Ja vi hoppades att den långa sömnen skulle komma inatt men det ville inte vår tös. [-( Hon vaknade vid 20:30 tiden men somnade om själv. Vid 00:19 vaknade hon och ville/kunde inte somna om. Hon varvade upp, lugnade ner sig, var på väg att somna, fick bekräftelse var fortfarande lugn men kom igång igen. På samma sätt som natten innan så var hon trött och troligtvis arg för att hon var trött och inte kunde sova.
Ramsa, husljud, rinnande kranar och en diskande pappa, klassisk musik, mamma och pappa höll konferens, lugnt och tyst, vad vi än gjorde kändes som att det inte hade någon effekt. Det ända som lugnade henne var om jag ramsade från att jag överrösta henne och i takt med henne lugna ramsandet till att bli en bekräftelse. Det blev tyst i ca:10 sekunder men sedan var det som att något störde och jag var på väg in i ramsträsket och det vill man ju inte.
Det blev som jag skrev husljud och annat mellan ramsomgångarna.
01:52 kom då sömnen till slut.
04:02 vaknade hon men somnade till ramsan hon fick när hon var på väg uppåt igen.
Väldigt snarlikt natten innan alltså.
Jag har börjat fundera på om våra väckningar har med detta att göra. När jag tänker på Luas kommentar om att ta kommandot om väckningarna känns det som att vi inte har gjort det särskilt bra. Hon har i stort sätt alltid vaknat några minuter innan hon ska både på morgonen och på lurarna. Om det har varit utanför marginalkvarten har vi ramsat och lugnat efter bästa förmåga utifrån för att under en lugn stund gå in och göra glad morgon/dag. Vi har aldrig tagit upp henne ledsen eller arg men en lugn stund, då menar vi 5-10 sekunder mellan gnöl är väl knappast godkänt.
SÅ! under förmiddagsluren när hon vaknade 15 minuter för tidigt och jag kände att jag kunde ramsa hela barnaboken för henne utan att hon skulle somna om, gick jag sonika in och solfjädrade medan hon svor, pratade, var fundersam och till sist tyckte att hon kunde sova en stund till. Då fick hon 5 minuter och jag tog kommandot över väckningen. Den väckning som skedde 10 minuter efter marginalkvarten!

Det vore skönt med någon kommentar på det. Tänker jag helt fel när jag tänker att dessa nattliga protester kan vara att hon känner att hon vill gå upp och att allt som oftast är det precis vad som händer när man vaknar. Eller är det fortfarande säkerheten som inte är fastställd. Det jag tycker är konstigt i sådana fall att säkerheten finns där ena uppvaket men inte det andra och tvärt om.
Detta är en hel vetenskap, och att förstå och tolka en människa som inte kan prata utan uttrycker sig på andra sätt är svårt det också även om man är den personen som känner detta lilla liv bäst. Vi hoppas att vi tolkar rätt när vi tolkar dessa nattliga förehavanden som frustration över att inte kunna somna samtidigt som man inte får komma upp heller.
Nattningen idag gick helt OK. Hon somnade efter lite gnöl och tre bekräftelser.