Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Trummispappan

Inlägg av Trummispappan »

Vi har haft lite trassel den senaste tiden och troligtvis överfokuserat. Det är så lätt att komma in på temperatur, filtar, täppt näsa, tillräckligt med mat etc.

Vi har läst runt lite också och insett :!: att vi just överfokuserat. Grunden till denna bryderi är att hon inte sover så många timmar på raken. 4 timmar max de senaste två nätterna och idag har hon redan vaknat två ggr. En gång runt 20:00 och en gång runt 21:00 och det vi har gjort då är ingenting. Hon har somnat om. Väldigt positivt.

Vi hade även en liten diskussion om hur vi ska komma till målet. Det gäller ju att vi är samstämmiga. Jag visste att min hustru skulle hoppa på det här tåget och sätta mig i förstaklassvagnen men jag visste inte hur svårt det var att släppa kontrollen över ett lok man kört ett tag.

Summan av kardemumman är att vi kom fram till att vi ska avvakta mera för hon är inte ens i närheten av lika upprörd/arg/ledsen/rädd som hon var i början utan oron om att hon ska bli det är orsaken till vår tvekan, :oops: (Vi vet ett föbjudet ord) eller snarare orsaken till ett för snabbt ramsande/besked/solfjäder. Vi ska även husljuda och ha konversationer då hon ska sova som inte är riktade till henne och försöka släppa alla tankar om; ligger hon med täcke, ligger hon bra, kan hon andas genom näsan, åt hon tillräckligt etc.

Man måste se till de positiva sakerna som sker och som leder till målet. Det är svårt att vinna olympiskt guld i skidsytte om man hatar träningsverk och har för dåligt tålamod och nerver för skytte. Det är svårt att få ett barn att sova om man ifrågasätter barnets vilja och förmåga att sova.

Det som faktiskt har hänt är att hon somnar själv i sin säng.
Hon vaknar och kan somna om själv.
Om hon ändå måste fråga om vi är där så fungerar ramsan.

Vi har efter överläggningar i dag fått tron om att den långa sömnen kommer i samband med att vi slutar ifrågasätta hennes sömn.

Och även om vi har träningsvärk imorgon har vi siktet intällt, tar djupa andetg och ger oss inte förrän vi prickar rätt. Vi ska ut på skidskytte och våra tavlor är i form av vargar.

Bild
Livia 080531 Kurad vid 8 månader, Isabelle 110225 Standardmodellerad från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :wink: :lol:

Pris och beröm :-({|=

Lyckliga lilla barn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Trummispappan

Tack Anna kul att höra!

Vi har backat mer de senaste två dygnen och inatt blev det inte riktigt som det är tänkt. Hon vaknade runt 23:00 och gnydde och gnällde och jobbade upp sig och lugnade ner sig själv om vartannat. Eftersom hon inte lät som om hon behövde vår hjälp avvaktade vi och gjorde husljud efter ett tag. Detta hade ingen större effekt. Vi konverserade så att hon hörde oss men hon somnade inte om. När det gått ett bra tag ramsade jag och då blev det fart i stugan. Jag ramsade avvaktade, ramsade och avvaktade men det blev bara värre. Till slut tog jag beslutet om att gå in och det känns nu som om jag borde ha gjort det tidigare. Det slutade med att jag buffade några gånger och solfjäldrade väldigt länge. Hon somnade när klockan var över 01:00.
Drygt två timmar alltså. :cry:

Nu känns det som att vi har gått tillbaka i kuren och måste etablera säkerheten igen. Vi hoppas på att detta var det berömda bakslaget och att vi kan gå framåt inatt igen men det återstår att se.

Vi får visa att vi är där och att hon kan sova. :sleep:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Japp. Jag tror absolut att det var bakslaget. Bra verktygat! :thumbsup:
Trummispappan

Det kändes som att det var bakslaget på förmiddagsluren nu.
Det var besked lite solfjäder och sova sött.

Det tråkiga är att hon vaknade en kvart för tidigt.

Det är svårt att få henne att lugna ner sig så att vi kan göra glad dag/morgon när hon vaknar lite innan hon ska. Det är samma visa på morgonen. Hon låter trött, hon är inte i behov av verktyg men kan inte lugna sig så pass mycket att hon somnar om. Det blir svårt att lugna henne för glad morgon/dag om man inte går in samtidigt som hon måste vara lugn för att tas upp.

:?: Vad är viktigast?

:?: Att hon får chansen at lugna sig själv och i sådana fall hur länge då?
eller att man verktygar henne som en tysk massös så att t.o.m sängen får sömntunga ben, går ut och i stort sätt vänder om och gör glad dag/morgon.

:?: Finns det andra alternativ som vi inte tänker på?

(Ta upp och lägg på pappas mage kanske?) :wink: :D
Trummispappan

Jag insåg nu att jag skrev lite tokigt, jag menar förstås att det märktes att det var ett bakslag i natt eftersom det gick bra att lägga henne på förmiddagsluren..

Bild
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobbat! Och vilken bra insikt över erat bakslag inatt. Jag kan lova att ingen (ja, möjligen vår kära Anna, då) har genomfört en kur som gått helt enligt regelboken. När det tjorvar till sig så håller man målet för ögonen och förmedlar säkerheten, precis som du säger!
Att hon får chansen at lugna sig själv och i sådana fall hur länge då?
eller att man verktygar henne som en tysk massös så att t.o.m sängen får sömntunga ben, går ut och i stort sätt vänder om och gör glad dag/morgon.
Ja, du. Det är frågan. När Isak var runt halvåret hade vi tidiga uppvak och vi lät honom hållas. Han ömsom klagade, ömsom svor, sedan tyst en stund och sedan ett pärlande skratt... Efter ett tag blev vi less och gjorde erat alternativ 2 - solfjädrade sömntung och lät sova 5, 20 eller 45 minuter, beroende på hur lång tid det var till morgon, bara för att återta ledningen genom att få väcka.

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
Trummispappan

Hej Lua!

Tack för ditt svar.

Bild Jag gissar att du menar att det är lite upp till var och en och hur vi avläser situationen. Vi anser efter att ha läst ditt inlägg att det viktigaste för oss just nu är att hon vet att vi har koll på hennes tider och hon kan slapna av och sova tills att vi säger till.

Alltså kommer vi verktyga om hon inte kan lugna sig inom rimlig tid då hon vaknat en aning för tidigt.

Tack och kram :heart:
Trummispappan

Besked, kort solfjäder, ramsa och bekräftelse ihopbakad, somnade på en minut!!

BildBildBild
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D :thumbsup: :sleep: Bra jobbat!!!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Trummispappan

Fröken vaknade en gång vid 20:40 och somnade o själv efter några sekunder. Hon vaknade igen vid 22:15 men så fort jag hörde att hon var på väg att jaga upp sig ramsade jag för att visa att säkerhetsstyrkan var på plats och hon somnade om.

Hon sov till 04:30 då hon tyckte att hon hade sovit färdigt. Vi hörde på henne att hon inte hade gjort det. Pangramsa! som slog bakut. Hon var jättetrött Bild och jättearg Bild. Vi kände att vi inte behövde gå in eftersom hon inte var ledsen. Hon varvade upp och lugnade sig ett bra tag. Jag ramsade när hon blev förbannad men även när hon var lite lugnare. Min ramsa hade givetvis olika karaktär. När hon var lite lugnare var det med min mjukaste "precis så, var lugn och sov så fixar vi allt" röst. Det tog nästan en timme och hela hennes register av svordomar utspelade innan hon insåg att hon var trött och det var natt. Hon somnade om 05:25 efter ett gäng ramsor och ännu fler svordomar.

Vi fick väcka en glad bäbis 07:00

En bra natt trots den vakna timmen. Det kändes som att den timmen gav henne ett besked om vad som händer på natten, absolut ingenting, alla sover. (Utom mamma och pappa som går ronden)

Hade det inte varit för den där lilla kollen vid halv elva så hade hon sovit 9,5 timmar innan vargtimmes toket. Jag tycker vi räknar så! 9,5 timmar på raken :D :wink:
Trummispappan

Vid dagsluren fick hon besked och en ramsa alltså ingen solfjäder. Det var gnäll och jag ställde mig och "diskade". Tyvärr fick hon inte någon bekräftelse för att hon somnade när jag "diskade". Nu sussar hon och förhoppningsvis sover hon till 10:30.

:heart: Och igen, men alldeles för sällan, kram på alla som svarar och peppar. Ni håler humöret uppe och attityden fast. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Trummispappan!

Det är en ren fröjd att läsa din tråd, vilken inspiratör du är!

Jag tycker ni ska vara lite glad (JO! :wink: ) över den vakna timmen inatt, för jag tror att det ni gjorde då - de besked Fröken fick - kan vara det slutliga besked hon ville ha. Om jag får gissa kommer er första 12-timmarsnatt (om ni har det) att infinna sig inom väldigt kort. Kanske redan inatt!

Fortsatt lycka till med kuren! Ni gör alla rätt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Trummispappa!
Det är så härligt att läsa dina inlägg, vilket gott arbete ni gör! Fortsätt med denna självklara inställning. Peppa mamma- se framåt, resultatet i många år framöver kommer att väga till fördel för det hon saknar med bebisen i famnen. Och så bra hela familjen mår när föräldrarna är pigga och utsövda!
Fortsätt framåt!
Tina
Tina,
mamma till Johanna född 0806
Melker 0504
börjar kuren 090214
Trummispappan

Ja vi hoppades att den långa sömnen skulle komma inatt men det ville inte vår tös. [-( Hon vaknade vid 20:30 tiden men somnade om själv. Vid 00:19 vaknade hon och ville/kunde inte somna om. Hon varvade upp, lugnade ner sig, var på väg att somna, fick bekräftelse var fortfarande lugn men kom igång igen. På samma sätt som natten innan så var hon trött och troligtvis arg för att hon var trött och inte kunde sova.

Ramsa, husljud, rinnande kranar och en diskande pappa, klassisk musik, mamma och pappa höll konferens, lugnt och tyst, vad vi än gjorde kändes som att det inte hade någon effekt. Det ända som lugnade henne var om jag ramsade från att jag överrösta henne och i takt med henne lugna ramsandet till att bli en bekräftelse. Det blev tyst i ca:10 sekunder men sedan var det som att något störde och jag var på väg in i ramsträsket och det vill man ju inte.

Det blev som jag skrev husljud och annat mellan ramsomgångarna.

01:52 kom då sömnen till slut.

04:02 vaknade hon men somnade till ramsan hon fick när hon var på väg uppåt igen.

Väldigt snarlikt natten innan alltså.

Jag har börjat fundera på om våra väckningar har med detta att göra. När jag tänker på Luas kommentar om att ta kommandot om väckningarna känns det som att vi inte har gjort det särskilt bra. Hon har i stort sätt alltid vaknat några minuter innan hon ska både på morgonen och på lurarna. Om det har varit utanför marginalkvarten har vi ramsat och lugnat efter bästa förmåga utifrån för att under en lugn stund gå in och göra glad morgon/dag. Vi har aldrig tagit upp henne ledsen eller arg men en lugn stund, då menar vi 5-10 sekunder mellan gnöl är väl knappast godkänt.

SÅ! under förmiddagsluren när hon vaknade 15 minuter för tidigt och jag kände att jag kunde ramsa hela barnaboken för henne utan att hon skulle somna om, gick jag sonika in och solfjädrade medan hon svor, pratade, var fundersam och till sist tyckte att hon kunde sova en stund till. Då fick hon 5 minuter och jag tog kommandot över väckningen. Den väckning som skedde 10 minuter efter marginalkvarten!

:?: Det vore skönt med någon kommentar på det. Tänker jag helt fel när jag tänker att dessa nattliga protester kan vara att hon känner att hon vill gå upp och att allt som oftast är det precis vad som händer när man vaknar. Eller är det fortfarande säkerheten som inte är fastställd. Det jag tycker är konstigt i sådana fall att säkerheten finns där ena uppvaket men inte det andra och tvärt om.

Detta är en hel vetenskap, och att förstå och tolka en människa som inte kan prata utan uttrycker sig på andra sätt är svårt det också även om man är den personen som känner detta lilla liv bäst. Vi hoppas att vi tolkar rätt när vi tolkar dessa nattliga förehavanden som frustration över att inte kunna somna samtidigt som man inte får komma upp heller.

Nattningen idag gick helt OK. Hon somnade efter lite gnöl och tre bekräftelser.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"