Kura Iris - start 23 feb
kattskrik utlöste barngnäll 5.17
tittade in, ligger still får ramsa x4 tyst under första versen, bakade in bekräftelsen för första gången.
tittade in, ligger still får ramsa x4 tyst under första versen, bakade in bekräftelsen för första gången.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
oj vad många inlägg det blev under natten. Natten avslutades såhär
6.00 vaknar och gnölar övergår i gråt buff x8 ramsa ut x4 fortsatt gnöl
6.02 ramsa x4 gnäll som tilltar men vtar snabbt igen
6.03 tystnar, bekräftar x4 tyst
6.15 skriker till men inget mer
6.30 hög gråt buff x 10 ut med ramsa x4 tyst
6.32 gnölar, ökar ljud på tvn, tystnar för att sen fortsätta gnöla
6.33 ramsa x4 gnäller till men tystnar när jah gör husljud
6.35 tyst bekräftelse x4 tyst
6.38 varvar upp
husljud
6.42 tystnar
6.45 god morgon av sovande tjej!
6.00 vaknar och gnölar övergår i gråt buff x8 ramsa ut x4 fortsatt gnöl
6.02 ramsa x4 gnäll som tilltar men vtar snabbt igen
6.03 tystnar, bekräftar x4 tyst
6.15 skriker till men inget mer
6.30 hög gråt buff x 10 ut med ramsa x4 tyst
6.32 gnölar, ökar ljud på tvn, tystnar för att sen fortsätta gnöla
6.33 ramsa x4 gnäller till men tystnar när jah gör husljud
6.35 tyst bekräftelse x4 tyst
6.38 varvar upp
husljud
6.42 tystnar
6.45 god morgon av sovande tjej!
Vad duktig du är! Det har ju verkligen gått superbra!
Jag var väldigt stressad över ifall jag kunde lyssna in mig på när jag skulle hjälpa eller inte. Nu är det piece of cake! Visserligen har det inte behövts någon hjälp, mer än nån ramsa nån gång sådär, på över 2 veckor. Men om man bara lyssnar så går det faktiskt jättefort att lära sig!
Jag trodde aldrig att vi skulle kunna lämna buffandet redan innan andra natten men det gick jättebra!
Anna - nu har jag inte boken här men det kan också mycket väl ha varit så att jag läste in för mycket vilket gjorde mig jäääättestressad, typ "men han TYSTNAR ju inte efter några sekunder, nu är allt åt h*ete och jag gör feeeel!!!"
Hehe, i efterhand är det roligt hur stressad man var ^_^
Jag var väldigt stressad över ifall jag kunde lyssna in mig på när jag skulle hjälpa eller inte. Nu är det piece of cake! Visserligen har det inte behövts någon hjälp, mer än nån ramsa nån gång sådär, på över 2 veckor. Men om man bara lyssnar så går det faktiskt jättefort att lära sig!
Jag trodde aldrig att vi skulle kunna lämna buffandet redan innan andra natten men det gick jättebra!
Anna - nu har jag inte boken här men det kan också mycket väl ha varit så att jag läste in för mycket vilket gjorde mig jäääättestressad, typ "men han TYSTNAR ju inte efter några sekunder, nu är allt åt h*ete och jag gör feeeel!!!"
Hehe, i efterhand är det roligt hur stressad man var ^_^
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
Ja såhär efter natten känns det riktigt bra! Det gick lättare och fortare att få henne somna igår än vad jag hade vågat drömma om och inga uppvak var speciellt långa.
Dock kändes det lååångt till kl 0730 när det var dags för mat.. Får se till att hon sover till kl 07 så det inte blir så lång tid innan maten på morgonen.
Nu sover Iris sin första lur i sängen. Blev stor protest, buffade kanske i 2 minuter innan hon slappnade av, ramsade mig ut och så tog det ca 1 minut innan hon blev tyst och fick en bekräftelse x4. Vaknade efter 15 minuter och gjorde om samma sak. Nu ligger hon och pratar tyst för sig själv i sängen, men det kan hon ju roa sig med om hon nu inte vill sova.
Nu ska här övas på ramsa så att en verkligen går in i natt!
TAck för all pepp!
Dock kändes det lååångt till kl 0730 när det var dags för mat.. Får se till att hon sover till kl 07 så det inte blir så lång tid innan maten på morgonen.
Nu sover Iris sin första lur i sängen. Blev stor protest, buffade kanske i 2 minuter innan hon slappnade av, ramsade mig ut och så tog det ca 1 minut innan hon blev tyst och fick en bekräftelse x4. Vaknade efter 15 minuter och gjorde om samma sak. Nu ligger hon och pratar tyst för sig själv i sängen, men det kan hon ju roa sig med om hon nu inte vill sova.
Nu ska här övas på ramsa så att en verkligen går in i natt!
TAck för all pepp!
-
TorpSara
-
TorpSara
-
iris_sibirica
Vet att jag frågade här om daglurar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15 och jag jar läst i olika trådar om hur man "ska" göra på daglurarna men vill ändå bara kolla att vi inte kört i diket här under dagen...
Morgonluren togs i sängen. Mannen la henne men kände sig osäker så Iris blev rosenrasande och sedan ledsen. Jag vaknade och tog över
buff i 3 minuter ungefär, ramsa ut tystnade och bekräftade. Vaknade efter 10 minuter igen, tog inte ramsa, buffade lugn ramsade ut och bekräftade. hon somnade inte men låg tyst i sängen ett tag. arbetade upp sig sedan och gjorde om det hela, hon somnade 5 min innan utsatt slutsovtid så vi gav henne marginalvarten och väckte efter exakt 20 minuter. Iris blev jätteledsen när vi väckte henne.
Sedan lekte hon med pappa, åt äpplepäronmos med god aptit, ammade och kräktes. Till lunchen tänkte vi lägga henne i vagnen då hon alltid förut sovit daglurar i mjukliften. Lugnades fort av vagningen men gick igång på ramsa , höll på i ca 15 minuter innan hon lugnade sig av vagningen och somnade efer ramsa och bekräftelse. Sov i 30 minuter. Sen fungerade inte att vagna om och hon gick igång p ramsan som bara den. Efter 20 min la jag över henne i sängen och buffade istället. Tog 3 minuter ca och hon var lugn, gick ut med ramsa x8, pratade lite men tystnade, gick igång på bekräftelesn men tystnade snabbt igen och fick ny bekräftelse. Nu var kl 13.15 hon vaknade precis när vi skulle väcka henne 13.35 dvs efter 20 minuter och vi stormade in och gjorde glad eftermiddag.
Buffar jag för mycket? Ska jag ta dagarna också när jag har nätterna? Hon verkar lyssna mer på mig på dagarna än på sin pappa... Vet att jag ska dra ner på buffningen inför natten och koncentrera mig på ramsan, men på dagen när hon har svårt att komma till ro, liten vägvisning skulle uppskattas
för just nu är jag förvirrad. Vill inte fastna i buffandet men jag vet att det är första dagen efter första natten och om någon är förvirad just nu så är der Iris
Men attans vad stolt jag är över henne att hon faktiskt somnar i sin säng, både i går och inatt och nu på dagen. Det har hon faktiskt ALDRIG gjort förut! Hon kan sova, vi ser det båda två, vill bar ge de bästa förutsättningar vi kan för att underlätta sovandet för henne. Menn u är hon glad och vaken så här ska lekas
Morgonluren togs i sängen. Mannen la henne men kände sig osäker så Iris blev rosenrasande och sedan ledsen. Jag vaknade och tog över
Sedan lekte hon med pappa, åt äpplepäronmos med god aptit, ammade och kräktes. Till lunchen tänkte vi lägga henne i vagnen då hon alltid förut sovit daglurar i mjukliften. Lugnades fort av vagningen men gick igång på ramsa , höll på i ca 15 minuter innan hon lugnade sig av vagningen och somnade efer ramsa och bekräftelse. Sov i 30 minuter. Sen fungerade inte att vagna om och hon gick igång p ramsan som bara den. Efter 20 min la jag över henne i sängen och buffade istället. Tog 3 minuter ca och hon var lugn, gick ut med ramsa x8, pratade lite men tystnade, gick igång på bekräftelesn men tystnade snabbt igen och fick ny bekräftelse. Nu var kl 13.15 hon vaknade precis när vi skulle väcka henne 13.35 dvs efter 20 minuter och vi stormade in och gjorde glad eftermiddag.
Buffar jag för mycket? Ska jag ta dagarna också när jag har nätterna? Hon verkar lyssna mer på mig på dagarna än på sin pappa... Vet att jag ska dra ner på buffningen inför natten och koncentrera mig på ramsan, men på dagen när hon har svårt att komma till ro, liten vägvisning skulle uppskattas
Men attans vad stolt jag är över henne att hon faktiskt somnar i sin säng, både i går och inatt och nu på dagen. Det har hon faktiskt ALDRIG gjort förut! Hon kan sova, vi ser det båda två, vill bar ge de bästa förutsättningar vi kan för att underlätta sovandet för henne. Menn u är hon glad och vaken så här ska lekas
-
TorpSara
Ja han ska ta tredje natten och ev fjärde men jobbar på fredag så vi får se om kanske jag tar den också. men tredje ska han ta. Vill verkligen att vi ska kunna det här båda två lika bra från början.
Bra att vi tänker rätt om dagarna också. Alltid skönt med bekräftelse på det. Sista luren somnade hon fort, kanske 5 minuter efter en solfjäder på ca 2-3 minuter (inte helkoll på klockan) protesterade lite när jag ramsade ut men lugnade sig och tog bekräftelsen. Sov i 20 minuter. Kunde inte somna om så när hon var tyst en stund gick vi in och "väckte". Jätteledsen tjej
Nu sitter hon i badet och jag laddar för natt 2! Ska bli så spännande att se om vi får någon dialog inatt!
När jag lägger henne ikväll har jag tänkt såhär. jag buffar henne lugn men inte lika tyst och lugn som igår och går iväg med ramsa. Sen ska ju trafiken minska och ramsan komma före att jag går in. Så Om jag måste gå in är det bättre att buffa x4 kanske och sen ut eller ska jag solfjädra lugn fast det kanske tar lite länge? Ska man växla mellan dem eller köra ett grepp konsekvent? Igår var det bara buff här och ingen SF men nu på em funkade SF jättebra. Men mitt mål är ju såklart att lugna utifrån ikväll!
Bra att vi tänker rätt om dagarna också. Alltid skönt med bekräftelse på det. Sista luren somnade hon fort, kanske 5 minuter efter en solfjäder på ca 2-3 minuter (inte helkoll på klockan) protesterade lite när jag ramsade ut men lugnade sig och tog bekräftelsen. Sov i 20 minuter. Kunde inte somna om så när hon var tyst en stund gick vi in och "väckte". Jätteledsen tjej
Nu sitter hon i badet och jag laddar för natt 2! Ska bli så spännande att se om vi får någon dialog inatt!
När jag lägger henne ikväll har jag tänkt såhär. jag buffar henne lugn men inte lika tyst och lugn som igår och går iväg med ramsa. Sen ska ju trafiken minska och ramsan komma före att jag går in. Så Om jag måste gå in är det bättre att buffa x4 kanske och sen ut eller ska jag solfjädra lugn fast det kanske tar lite länge? Ska man växla mellan dem eller köra ett grepp konsekvent? Igår var det bara buff här och ingen SF men nu på em funkade SF jättebra. Men mitt mål är ju såklart att lugna utifrån ikväll!
19.10 God natt med mamma och pappa. Pappa går ut. Ner i sängen. Lägg tillrätta (hon ville inte ha sin nattslurk så läggningen blev åter sen då jag fick truuuga i den)
Buff i ca 1 minut, SF i ca 1 minut Buff x10 ut med ramsa x4
19.13 ut med ramsan tröttgnäll varvat med gnäll och pruttljud
19.14 tystnar bekräftar x4 tyst
19.15 varvar upp ramsa x8 arg
19.17 tystnar bekräftar direkt x4 tyst
7 minuter:!:
Vi tog till oss TorpSaras ide om morgonamning så schemat imorgon blir såhär. Nu ska vi spika det!
0700 vakna amma
0730 - 0800 banan vid mamma och pappas frukost
0845 – 0930 sova lur 1
1100 lunch smakis + amma
1200 – 1330 sova lur 2
14.30 mellis banan + amma
16.30-1715 sova lur 3
17.30 gröt + amma
Bada leka nattslurk
1900 god natt
15 timmar sova /dygn
Återkommer imorgon med fullständig nattrapport om hu natten fortlöpt. Känner mig otroligt styrkt av den här läggningen!
Buff i ca 1 minut, SF i ca 1 minut Buff x10 ut med ramsa x4
19.13 ut med ramsan tröttgnäll varvat med gnäll och pruttljud
19.14 tystnar bekräftar x4 tyst
19.15 varvar upp ramsa x8 arg
19.17 tystnar bekräftar direkt x4 tyst
7 minuter:!:
Vi tog till oss TorpSaras ide om morgonamning så schemat imorgon blir såhär. Nu ska vi spika det!
0700 vakna amma
0730 - 0800 banan vid mamma och pappas frukost
0845 – 0930 sova lur 1
1100 lunch smakis + amma
1200 – 1330 sova lur 2
14.30 mellis banan + amma
16.30-1715 sova lur 3
17.30 gröt + amma
Bada leka nattslurk
1900 god natt
15 timmar sova /dygn
Återkommer imorgon med fullständig nattrapport om hu natten fortlöpt. Känner mig otroligt styrkt av den här läggningen!