Hej! Det var ett tag sedan jag skrev. Det beror inte på att min skrutta sover bättre om natten. Tvärtom...Hon vaknar fortfarande ofta, efter 2 eller 2,5-3 timmar. Jag vet ärligt talat inte vad vi skall göra

.
För det kan inte handla om maten. Det kan jag bara inte tro. Jag ammar henne (har mycket mjölk) och har dessutom börjat med smakportioner som utökats till nästan en portion gröt om kvällen+ amning på det. Hon älskar det mesta och blir jättearg om inte skeden kommer in fort fort
Eftersom hon sover dåligt om natten så är hon ganska trött på dagen. Orkar vara vaken 2 timmar i stöten ungefär. Vakentiden fyller vi med mat och ganska mycket tuggande på bitringar och andra bitvänliga saker. Har precis upptäckt fötterna och ligger gärna dubbelvikt för att nå dem, så gott det går när man väger 8,5 kg och är 62 cm lång
Sover 3 ggr per dag oftast 45 , 2, 45. Ibland 1,5, 1,5, 30. Så jag tror ej hon sover för mycket dagtid. Läggs vid 18.30 och vaknar runt 5 då jag ammar henne liggandes eftersom hon brukar somna om på det viset till ca 7 då jag gör morgon. 5 är tidigt men det vore väl frid och fröjd om jag bara fått sova lite på natten.
Men hon vaknar 21, 23, 02, 3.30 ungefär så natt efter natt
Jag försöker verkligen få henne att somna om i sin säng men oj vad hon skriker så oftast blir det amning. Har det gått 3 timmar så kämpar jag mindre eftersom hon alltid är hungrig då. Har det bara gått 1-2 timmar sedan senaste uppvak så försöker jag få henne till ro genom nappen, buffning, sjunger. Så som jag gör när hon skall somna om kvällen. Tyvärr skriker hon ofta då också om jag inte ammat henne "medvetslös" så att säga. Är hon "för vaken" så gråter hon jättemycket. På dagsluren i morse lyckades jag busa med henne så hon blev glad och då somnade hon lugnt men det funkar inte riktigt på kvällen. Hon vaknade precis förresten...19.30, hon somnade 18.45...
Somnade snabbt om genom att suga lite på nappen och lite sänggung. Jag tog bort nappen sedan.
Nu när jag vet att hon ätit ganska mycket gröt med puré till kvällen och amning på det kan jag inte låta bli att undra om det är magen som spökar...Hon har ju alltid varit väldigt kräkig och bubblig så att säga.
Jag har provat magläge men det blir ännu värre med sömnen så. Jag brukar lägga henne på sidan men hon hamnar oftast på rygg till slut ändå.
I morse upptäckte jag två små risgryn i underkäken

och kanske kunde dessa ha spökat men eftersom hennes nätter varit så här sedan hon föddes så nä, jag tror väl inte det. Hon kan helt enkelt inte somna om när hon vaknar och behöver hjälp helst av mammas bröst men accepterar ibland napp och buffning dock ej ofta.
Å vad detta sliter på mig. Har en 4 åring också som får ta alldeles för mycket irritation från mig
Vad tror ni, vad göra? Kan en regelrätt kur hjälpa en sådan här liten skrutta?
Kan tillägga att storebror var precis likadan. Är det inte bara så att vissa bebisar funkar så här? Båda barnen har varit väldigt "med" så att säga redan från början. Väldigt stabila i kroppen och nyfikna på allt och alla. Min svägerskas barn har varit motsatsen. Geléklumpar

som mest legat och kollat lite lugnt. Sovit hela nättterna. Det är min egen lilla teori att mina barn får mer att bearbeta, deras aktiva sinne får svårt att koppla av även på natten.
Nu börjar Robinson. Tänkte lyxa till det genom att vara uppe till 21 ikväll. Annars brukar jag lägga mig vid 20

Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF