Vaknar för tidigt
Vaknar för tidigt
Hej!
Jag och min sambo har kurat vår fjortonmånaders son i snart fyra veckor. Det funkade nästan på en gång och vi har fått sova hela nätterna utan problem. Till och med när barnet blev febrig, snorig och allmänt eländig sov han nätterna igenom. Super!
MEN nu har han börjat vakna en halvtimme för tidigt på morgonen. Detta har pågått fem nätter på raken nu. Meningen är att han ska bli väckt av oss klockan sju. Då har han sovit tolv timmar (totalt 13, 5 under dygnet). Men han vaknar av sig själv klockan sju och gnäller.
Vi ramsar utanför rummet direkt då detta händer. Han slutar och är tyst men bara i fem minuter. Sen är det gnäll igen.
Varför? Och vad ska vi göra åt det?
Tacksamma för svar.
Jag och min sambo har kurat vår fjortonmånaders son i snart fyra veckor. Det funkade nästan på en gång och vi har fått sova hela nätterna utan problem. Till och med när barnet blev febrig, snorig och allmänt eländig sov han nätterna igenom. Super!
MEN nu har han börjat vakna en halvtimme för tidigt på morgonen. Detta har pågått fem nätter på raken nu. Meningen är att han ska bli väckt av oss klockan sju. Då har han sovit tolv timmar (totalt 13, 5 under dygnet). Men han vaknar av sig själv klockan sju och gnäller.
Vi ramsar utanför rummet direkt då detta händer. Han slutar och är tyst men bara i fem minuter. Sen är det gnäll igen.
Varför? Och vad ska vi göra åt det?
Tacksamma för svar.
Hej och välkommen hit!
Om det bara är gnäll det handlar om skulle jag inte göra något alls. Ev göra som ni gör nu, pangramsa och sedan tyst. Om han vaknar prick sju så kan ni gå in lite före så att det blir ni som väcker.
Varför han gör så kan man ju fundera på, ibland kommer de in i perioder då det kan strula lite. Bara att köra på som vanligt med attityden av självklarhet så brukar det går över är min erfarenhet.
Kram Bea
Om det bara är gnäll det handlar om skulle jag inte göra något alls. Ev göra som ni gör nu, pangramsa och sedan tyst. Om han vaknar prick sju så kan ni gå in lite före så att det blir ni som väcker.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hmm ok. 8) Halv sju. Då skulle jag välja ett av de råd som brukar ges på forumet:
1. Pangramsa och bara tyst.
2. Pangramsa och husljud.
3. Pangramsa och musik.
Välj ett alternativ och håll det benhårt så ska ni se att det nog löser sig snart.
Grattis till en för övrigt lyckad kur förresten! 
1. Pangramsa och bara tyst.
2. Pangramsa och husljud.
3. Pangramsa och musik.
Välj ett alternativ och håll det benhårt så ska ni se att det nog löser sig snart.
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
En pangramsa är en ramsa man ger vid första pip, här lyssnar man inte av utan ger den som ett snabbt besked PANG på! Den ska vara lika bestämd och punktsättande som den låter
PS: läs gärna den här länken, introduktionen:
Kram!
Hej och tack!
Säger man bara ramsan en gång och sedan tyst oavsett reaktion? Han tystnar när vi ramsar ett antal gånger, sedan börjar han igen efter fem minuter, och han låter ledsen. Om vi inte gör något ökar han i ljudstyrka.
Ska vi ändå vara tysta och hoppas på att han tystnar? En annan fråga gäller hur nära inpå morgon man ska ramsa? Han börjar oftast 20-30 minuter innan 7 som är väckningstid.
Skönt att ni finns. Vi har läst boken noga men det är ändå frågor som uppstår under vägen...
Säger man bara ramsan en gång och sedan tyst oavsett reaktion? Han tystnar när vi ramsar ett antal gånger, sedan börjar han igen efter fem minuter, och han låter ledsen. Om vi inte gör något ökar han i ljudstyrka.
Ska vi ändå vara tysta och hoppas på att han tystnar? En annan fråga gäller hur nära inpå morgon man ska ramsa? Han börjar oftast 20-30 minuter innan 7 som är väckningstid.
Skönt att ni finns. Vi har läst boken noga men det är ändå frågor som uppstår under vägen...
Annars blir det inget svung i den, och ibland måste man säga den fler gånger ändå. Men just som upplysning så räcker det fint med gånger fyra.
Det är lite klurigt det här med morgnar, och något som är lite individuellt.
Är det trettio minuter eller mindre så gör man ingenting, man väntar helt enkelt på att klockan ringer in morgonen. Och då kan man använda sig av marginalkvarten och väcka en kvart innan!
Är han ledsen ska han ha hjälp! Såklart
Men min erfarenhet är att oftast är de förbaskade på morgonkulan när de vaknar och vill upp - han tycker han är utsövd och pigg!
Det han måste lära sig nu är att det är DU som beslutar både när morgonen börjar och när dagen slutar, inte han!
Då kommer han också att lära sig sova tills klockan (eller du) talar om för honom att det är dags att vakna!
Mitt råd inför morgondagens morgon: vaknar han inom en halvtimme så avvakta lite! OM han blir ledsen så ger du en GLAD hög ramsa! Blir han ännu mer ledsen så går du in, solfjädrar och ger dig inte förrän han är lugn, då går du ut med ramsan. "Väcker" honom gör du när han är tyst och nöjd! Och då agerar du PRECIS som om han sov djupt!
Men min erfarenhet är att oftast är de förbaskade på morgonkulan när de vaknar och vill upp - han tycker han är utsövd och pigg!
Det han måste lära sig nu är att det är DU som beslutar både när morgonen börjar och när dagen slutar, inte han!
Då kommer han också att lära sig sova tills klockan (eller du) talar om för honom att det är dags att vakna!
Liten rapport om morgonen...vi väckte honom kvart i sju(vågade inte vänta längre)med alarm på mobilen. Jag vet inte om han blev rädd för att det var för hög volym för han var ytterst missnöjd när jag gick in...får prova att sätta volymen på lägre imorgon. Det gick väldigt bra i alla fall med tanke påa tt han inte vaknade någonting innan dess. Hoppas på en lika bra morgon imorgon.