Mitt i kuren och har panik!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du sett åtgärdsklassikerna för tidiga mornar?
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Det viktiga är att väla det som passar.

OCH beckmörkret. Är det så mörkt att man inte ser nått så somnar man fortare, det kan jag lova! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

att välja...
axelspappa

schema

Inlägg av axelspappa »

Vi har uppdaterat Axels schema enligt följande. De senaste dagarna har det sett ut som följer. Ledsen att det inte framgått redan innan.

07.00 Ett glatt uppvaknande
07.00 Mat 1 (Bröst)
08.45-09.30 Sov 1 0,45
10.00 Mat 2
11.45-13.15 Sov 2 1,5
13.30 Mat 3
16-16.45 Sov 3 0,45
17.00 Mat 4
18.45 Bad
19.00 Mat 5
19.30-07.00 Sova Natt 11,5

TOT: 14,5
Axel 080801, kurstart 8 feb -09
axelspappa

hm

Inlägg av axelspappa »

TorpSara skrev:Har du sett åtgärdsklassikerna för tidiga mornar?
Nja... nog har jag sett varianter på detta. OCH försöker följa dessa råd. Men...
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
MEN... Precis så här försöker jag göra (bortsätt från klockan), MEN... just precis det där med att "stoppa in öronproparna och försök somna om" det är ju det som jag (vi) inte alls gillar... Säg att kl är 05.15 som i morse när "allt" slutade att fungera. Ska vi då låta honom skrika i sin ensamhet i 1 timme och 45 minuter(!)??? Känns ju helt orimligt. Det skapar ju inte trygghet oavsett hur mycket mozart han får lyssna på???

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
MEN... se ovan och nedan...
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Jag gick upp kl 05.00 i morse och var sen uppe till 08.00 - så problemet här är inte att jag vill sova. Det har jag just nu lyxen att alltså inte behöva tänka på (ledig från jobb). Alltså blev det normala husljud + klassisk musik för Axel idag. (dock ska vi imorgon prova med högre volym på musiken).
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Det viktiga är att väla det som passar.

OCH beckmörkret. Är det så mörkt att man inte ser nått så somnar man fortare, det kan jag lova! :D
Vi har mörklagt! Men jag ska verkligen se till att det är kolsvart tills inatt!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är det som är viktigt! Att ni väljer den av strategierna som hjälper ER. Det ska inte kännas ont i magen, då är det fel. Bättre då att satsa på något av de andra tipsen, såklart. Och vara konsekvent med det. Det kommer att gå finfint!
axelspappa

inför natten som kommer

Inlägg av axelspappa »

jo, precis. Självklart ska vi välja det som vi känner passar oss.'

Men vårt problem är just att vi inte känner att någonting fungerar just nu. Vad gör vi när lillkillen är ledsen i närmare 2 timmar under vargtimmen? När pangramsa och ramsande i 25 minuter i sträck inte alls fungerar.

Det känns inte som att något av de tips vi fått konkret talar om vad man gör när lillkillen är ledsen utan avbrott i mer än 30 min - när inte ramsande tar, när inte ens buffande fungerar riktigt (som vi tog till igår utan egentlig framgång).

Är det rakt ut sagt "bara att sätta i öronpropparna och låta honom skrika sig trött"??? Eller??? (med eller utan musik, med eller utan husljud, med eller utan ramsande)

Man vill ju liksom gärna att han inte ska vara så ledsen mer, att han får känna sig trygg och säker.

Vi vill ju inte hamna där att vi plockar upp honom - för det leder ju bara till en vaken och så småning om trött kille det med (precis som han är nu eftersom han är vaken i två timmar och ledsen).
axelspappa

angående tänder

Inlägg av axelspappa »

lilla mia skrev:hej!

och en supp alvedon till natten! med tanke på tandsprickningen. kanske kommer det fler tänder? jag var generös med alvedon på nätterna till min äldsta när hon fick tänder.

gå in under profil och skriv en signatur med födelsedata för lilla axel! det underlättar! :)

/lilla mia
Axel har peppar peppar ta i trä inte haft några större märkbara besvär av sina tänder... (om man inte tolkar in att det är orsaken till problemen förstås)

Han verkar inte tycka att det gör ont eller så, så vitt vi kan märka.
axelspappa

igen om att låta lillkillen skrika

Inlägg av axelspappa »

Nu har han sovit eftermiddag precis. Men istället för att sova sina 45 minuter (16.15-17.00 skulle det vara idag) så har han bara sovit 35min. Han vaknade 16.50 och var ledsen, och inte som i förmiddags då han vaknade några minuter tidigare och var glad.

Provade att pangramsa, med bra resultat i någon minut - sen skrik igen.

Ny pangramsa + bekräftelse 1x4 ramsa. Fungerade med några minuters tysthet som följd. Men sen ledsenhet igen.

Nu var det ju bara några få minuter kvar så det löste sig ju denna gång med att köra ett gäng ramsor - men utan resultat alls tyvärr.

Tyvärr gråter vår Lilla Axel oavbrutet när han går igång och avbryter inte ens för att hämta andan.
Därför lät jag honom gråta i 5 min till klockan var 17.05 och då gick jag in fast han var ledsen. Men jag försökte med att sedan storma in och väcka med glädjerop. Resultatet var väl sådär

Är det här rätt sätt att hantera det på?
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Ni kommer snart vara igenom morgontrasslet. Men (och jag vet att ni tycker det börjar bli tjatigt) ni måste behålla tron på att ni gör rätt och att Axel snart kommer sova massor. Det är helt sjukt men bara minsta tveksamhet märks och vips så har man en ledsen bebis.
Det kan ta mer än en vecka innan ett nytt schema ger reultat, Kanske kan ni även dra ner em-luren till 20 min.
Ni ska absolut inte ha ett skrikande barn i 30 minuter om han går på för full hals. Prova solfjädern om inte buffa går f.n.
Återigen hita tron och lugnet så kommer det gå vägen :lol:
Frans 080602
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där! Vi hade liknande bekymmer med vargtimmen innan, men vi var tvungna att ändra lite i våra rutiner pga dotterns "bajs-blöjor".. Fick byta på henne vid 3 och sambon passade på att "testa" om det var så att 5-skriket var ett hunger-skrik.. han stoppade till henne flaskan efter vi bytt på henne (hon lyckas sova igenom bytet mer eller mindre och fortsatte "sova" under tiden hon tog flaskan) och sen dess sover hon sig igenom hela nätterna.. ja, hon sover men vi får gå upp,men det är det värt.. Vi försökte verkligen ge henne rejält med mat innan till sista målet, men hon var ofta redan för trött för att äta rejält.. Hoppas att ni kan komma på hur ni ska lösa Axels varg-bekymmer.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
jozzan

Inlägg av jozzan »

Undrar hur det går för er och vill be om ursäkt för att jag ställde mina egna frågor på eran tråd!(det var innan jag fattade att jag hade en egen och hur allt funkade! :oops: ) Hoppas i alla fall att ni får sova (mer än innan) och att det inte är lika mycket tårar längre...- PUSS
Jozzan, mamma till Märta 080709. Kurstart 14/2
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Hej, hej.

Stort tack för alla era råd och tips. Som ni kanske märkte så var vi ganska desperata i slutet av förra veckan. Vi kände att inget hände och att det bara blev värre och värre. Fredag natten provade jag att spela musik, men det kändes inte som om han brydde sig om det.

Men på lördagnatten kändes det som om det börjar vända. Då vaknade Axel kl 5 och jag ramsade en gång och han somnade om och jag fick väcka honom kl 7 :shock:
Vilorna gick som en dans hela dagen och i natt vaknade han kl 3 och fick en ramsa och somnade om. Sen vaknade han vid 5 och låg och var vaken och sov om vartannat fram till kl 7 när han fick stiga upp. Men ingen gråt och skrik alltså.

Det känns lite för tidigt att hoppa över bäcken och ropa hej, men det kanske blir något liknande inatt och då är det nog så att det faktiskt har vänt:) *hoppas, hoppas*

Återkommer med förhoppningsvis goda resultat!
Viggo 100722, kurstart 28 jan - 11
strömming

Inlägg av strömming »

Hejja Axel! :D och Axels mamma och pappa!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna är ni, axelspappa och axels mamma :wink: :lol:

Snälla rara, kan ni inte ta det lite lugnt :?: :!: Lotsa barnet fint och betryggande genom Lugnet, vidare genom Säkerheten, och till slut fram till Njutningen (som han då fixar själv med den äran, när de förra två är säkrade) :?: :!:

Kom ihåg - det är ni som är överlevnadsgaranterna. Det är ni som enkelt och fint och glasklart ska övertyga lilla Axel om att det inte finns någon varg i faggorna så långt ögat når. Han kan sova helt lugnt. Ingenting hemskt kan hända honom så länge ni står på vakt.

Och det gör ni ju :wink: :lol:

Pris och beröm för vackert arbete :-({|= Fortsätt nu bara fint och målmedvetet, och ifrågasätt aldrig lille Axels goda sömn - så gör inte han det heller. Tro mig :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Det är svårt att ta det lugnt när man vill att allt ska fungera, för allas vår skull, men vi ska försöka. :D

Det går ju framåt, det vet vi och ramsan känns som ett stöd.

I natt sov han 19.30-05.45 i ett svep. Vaknade till vid 2 och pep, men somnade direkt igen, utan att vi blandade oss.

Problemet är att han vaknar och bajsar. Hade han inte bajsat, så tror jag nog att han hade kunnat somna om, men nu är det svårt. Framförallt efter att vi har bytt på honom. Hoppas att detta snart rättar till sig, så han kan sova lugnt den sista timmen med.
Viggo 100722, kurstart 28 jan - 11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"