Kurar Elsa 9 månader med varierad framgång...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma till *Nils* & E

Kurar Elsa 9 månader med varierad framgång...

Inlägg av Mamma till *Nils* & E »

Kurar min nattsuddare Elsa 9 månader, är just nu inne på natt 3 och har ett problem. Elsa vaknar samma tid varje natt 00.15 och håller gärna konsert till 01.30, det gjorde hon innan vi kurade henne och har även gjort så under kurens första 2 nätter.

Hon svarar bra på både buffning, SF och ramsa men när jag buffar, gör solfjädern eller ramsar så blir hon nästan aldrig tyst. Jag ramsar verkligen så högt jag kan, skriker mer eller mindre med magstöd men tyst blir hon inte. Hon håller liksom en konstant ton (som ett gnäll fast en enda ton i ett mantra) i och med det så är det så svårt att veta hur länge jag ska hålla på med ett verktyg innan jag blir tyst och låter henne reagera.

Samma sak upprepas 4 timmar senare :shock: då hon gärna "gör morgon" 05.30 istället för 06.30 enligt schemat. De två första mornarna har hon inte ens varit tyst en enda gång under denna timme trots ramsor, SF och buffning. Jag försöker att inte "överramsa" utan låter henne reagera emellan varje gång. Buffning/SF används bara när det verkligen behövs.

(Kanske bör det tilläggas att vi kurar Elsa för andra gången, första gången fick hon influensa med 40 graders feber mitt under dag 3 och var dålig i över en vecka så vi var tvugna att avbryta, det var 2 månader sedan.)
Mamma till ängeln *Nils* och Elsa 080522
Kurad feb-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mamma till *Nils* & E och välkommen hit! :heart: :D

Först och främst vill jag säga att jag är glad att ni fastnat för SHN och nu är i full gång med kurningen.

En sak som jag undrar över är om du tycker att ramsan fungerar? Kan du lugna henne med den? Hur ser schemat ut? Utevistelse? Social delaktighet?

Ursäkta alla frågor :oops: men det blir lättare att svara på dina frågor om vi vet lite mer.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mamma till *Nils* & E

Tack för välkomnandet! Är så glad att jag hittat detta forum, känner att jag behöver liter stöd i mitt kurande!

*glad för så snabb hjälp*! :lol:

Elsas schema ser ut såhär:

19.30-06.30 Natt (11 tim)

06.30 Frukost Amning
07.00 Frukost nr 2 Gröt
09.00-10.30 1½ timme Förmiddagslur utomhus i vagnen
11.00 Lunch
13.45 Mellanmål Frukt/Smörgås + Amning
14.00-15.30 1½ timme Eftermiddagslur utomhus i vagnen
17.00 Middag
19.15 Nattslurk Välling
19.30 Natt

Elsa sover otroligt bra i vagnen på dagarna, hon har alltid sovit alla dagslurar utomhus i vagn. Hon somnar oftast innan vi ens hunnit ut ur carporten ut på gatan. Däremot är det ett smärre projekt att få henne att sova inomhus på dagarna. Det tar lång tid att få henne att komma till ro inomhus och hon sover bara en kortare stund, ca 30 min i taget.
Hon sover på rygg i vagnen, har aldrig gillat att sova på mage och vi kurar henne på sidan om kvällarna.

Hon är delaktig i den dagliga samvaron. Sitter med vid bordet när vi äter, hjälper till i vardagssysslor som att hänga tvätt, stoppa i en tvättmaskin och "laga mat" med egna redskap på golvet.

Jag tycker att jag kan lugna henne med ramsan men när jag slutar blir hon omedelbart arg. Dock fungerade nattningen mycket smidigare idag än tidigare kvällar. Behövde bara gå in och göra en snabb tillrättaläggning och solfjäder då hon hamnat på tvären med båda fötterna utanför spjälorna i sängen. Sedan somnade hon med bara en bekräftelseramsa.

Hon har bara vaknat upp en gång under kvällen 22.30, ramsade direkt vid dörren *4 och en bekräftelseramsa och sedan tyst.

Men det är som jag tidiagre nämnt uppvaket 00.15 och vargtimmen 05.30 som hittils varit svårare att lugna henne. Det långa uppvaket på 1½ timme är jobbigt! Det har vi kämpat med i flera månader nu, alla knep är testade; mat, välling, amning, vaggning, vyssning. Även då hon fått mat har hon haft svårt att somna om.
Kurad feb-09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! På med lite go Attityd nu.. Hon kommer snart att fatta, och gilla, läget!! Ni är trots allt bara inne på tredje dagen.. jag tycker att det verkar bra hittils.. 8)

Nu har ni verktygen att jobba med, men jag tror nog att ni fixar detta med uppvaken med enbart ramsa.. fast inte katten ska hon vakna nu, det är ju natten :wink:

Lycka till, sov gott och *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till *Nils* & E

Beckabus skrev:Hej där!! På med lite go Attityd nu.. Hon kommer snart att fatta, och gilla, läget!! Ni är trots allt bara inne på tredje dagen.. jag tycker att det verkar bra hittils.. 8)

Nu har ni verktygen att jobba med, men jag tror nog att ni fixar detta med uppvaken med enbart ramsa.. fast inte katten ska hon vakna nu, det är ju natten :wink:

Lycka till, sov gott och *kram*
Tack för peppningen! :D

Elsa slog sovrekord inatt, har sovit från 19.34, ett litet uppvak vid 22.33 då det räckte med ramsan för att få henne att somna om omedelbart! 9½ timme!! Tjoho! Synd bara att man själv inte sovit ordentligt utan legat spänd som en fjäder och tittat på klockan stup i kvarten... :shock:
Kanske får kura mig själv också... :lol:

Nu är hon däremot vaken 1½ timme tidigare än beräknat, har ramsat men det bet inte riktigt. Känner att jag måste läsa på lite ytterligare kring vargtimmen....
Kurad feb-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Tack för utförlig beskrivning av era dagar. Allt ser kanon ut tycker jag. :thumbsup:

En sak som jag upplever som sömnbefrämjande är att vara ute i vaket tillstånd. Att få titta sig omkring, känna på pinnar och löv, andas in uteluften brukar göra underverk med sömnen.

Vilken bra natt ni haft. I mina öron så har ramsan börjat fungera nu eftersom hon somnade om på den första uppvaket.

Tidiga mornar är ett ganska vanligt problem så det finns metervis skrivet här på forumet. Använd sökfunktionen och sök på "vargtimme" "tidiga uppvak" så tror jag att du får upp många bra tips.

Ni är på god väg men glöm inte bort att det här är en process som tar sin tid. Så ha tålamod och lita på ramsan och att lillan faktiskt kan sova.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mamma till *Nils* & E

Uppdaterar lite:

Elsa somnade om efter 22 minuter i morse och sov alltså 05.22-06.25 uppvak precis om önskat! Så skönt! Ramsan bet inte rikrigt så jag gick in och la tillrätta med SF, fick hålla en liten mask som försökte åla ivög i ca 2 minuter tills hon slappande av, gick ut med ramsan.
Hon blev väldigt upprörd, men somnade av sig själv efter ca 5 minuter.
Ska man köra en bekräftelseramsa här, (när man försökt få henne att somna om i 20 min) som hon troligtvis går igång på igen?

Nu i eftermiddag strulade eftermiddagsluren, vad göra? Hon vaknade efter 35 min istället för den tänkta 1½ timmen, trots att vi gick promenad direkt i 40 minuter utan att hon somnade om. Ska jag kompensera med en lur till?
Kurad feb-09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej!!
Eftersom jag tror att ni gjorde ert jobb för att få henne att somna om är det inte mycket mer att göra.. Hon ska sova, ni ska bara tillhandahålla möjligheten.. (visst låter det lätt :wink: )
Det enda man kan göra är att ge henne en liten 5 minutare om hon kräver det senare under dagen.. men håll fast vid schemat!! Alltså inte en extra-lur.. Hoppas att kvällen har gått bra för er ändå, vi har upplevt att vår dotter blir väldigt "krånglig" att lägga om hon missat sömn innan och är övertrött, men det hämtas igen.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till *Nils* & E

Beckabus skrev:Hej!!
Eftersom jag tror att ni gjorde ert jobb för att få henne att somna om är det inte mycket mer att göra.. Hon ska sova, ni ska bara tillhandahålla möjligheten.. (visst låter det lätt :wink: )
Det enda man kan göra är att ge henne en liten 5 minutare om hon kräver det senare under dagen.. men håll fast vid schemat!! Alltså inte en extra-lur.. Hoppas att kvällen har gått bra för er ändå, vi har upplevt att vår dotter blir väldigt "krånglig" att lägga om hon missat sömn innan och är övertrött, men det hämtas igen.. *kram*
Tack för tipset! Känns skönt att höra att man gör rätt, ibland blir man lite vilsen när det helt plötsligt inte blir som man tänkt enligt schemat!
Blev ingen extra lur på eftermiddagen, det gick över förväntan att hålla henne glad och vaken under kvällen! Dessutom har hon ätit som aldrig förr, nästintill dubblet så mycket som hon brukar.

Nattningen fungerade bra. Behövde solfjädra och ramsa*2 sedan var hon tyst efter 20 minuter. Ett litet kort uppvak efter 30 min men det räckte med enn påminnelse ramsa sedan var det tyst. Är hoppfull inför natten!

Kram
Kurad feb-09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vänta du bara, snart äter hon er ur huset :wink: Skönt att hon gick att hålla vaken och jag är imponerad över hur väl ni jobbar med henne!! Ska bli kul att fortsätta följa er under uppföljningsveckan som kommer nu!! *kram*
Mamma till *Nils* & E

Är mitt i ett litet "återfall" misstänker jag. Elsa har varit vaken sedan strax innan 22.00,ca 15 min, hon lyssnar på ramsan men verkar inte kunan somna om.
Hennes gnäll går lite upp och ner....
Solfjädern ska ju bara användas vid krisfall, hur länge bör jag vänta innan jag går in?
Hon är inte jättledsen så jag försöker nog vänta ut henne lite. Har precis ramsat en andra gång.
Kurad feb-09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hoppas att hon somnade om själv, ser att det var ungefär en halvtimme sen nu.. Du har helt rätt om Solfjädern, bara KRIS.. Om hon låter som du skriver nu (skrev då :wink: ) anser inte jag att du ska in och störa..du tänker ju helt rätt med att vänta ut henne!! Kanon!! :thumbsup:
Och om igen, ni ger henne möjligheten att sova, men det är hon som ska sova :sleep:
Mamma till *Nils* & E

Hon somnade tillslut i gårkväll, efter 40 minuter i vild protest...

Natten har varit bra, ett uppvak vid 03, ramsade en gång och hon somnade om direkt.

Men nu är det aktivitet igen (annars hade jag inte suttit här dena tidiga timme....)

Och nu är hon ARG den lilla damen!! :evil: :evil:
Jag har ramsat 3 ggr under en halvtimme, hon har inte varit tyst någon gång. Var tvungen att gå in och lägga henne tillrätta med en SF. Hon hulkade av gråt därinne. VILDA protester uppstod. Kunde knappt hålla den lilla kroppen stilla.
Gick igång ännu mera när jag gick ut med ramsan....
Fy vad det känns svårt nu.
Vad ska jag göra?

Vill inte ramsa för mycket/för ofta.
Det blir ju inte heller bättre för att jag går in.
Men nu är hon riktigt ledsen och har gråtit oavbrutet i 40 minuter. Hon lyssnar när jag ramsar, men blir inte tyst trots HÖG ramsa och så fort jag tystnar så tar hon i med nya krafter.

Kanske kan jag utnyttja marginalkvarten och göra morgon lite tidigare?
Men risken är väl att hon vaknar ytterligare 15 min tidigare nästa morgon..

Åh nu är det svårt!! Måste läsa och få lite peppning!
Kurad feb-09
Mamma till *Nils* & E

Det blev en timmes protest i morse utan tystnad innan jag gjorde glad morgon 06.30 i ett tillfälle med lite gnäll istället för skrik för full hals.
En rödgråten tjej och blöt kudde hittade jag i sängen...

Ska försöka installera en CD spelare på övervåningen under dagen så att vi kna spela lite klassisk musik på morgonen och se om det kan hjälpa....
Kurad feb-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Mamma till *Nils* & E skrev:Och nu är hon ARG den lilla damen!! :evil: :evil:
Ja se det får man vara i fred... Man måste få svära klart i lugn och ro :lol: En ilsken liten unge är inte mottaglig för något som helst "förnuft" eller någon "tröst" eller, tja, något bättre vetande alls :roll: (Möjligen i likhet med oss vuxna :idea: ) Så lägg dig inte i, på ren svenska. Förrän när hon är klar. Då kan du bekräfta lite glatt med en tjo-tjim-uppskattande ramsa x2, om du känner för det. Annars ingenting. En trevlig hambo, kanhända? Schottis? (Ja, glad musik, menar jag, du behöver inte dansa själv :roll: :lol: )
Mamma till *Nils* & E skrev:Jag har ramsat 3 ggr under en halvtimme, hon har inte varit tyst någon gång. Var tvungen att gå in och lägga henne tillrätta med en SF. Hon hulkade av gråt därinne. VILDA protester uppstod. Kunde knappt hålla den lilla kroppen stilla.
Nja, det var väl två gånger för många, om man säger :oops: Tre ramseomgångar under en halvtimme i vargtimmen är att överarbeta / underhålla / fråga i retur. Och "var tvungen att gå in" :?: Det tror jag ju inte, peståss :!:

Måste be dig att försöka lyssna av henne bättre. Om man "hulkar av gråt" tar man emot hjälpen man får. Då kör man inte "vilda protester". Att "hålla den lilla kroppen stilla" är inte din uppgift i vargtimmen. Du stör kolossalt, är den bittra sanningen :shock: (och därför tror jag mer att "vilda protester" speglar sanningen än någon hulkande förtvivlan).

Ge henne en upplysningsramsa så fort det vaknas till i vargtimmen och INNAN hon har en chans att skrika upp sig. Ge den glad och övertygande, lite i förbigående men saklig och trevlig och hög nog, gärna x6 eller x8 eller xmassor, så länge du drar alla "verserna" i ett svep - men sedan INGENTING mer (annat än husljud, musik eller vad du tycker, som INTE har med barnet att göra, och som drar dina öron ifrån tröskeln).
Mamma till *Nils* & E skrev:Gick igång ännu mera när jag gick ut med ramsan.... .
Ja, därför att denna trafik på morgonkulan är ytterligt förvirrande. Du meddelar, med trafiken, endera av två saker - eller båda två på en gång :roll:

1) Morgonen har kommit :!: (Inte sant.)
2) Vargen är här och barnet måste räddas :!: (Inte heller sant.)
Mamma till *Nils* & E skrev:Hon lyssnar när jag ramsar, men blir inte tyst trots HÖG ramsa och så fort jag tystnar så tar hon i med nya krafter.
Ja, därför att hon väntar på att du ska komma in, om nu allting ska vara som det "ska", tror hon (=som du har lärt henne). Dvs först ska du ramsa, efter det ska hon skrika, och efter det ska du komma in och göra saker. Bryt den vanföreställningen :wink:

Lite mera förtroende för lilla barnet, tack :wink: :lol: Och lite mera förtroende för dig själv :wink: :lol: Du har ju trots allt sjutton bebisar till att ta hand om, och arton kor som måste mjölkas NU :!: Eller hur? Hur ska du hinna :?: :!:

Överarbeta inte. Poängen var att lilla barnet skulle få sin goda, sammanhängande, sköna nattsömn. Ha lite tålamod, gör vad du ska för att hålla vargen borta från henne (och dig själv) och gå till ditt.

Trafiken ska UPPHÖRA i och med tredje natten på kuren. Om det hjälper dig så tänk KRIS=40 graders feber - inte allmänna frågor som kan och ska besvaras med ramsan UTIFRÅN :!:

Du kan gå in när hon sovit tio minuter (inte tjugo) och lugna dina egna nerver, om du måste (och det måste man ju), utan att störa henne. Om du bara ser till att komma ut igen innan ens skuggan av några egna små orosvargar hunnit upp i hennes säng 8)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"