Hej...någon som har tips o tankar kring detta med avvänjning?
Jag har en 3-årig dotter som under sommaren blivit allt bättre på att gå på toa/pottan,vi har nästan slutat att använda blöjor....
Men så plötsligt nu så har hon svårare för det igen,kissar på sig oftare ute och hemma...på dagis är hon dock jätteduktig,även om det händer "olyckor" där med.Nattetid kissade hon sällan på sig förut,nu har det hänt jätteofta.
Hon tjatar inte om att hon vill ha blöja som hon gjorde ett tag i början,nu är det som om det inte bekommer henne när hon kissat på sig,hon har lixom vant sig...
Vad ska vi göra? Känns ju helt fel att börja med blöjor igen....eller?
Hälsningar Lalu
Kisseriet....
Hej
Jag har ingen egen erfarenhet, men här har Anna svarat på liknande fråga.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3189
/LO
Jag har ingen egen erfarenhet, men här har Anna svarat på liknande fråga.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3189
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack för svar...så skönt när någon bryr sig,känns så ensamt att fundera själv...har oxå läst det ni tipsade om,och jag håller med och försöker göra som det står där...att blöjan är väck nu ,så är det bara,men hur länge ska hon fortsätta att kissa på sig? Och hur ska jag uppmuntra henne på bästa sätt? Tänk om hon bara fortsätter o fortsätter,vänjer sig vid kiss i rumpan...och så kommer vinteroveralltiden,inte lika lätt att byta om precis...ja,många farhågor har jag som ni märker...
Några tankar?
Några tankar?
Hej!
Låt henne ta konsekvenserna för det som hänt.
Alltså, när hon kissat på sig säger du "-Ojdå, råkade du kissa i trosorna? Då får du gå och lägga trosorna i tvättkorgen, och ta på dig ett par nya".
Ingen ilska, skuldbeläggande eller irritation, bara ojdå, som en olyckshändelse.
Likadant om det händer i sängen. Samma ojdå, och så kan hon antingen lägga en handduk över det blöta, och så byter ni lakan på morgonen (om det är mitt i natten) eller så byter ni lakan och plastad frotté direkt då det händer. Låt henne "göra jobbet", så gott hon kan själv.
Hon kan dra upp de kissiga lakanen och lägga dem i tvättkorgen. Hon kan även (hyfsat i alla fall
) bädda till ett nytt underlakan.
kram anna
Låt henne ta konsekvenserna för det som hänt.
Alltså, när hon kissat på sig säger du "-Ojdå, råkade du kissa i trosorna? Då får du gå och lägga trosorna i tvättkorgen, och ta på dig ett par nya".
Ingen ilska, skuldbeläggande eller irritation, bara ojdå, som en olyckshändelse.
Likadant om det händer i sängen. Samma ojdå, och så kan hon antingen lägga en handduk över det blöta, och så byter ni lakan på morgonen (om det är mitt i natten) eller så byter ni lakan och plastad frotté direkt då det händer. Låt henne "göra jobbet", så gott hon kan själv.
Hon kan dra upp de kissiga lakanen och lägga dem i tvättkorgen. Hon kan även (hyfsat i alla fall
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022