Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Myyysigt Elle! :heart: Kram till alla i stugan. Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:arrow: Åh vad skönt att höra att det gick bra och att ni kom iväg, Stilla :heart:
:arrow: Semlor låter SÅ gott, men jag försöker mig på en ganska träng diet. :roll:
:arrow: Och Elle. Snö, stuga, skidåkning, spela spel. Låter ljuvligt!

Idag har Vera varit hemma själv för första gången. Det kom jag faktiskt på när jag var ute. Det var strålande väder och jag ville komma ut. Vi hade varit ute tidigare på dagen och Vera ville helt enkelt vara inne. Så jag gick ut med IVar och tog en promenad.
Jag gick ut, gick in igen och kollade så att hon inte ångrat sig. Jag hade knappat in mitt mobilnummer i telefonen, men hon fick inte ringa om hon bara ville prata, för då fick hon faktiskt följa med 8)
Sedan gick jag och när jag var ute så kom jag på just det - att det var första gången. Och någon gång ska ju det vara också. Jag var nog ute i 20 minuter, gick runt kvarteret och stod och pratade med grannen en stund. Vera ringde en gång, för säkerhets skull ;)
När hon berättade för pappa senare, så sa hon att det kändes som att mamma vilade :D (jag gör det ibland när Ivar sover)

Imorrn bär det av till Huvudstaden, tåg med barnen. Har varit lite orolig, men jag är egentligen helt säker på att det kommer gå bra. Det enda som jag funderar lite över är om vagnen får plats stående uppställd. Jag vill ju att Ivar ska kunna sova en hel del av resan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jannika skrev:Vad skönt Stilla! Om du rullar lite bakåt är vi många som undrade hur det gick för maken.
:D Ja jag ser det! Tack alla för omtanken!
:heart: Kramar!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Klart det går bra LO! Med proffs-Vera är det ju egentligen bara som att ha ett barn. :lol: Gulligare unge får man leta efter. :heart: Ivar är säkert en gullunge han med men honom har jag ju inte haft förmånen att få träffa.

Idag har jag varit med mitt gäng på järnvägsmuseet. Vi åkte buss ner på sta'n, ånglok (!) från stationen ut till museet, där grillade vi medhavd korv på uppställda grillar och sen gick vi in på museet där de ordnat med pyssel, skattjakt och massa annat som var kopplat till tågen. Vi fick klättra upp i ångloket och kolla när de slängde in ved, väldigt spännande.

Barnen skötte sig exemplariskt fast det var mycket folk, många etapper och väntan däremellan. Hade nån sagt till mig att jag skulle fara runt på olika happenings med fyra barn, alla under sju år, för tio år sedan hade jag gapskrattat. :lol: Med lite planering är det otroligt smidigt att ta sig iväg med mitt gäng.

Jag har väldens bästa barn. :heart:

Nella, som darlingen kallar vår lilla event-person, äääälskar när det är lite drag och mycket folk. Hon sprang som en tätting mellan loken, klättrade upp och ner medan hon pratade högt och fullständigt obegripligt med sig själv eller de som gick förbi. Konstant leende. Hon är så skön den bruden!

När det var dags att åka hemåt för Nellas vila kom darlingen förbi och plockade upp oss. Värsta lyxen! Han hade lite buisness med personalen på museet som han samkörde. Barnen blev överlyckliga när han klev in på museet. :heart: Jag med, han är så snygg min karl! Jag glömmer bort det ibland.

Imorgon är det en fullspäckad dag så jag har hyrt in folk från höger och vänster för att ro dagen i hamn. 10.00 ska Jaja åka lilla Vasaloppet - farfar följer med. 12.00 utvecklingssamtal Nike - farmor barnvakt. 14.45 Nella vaccineras och 14.47 behöver min kompis A-K hämtas på stationen - gemensam insats av mig, farmor och darlingen. 17.00 åker jag och A-K mot Stockhom och Christian Valz. Någon gång dessförinnan är det tänkt att jag ska fixa till mig och se till att det blir middag till alla inklusive barnvakterna. Vad tror ni? :lol: Jaja, den som lever får se. 8)

Så här lär ni inte se mig imorgon. Men jag tror ni överlever det också, haha! :lol:

Kram på er! Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Och Elle bara myser vidare :wink: ! Helt rätt!
Jätteskönt att höra att det gick bra för mannen, Stilla.
Vera börjar bli stor nu /LO! Ha det så trevligt i Sthlm och hälsa alla!
Jannika skrev:Jag har väldens bästa barn.

Nähä, för det har jag :wink: !

Nu har gullungarna kommit på att de vill ha en matdag igen, de har bara bakat ett tag nu, men nu vill de även lagat mat. Så idag blir det nåt spännande av mästerkockarna!

Jag råkade klippa lugg idag.. jag kör alltid drop-in och den här frisören kom med lite nya idéer. Man fastnar ju ofta i samma frisyr länge, men nu blev det ganska annorlunda!
Ska bara tona det lite senare idag!
Ni kan se mig på bloggen, om ni vill se och bedöma!
Jannika skrev:han är så snygg min karl! Jag glömmer bort det ibland.
Ja, visst blir man glatt överraskad ibland, speciellt nånstans när man inte förväntar sig att se dem. En gång stod jag i en skoaffär och fick syn på en skitsnygg kille.. som jag en stund senare upptäckte var min.
(det här kan bero på dåligt minne också..)

Kram på er!
Jannika

Inlägg av Jannika »

En gång stod jag i en skoaffär och fick syn på en skitsnygg kille.. som jag en stund senare upptäckte var min.
:lol: :lol: :lol: Nä hjälp, så kan det vara i mitt fall också. :shock: :oops:

Kram Jannika
Stilla

Inlägg av Stilla »

blomman skrev:
Jannika skrev:Jag har väldens bästa barn.

Nähä, för det har jag :wink: !
Nix, det har jag! 8)
:lol: Stilla
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Förresten, på tal om snygga karlar... 8) Min var och klippte sig häromdagen, för att inte säga snaggade sig. Skitsnygg blev han! Som ny!
(Puss om du läser detta!)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej alla surödlor!

Nu tillstar jag! Jag är en surkal och ödlorperiodsmygläsare... Jag läser lite och sa gar det en tio tolv sidor sa läser jag lite till, men tycker att det är lite som att tjyvläsa er korrespondens, sa jag stiger ut ur skapet!

Kram pa er.
miniz
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jannika skrev:
En gång stod jag i en skoaffär och fick syn på en skitsnygg kille.. som jag en stund senare upptäckte var min.
:lol: :lol: :lol: Nä hjälp, så kan det vara i mitt fall också. :shock: :oops:
Nä så där roliga får ni inte vara [-X :lol: Jag skrattar ju så jag pinkar :shock: på mig och mina fogar :x Aj aj aj :lol: :lol: :cry:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Välkommen ut ur skåpet miniz!!!! :D :!: :!: :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla rara!

Körde hem från Stockholm i morse kl. 6.15 efter en seeeen kväll igår. Gud, jösses och alla aladåber vilken konsert. Jag blir så matt på såna där unga, begåvade musikmänniskor som både skriver, spelar och sjunger snorbra. Och är klädsamt blyga och ödmjuka. Pust. När Christian drog igång (ni märker att vi är på förnamnsbasis nu :wink: )andra låten på nyaste skivan live så hamnade jag i självsväng och jag ångrade djupt att jag köpt dricka och jordnötter för jag ville bara dansa. Grönjävligt bra. Det svängde så det svartnade och Moog:en pumpade så det brusade i huvudet på mig. Bra musik är så... livsförhöjande. :thumbsup: Så just nu är det här min bästa födelsedagspresent i år. Tack A-K! :heart:

Kände mig oförskämt pigg hela vägen hem trots ca fyra timmars sömn men nu börjar verkligeheten komma ikapp, haha! :lol:

Hann precis hem för att ta över alla påbylsade barn ute. Vi gick till en lekplats i närheten och där kom en liten rar dam, fd småskollärare, förbi med sin hund. Hon stannade inte som hon brukar utan ropade i förbifarten: "Ni blir kvar här en stund väl?" Och det blev vi. Hon kom tillbaka lite senare med ett paket till barnen! En jättefin kassaapparat som man kunde ha som miniräknare också. Va? Visst är det härligt när man blir överraskad av människors generositet och vänlighet. Hon sa: "Mina barnbarn är så stora nu och den bara skräpar i garaget. Du har så härliga barn och ni verkar vara en så mysig familj. Jag tänkte att ni kunde ha glädje av den istället". :heart: Det har vi haft. Barnen har varit uppe på övervåningen och lekt affär sedan dess. :lol: Milo har bla köpt sin älskade katt Katten sju gånger.

Välkommen miniz! Klart du ska vara med där det händer i stället för att vara osynlig! :D Vad tycker du om den kungliga förlovningen? Jag gissar att Daniel är jungfru med månen i oxen och vet att han har merkurius i vågen och venus i skorpionen (!, kul för Vickan).

K-ina, kära cybervän, nu konsulterar jag dig som biblotikarie. Jaja äter böcker just nu. Han har avverkat tolv böcker sen i måndags. Lassamajas, Nelly Rapp och en av Jill och Jonathan. Har du förslag på fler i den svårighetsgraden? Måste inte nödvändigtvis handla om brott och spöken, haha!

Förlåt *frieda*, ska tänka på dina fogar lite mer i fortsättningen. :wink: :heart:

Kram på er! Jannika
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej Jannika!
Jag är inte bibliotekarie, men har en bokslukande 02:a som du. Hon har läst Pelle Svanslös, bl a. Det är 11 böcker tror jag, så de räcker en stund. :wink: De fanns även alla 11 i en JÄTTETJOCK volym på vårt bibblo. Hon läser även hästböcker, men det kanske är för tjejer :roll: :wink: :shock: :? :o :) :( :D 8) (kunde inte bestämma mig vilken smiley som passar bäst...)? Kolla Teddy- och Siggeböckerna av Lin Hallberg. De är jättebra! Hon har visst skrivit Cirkus i skolan också, den har vi inte hunnit kolla, och även hästböcker för äldre barn.

Sen har jag fått tips om
:arrow: Isabelle Halvarsson: Fräs, den lilla panterkatten (med fortsättning). Äventyrsböcker om en katt
:arrow: Åsa Lind: Sandvargen (med fortsättning),
:arrow: Pernilla Gesén: Alva-böckerna.
:arrow: Ingrid Carlberg: Jag heter Rosalie (med fortsättning).
:arrow: Gull Åkerblom: Inez-böckerna. "Brukar gå hem hos flickor på lågstadiet" säger min tipsare, hmm... vet inte hur viktigt det är detta med flick- och pojkböcker numera...
:arrow: Katarina Ros: Rädda Sefira! (med fortsättning).
:arrow: Inger Lindahl: Zigge med Zäta (med fortsättning).

Men dessa har inte jag eller Stora S hunnit läsa ännu. K-ina har säkert ännu mer tips! Jag tycker det är jättesvårt detta, att ha en 6-åring som slukar böcker som en 9-10-åring... Stora S är lite försiktig av sig, vill inte ha nåt som är otäckt, så man får välja med omsorg... De flesta "kapitel-böcker" är ju för äldre barn, och de som är tänkta för 6-åringar har för lite text... Vi kanske skulle ha en särskild tråd om detta :-k , kapitel-boktips för bokslukande förskolebarn?

Att läsa är härligt!
Kram Stilla
PS Vilken härligt generös dam du träffade, förresten!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Förresten, vad är det som händer? Det försvinner folk, "Gäst" står det rätt som det är där det tidigare stått nåt känt, invant namn? Känns lite olustigt! :? Men nu är jag väl nyfiken :roll:
Stilla
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tjingeling!!!

Jag (Axel) tipsar om Jo Salmsons serie Almandrarnas återkomst. Första delen heter Den försvunna staden. Det är fem böcker i serien om jag inte minns fel och alla har slukats av sonen. Fantasy för lågstadieåldern med fina illustrationer. Kollade på Bokus - första delen kommer snart som pocket på En bok för alla för 31 kronor!!! (Om man vill äga och inte låna....)

Snöar han in på fantasy så kan han säkert läsa Spiderwick-böckerna av DiTerlizzi... Men de är litet läskigare och litet tjockare så vänta ett tag...

En annan deckarserie:
Böckerna om Kalle Skavank... av Petrus Dahlin. Det är deckare som utspelas i Stockholm. Lätta att läsa med illustrationer. Finns fem-sex stycken tror jag.

Humor:
Sune-böckerna är fortfarande kul! Trodde jag faktiskt inte eftersom att jag är så gammal så att jag inte läst varken Sune eller Bert själv... Jag hade fått för mig att det var smörja men jag skrattar också gott åt allt kuligt... :shock: :oops: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"