Nattamningen tar så lång tid!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Japp lite snurrigt har du fått det. Slurken är inte en "egen måltid" utan just bara en "slurk" som skall fylla på det där sista inför natten. Den kan komma så tätt som 1 timme inpå sista måltiden. :wink:

(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
17.30 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Vad sägs om dessa tider?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Detta schemat ser bättre ut, tack tack. Ja, jag tänkte väl dt om slurken men jag fick inte riktigt ihop det. Får skylla på min trötta hjärna.

En annan fråga. Min dotter spyr en hel del. Jag försöker få henne att rapa och ta lite pauser i ätandet men det är svårt då hon blir arg samt är glupsk. Bör jag anta att hon därför ej får i sig det hon borde under en dag? Tänkte att det är därför hon tar igen det på natten så att säga. För hon äter rejält på natten alla 3 ggr. Magläge dagtid är tyvärr detsamma som att maten kommer upp. Fick tipset att ha magläge innan maten men ofta ligger maten i början av ett vakenpass eller kort in i det. Det känns inte bra när all maten kommer upp igen :( Och jag tror inte det bara är överskott som vissa säger :? Detta medför att jag inte har henne på mage så mycket som jag borde :oops: Hon är jättestark i kroppen och hon gillar att ligga så tills hon spyr, då blir hon ledsen.
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej Zola!
Min dotter är också en riktig kräkis, så jag har anpassat schemat så det finns gott om vakentid att ligga på mage och vara passivt och lite aktivt socialt delaktig innan maten. Vårt schema har en timmes förskjutning jämfört med ert, men i övrigt stämmer hålltiderna för sömn precis.

KRAM! :heart:

Elvira 4,5 månad
08.00: Gomorron och Mat
09.45-10.30: Sova 45 min
11.30: Mat
12.30-14.30 Sova 2 tim
15.00: Mat
16.30-17.15: Sova 45 min
18.30: Mat
19.45: Nattslurk
20.00: Godnatt!
05.00: Nattmål
Zola

Inlägg av Zola »

Aha, tack skall du ha Elin!
Skall också försöka få till lite mer magläge.
Kram!
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
Zola

Inlägg av Zola »

Så överraskad jag blev inatt :shock:
Min dotter kräks ganska mycket i vanliga fall men igår kaskadkräktes hon dessutom vid 2 tillfällen. ALLT kom upp. Dessutom sov hon mer än hon brukar. Jag tror inte hon var dålig då hon var sitt vanliga glada jag när hon var vaken. Så jag förberedde mg på en vaken natt (på grund av tom mage+sovit för mycket) och gick och lade mig 19.30.
Döm om min förvåning när hon vaknade 00.30. Hon hade sovit från 18.15!
Detta har aldrig hänt, hon vaknar alltid var 3:e timma på natten.
Så det kanske är mera sömn och mindre mat som är tricket?!
Nä, skämt åsido så kanske hon ändå var lite dålig, det vet jag ju inte med säkerhet. Skall bli intressant att se inatt om hon sover ett längre pass igen. Å vad jag blir glad då :D
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Sömn föder sömn, lite så är det :wink:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Ja, det sägs ju det :) Funderar på om hon kanske sover för lite dagtid, och då sover hon ändå mer än 3-4 mån schemat som vi pratat om innan. Å andra sidan somnar hon redan vid 18.30 så jag tycker sömnen som ges borde vara tillräcklig och ofta funkar det väldigt bra. Hon orkar sina 2 timmars vakenpass och äter bra emellan lurarna. Speciellt sena luren som slutar runt 16-16.15 är bra för sedan blir det perfekt läge att lägga henne vid 18.30. Hade gärna haft 19-7 men än så länge orkar hon inte. Och det är väldigt kritiskt på kvällen, börjar man inte läggningen i rättan tid så blir hon så ledsen så ledsen :cry: övertrött som bara den och ingen nattslurk går ner, och inget skratt vid godnatt...
Nu har min mamma kommit och skal leka med sonen, dottern sover och jag skall passa på att åka och handla - själv! LYX!
Ha en trevlig fredag allihop som läser detta!
:heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Zola, som vi brukar säga ibland; leta inte problem där inga finns :wink: Låt eran lilla "tröttis" sova så mycket som hon behöver. Övertrötta juveler vill vi inte ha. Så småningom kommer hon att orka mer vakentid. NJUT av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Zola

Inlägg av Zola »

Hej! Det var ett tag sedan jag skrev. Det beror inte på att min skrutta sover bättre om natten. Tvärtom...Hon vaknar fortfarande ofta, efter 2 eller 2,5-3 timmar. Jag vet ärligt talat inte vad vi skall göra :shock: .
För det kan inte handla om maten. Det kan jag bara inte tro. Jag ammar henne (har mycket mjölk) och har dessutom börjat med smakportioner som utökats till nästan en portion gröt om kvällen+ amning på det. Hon älskar det mesta och blir jättearg om inte skeden kommer in fort fort :lol:

Eftersom hon sover dåligt om natten så är hon ganska trött på dagen. Orkar vara vaken 2 timmar i stöten ungefär. Vakentiden fyller vi med mat och ganska mycket tuggande på bitringar och andra bitvänliga saker. Har precis upptäckt fötterna och ligger gärna dubbelvikt för att nå dem, så gott det går när man väger 8,5 kg och är 62 cm lång :D
Sover 3 ggr per dag oftast 45 , 2, 45. Ibland 1,5, 1,5, 30. Så jag tror ej hon sover för mycket dagtid. Läggs vid 18.30 och vaknar runt 5 då jag ammar henne liggandes eftersom hon brukar somna om på det viset till ca 7 då jag gör morgon. 5 är tidigt men det vore väl frid och fröjd om jag bara fått sova lite på natten.
Men hon vaknar 21, 23, 02, 3.30 ungefär så natt efter natt :(
Jag försöker verkligen få henne att somna om i sin säng men oj vad hon skriker så oftast blir det amning. Har det gått 3 timmar så kämpar jag mindre eftersom hon alltid är hungrig då. Har det bara gått 1-2 timmar sedan senaste uppvak så försöker jag få henne till ro genom nappen, buffning, sjunger. Så som jag gör när hon skall somna om kvällen. Tyvärr skriker hon ofta då också om jag inte ammat henne "medvetslös" så att säga. Är hon "för vaken" så gråter hon jättemycket. På dagsluren i morse lyckades jag busa med henne så hon blev glad och då somnade hon lugnt men det funkar inte riktigt på kvällen. Hon vaknade precis förresten...19.30, hon somnade 18.45...
Somnade snabbt om genom att suga lite på nappen och lite sänggung. Jag tog bort nappen sedan.

Nu när jag vet att hon ätit ganska mycket gröt med puré till kvällen och amning på det kan jag inte låta bli att undra om det är magen som spökar...Hon har ju alltid varit väldigt kräkig och bubblig så att säga.
Jag har provat magläge men det blir ännu värre med sömnen så. Jag brukar lägga henne på sidan men hon hamnar oftast på rygg till slut ändå.

I morse upptäckte jag två små risgryn i underkäken :D och kanske kunde dessa ha spökat men eftersom hennes nätter varit så här sedan hon föddes så nä, jag tror väl inte det. Hon kan helt enkelt inte somna om när hon vaknar och behöver hjälp helst av mammas bröst men accepterar ibland napp och buffning dock ej ofta.
Å vad detta sliter på mig. Har en 4 åring också som får ta alldeles för mycket irritation från mig :oops:

Vad tror ni, vad göra? Kan en regelrätt kur hjälpa en sådan här liten skrutta?
Kan tillägga att storebror var precis likadan. Är det inte bara så att vissa bebisar funkar så här? Båda barnen har varit väldigt "med" så att säga redan från början. Väldigt stabila i kroppen och nyfikna på allt och alla. Min svägerskas barn har varit motsatsen. Geléklumpar :D som mest legat och kollat lite lugnt. Sovit hela nättterna. Det är min egen lilla teori att mina barn får mer att bearbeta, deras aktiva sinne får svårt att koppla av även på natten.

Nu börjar Robinson. Tänkte lyxa till det genom att vara uppe till 21 ikväll. Annars brukar jag lägga mig vid 20 :wink:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Zola :D

Jag skulle säga att den här damen kräver tydlighet från dig/er och nöjer sig inte tills hon fått det :wink:

Hon är ju över fyra månader nu så visst kan du kura henne. Tror inte du behöver göra det i stor stil dock eftersom hon har SM i ryggen :D Men det vet de Dipl. kurarna bättre än jag så jag ska kanske inte uttala mig :oops:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Å, jag vet! Men det är ju jättesvårt att vara tydlig när barnet är så ledset och vägrar låta sig komma till ro i sängen. Men jag skall kämpa på med lite bättre attityd :wink:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag vet att det inte är helt lätt.

Attityden kan göra all skillnad så det tycker jag låter som en utmärkt idé. Det kommer gå super.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Av erfarenhet vet jag att man inte skall ropa hej men jag gör det ändå: Kanske, nej, nu HAR det vänt!
I förrgår natt sov hon ett 4 timmarspass mellan 23.30 och 3.30. Och inatt 2 st 4 timmars pass! Hon somnade 19 och vaknade (och ammades) sedan 22, 02 och 06. Jag hörde henne vid ett par tillfällen då hon liksom gnydde till men hon redde ut det och sov vidare :D
Ingen är gladare än jag om det kommer fortsätta så här. Från att ha sovit i 2 timmarsintervaller så känns detta som himmelriket. Och så har man vänner som klagar på om barnet vaknar vid 6 även om det sovit hela natten lång :evil: Fast jag vet :) , alla jämför vi med vår egen situation och just nu är jag så :D :D :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:

Vill bara flika in att nappen kan vara en stor bov när det gäller störd nattsömn! :!: Jag har varit i nappträsket, men är på den andra lugnare sidan nu! :D

KRAM :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Hej igen...

Jag fick 2 nätter av 4 timmars sömnpass sedan blev tjejen rejält förkyld och därefter har sömnen återgått till 2-3 timmars intervaller nattetid. När hon vaknar har jag försökt få henne att somna om i sängen utan att ta upp henne vilket lyckas ibland. Nu är det så att jag märkt att ofta är det en rap som behöver komma upp. Hon har ont och därför skriker hon. Enda sättet att få henne lugn är att ta upp henne och rapa henne. Sedan kan hon sova lugnt igen. Hon ammas ofta innan läggdags, rapas och somnar men vaknar alltså inom kanske en timma och behöver hjälp med fler rapar. Hon kan ju inte vara ensam om att funka så här och jag skäms när jag tänker på alla ggr jag försökt få henne att somna om genom ex. buffning när hon faktiskt haft ont. Jag vill lyfta upp detta då de kanske är fler barn som faktiskt har lite "rapproblem" och skulle behöva lyftas upp och få hjälp. Man kanske borde kunna läsa av sitt barn men det kan åtmisntone inte jag :oops:
Jag funderar på om hon äter för mycket innan sängdags. Hon äter en liten burk mat+puré+vatten vid 16.30 och sedan ammar hon vid 18.30. Det kanske blir för tätt men vad jag förstår så är det nattslurk tätt inpå? Problemet är kanske att nattslurken blir för stor?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"