Arg 6-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jennie

Arg 6-åring

Inlägg av Jennie »

Hej alla!

Nu var det ett tag sedan som jag skrev något här inne. Men nu är jag ute efter lite tips och råd igen som jag vet att ni är så bra på! :D

Det gäller min 6½-åring som har blivit så argsint och trotsig (igen) Jag vet att detta är klassiskt för 6-åringen och jag har sett honom sådan här tidigare, men nu vill jag hitta ett sätt att ta honom ur det här. Han verkar ha det jobbigt. :cry: Jag försöker att ta med honom i dagliga sysslor som att duka, skära sallad osv men nu trotsar han bara och säger fula ord till oss. Sparkas gör han också. Lillebror som han har varit sååå snäll mot har han börjat hota lite.

När man är själv med honom fungerar det jättebra, det är när vi är hela familjen tillsammans som han verkar ha svårt att veta hur man uppför sig.

Den förändring som har skett i hans liv är att han har börjat förskoleklass. Han säger att han trivs och jag vet att han har kompisar där. Jag har även börjat jobba efter att ha varit hemma med lillebror i 2 år. Så vi får ju inte längre lika mkt tid för varandra.

Han har haft sådana här perioder förr och har efter det varit strålande glad en lång tid. Självklart är han ju inte arg och ledsen hela dygnet utan har såklart sina glada stunder med så han strålar! Jag vill att min gulliga lilla kille kommer tillbaks, mest för hans egen skull förstås men även för övriga familjen, lillebror som har sett upp till storebror så mkt har nu börjat tappa lite av förtroendet.

Tacksam för lite råd!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Hella

Inlägg av Hella »

Testa att bemöta hans ilska med vänlighet. Byt samtalsämne.låtsas att du inte hört otrevligheterna. Berömm nåt bra han gjort. Skryt inför andra om hans förträfflighet. Är han elak mot lillebror,visa eller påminn honom om något han kan göra för att lillebror ska bli glad. Påpeka ideligen hur mycket lillebror tycker om och ser upp till honom. Vilken tur han har som har en så FANTASTISK storebror. Vilket tråkit liv han skulle ha utan sin storebror ,vilket tråkit liv ALLA skulle ha. Beklaga dig högjutt hur dåligt det går för dig att skära sallad idag(säg att du har ont i handen eller nåt :wink: ),sen ber du om hjälp för Han är ju så bra på det!
Locka till skratt,snubbla,spela pajas!
Hur skulle du vilja bli bemött om du var på dåligt humör? Med glädje och vänlighet förståss! :)
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Hella

Inlägg av Hella »

När han tar till våld så säg bara" oj du behöver visst sparkas,kom så ska vi hämta en kudde som du kan sparka på!" Säg sen förstående;"så där känner jag också ibland,man blir så himla arg och då kan det faktiskt kännas jätteskönt att slåss lite med en kudde! väldigt praktiskt för kudden blir vare sig ledsen eller arg tillbaks!"
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej Hella!

Tack för dina tips! :D Detta har jag provat tidigare med jättebra resultat. Delar av det tar jag till men jag måste bli mkt bättre på att ta till humorn. Han har ju varit så himla go så länge så jag tror att vi har glömt bort knepen på vägen och så nu när vi jobbar båda två och har en massa att tänka på så blir nog vi lite gnälliga också :?

Det svåraste i detta är att få med mig min man. Han är en enormt bra pappa och delar dessa tankar som vi har här på forumet men tappar lätt tålamodet och då är det som att börja på ruta ett igen....
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Japp...vad säger man - små barn, små bekymmer. Trotsen som kommer när de blir äldre känns mycket svårare än 3-års trotsen. Men egentligen är det samma som gäller fast med kanske andra nyanser.

Hellas tips är strålande och med humor och tålamod kan man nå fram till dem. Jag har också varvat dem med att vara tydlig och att det faktiskt blir en konsekvens av ens beteende. Hur arg man än är så beter man sig inte hur som helst mot varandra. Jag gör det inte, pappa inte. Då får man gå undan, precis som trotsbarnet. Han söker regler och bekräftelse på vad som gäller men framför allt så är det en orolig liten själ inne i dem. De känner och förstår så mycket som de inte alls kan få ihop i deras fortfarande begränsade värld.

Viktigt tror jag är att välja sina krig och att nu verkligen sätta i system den sociala delaktigheten. Låt honom vara med och göra schema och verkligen känna sig behövd. I all bedrövelse så gäller också att hitta på bus tillsammans.

Min stora flicka blev plötsligt en dag hysteriskt rädd för att gå till förskolan. Hon var övertygad om att vi skulle dö. Hon hade seriösa resonemang som: "Men mamma, du kanske krockar på vägen till jobbet. Nej, svarade jag - jag kör så försiktigt. Jo, sade hon, men du vet ju inte om någon druckigt vin och kör på dig ändå".

Här gällde bara att förenkla tillvaron för henne. Inte säga "ja statistiskt sätt kan jag ju krocka idag" utan "nej, jag kommer att leva och bli så gammal som gammelfarmor". Hon förstod men var inte känslomässigt mottaglig för sanningen. Hon grät ångestfyllt och förstod inte själv varför.

Vi tillbringade mycket tid med henne på skolan men fortsatte för övrigt som vanligt. Vad hade vi annars sagt? Jo, det är farligt...samma som sova-hela-natten-kuren.

Blandat svammel ovan...och har du läst kapitlet för 6-års åldern i Barnaboken :?:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jennie

Inlägg av Jennie »

Tack, Susanne!

Vi har kört lite med humor de senaste dagarna och det känns som att det har vänt lite grann. Nu har han blivit sjuk :cry: med feber så imorgon skall vi vara hemma han och jag och mysa.

Det är nog inte alltid så lätt att var 6 år och inte veta riktigt hur man skall bete sig. Det är inte alltid lätt att vara 31 år heller :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"