alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Uppdatera oss lite! :D KRAM. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

kul att du saknar mig! :D

jag hade faktist tänkt påbörja en ny tråd- den här är ju så himla lång nu... är det dumt?

skulle vilja ha en igång där man kan fråga om lite allt möjligt som dyker upp- utan att behöva påminnas om de första 2-3 månaderna som inte var speciellt kul. dem hänger ju med i denna tråd. vad säger ni experter?

får jag starta ny eller ska jag ta upp dem små funderingarna jag har här?

KRAM!!!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

eller kanske flytta över till forumet kurbarn 4-12 månader? även om ho är inkörd via SM? eller är det meningen att man ska hålla till här då? :roll:
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej lilla mia :D

Det är jätte bra om du kan hålla dig till samma tråd gällande samma barn så att man har bakgrunden. Scheman, problem som funnits, framsteg ja allt skulle jag vilja påstå är värdefull info när man svarar och inte "hängt med" ifrån början.
Ska du däremot kura henne så skulle jag starta en tråd på kurforum du kan då länka med denna så att den som vill ha bakgrunden hittar den lätt.

Kramar!!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jaha, då fortsätter jag väl här då- ett tag till iaf.

vardagen rullar på! vi mår så bra allihop! selma börjar bli stor! så himla mysigt. jag saknar inte tiden som varit.

schemat nu 12+45+2+45.

några små funderingar:

:arrow: hon har nu en liten tunn kudde under huvudet när hon sover. verkar gilla det- snuttar mot kudden som kommer upp mot ansiktet/kinden. det är väl ok?

:arrow: långluren fungerar inte helt. hon vaknar fortfarande i 45 minuters skarven. somnar oftast om själv efter 5-10 minuters skrik. hur ska jag hantera detta? eller växer det bort? går bara in och vagnar vid kris. önskar ju att hon fick sova utan uppvak.

:arrow: hon är fortfarande en tröttis. är ju i princip vaken 2 timmar mellan sovpassen men sista halvtimmen är alltid en kamp. lägger in en 5 minutare rätt så ofta efter en timmes vakentid. tyvär så är hon i princip alltid ledsen också när hon ska somna. iofs tar det oftast inte mer än ett par minuter innan hon somnar men det känns tråkigt att hon ska skrika sig till sömns varje gång. :roll:

jag har i princip slutat både skaka och vagna eftersom vi nu börjat utnyttja spjälsängen på daglurarna emellanåt för att vänja henne inför flytten in till storasyster som jag planerar till nästa vecka nån gång.

:arrow: nattmålet ska vi jobba bort i helgen. känner mig lite nervös inför detta. hon äter ju fortfarande med god aptit kl 4 när vi ammar. men det är väl bara att köra rakt av? massor med mat under dagen och sen koppla på attityden!

kram kram.

Elle

Inlägg av Elle »

lilla mia skrev: :arrow: hon har nu en liten tunn kudde under huvudet när hon sover. verkar gilla det- snuttar mot kudden som kommer upp mot ansiktet/kinden. det är väl ok?
Detta får du avgöra själv. Jag har alltid bäddat med "draglakan" så det blir slätt under huvudet och runt året så har juvelerna fått en tunn kudde.
lilla mia skrev: :arrow: långluren fungerar inte helt. hon vaknar fortfarande i 45 minuters skarven. somnar oftast om själv efter 5-10 minuters skrik. hur ska jag hantera detta? eller växer det bort? går bara in och vagnar vid kris. önskar ju att hon fick sova utan uppvak.
Vad gör du när hon vaknar?
lilla mia skrev: :arrow: hon är fortfarande en tröttis. är ju i princip vaken 2 timmar mellan sovpassen men sista halvtimmen är alltid en kamp. lägger in en 5 minutare rätt så ofta efter en timmes vakentid. tyvär så är hon i princip alltid ledsen också när hon ska somna. iofs tar det oftast inte mer än ett par minuter innan hon somnar men det känns tråkigt att hon ska skrika sig till sömns varje gång. :roll:
Låt henne sova mer om hon är en tröttis. Vi vill inte ha övertrötta och ledsna juveler.
lilla mia skrev:
:arrow: nattmålet ska vi jobba bort i helgen. känner mig lite nervös inför detta. hon äter ju fortfarande med god aptit kl 4 när vi ammar. men det är väl bara att köra rakt av? massor med mat under dagen och sen koppla på attityden!
Ta bort nattmålet när NI känner er redo. Vi vill inte ha några matvargar runt benen när ni tar bort nattmålet. Vänta då hellre till ni känner er helt säkra. Sedan när ni är redo så är det bara att ta ledningen och köra. Har du koll på hur du ska göra?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

så, du tycker jag ska utnyttja marginlkvartarna lite mer alltså. jag har funderat lite kring det här. hur viktigt är det med sömnrytmpassen när dem är så här små? ofta vaknar hon ju själv efter 45 minuter även på de pass som hon ska sova 45 minuter men ibland sover hon över. spelar det någon roll om jag låter henne sova 10. 15, 20 eller 30 minuter mer?

jag har också ransakat mig själv och inser att jag väldigt sällan väcker henne... jag har ju koll på klockan när hon somnar och vaknar hon efter 45 minuter på ett 45 minuters pass så rusar jag dit och plockar upp. men vaknar hon själv efter 50 eller 55 minuter är jag lika nöjd med det och plockar upp. efter 60 minuter brukar jag väcka henne om hon inte vaknat sjlälv.

vaknar hon efter 45 minuter på långpasset så låter jag henne somna om själv oftast eller ibland ge skak i handtaget en eller två gånger. men jag upplever att det inte gör någon skillnad. hon fixar det oftast själv efter ett par minuters skrikande.

jag ställer mig alltså inte och försöker få henne att somna om på en 45 minuterslur om hon sovit sina 45 minuter för att få henne att sova marginalkvarten också tex.

kanske är det här problemet ligger. jag förekommer henne inte. :oops: men ska jag plocka upp efter 44 minuter då, bara för att väcka henne? antagligen.... :roll:

ang nttmålet så har jag varit lite sugen på att testa om hon skulle sova över av sig själv. hon sover iaf till 04.15 om jag inte pallrar mig ur sängen direkt när klockan ringer. kanske sover hon över utan problem- eller så vaknar hon frammåt 5-6 och är vrålhungrig- vilket är mer troligt. iaf har jag inte vågat prova. tänker att det är lika bra att bestämma sig och så köra då.

är det nått speciellt jag ska tänka på? jag har väl bara tänkt låta natten gå och vagna vid kris fram till kl 7 då vi ska göra morgon. 3 nätter räknar jag med att det ska ta. :roll: hon helammas fortfarande samt får grönsakspuré typ 3 iskubsbitar samt katrinplommon efter på mål 2 och äter ca 1 dl gröt på mål 4. jag tänker att det borde hon ju stå sig på.

enda gången hon somnar utan skrik/frågor är kl 19 då hon ska sova natt. och på morgonen vaknar hon av väkarklockan kl 7 även då utan skrik och är glad och nöjd. tittar runt i vagnen och väntar på att jag ska hämta upp henne. :heart: så vill jag att det ska va!

kram kram!

ElinN

Inlägg av ElinN »

lilla mia skrev: ...och på morgonen vaknar hon av väkarklockan kl 7 även då utan skrik och är glad och nöjd. tittar runt i vagnen och väntar på att jag ska hämta upp henne. :heart: så vill jag att det ska va!
Så vill jag också ha det! :!: Och så hade vi det förut... :?
Funderar faktiskt på att införa nattmål igen, men vet egentligen inte om det är maten som är problemet... Men i alla fall så tror jag att hon blir hungrig av att hålla igång under morgontimmarna istället för att sova... det blir jag i alla fall. :roll: Var är min SS? 8-[
Sorry, det var bara en liten ego-parentes! :oops: Önskar er varmt lycka till när ni bestämmer att det är dags! :heart: Jättekul att följas åt här. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

elin- nu gör du mig osäker! kanske ska jag vänta nån vecka till med att ta bort nattmålet då.... började erat strul när du införde hela nätter?

nu har hon sovit sitt fm pass i 55 minuter. lika bra att gå och ta upp så hon känner att det är mamma som styr! 8)

hej svejs!

ElinN

Inlägg av ElinN »

:oops: Inte meningen att sprida mina vargar! :oops:

Till en början satte hon hela nätter själv. Hon var som vanligt sjuk, och hon sov superoroligt under förnatten, men under amningstid sov hon lugnt och gott ända fram till väckning, så då ville jag inte väcka henne för mat. Funkade bra ett tag. Sen började hon vakna ca 10 ggr per natt, även efter att hon blivit frisk. Läs i min tråd om cirkusen och tidiga mornar osv. I natt ammade jag kl 6 och hoppades på att få väcka kl 8, men så blev det inte i alla fall. Hon vaknade kl 7.15 och somnade inte om före "gomorron". Alltså är det troligen inte maten som är problemet hos oss, utan nått annat. Hon är tyvärr superförkyld IGEN. :cry:

Så gå på DIN magkänsla! KRAM
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :)

fick för mig igår kväll att "testa" denna natt och se om hon sov över nattmålet.
och det gjorde hon. 05.30 började hon gny och 05.45 var jag beredd att hjälpa till. sen vagnade jag till och från i en timme då jag gjorde glad morgon!!!

förväntade mig en vrålhungrig tjej- men hon hon snuttade på som vanligt. mindre till och med. kanske chockad av den glada morgonen jag gjorde. :shock:
ska jag vara ärlig har jag mest bara sagt godmorgon när klockan ringt kl 7 och sen lagt henne till bröstet i liggande position och fortsatt slumra till hon tuttat klart. och då har vi haft mys i sängen ett bra tag innan vi gått upp.

iaf så var jag inte helt klar i huvudet hur jag skulle gå till väga nu på morgonen eftersom jag inte var beredd på att jag skulle följölja det hela. min plan från början var att ta upp och amma när hon vaknade.... men så gick en kvart och när hon då lugnade sig så fick jag ny energi och fortatte en kvart till. och då var ju klockan 6.15 och då tänkte jag att till halv sju ska vi väl klara iaf och sen var sista kvarten ingen match. :wink:

möjligen vagnade jag dock för mycket. jag upplevde att hon var mest ledsen, frustrerad- är det inte morgon snart? under en 20 minuter så var hon vaken och låg och tittade ut över vagnskanten. och ropade på mig. jag lät henne bara skrika upp sig ett par gånger annars var jag där ganska snabbt. så i princip vagnade jag mig igenom denna morgontimme :oops:

vagningen har jag näst intill slutat med dagtid. lägger ner med ramsan och bekräftelseramsar när hon somnar in.
ramsade inte en endaste gång i morse. antar att den ska in till nästkomande natt :?: om/när hon har uppvak på nätterna så gör vi ingenting. hon fixar det själv. var nog därför jag tvekade inför att börja ramsa imorse.

jag hoppas bara inte hon kommit på nu att vagning är skönt och börjar ropa efter dem nu idag när det är sovdax.

kram kram!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vilken toppen natt ni ändå hade och vilken attityd! 8) :lol: Härligt!

Ja försök att sätta ramsan i natt så ni har den som verktyg, en gång ingen gång kan man tänka så mindre vagning och mer ramsa i natt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Va kul att du körde igång och att det gick så bra. Lycka till i natt så hörs vi :D

Kram mysbyxan
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack för pepp tors mamma och mysbyxan!
det värmer! :D :heart: även om jag är inne på sidan 9 i min tråd och i stort sett vet själv vad som krävs. men jag blir så mycket mer taggad när jag får ett litet hejarop! tack igen!

återkommer med rapport imorgon.

ElinN

Inlägg av ElinN »

Superbra! :thumbsup:

LYCKA TILL i natt! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"