Nytt schema till tvillingar - 10 månader

Skriv svar
Öjja71

Nytt schema till tvillingar - 10 månader

Inlägg av Öjja71 »

Hej hej

Det har nu gått över en månad sedan vi kurade våra tvillingtjejer. Vi valde kura ett barn i taget med fyra dagars mellanrum och det har gått riktigt bra. De sover nu sina 12 timmar per natt samt tre sovstunder under dagen. Vi kan nu se tecken på att de behöver lite mindre sömn och vill därför få förslag på ett nytt schema. Idag ser det ut såhär, dvs 14,20 tim sovtid totalt:

07:00 Godmorgon + välling i sängen
08:15 Grötfrukost
09:00 Sova 45 min
11:30 Lunch
12:30 Sova 1,5 tim
14:15 Mellis gröt
16:30 Sova 20 min
17:15 Middag
18:45 Välling
19:15 Godnatt

Vänligen ge råd om hur vi ska göra om schemat.
Tack på förhand!
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad tror du om att bara stryka sista luren på eftermiddagen?
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Hej TorpSara, tack för svar!
Är det så enkelt, jag behöver alltså inte justera de övriga tiderna?
Hur många timmarsömn per dygn behöver 10 månaders?
Öjja71
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

14 timmar, så det blir perfekt. Och du kan behålla resten som det är, det blir perfekt. Ni kanske får lite trötta kvällar de första dygnen, i så fall kan ni natta lite tidigare, men det sätter sig snabbt!
Nancy

Inlägg av Nancy »

TorpSara skrev:14 timmar, så det blir perfekt. Och du kan behålla resten som det är, det blir perfekt. Ni kanske får lite trötta kvällar de första dygnen, i så fall kan ni natta lite tidigare, men det sätter sig snabbt!
:wink: Vill bara instämma. Vi gjorde så då mellantös Lucine var 9,5 mån och det fungerade utmärkt :thumbsup:
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Då ska vi prova det, tack för er hjälp!
Öjja71
Öjja71

Tvilingar fyller 1 år - nytt schema igen

Inlägg av Öjja71 »

Hej!
Då är jag tillbaka igen med frågor om ny schemaläggning då tjejerna växer.
Tyvärr har en av flickorna även börjat vakna på nätterna de sista två veckorna pga en kort tid på sjukhus (öronproblem) som omkullkastade sovrutinerna.

Först till schemat. Den ser ut såhär idag
07:00 Godmorgon + välling (men oftast vaknar de redan 06.40)
08:15 Morgongröt
09:00 Sova 45 min
11:30 Lunch
12:30 Sova 90 min
14:15 Mellis
17:15 Middag
18:45 Välling
19:15 Godnatt

De fyller 1 år om någon vecka och visar tecken på att klara sig fint med mindre sömn. Logiskt vore att ta bort förmiddagsluren. Men då tror jag att jag måste justera resten av schemat också, eller? Att väcka dem kring 07 passar just nu bra. Vänligen ge råd om ändring.

Hur ska jag göra med lillan som nu vaknar på nätterna? När hon kurades i december så lärde hon sig inte ramsan riktigt då hon egentligen inte hade sömnsvårigheter (det var mer hennes syster som behövde kuras och för henne sitter ramsan fint) Idag delar de rum och jag räds nu varje natt att den ena väcker den andra med sitt gråt. När vi låg på sjukhuset tvingades jag att vanka och vagga ner henne till sömn då inget annat funkade (medicin plus ovanlig säng/miljö störde rutinerna ordentligt) Ni förstår säkert bilden. Ska jag kura om henne igen?

Tacksam för svar.
Öjja71
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag vet att många märker av tendenserna till avvecklandet av morgonluren jusst vid den här åldern :shock: jag har med mina barn gjort så att jag avvecklat morgonluren skonsamt. Det är en tid nu framöver då den behövs men ändå inte behövs, och då kan man bjuda på en feminuterslur, om och när det behövs i en övergångsperiod.

Och så kan man justera middagsvilan något så att de inte går under av trötthet.

Om uppvak på nätterna, så kan jag bara säga att var inte rädd för uppvak, eller för dubbelt uppvak. Se det som att det du gör jusst denna natt, om så båda vaknar faktiskt har ett syfte för framtiden:!: bla annat att kunna sova och somna om TROTS en livlig omgivning med både ramsor och ett hojatande syskon i samma rum.

OM de vaknar så arbeta uteslutande med ramsan är mitt heta tips.Och ge dig inte med mindre än att de får somna in med ramsan som det sista de hör vid insomningen. Det du gör eller inte gör den natten kommer att bära frukt nästa natt.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Tack för snabbt svar!

Måste förtydliga att jag har nödgats att ta upp henne ur spjälsängen då hon varit så olycklig, samt även provat muta med välling mitt i natten för att lugna henne. Med detta därmed helt brutit mot alla regler tyvärr. Ramsan på S är alltså förkastligt då den aldrig har satt sig från start. Bör jag då börja om från början med S?

Bra råd om skonsam avveckling av morgonlur, det tror jag också på då de är ibland mer pigga, medan vissa dagar slocknar de omedelbart så fort de hamnar i vagnen.
Öjja71
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Kör från dag två i kuren tycker jag :wink:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"