baken och några konkreta råd.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Först och främst vill jag säga att det låter som om det går bra för er. Jämför med hur ni hade det för en vecka sedan så ser du det.

Det är vanligt att daglurarna strular när de börjar sova hela nätterna. Det man kan göra och som du kanske skulle göra är att stå beredd att vagna över sarven. Om han alltid brukar vakna vefter 40 minuter så skulle jag börja vagna vid 39 minuter och fortsätta över skarven. Om du gör så under 3-4 dagar så brukar de sedan självmant sova över den.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

Okidoki... :)

Jag ska satsa hårt denna vecka på att vagna förbi skarven...

:heart: Tack för all hjälp alla som ni läser och skriver svar!! :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Tack för att vi får följa med på er resa!

Kram Lua. :heart:
Botteloo

Inlägg av Botteloo »

12 timmarsnatten har anlänt!!! :D Hoppas den vill stanna kvar... :wink:

Nu finns kraft och energi till att klara av dagarna, som fortfarande inte fungerar så bra. Han vaknar väldigt många gånger per sovpass. Jag bestämde mig för att ligga steget före och vagna honom efter 39 min. Då har fått för sig att vakan lite titt som tätt. Tyvärr utan logiskt mönster. Jag tror det kan bero på att han är lite täppt i näsan. Ska försöka ha honom halvsittande i vagnen.

Vi får väl se hur det går idag... :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Men Wow! Vilket jobb, vilken seger - segerns sötma :wink: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"