ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
sockerprinsessan skrev: Skall jag ge honom bekräftelseramsa där eller det är ok att låta honom somna utan den?
Känns som jag har kört fast här lite.
:idea: Det allra bästa är om du inte behöver ingripa alls under natten, att han lär sig att somna om själv utan hjälp. Så avvakta, avvakta och avvakta lite till. Först när du känner att du skulle vilja gå in - DÅ ramsar du! Och separat bekräftelse behöver han inte längre, den slopar man redan under första kurveckan. Om det är en speciellt besvärlig läggning eller ett riktigt jobbigt uppvak, då kan man ge en separat bekräftelse.
Men bara som undantag, han kan det här nu och vet vad ramsan innebär!

:idea: Väcker gör du när han är nöjd och glad, du kan använda dig av marginalkvarten.

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

jo jag avvaktar och avvaktar men samtidigt vill jag inte att han skall ligga vaken i halvtimmar och timmar på natten heller. Vill absolut inte gå in och behöva SF för att han skall komma till ro.

Eftermiddagsvilan har inte fungerat så bra de sista dagarna här, jag lägger honom, SF och ramsar ut sen husljudar jag på nedanvåningen. Han ligger och pratar och far runt i sängen trots han är trött. Det tar mellan 35 - 40 minuter för honom att somna sen sover han gott. Eftermiddagsvilan är 1,5timme, är det för länge?

Jag funderar på att byta tider på lurarna så att det på förmiddagen blir 1,5 timme för då väcker jag alltid honom och den på eftermiddagen blir 45 min och att senarelägga den lite...kan det påveka i rätt riktning?
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, det kan absolut vara rätt att byta plats på lurarna, många har den långa luren först!

(ett litet ps: jag och Liam delar födelsedag :D :!: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sockerprinsessan

ja då skall jag göra slag i saken och göra det. Visade sig på babysimmet idag att vi kommer byta grupp i nästa månad och då hade jag behövt flytta eftermiddagsluren ändå.

Såhär har jag tänkt mig:
7 alt 7,30 (har vi idag) vakna
9,45 - 11,15 alt 10 - 11,30, har inte bestämt mig :?
12 lunch
14 - 14,45 lur 2
15 mellis
18 middag
19,30 natti

Detta schema känns bra och det passar in i resterande familjens tider. Något att tycka till om det?
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Hade precis samma schema med lillebror, I like :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

Då kan det bara bli bra med andra ord :lol:
sockerprinsessan

Har haft två helsköna nätter här då lillemannen har sovit som en stock. Dock vaknar han fortfarande tidigt ( 06 )på morgonen, i samband med pappas klockradio går i gång fast volymen är väldigt låg.

Dagslurarna har dessvärre varit sämre, idag på förmiddagen sov han 45 min av 1,5 timme och nu har han roat sig med annat ( pratat, bankat i sänggaveln mm) i 30 min utav 45 min luren. Gick in och la honom till rätta och ramsade ut så han kom till ro. Vid den har tiden så bajsar han oxå, vilket kan kanske göra att han har svårt att komma till ro. Ska jag ändra sovtiden ännu mer eller kan jag få honom att bajsa vid annan tidpunkt? :lol:
Vi har ändrat sovtiderna lite (2:a dagen idag) så det påverkar det hela men han hade redan innan svårt att komma till ro på eftermiddagen. Jag har ljust i rummet där han sover och spelar mozart för honom.

Känner att jag har tappat fokus och är på väg att ge upp här, behöver lite konkreta råd.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej sockerprinsessan :D

Vad bra det verkar gå för er :thumbsup:
Att man vaknar lite för tidigt på morgonen så här i början är vanligt innan det sätter sig.

Det kan ta flera dagar innan schemat sätter sig.45minuter är ett naturligt sömnpass så det tar säkert lite tid för honom att sova över.
Får han förutsättnignarna att sova så kan du inte sova åt honom.

Angående bajsningen så kan man kanske reglera det lite genom att kanske inte ge lösande innan sängdags tex som päron eller katrinplommon :)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
sockerprinsessan

Ja visst går det bra för oss, nätterna är rena drömmen, tror inte det är sant :D . Samtidigt är det lite frusterande att dagarna går lite mindre bra vill ju att det skall gå lika bra som på natten.

Skall hålla stenhårt i det nya schemat så tror jag att det har lugnat ner sig till efter helgen, jag intalar mig det :)

Skall prova med pangramsa och mozart imorgonbitti och se hur han tycker om det. :lol:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:thumbsup:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Många har mörkt även på daglurara, kanske kunde vara något för prinsen :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Va roligt att det går så bra för er!
Jag tänkte bara peppa dig lite. Om du söker på mitt användarnamn och går längst bak i sidorna hittar du smått hysteriska trådar om hur man gör när dagslurarna inte fungerar :lol: :lol:
Det gick ju jättebra till slut men jag kan tänka mig att du behöver fnissa lite nu också och dom är kanon att läsa då :lol:

Kram Tessan :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sockerprinsessan

Hej!

Nu är det snart en vecka sedan och stegen framåt fortsätter, somnar toppen bra på kvällen och sover till ca 6 då får han en liten pangramsa och mozart så han oftast somnar om och vaknar vid 7 stället, fortsätter jobba på det med mornarna.
Förmiddagsvilan går toppen, han somnar i vagnen innan jag hinner bilnad och sover hela luren :D .

Eftermiddagsvilan är däremot ett bekymmer. Det tar 30 minuter för honom att komma till ro. Gungade i tak till ramsan idag samtidigt som jag försökte hålla mig för skratt,( såg framför mig hur töntigt det såg ut) :lol: och han lugnade sig och somnade. Funderar nu om det kan vara så att luren inte riktigt passar i tid med honom, att jag bör flytta den en kvart framåt. Kan det vara något eller jag skall fortsätta med samma tid som idag?

Malin, jag undrar hur resten av ditt schema såg ut vid den här åldern. Vet att du hade förmiddagslugen 10 - 11,30 precis som jag. Tänkte kanske få lite tips från dig.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Det är väll inget man kanske rekomenderar att ändra i schemat så här i början.Det tar ett tag innan allt satt sig.
Känner du att tiden på em är helt fel?

/ulrika
sockerprinsessan

Jag känner såhär att jag ändrade schemat för 1,5 vecka sedan och sedan dess har det tagit 30 min att komma till ro på eftermiddagslurarna. Luren är 45 minuter så det blir ju inte så många minuters vila han får.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"