Det här med att dela rum....

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
fripps

Det här med att dela rum....

Inlägg av fripps »

Hej alla kloka forumister! :D Jag sitter nu här och kliar mig i huvudet över följande fråga; Lillasysters flytt in till storasysters rum! Lillan är drygt fyra månader och storsyrran är 2,5 år. Det blir ju aktuellt snart och jag vill verkligen att de ska dela rum av flera olika skäl, det är ju praktiskt och bra på alla sätt och vis. Lillan sover fint och har just börjat sova 19-06, och "storan" sover också bra, kan vakna till ibland av nån mardröm men somnar omedelbart om efter snabb omstoppning och smekning på kinden.

Men! Storsyrran lägger sig 19.30 varje dag men kan ligga lääänge, ibland över en halvtimme och sjunga/prata/skratta/tjoa, och det är VÄLDIGT högljutt och glatt. :lol: (Nu på sistone har hon börjat jiddra en del, ropar mycket på mamma och ska ha vatten, en annan nalle etc i all evighet....hänger nog ihop med den annalkande trotsen?) Frågan är hur sjutton bebisen ska kunna sova i detta inferno av ljud? Hon är van vid höga ljud men det här känns som det blir lite väl mycket...... Har läst om andra vars storasyskon ligger lugnt och lyssnar på sagoband osv..... Min tjej är typ aldrig tyst och stilla om hon inte sover, ungefär. :wink:

Vill jättegärna ha tips och råd!!!
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bekymra dig nu inte i förskott :shock: :lol:

Bemöt storasysters diverse önskemål med ett lugnt och tämligen liktigiltigt goddag-yxskaft, dvs en och samma ramsa. Den kan du också sätta in ett par gånger när hon babblar för sig själv som värst; man sover ju inte särskilt bra om man håller låda och meningen är att hon ska vara tyst, för att kunna somna. Så sätt punkt. (Då lär hon sig så småningom att "babbla" tystare :wink: )

Lillasyster kan du vänja vid ljud i samband med läggning och imsomnande med hjälp av t ex musik - utan sång - som du spelar rätt högt och som "lär" storasyster på samma bräde att ingen ändå hör henne, om och när hon pockar på uppmärksamhet :idea: Ska hon tro :wink: Henne ramsar du alltså bara när DU "vill" dvs tycker att det är nog. Inte för att hon "kräver" det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Vi är ju inte riktigt i samma åldersfas med barnen som du men jag måste säga att jag är otroligt förvånad hur lite de störs av varandras läten! Ok att det ibland är svårt att somna in om storasyster precis i insomningsögonblicket står brevid och lägger till ett ilvrål men annars fungerar det än så länge löjligt bra.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
fripps

Inlägg av fripps »

:D Tack så mycket för era svar! :D

Jo, jag har redan börjat ta itu med storgummans "kvällsjidder" och det blir nu lugnt lite snabbare. :)
Angående lillan så ÄR hon väldigt van vid höga ljud, hon har sen hon föddes sovit dagtid i sin vagn som står i hallen, (förutom när hon sover ute) där ju folk och fä kommer och går. Vår nedervåning består i stort sett av ett enda stort rum så det låter liksom lika mycket var man än befinner sig. Och storsyrran är inte särskilt tyst dagtid heller... :wink: Nu har jag börjat lägga lillan för natten i hennes säng som står i vårt sovrum på övervåningen, med öppen dörr. Då slipper hon i alla fall en massa spring runt sig och somnar nu lugnt och stilla utan assistans i sin säng på kvällen. :D (Förut sov hon i vagnen på kvällen och vi tog med henne upp när vi gick isäng själva.) Men ljud hörs väldigt bra däruppe så det är inte helt tyst.

Så jag kanske funderar lite i onödan? Annars ska jag köra med musiktipset Anna! Förresten vill jag bara presentera mig lite snabbt nu när jag börjat vara lite aktiv här, för vi har nämligen träffats. När du föreläste i Skellefteå var jag den sista vid boksignerings-bordet och du skrev fel i min Barnabok, så jag fick en ny... Förstår att det är svårt att minnas alla du träffar, så jag blir inte ledsen om du inte minns mig! :wink: Jag skrev i alla fall till dig i gästboken sen och som svar skrev du att du var mycket glad över att mina småttingar hade en mamma som jag. Vill bara säga att jag blev så glad över dom orden att tårarna steg i ögonen!
*Barnaboksfan
fripps

Inlägg av fripps »

Förresten, Patrik, vill jag gratulera så mycket till ny-tillskottet! :D Det är inte utan att man blir lite avis trots att jag har en fyra-månaders... :D :lol:
*Barnaboksfan
fripps

Inlägg av fripps »

Vill bara tillägga att musik är väldigt användbart när det gäller att söva småttingar! Jag har aldrig använt det på det sätt som Anna föreslog, för att vänja bebisen vid ljud, men däremot har det funkat super på båda tjejerna när inget annat funkat. Dödstrött unge, skrik och klagan, buffning/vagning/ramsa biter ej, inte heller att lämna barnet ifred - då har jag vridit upp radion REJÄLT - och vips, inom 20 sek så ligger lilla huvudet så fridfullt ner och knytet sover plötsligt. Ganska häftigt. 8)
*Barnaboksfan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack min kära fripps :D Klart jag minns dig :D Vilken kväll det var och villken MAMMA du var och är :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fripps

Inlägg av fripps »

:oops:Tack tack tack för sånt vackert beröm! :oops: :lol: :heart:
*Barnaboksfan
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"