Hjälp mig komma in i det igen!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
olivia

Hjälp mig komma in i det igen!!!

Inlägg av olivia »

Min bebbe är nu 7 månader gammal. Han har sovit ganska så bra, hela livet på mage. Men efter en period före jul, då han vaknade ofta, så kurade jag honom. Tyvärr så tänkte jag mig inte för, så vi åkte bort precis efter, och det slutade med att han fick nattmål igen, vid 4-tiden, under en period. För att inte göra om samma misstag, så bestämde jag mig för att vänta några veckor innan jag började om igen (då jag skulle bort och visste att pappan skulle ha svårt att fixa det). Så i mitten av februari så kör vi igen! Det går jättebra, tredje natten sover han hela natten till kl 6.30. Superbra! MEN när han vaknat på morgonen har han kräkts ner hela sig, och vagnen... Magsjuka... Det tar två veckor med byte av minst 2 bajsblöjor per natt innan magen är ok (får då även majsvälling ett mål på natten). Men nu då, kör igång, två nätter, första krånglar från 3-6, andra natten sover han till 5.30, kanonbra! Men har kräkt ner hela sig när han vaknar... Magsjuka, igen! Natten därepå blir det vätskeersättning x3. Natten därefter, sover han till 5.15, vaknar glad, går upp kl.6. Följande natt, vaknar redan kl.4, och jag fastnar i vagnandet... Somnar om ett par gånger, men vaknar på en gång typ. Och nu då, vaknar kl. 3.30, SNORIG HES FEBER. Nässpray och alvedonsupp, men sover ändå inte... Till sist ger pappan välling kl.5 och han vänder sig om, somnar och sover som en stock i 1,5 timme. Hur kommer vi ur det här, vi kommer ju aldrig framåt... Fastnar i vagning och sjukdomar hela tiden känns det som. Ska jag flytta över honom i spjälsängen, så att jag inte kan vagna? Dagarna funkar bra på det stora hela.
Sommarbebis -08
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Oj,vilken otur ni haft med kräksjukor och förkylningar. :(

Annars tycker jag ni varit jätteduktiga.

Föreslår som du oxå är inne på att lägga eran kille i säng istället för vagnen.han är ju ändå ganska så stor nu.

Fortsätt nu som ni gör(utan mat på natten :wink: ).Och buffa då istället för att vagna tills han blir "sömntung" och ramsa sedan ut.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för ditt positiva svar! Jag gjorde så att jag flyttade över honom i spjälsängen, och tog nya tag. Det tog ett par nätter, och så kändes det som om vi var på god väg. Men, vi når inte riktigt ända fram... Lillprinsen sover gott från ca 18.45 till runt 5.15-45. Då vaknar han, bajsar, ställer sig upp och blir skitarg! Jag går in, byter blöja på en illskrikandes bebis, och lägger ner honom igen. Då har vi problemet, detta skrikande väcker vanligtvis åtminstone det ena av mina två äldre barn, ibland båda, så för att undvika det, så fastnar jag återigen därinne... Hos mitt inte det minsta trötta, men vrålhungriga barn. Hur går jag vidare????
Sommarbebis -08
Lua

Inlägg av Lua »

Hur ser schemat ut?

Ni kan prova ge katrinplommonpuré på förmiddagen så att han "hinner" bajsa innan han lägger sig. Jag vet att det funkat för flera.

Kram Lua. :heart:
olivia

Inlägg av olivia »

Så här ser dagen ut, drygt 7 månader gammal:
6.15 Morgon och välling
8 Frukt
9-10.30 Sova, 1,5 timme
11 Lunch
13.15 Gröt
14.45 Sova, 1,5 timme
16.30 Middag
18 Kvällsvälling och nattningsrutiner
18.45 Hopp i säng
Totalt 11,5 timme på natten och 3 timmar på dagen = 14,5 timme, har han numera (har precis dragit ner fm-sömnen från 2 timmar till 1,5 timme, vilket han hade tendenser till själv så att säga).
Det där med katrinplommonpuren kanske funkar, men jag har haft en hel månad av bajsblöjebytande, så jag vet faktiskt inte om jag törs just nu. Jag vill verkligen inte sabba hans mage igen. Han har ätit "dietmat" i flera veckor alltså, för att slippa byta bajsblöjor 5-10 gånger per dygn. Jag får fundera lite på det några dagar... Idag sov han till 5.45 i alla fall :).
Sommarbebis -08
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Har oxå haft en liten bebis med ( i andra föräldrars öron) många bajs-blöjor per dygn, men det kan komma att ändra sig av sig självt.. jag tycker nog att du kanske skulle prova med Katrinplommom i alla fall.. vi har gjort det vid 2 tillfällen då vi oxå fick lite för mycket av det "goda" på nätterna.. Katrinplommon till frukost i 2 dagar så har det gett med sig.. Hoppas att det löser sig för dig.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej,

Bajs problemet verkar ha gått över för tillfället, han har inte bajsat på drygt en vecka men samtidigt har inte behövt skrika under den här tiden heller.
Katrinplommon har jag varje dag på gröten, men ni kanske menar en hel burk? Fast Oscar har inga bajsproblem, han kan bajsa 2-5 gånger /dag ibland...det har han gjort efter en magsjuka för drygt 2 veckor sedan.

Som svar och frågor på meddelandet om väckarklockan så känner jag så här....
För drygt en månad sedan körde vi pangramsa och tyst men då gallskrek lille vännen ibland i 1-1,5 timme och somnade istället av utmattning och det kändes fruktansvärt jobbigt för alla. Är det så det måste bli? Känns hemskt att våra stackars grannar ska behöva höra på detta i 1-2 timmar, för nu är ju det stora probelmet att Oscar oftast vaknar 5 och morgon är 6.30.
var det så även för dig att lillebror gallskrek tills du kom in?

Ni som kört pangramsa och Mozart, har ni haft hög volym fram tills att ni gjort morgon?

Kram
Ulrika
Mamma till Oscar 080406, kurad 2januari.
UlrikaB

Inlägg av UlrikaB »

Hej Oliva....Uuups jag råkade visst svara på fel persons fråga, din fråga var lite liknande min :lol:

/Ulrika
Mamma till Oscar 080406, kurad 2januari.
olivia

Inlägg av olivia »

UlrikaB skrev:Hej Oliva....Uuups jag råkade visst svara på fel persons fråga, din fråga var lite liknande min :lol:

/Ulrika
Nemas problemas ;).
Här har det gått fantastiskt bra! Provade att ge lite olja i vällingen på kvällen, då jag hört att det ska ge en ökad mättnadskänsla. Gjorde det i förrgår kväll första gången. Lillprinsen vaknade dock redan kl.4.45. Blev helt matt, och låg kvar i sängen och funderade på vad i hela friden jag skulle göra. Men han blev aldrig ledsen, så jag gjorde inget helt enkelt, Och så somnade han om, och vaknade strax före kl.6 :lol: . Igår kväll så fick han oljan igen, förstås, då jag inte tordes låta bli. Vaknade fört kl. 3.45, samma som morgonen innan, lite gnäll, men inte ledsen, somnade om, vaknade 4.45, samma igen, och vaknade sedan strax efter kl.6, pigg och glad som en lärka!!! Jag har väl gjort för mycket helt enkelt :oops: .
Sommarbebis -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. Fortsätt så. :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"